Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@13:47:54 GMT

مزایا و معایب شبکه اجتماعی کلاب هاوس چیست؟

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۱۹۸۹

مزایا و معایب شبکه اجتماعی کلاب هاوس چیست؟

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از ساترا (سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر فضای مجازی)، رویداد «تنظیم‌گری کلاب‌هاوس، الزامات و راهکارها» با همکاری مشترک دفتر مطالعات تنظیم‌گری سازمان تنظیم مقررات صوت‌وتصویر فراگیر فضای مجازی (ساترا) و هسته پژوهشی رسانیوم به صورت مجازی برگزار شد.

 این رویداد با هدف بهره گرفتن از آرای متنوع و متعدد افراد صاحب‌نظر برای شناخت وجوه مختلف این فضای ارتباطی و پیشنهادهای تنظیم گرایانه مربوط به آن، با حضور ۱۴ استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای و همچنین کارشناسان حوزه کسب‌وکار و با حضور ۸۰ نفر از دانشجویان سراسر کشور در قالب چهار نشست برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کلاب هاوس، یک اپلیکیشن تازه وارد در فضای مجازی به شمار می رود که صدا محور است.

نقاط ضعف کلاب هاوس

 «میثم علیزاده»، کارشناس علوم اجتماعی محاسباتی و پژوهشگر شبکه‌های اجتماعی، سخنان خود را با اشاره به آسیب‌ها و چالش‌هایی که شبکه‌های اجتماعی به‌ویژه کلاب‌هاوس با آن‌ها درگیر هستند، آغاز کرد و گفت: از جمله انتقاداتی که به این شبکه اجتماعی وارد است مسئله‌ ضعف در کنترل محتواست، زیرا این پلتفرم به لحاظ صوتی بودن کار را برای کنترل محتوا بسیار سخت می‌کند. الگوریتم‌ها و هوش مصنوعی‌ای که سایر پلتفرم‌ها برای کنترل محتواهایی از جمله اخبار نادرست یا صحبت‌های نفرت‌پراکنانه استفاده می‌کنند اغلب مبتنی بر متن است.

در نتیجه کار برای کلاب‌هاوس برای اینکه بتواند صوت را کنترل کند آن‌هم صوتی که زنده است و فی‌البداهه گفته می‌شود بسیار سخت و زمان‌بر است.

وی با اشاره به نظر اندیشمندان مبنی بر اینکه شبکه‌های اجتماعی باعث افزایش شکاف سیاسی بین مردم می‌شوند، افزود: ایرادها و نقدهای زیادی به کلاب‌هاوس در حوزه اشتراک‌گذاری اطلاعات و حفاظت از اطلاعات و حریم خصوصی وارد است. برای ‌مثال دیده‌بان بخش حریم خصوصی کشور فرانسه در حال بررسی مسائل مربوط به حریم خصوصی کلاب‌هاوس است و کشور آلمان نیز به این اپلیکیشن هشدار داده و ادامه فعالیت این پلتفرم را منوط به اصلاح روند ورود به حریم خصوصی افراد دانسته است.

مهم‌ترین نقدی که به کلاب هاوس وارد است این است که در آن دفترچه مخاطبان تلفن همراه به اشتراک گذاشته می‌شود و آن‌ها می‌توانند برای اهداف تبلیغاتی یا اهداف دیگری از آن استفاده کنند.  

خودتنظیم‌گری درونی در کلاب هاوس

«داتیس خواجه‌ئیان» کارشناس مدیریت رسانه و عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در ادامه مهم‌ترین آسیب و نقطه‌ ضعف این فضا را فقدان یک نظریه عمومی پیرامون تنظیم‌گری دانست و بیان داشت: در ایران موردی به اپلیکیشن‌ها نگاه می‌شود. ما در ایران به تنظیم‌گری محصول می‌پردازیم درحالی‌که باید به تنظیم‌گری بازار بپردازیم. باید بازار رقابت ایجاد کنیم و با بالا بردن رقابت، محصولات جدیدی را وارد بازار کنیم و تلاش کنیم که مزیت‌های رقابتی برای اپلیکیشن‌های بومی به وجود آوریم.  

