Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از فارس، سید احسان خاندوزی افزود: شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی مرتبط با سهام عدالت، یکی از ارزنده‌ترین مجموعه‌های اقتصادی میان شرکت‌های عضو بورس اوراق بهادار تهران هستند و هرگونه سازوکار نادرست در تعیین اعضای آنها می‌تواند بر شفافیت و پاسخگویی این شرکت‌ها تاثیر منفی بگذارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود:  شرکت‌های سهام عدالت پیش از سال ۱۳۸۵ شرکت‌های دولتی محسوب می‌شدند و پس از سهام عدالت نیز به مالکیت شبه‌ عمومی تغییر وضعیت دادند. بر اساس منطق اقتصاد بخش عمومی اداره کردن دارایی‌هایی که در مالکیت عمومی قرار دارد، نیازمند ملاحظاتی است تا منافع عموم در مدیریت آنها لحاظ شود.

خاندوزی ادامه داد: انتظار می‌رفت آیین‌نامه آزادسازی سهام عدالت که در مرداد ۱۳۹۹ توسط شورای عالی بورس اوراق بهادار به تصویب رسید، حتماً ضوابط دقیق و البته شفافی را برای نحوه مدیریت این سهام‌های ارزنده عمومی تعبیه کند. ضمن آنکه  بر اساس نظر رهبر انقلاب، سهام عدالت باید زمینه‌ای برای افزایش مالکیت سرمایه توسط طبقات متوسط و ضعیف جامعه باشد و البته بستر مشارکت عمومی را در عرصه اقتصاد ایران فراهم کند.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای  اسلامی تصریح کرد: بر اساس همین ملاحظات بود که کمیسیون اقتصادی مجلس یازدهم بر اصلاح  آیین‌نامه آزادسازی سهام عدالت به نحوی که اعضای مجامع شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی در آینده کاملاً پاسخگو  و ملزم به اخذ به تصمیمات تخصصی و کارشناسی باشند، اصرار داشت.

وی ادامه داد: از نگاه کمیسیون اقتصادی عملکرد این شرکت‌ها باید از حداکثر شفافیت برخوردار باشند و مثل گذشته به محلی برای توزیع رانت‌های پنهان تبدیل نشود.

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: انتخابات شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی با حضور قریب ۳۰ میلیون سهامدار عدالت می‌توانست نماد مشارکت وسیع مردم در عرصه مدیریت اقتصاد باشد، اما متاسفانه شتابزدگی وزارت امور اقتصادی و دارایی موجب شد نه تنها اصلاحات آیین‌نامه آزادسازی سهام عدالت مرتفع نشود و بنابراین امکان شفافیت و پاسخگویی تصمیمات هیات‌مدیره آتی همچنان زیر سوال  باشد، بلکه انگیزه مشارکت خیل عظیم سهامداران در این انتخابات مهم اقتصادی کاهش یابد.

خاندوزی به مشارکت بسیار پایین سهامداران عدالت در روز نخست انتخابات در ۴ استان هرمزگان، گیلان، کرمانشاه و قزوین اشاره کرد و گفت: حضور کمتر از یک هزارم درصد از سهامداران سهام عدالت در انتخابات مجمع این استان‌ها نشان از اعتماد اندک مردم به این انتخابات است.

وی ادامه داد :با توجه به اینکه طبق قانون تجارت در نوبت دوم با هر نصابی از شرکت‌کنندگان امکان رای‌گیری و تعیین اعضای هیات‌مدیره است، این خطر احساس می‌شود که مجامع شرکت‌های استانی به شکل کاملاً محفلی و با حداقل مشارکت انتخاب شوند. همچنین  این افراد می‌توانند با خریدن سهام بخش بیشتری از سهامداران عدالت، ترکیب آینده شرکت‌های سهام عدالت را برای سال‌های طولانی تشکیل دهند و هدف اولیه این انتخابات یعنی مشارکت و نقش آفرینی حداکثری سهامداران در محاق فرو رود.

خاندوزی اضافه کرد: مجلس  از عملکرد مدیران فعلی شرکت‌های تعاونی سهام عدالت  دفاع نمی‌کند، اما باید مراقب بود انتخابات پیشرو به ادامه اشتباهات فعلی منجر نشود.

به گفته این نماینده مجلس مردم خواستار شفافیت‌اند و باید مشخص شود شاخص‌ها و ویژگی‌های ۷۵۰ فرد تایید صلاحیت شده برای انتخابات مجامع چه بوده است. چرا که قرار است این افراد ۳۰۰هزار میلیارد تومان را از سوی ۳۰ میلیون نفر مدیریت کنند.

وی   با اشاره به عزم جدی مجلس برای ورود به این موضوع، از انتقال نگرانی‌های مجلس به وزارت امور اقتصادی و دارایی و همچنین بانک مرکزی خبر داد و خاطر نشان کرد: رییس محترم مجلس شورای اسلامی در نامه‌ای به مراجع بالاتر نگرانی‌های جدی خود را نسبت به دوره آتی مجمع شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت استانی ابراز داشته است.

خاندوزی در پایان خواستار تجدید نظر هرچه سریعتر در رویه شتابزده فعلی برگزاری انتخابات استانی سهام عدالت  از سوی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس اوراق بهادار شد.

پربیننده ترین نقشه بورس (۱۳اردیبهشت) / افت ۶هزار واحدی شاخص کل افت ۱۰هزار واحدی شاخص کل / نمای میانی بورس(۱۲اردیبهشت) گزارش بورس ١٢ اردیبهشت ۱۴۰۰ اگر سهام فولاد دارید، بخوانید (۱۲اردیبهشت) / فولاد مبارکه در صف فروش به نام سهام‌داران خرد به کام رانت‌خواران