Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «پول نیوز»
2024-04-25@13:28:39 GMT

هفت خوان گرفتن مجوز و سردرگمی متقاضیان

تاریخ انتشار: ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۲۲۰۴

هفت خوان گرفتن مجوز و سردرگمی متقاضیان

صدور مجوزهای کسب و کار علاوه بر وزارت اقتصاد به وزارت صنعت نیز مربوط می‌شود و تولیدکنندگان برای آغاز به کار خود باید رفت و آمدهایی را به وزارت صنعت نیز داشته باشند.

به گزارش پول نیوز، برای شروع یک کسب و کار بعد از تصمیم‌گیری در مورد نحوه فعالیت، نخستین اقدامی که یک کارآفرین باید انجام دهد، دریافت مجوزهای لازم از دستگاه‌های مرتبط است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هرچند در کشورهای پیشرفته قوانین و چارچوب مشخص و منظمی برای اخذ این مجوزها وجود دارد، اما دریافت این مجوزها در ایران در بسیاری موارد به موضوعی طاقت‌فرسا برای متقاضیان تبدیل شده و در برخی موارد نیز شاهد برخورد سلیقه‌ای دستگاه‌های متولی هستیم و صدور برخی مجوزها تنها با امضاهای طلایی امکان پذیر است

صدور مجوزهای کسب و کار علاوه بر وزارت اقتصاد به وزارت صنعت نیز مربوط می‌شود و تولیدکنندگان برای آغاز به کار خود باید رفت و آمدهایی را به وزارت صنعت نیز داشته باشند.

احمد تشکینی، مدیر کل دفتر امور اقتصادی و سیاست‌های تجاری وزارت صمت در مورد اقدامات وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمینه بهبود فضای کسب و کار و رفع چالش‌های صدور مجوز با تاکید بر اینکه برآیند‌های ساده‌سازی صدور مجوز یکی از اولویت‌های اصلی وزارت صمت است، گفت: یکی از برنامه‌های اصلی تعریف شده در سال جاری در وزارت صمت، ساماندهی مجوزها در وزارت صمت است.

وی به همکاری وزارت صمت و هیئت مقررات زدایی اشاره کرد و افزود: یکی از گام‌های مهمی که در این راستا در وزارت صمت برداشته شد، بحث ادغام و ساماندهی مجوزها بود که تعداد مجوزها از ۸۰ مجوز به حدود ۴۵ مجوز کاهش پیدا کرده است.

تشکینی، استعلام‌های دیگر دستگاه‌ها را یکی از دلایل زمان بر بودن صدور مجوز در وزارت صنعت دانست و تصریح کرد: برای صدور مجوز ها در وزارت صمت تعدادی دستگاه همکار خارج از وزارت خانه وجود دارد که برای صدور مجوز، استعلام این دستگاه‌ها لازم است.

 

*دولت آینده با هفت خوان اشتغال چه باید بکند؟

یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی کشور، حجم بسیار زیادی نقدینگی است. وقتی این حجم بالای نقدینگی در مسیر تولید و اشتغال قرار نگیرد، به سمت بازارهای دلالی و واسطه گری می رود و مانند یک سونامی، نظام اقتصادی کشور را تضعیف کرده و تورم سنگینی به بار می آورد.

یکی از مهمترین راهکارهای هدایت نقدینگی به سمت تولید و اشتغال، برداشتن موانع کسب و کار از جلوی پای فعالان اقتصادی است. به صورت کلی، انتظار می رود از کسانی که میخواهند کسب و کار راه بیاندازند و اشتغال زایی نمایند، استقبال شود. اما متاسفانه در ایران اینگونه نیست زیرا صدها مرجع متنوع و موازی صدور پروانه اشتغال وجود دارد که اخذ مجوزهای کسب و کار را به شدت سخت و پیچیده کرده است که می توان آنرا به «هفت خوان» تشبیه کرد. به عنوان مثال، برای احداث گاوداری باید ۱۸۴ مدرک معتبر بعلاوه ۱۳۴ استعلام از مراکز صدور مجوز ارائه شود، فرایندی که حدود 2 سال طول می‌کشد. مهمترین دلیل ایجاد این وضعیت عجیب و غیرقابل توجیه، تعارض منافع است. درآمد قابل توجه کسب وکارهایی مثل وکالت، تاسیس داروخانه، مطب، مهدکودک، صرافی، سردفتری و... باعث شده است که مراجع ذیربط صادرکننده مجوزهای این کسب و کارها، فرایند صدور مجوز برای داوطلبان ورود به این مشاغل را بیش از حد پیچیده کنند. احتمالا می پرسید چرا؟

پاسخ کوتاه و ساده است. متاسفانه در ایران برخلاف کشورهای با اقتصاد سالم، اختیار صدور مجوز برای خیلی از مشاغل فوق، به دست ذی نفعان همان حوزه ها سپرده شده است و آنها هم علاقه ای ندارند که دست زیاد شود چون منجر به کاهش انحصار و سود حداکثری آنها خواهد شد.

