Web Analytics Made Easy - Statcounter

مسئول امور فرهنگی، اجتماعی شهرداری منطقه ۸ تبریز از برگزاری مسابقات و برنامه های فرهنگی مذهبی در راستای بزرگداشت ماه مبارک رمضان در سطح منطقه و شهر تبریز خبرداد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از تبریز، شهرداری فرهنگی تاریخی منطقه 8 تبریز در پل قاری کوچه مجتهدیها قرار گرفته و در کنار وظایف شهرداری ها، مسئولیت حفظ آثار تاریخی و گسترش امکانات شهری را در این محدوده از شهر بر عهده دارد چرا که جالب ترین آثار تاریخی چون بازار تبریز، مسجد جامع، مسجد کبود، خانه های تاریخی را در بر گرفته و محلات تاریخی و قدیمی چون راسته کوچه، چارمنار، سنجران، میارمیار ،ایچری ارمنستان (ارمنستان داخلی) جزو این منطقه از شهرداری تبریز است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این محدوده شش درب از دروازه های قدیمی و تاریخی چون درب باغمشیه، استانبول، ویجویه، گجیل، خیابان و نوبر را نیز شامل می شود که در این میان تنها درب خیابان از تخریب و تملک و حوادث روزگار سالم باقی مانده است.

طبق شوهد و قراین راه ابریشم (ایپک یولی) از گذرها و میادین این منطقه می گذشته و قدیمی ترین کلیساهای پیروان آیین مسیح، مانند کلیسای مریم مقدس در مقابل راسته کوچه،  و کاتولیک ها و مساکن ارامنه نیز در این منطقه واقع شده اند.

بیشترین امامزاده ها، زیارتگاه ها و تکیه ها، جالب ترین موزه های تاریخی شهر تبریز چون موزه آذربایجان، موزه مشروطه موزه فرش و موزه ارامنه در این محدوده واقع شده اند و در واقع می توان گفت شهرداری منطقه 8 تبریز شناسنامه و چکیده ای از تبریز قدیم را در بردارد.

بر این اساس و در خصوص حجم انبوه برنامه هایی که به مناسبت ماه مبارک رمضان ترتیب داده شده است با «حسین مدرس زاده»، مسئول امور فرهنگی، اجتماعی شهرداری منطقه 8 تبریز گفتگویی در خصوص بزرگداشت ماه میهمانی خدا داریم.

برنامه های شهرداری منطقه 8تبریز، در خصوص ماه مبارک رمضان در چه زمینه هایی طرح ریزی شده است؟

با توجه فضای معنوی، معرفتی حاکم در ماه مبارک رمضان و پتانسیل بایسته برای انتقال مفاهیم مذهبی و تربیتی در این ماه، واحد فرهنگی اجتماعی این منطقه از ابتدای ماه برنامه های متنوعی را به اجرا گذاشته است که این برنامه ها با توجه به وضعیت  بحرانی شیوع کرونا در فضای مجازی اجرا و همه زمینه های آموزشی، نهج البلاغه، احکام، فرهنگی و هنری را شامل می شود که نشر احادیث موضوعی از زبان رسول مکرم اسلام( ص ) و ائمه معصومین علیهم السلام به صورت طبقه بندی شده، شرح نهج البلاغه، اجرای مسابقات مرتبط با ایام ماه مبارک رمضان و مناسبت ویژه این ماه، درج روزانه ۲۰ صفحه از آیات شریف الهی، پاسخ به سوالات احکام مربوط با ماه مبارک رمضان در کانال خانه سلامت شهید عبداللهی، تهیه پوسترهای آموزشی و تربیتی مربوط به ماه مبارک رمضان، تهیه قصه های شبانه صوتی برای رده ی سنی کودکان و نوجوانان با موضوعات مرتبط ماه مبارک و همچنین معرفی کتاب های مرتبط با ماه مبارک رمضان در کانال منطقه از محور های این برنامه ها می باشد که برای هر کدام به صورت جداگانه ریزبرنامه هایی نیز در نظر گرفته شده است.