خواجه‌ئیان با تأکید بر لزوم خط مشی‌گذاری و تعیین چارچوب ارتباطی بین بازیگران کلاب‌هاوس و نهادهای دولتی اظهار داشت: کلاب‌هاوس دارای یک نوع خودتنظیم‌گری درونی است، به این معنا که مدیران هر اتاق، خودشان نقش تنظیم‌گر را دارند. آن‌ها هستند که اجازه می‌دهند چه کسی صحبت کند. خودتنظیم‌گری درونی این اپلیکیشن به دو صورت انجام می‌گیرد، یا مدیران اتاق‌ها تنظیم‌گر هستند یا شهرت افراد باعث تنظیم‌گری می‌شود.

یک محدودیت مهم در کلاب هاوس

نشست سوم رویداد تنظیم‌گری کلاب‌هاوس با سخنرانی «حسن خجسته»، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما آغاز شد. خجسته با اشاره به اینکه کلاب‌هاوس یک نرم‌افزارایدئولوژیک است، گفت: هر جا که ادمین دارد، یک رویکرد ایدئولوژیک قطعی وجود دارد. ممکن است تعداد زیادی در روم‌ها شرکت کنند و تعداد زیادی هم برای مشارکت در گفت‌وگو درخواست داشته باشند؛ اما ادمین به دلیلی که خودش می‌داند همه را در مشارکت دخیل نمی‌کند و نمی‌پذیرد، این‌یک رویکرد ایدئولوژیک و یک محدودیت است.

جای خالی کاربری تبلیغاتی در کلاب هاوس

در ادامه نشست «محمدعلی حکیم‌ آرا»، عضو هیئت علمی دانشگاه صداوسیما، به استقبال مخاطبان از کلاب‌هاوس استفاده کرد و آن را صرفاً یک نوع استقبال کیفی دانست و گفت: ما در موقعیتی به سر می‌بریم که کلاب‌هاوس مورداستقبال پرشوری قرار گرفته است؛ اما این پرشوری به لحاظ کیفی است، نه کمی. یکی از ویژگی‌های شبکه‌های اجتماعی که کلاب‌هاوس فاقد آن است، کاربری تبلیغاتی آن است. اتفاقاً همین ویژگی خاص نقطه قوت آن نیز به شمار می‌رود.

سه فاز تنظیم‌گری کلاب‌هاوس

آخرین پنل این رویداد نیز با رویکرد کسب‌وکار رسانه‌ای و از دید فعالین این حوزه به بررسی تنظیم‌گری کلاب‌هاوس پرداخت. «ابوذر مهرمنش» کارشناس مدیریت و فعال حوزه کسب‌وکارهای دیجیتال گفت: تنظیم‌گری باید اولاً روی خود پلتفرم انجام گیرد که شامل تطابق با قوانین کشور، اطمینان از امنیت اطلاعات، احراز بی‌طرفی و مسائلی ازاین‌ دست می‌شود؛ سطح بعدی نیز درون پلتفرم‌هاست که شامل احراز هویت و رعایت قوانین جاری کشور است. وی در نهایت سه فاز پیشنهادی خود در خصوص تنظیم‌گری  پلتفرم‌های مختلف ازجمله کلاب‌هاوس را شامل به رسمیت شناختن پلتفرم در داخل کشور، ارتباط با سایر پلتفرم‌ها و یکپارچگی محتوایی و ایجاد زمینه برای پیگیری قانون بیان کرد.