راه حل اصلاح این وضعیت، ایجاد سامانه ای برای صدور مجوزهای کسب و کار است تا هم امضاهای طلایی‌ از فرآیند صدور مجوز حذف شوند و هم شرایط صدور مجوزهای کسب وکار، سهولت پیدا کرده و به صورت شفاف در معرض دید عموم مردم قرار بگیرد. زیرساخت قانونی لازم برای ایجاد این سامانه، سال 87 به تصویب رسیده ولی همچنان خبری از اجرای آن نیست. دولت سیزدهم می تواند با اجرای این قانون و ایجاد این سامانه، گام بزرگی برای از بین بردن «هفت خوان اشتغال» بردارد.

 

 

منبع: پول نیوز

کلیدواژه: کسب و کار اشتغال زایی اشتغال سامانه مشاغل صدور مجوزهای کسب مجوزهای کسب و کار وزارت صنعت نیز وزارت صمت صدور مجوز دستگاه ها هفت خوان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.poolnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «پول نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۲۲۰۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گلستان در قعر جدول تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا

بررسی آمار تبدیل مجوزهای صنفی کاغذی به شناسه یکتا در استان ها نشان می دهد که کمترین میزان تبدیل مجوزهای صنفی کاغذی به شناسه یکتا در استان گلستان انجام شده است. - اخبار اقتصادی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، بررسی آمار تبدیل مجوزهای صنفی کاغذی به شناسه یکتا در استان ها نشان می دهد که کمترین میزان تبدیل مجوزهای صنفی کاغذی به شناسه یکتا در استان گلستان انجام شده است و این استان همچنان در قعر جدول رتبه بندی تبدیل قرار دارد.

در استان گلستان 74 هزار و 405 مجوز صنفی معتبر وجود دارد که از این تعداد فقط چهار هزار و 674 مجوز معادل 6.3  درصد از کل مجوزهای صنفی معتبر استان به شناسه یکتا تبدیل شده است.

استان های بوشهر، ایلام و مرکزی، سمنان و کرمان نیز به ترتیب با تبدیل 7.2درصد، 8 درصد و 8.2 درصد،8.4 درصد و 8.7 درصد  از کل مجوزهای صنفی معتبر در استان کمترین میزان تبدیل را انجام داده اند.

تا روز مورد گزارش استان های لرستان، گیلان، همدان و خراسان جنوبی به ترتیب با تبدیل 31.9 درصد، 24.5 درصد، 19.1 درصد و 18.9 درصد از کل مجوزهای معتبر صنفی همچنان در صدر جدول رتبه بندی استان ها در تبدیل مجوزهای صنفی کاغذی به شناسه یکتا قرار دارند.

لازم به ذکر است؛ از 25 اردیبهشت سال 1403 مجوزهای کاغذی بی اعتبار هستند و سامانه های دولتی و بانکی به فعالان اقتصادی فاقد مجوز الکترونیک (شناسه یکتا) خدمت نمی دهند.آن دسته از فعالان اقتصادی که هنوز شناسه یکتا ندارند یعنی نام شان در qr.mojavez.ir نیست می توانند با گوشی همراه خود و ورود فقط 3 کد (شماره سریال کارت ملی، شناسه/کد صنفی و کد پستی محل کسب) در درگاه ملی مجوزها (mojavez.ir)، به سرعت، رایگان و غیرحضوری مجوز الکترونیکی (شناسه یکتا) دریافت کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • با اعلام رییس صدور کمیته مجوز حرفه‌ای : AFC واگذاری استقلال و پرسپولیس را تایید کرد
  • لرستان صدر جدول؛ تعداد مجوزهای تبدیل شده از ۴۲۷ هزار گذشت
  • ای‌اف‌سی واگذاری استقلال و پرسپولیس را تأیید کرد
  • حذف کسب وکارهای غیرقانونی از گردونه رقابت با مجوز الکترونیکی
  • ۵۱ هزار درخواست صدور مجوز الکترونیکی در استان مرکزی ثبت شد
  • صدور مجوزهای کاغذی ممنوع شد
  • گلستان در قعر جدول تبدیل مجوزهای کاغذی به شناسه یکتا
  • ثبت ۱۰۰۰ درخواست صدور مجوز الکترونیکی در استان مرکزی
  • البرز رتبه هشتم کشوری در صدور مجوزهای برخط کسب و کار در کشور است
  • صدور شناسه یکتا از ۴۰۰ هزار فقره عبور کرد