در خصوص برنامه های مربوط به رده سنی کودکان و نوجوانان و روزه اولی ها چه برنامه های درنظر گرفته شده است؟

ضمیر پویای کودکان و نوجوانان نیازمند آشنایی با برکات معرفتی ماه مبارک رمضان است و روح نشاط معنوی بایستی در این سنین خاص که اوج شکل گیری شخصیتی آنان است جاری شود که در این خصوص قصه های شب های رمضان برای این رده سنی توسط مربی حوزه مادر و کودک تهیه شده است. ایجاد محتواهای مختلف دینی و شریعتی مرتبط با ساختار فضای مجاری درچارچوب ماه مبارک رمضان تا پایان این ماه شریف و به صورت روزانه هم در کانال منطقه و هم در کانال خانه سلامت شهید عبداللهی ادامه خواهد داشت و برای روزه اولی ها نیز برگزاری مسابقات در نظر گرفته شده است.

چه مسابقات و نمایشگاه هایی درراستای بزرگداشت ماه مبارک رمضان توسط واحد فرهنگی اجتماعی اجرا می شود؟

برگزاری مسابقه عکس و فیلم " تصویر زندگی" ویژه روزه اولی ها، مسابقه خطاطی و کتابت قرآنی ویژه هنرمندان و علاقه مندان هنر خوشنویسی، نمایشگاه مجازی "نان و خرما" هنر تزیین سفره افطار ویژه بانوان،مسابقه مجازی قصه و خاطره های رمضان ویژه عموم شهروندان، مسابقه نقاشی و پیام ها قرآنی ویژه کودکان و نوجوانان، مسابقه کتابخوانی مجازی " شهر خدا" ویژه کودکان و نوجوانان، مسابقه کتابخوانی مجازی" بر آستان جانان" ویژه بزرگسالان از جمله برنامه های ترتیب داده شده می باشد که علاقه مندان و شرکت کنندگان می توانند آثار خود از ۴ الی ۲۵ اردیبهشت ماه جاری به واحد مدیریت امور فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه  ۸ تحویل یابا شماره ۰۹۱۴۷۶۸۰۰۳۲ تماس حاصل کنند که ۱۰ کارت هدیه ۲ میلیون ريالی، ۱۰ کارت هدیه ۱ میلیون ريالی، و دهها جایزه نفیس غیر نقدی دیگر نیز برای تجلیل از آثار برگزیده ذز نظر گرفته شده است.


در خصوص برنامه های آموزشی ویژه ماه مبارک رمضان درحوزه مسئولیت خود توضیح دهید.

پاسخگویی همه روزه به احکام شرعی و سوالات مذهبی شهروندان همه روزه قبل از نماز ظهردر واحد پایگاه مقاومت ثامن الائمه منطقه 8 و توسط امام جماعت منطقه، ارایه جزء خوانی آیات شریف قرآن کریم به صورت روزانه در کانال مدیریت امور فرهنگی منطقه در واتساپ، تدریس موضوعی مباحث نهج البلاغه از جمله برنامه های این مجموعه در ماه مبارک رمضان می باشد.

چه اقداماتی در راستای بزرگداشت شب های قدر انجام شده است؟

با توجه به وجود قرنطینه در راستای مقابله با شیوع بیماری کرونا، امسال برنامه های عزاداری برگزار نمی شود ولی به مناسبت ایام سوگواری شهادت حضرت علی و شبهای قدر، فضاسازی و نصب بنرهای تسلیت در معابر سطح حوزه و ساختمان اداری منطقه 8 شده است.

کلام پایانی و برنامه دیگری که به آن اشاره نشده باشد؟                                     

مسابقه رمضانی "آیه بخوان" که ویژه برادران دررده سنی نوجوانان و بزرگسالان و به صورت مجازی و در کانال واتس آپ امور فرهنگی منطقه 8 انجام می شود و شرکت کنندگان هر هفته چهارشنبه از ساعت 9 الی 11 به صورت مجازی اقدام به خواندن پنج آیه شریفه قرآن کریم می کنند که از طریق کانال واتس آپ واحد فرهنگی اجتماعی منطقه 8 به آدرس زیر قابل دسترس می باشدعلاقه مندان می توانند به صورت رایگان از این مسابقه پر فیض استفاده و در صورت نیاز در روزهای اشاره شده با شماره  09364110907 تماس حاصل نمایند.