در ادامه یاسر خوشنویس، پژوهشگر جامعه‌شناسی با اشاره به اینکه سیاست تنبیهی و فیلترینگ در سال‌های اخیر کم اثر شده، ماهیت تنظیم‌گری را امری مشارکتی عنوان کرد و گفت: کلاب هاوس امکاناتی را برای جامعه فراهم کرده که می توان از آن در چارچوب منطقی استفاده کرد.

مزیت‌ رقابتی کلاب‌هاوس، حذف فاصله‌های اجتماعی

در پایان پنل چهارم «موسی زمانزاده» کارشناس مدیریت و برنامه‌ریزی فرهنگی و مدیر پلتفرم ویدانه نیز بابیان این نکته که مزیت‌ رقابتی کلاب‌هاوس، حذف فاصله‌های اجتماعی است،  گفت: افراد فارغ از جایگاه اجتماعی خود می‌توانند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند و ارتباطات انسانی نیز در کلاب‌هاوس ساده‌سازی شده است، زیرا تولید زبانی و صوتی اساس ارتباطات افراد و رایج‌ترین نوع ارتباط است.

برچسب‌ها اینترنت دانشگاه علامه طباطبایی ایرنا کلاب هاوس ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اینترنت دانشگاه علامه طباطبایی ایرنا اینترنت دانشگاه علامه طباطبایی ایرنا کلاب هاوس ایران اخبار کنکور شبکه های اجتماعی تنظیم گری کلاب هاوس پلتفرم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۱۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشتگ یونایتد: حمله فضای مجازی به فوتبال واقعی!‏

به گزارش "ورزش سه"، شبکه‌های اجتماعی این روزها به جزئی مهم از زندگی انسانی ‏تبدیل شده‌اند. دنیای ورزش و فوتبال هم از تاثیر روز به روز در حال افزایش شبکه‌های ‏اجتماعی مصون نیست. ‏

درحالیکه احتمالا گمان می‌کنید تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر فوتبال به واکنش ستاره‌ها و ‏هواداران‌شان در پلتفرم‌های مختلف مثل اینستاگرام و توییتر خلاصه می‌شود باید ‏بگوییم که حالا کار از این حرفها گذشته است. دامنه حضور سوشیال مدیا در فوتبال به ‏حدی گسترش یافته که کم کم شاهد تولد باشگاه‌های فوتبالی هستیم که از دل این ‏شبکه‌های اجتماعی متولد شده‌اند. ‏

یک نمونه بسیار جالب، باشگاه فوتبال هشتگ یونایتد است. این باشگاه ابتدا با ابتکار ‏سپ و کارمایکل و اسپنسر اوون کارمایکل و دوستان‌شان تشکیل شد. اسپنسر از فعالان ‏دنیای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی بود و عقبه او و دنبال‌کننده‌های پرتعدادش در ‏سوشیال مدیا باعث شد هشتگ یونایتد در مدتی کوتاه هواداران و اعضایی پرتعداد پیدا ‏کند. ‏

شاید فکر کنید هشتگ یونایتد بیشتر به شوخی شبیه است ولی باز هم در اشتباه ‏هستید. در مدتی کوتاه دنبال‌کننده‌های باشگاه فوتبال هشتگ یونایتد از بسیاری از ‏باشگاه‌های حرفه‌ای فوتبال بیشتر شد و ویدیوهای اکانت باشگاه در یوتیوب آنقدر دیده ‏می‌شد که بسیاری از باشگاه‌های رسمی در خواب هم نمی‌دیدند. ‏

بنیانگذاران هشتگ یونایتد از قدرت شبکه‌های اجتماعی آگاه بودند ولی حتی آنها هم فکر ‏نمی‌کردند محبوبیت باشگاه‌شان از فضای مجازی به فضای واقعی سرایت کند. هشتگ ‏یونایتد در سال 2018 رسما از مجاز وارد واقعیت شد و ورودش را به هرم فوتبال انگلیس ‏جشن گرفت. هشتگ یونایتد در لیگ دسته یک جنوب در منطقه ایسترن کانتیز پذیرفته ‏شده بود. ‏