پایان پیام/60

منبع: شبستان

کلیدواژه: شهرداری منطقه ۸ تبریز مدرس زاده ماه مبارک رمضان کودکان و نوجوانان فرهنگی اجتماعی شهرداری منطقه امور فرهنگی برنامه ها منطقه 8

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۲۱۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان

به گزارش خبرگزاری مهر، حجت الاسلام والمسلمین مهدی ولایی بر حق، مدیرکل تبلیغات اسلامی استان البرز با صدور پیامی از مشارکت مردم استان البرز در برنامه‌های ماه مبارک رمضان قدردانی کرد. در متن این پیام آمده است:

طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، ماه مبارک رمضان امسال رنگ و بوی قرآنی ویژه‌ای داشت. حضور بسیاری از مردم در محافل جزءخوانی قرآن، افطاری عمومی و پویش زندگی با آیه‌ها مایه خرسندی بود. چاپ و توزیع کتاب قرآنی «مسطورا» در بسیاری از مساجد، هیئات مذهبی، امامزادگان و فضای مجازی با همکاری نهادها و ارگان‌های مختلف انجام شد و فضای عمومی و مجازی امسال بیش از پیش رنگ و بوی انس با قرآن داشت.

برنامه مفخّم محفل در تلویزیون به صورت کاملاً متفاوت و ویژه توانست مخاطب بسیار بالایی جذب کند. جشن بزرگ محفل امام حسنی‌ها در ایام ولادت امام حسن مجتبی (ع) به صورت ویژه پدیده آن ایام بود و همه این‌ها نویدبخش یک جنبش قرآنی در سطح جامعه و نشان‌دهنده یک حرکت گرانسنگ و متفاوت در کشور و به صورت خاص در استان البرز بود.

این استان در این حرکت نورانی سهم بسزایی داشته و ارائه اینگونه گزارشات به هم استانی‌های عزیز می‌تواند بسیار مسرت‌بخش باشد چراکه بسیاری از فعالان و مجموعه‌داران مؤسسات قرآنی به صورت هماهنگ طرح‌ها را مطالعه و اجرا کردند، به طوری که در یک آمار قابل توجه شاید کمتر پویش و رویدادی در استان با این استقبال روبرو شده است.

۸۵ هزار و ۶۰۰ پیامک از استان البرز برای پاسخ به سوالات طرح زندگی با آیه‌ها ارسال شده که این تعداد نشان از این است که حجم قابل توجهی از مردم علاقه مند به انس با قرآن هستند. ما مدعی هستیم کمتر پویشی در کشور بوده که به این اعداد و ارقام دست یافته چراکه فقط در محفل قرآنی امام حسنی‌های استادیوم آزادی، ۲۵ هزار نفر از استان البرز شرکت کردند آن هم در ایام تعطیل و شرایط خاص.

جا دارد به نوبه خودم از همه عزیزانی که در برپایی محافل، جلسات قرآنی، جلسات تفسیر، طرح وزین و کم نظیر زندگی با آیه‌ها، برنامه محفل، برنامه قرآنی امام حسنی‌ها و … همکاری کردند تشکر کنم و امیدوارم مرضی درگاه خداوند متعال قرار گیرد. ان شا الله در آینده نزدیک از دست اندرکاران و برگزارکنندگان این برنامه‌ها تقدیر به عمل خواهد آمد.

کد خبر 6081381

دیگر خبرها

  • همکاری شهرداری و بنیاد ایران‌شناسی برای احیا هویت تاریخی شهر ارومیه
  • ۲ واحد صنفی در طبس پلمب شد
  • پلمپ ۲ واحد متخلف در طبس
  • برگزاری اولین جلسه شورای اداری شهرستان تبریز
  • تقدیر مدیرکل تبلیغات البرز از مشارکت مردم در برنامه های ماه رمضان
  • مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس از مجری برنامه «سحرخیزان» تجلیل کرد
  • برگزاری نخستین جلسه شورای اداری شهرستان تبریز
  • تغییر ناگهانی آمار پربیننده ترین برنامه ماه رمضان تلویزیون / محفل چگونه صدرنشین شد؟
  • انجام قریب به ۱۲ هزار مورد بازرسی در اجرای طرح ویژه ماه مبارک رمضان و نوروز ۱۴۰۳ در آذربایجان غربی
  • ۳ تخلف مهم اصناف هرمزگان در طرح نظارتی رمضان و نوروز