در سالهای بعد هشتگ یونایتد در دنیای واقعی سه بار به دسته بالاتر صعود کرد. ‏موفقیت این باشگاه در فضای مجازی حتی از دنیای واقعی هم درخشان‌تر بود. آنها حالا ‏در یوتیوب آنقدر دنبال‌کننده دارند که با باشگاه‌های فوتبال حاضر در لیگ برتر انگلیس ‏قابل مقایسه هستند. ‏

با اینحال رقبای هشتگ یونایتد در لیگهای دسته پایین انگلیس می‌گویند دنبال‌کننده‌های ‏میلیونی این باشگاه باعث شده آنها در زمین فوتبال نسبت به رقبا مزیتی غیرمنصفانه ‏داشته باشند. اما بنیانگذاران باشگاه این شکایت‌ها را رد کرده و می‌گویند مثل هر باشگاه ‏دیگری مسیر پیشرفت‌شان را از انتهای هرم شروع کرده و پله به پله در حال صعود به ‏بالای هرم هستند. ‏

کارمایکل، بنیانگذار باشگاه در این باره گفت:" ما در هر کدام از لیگهایی که حضور ‏داشتیم تیمی کاملا متعارف بودیم. بودجه ما هیچوقت بیشترین بودجه در لیگ‌ها نبوده ‏و حریفان ما نمی‌توانند از این نظر به هشتگ یونایتد خرده بگیرند. ما سه بار صعود ‏کرده‌ایم و در همه فصل‌ها یا در میانه جدول یا در بالای جدول حضور داشتیم. ما با ‏استفاده از تعداد دنبال‌کننده‌های باشگاه در شبکه‌های اجتماعی به روش‌های درست ‏درآمدسازی کردیم و با استفاده از محبوبیت‌مان در اینترنت موفق شدیم بازیکن‌های ‏خوبی جذب کنیم. راز موفقیت ما این بوده است. رقبای ما فکر می‌کنند هشتگ یونایتد ‏کل لیگ را خریده ولی این دروغ محض است. آنها فکر می‌کنند یوتیوب برای ما گنج ‏قارون بوده ولی فراموش می‌کنند که بزرگی عملیات تجاری ما باعث شده هزینه‌هایی ‏وحشتناک هم داشته باشیم. در واقع ما با استفاده از هنر مدیریت و جاذبه سوشیال ‏مدیا موفق شده‌ایم". ‏

سه صعود در عرض پنج سال نشان می‌دهد هشتگ یونایتد این قابلیت را دارد که در ‏سالهای آینده صعودهای بیشتری را هم تجربه کند. شاید دور نباشد روزی که برای اولین ‏بار باشگاهی متولد شده در سوشیال مدیا را در لیگ برتر جزیره ببینیم. فضای مجازی در ‏حال تغییر دادن چهره دنیایی است که می‌شناسیم، باید سعی کنیم با این واقعیت کنار ‏بیاییم. ‏

دیگر خبرها

  • کدام شبکه اجتماعی به تولیدکنندگان محتوا پول بیشتری می‌دهد؟
  • کدام شبکه اجتماعی پول بیشتری به تولیدکنندگان محتوا می‌دهد؟
  • ورزشکاران جهان در شبکه های اجتماعی؛ 28 مارس 2024
  • هشتگ یونایتد: حمله فضای مجازی به فوتبال واقعی!‏
  • «شاهزاده سرین» کیست و در ایران چه می‌کند؟
  • شاهزاده سرین کیست و در ایران چه می‌کند؟
  • فیلم| هشدار پلیس فتا درمورد شگرد کلاهبرداران اینترنتی
  • چت‌بات Grok فعال می‌شود
  • (ویدیو) هشدار پلیس فتا درمورد شگرد کلاهبرداران اینترنتی
  • معایب دستگاه جوش لیزر چیست؟