Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تقریب»
2024-04-16@18:39:33 GMT

نزول قرآن و تقدیر اعمال فضیلتِ ذاتی شب قدر است

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۵۰۵۸

نزول قرآن و تقدیر اعمال فضیلتِ ذاتی شب قدر است

به گزارش حوزه سایر رسانه ها خبرگزاری تقریب، حجت‌الاسلام حمیدرضا شریعتمداری، عضو هیئت علمی گروه شیعه‌شناسی دانشگاه ادیان و مذاهب در گفتگو با ایکنا اظهار کرد: نزول قرآن کریم در شب قدر اتفاق افتاده که یا شروع نزول بنا به نظر برخی در این شب بوده و یا قرآن به‌صورت یکجا در این شب نازل‌شده است.
 
وی بیان کرد: با بیان اینکه شب قدر دارای فضیلت ذاتی و ثانوی است، اظهار کرد: فضیلت ذاتی شب قدر شامل دو واقعه نزول قرآن کریم و تقدیر اعمال است‌.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
وی با بیان اینکه تقدیر اعمال در شب قدر رخ می‌دهد، افزود: یک سوره اختصاصی مربوط به قدر وجود دارد که در این سوره صحبت از نزول قرآن و اشاره به نزول فرشتگان در چنین شبی شده است.
 
رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب بیان کرد: نزول فرشتگان در چنین شبی می‌تواند با بحث تقدیر نسبت داشته باشد؛ زیرا در سوره دخان آمده که در شب مبارکی قرآن را فرو فرستادیم و در چنین شبی هر اتفاق محکمی که بخواهد بیفتد، تقدیر می‌شود.
 
وی گفت: فرشتگان در چنین شبی با نزول خود، باید برای کسی وارد شوند و این نزول اتفاقی است که همه‌ساله تکرار می‌شود و اکنون که دسترسی به پیامبر(ص) نداریم باید بر امام عرضه شود و نقشی در امضای مقدرات داشته باشد.
 
حجت‌الاسلام شریعتمداری ابراز کرد: اینکه شب قدر دقیقاً چه زمانی است، قطعی نیست و روایات شیعه و سنی به دلیل روایات فراوان و همچنین با کنار هم گذاشتن آیاتی که صحبت از فرو فرستادن قرآن در ماه مبارک رمضان می‌کند، بیشتر آن را در این ماه می‌دانند.
 
وی گفت: در منابع شیعی بیشتر شب قدر را در شب ۲۱ ام و ۲۳ ام ماه مبارک رمضان می‌دانند و احتمال اینکه شب قدر در شب ۲۷ ام این ماه باشد نیز وجود دارد و در منابع اهل سنت تثبیت‌شده که ۲۷ ام ماه رمضان شب قدر است.
 
رئیس دانشکده فلسفه دانشگاه ادیان و مذاهب در خصوص فضیلت ثانوی شب‌های قدر افزود: شب ۱۹ ام ماه مبارک رمضان شب ضربت خوردن امام علی(ع) و شب ۲۱ ام ماه مبارک رمضان شب شهادت ایشان است.
 
وی بیان کرد: فضیلت ذاتی شب‌های قدر مربوط به احیا،، نزول قرآن و مناسک و اعمال این شب از جمله دعای ابوحمزه ثمالی، دعای جوشن کبیر، دو رکعت نماز هر رکعت بعد از حمد، هفت قل هو الله و در پایان نماز ۷۰ استغفرالله است.
 
وی با ذکر روایتی از شیخ صدوق که در این شب مذاکره علمی برتر و افضل است، افزود: شب‌های قدر به‌عنوان شبی برای عبادت طراحی‌شده و ذات عبادت نیز به معنی تنها در جمع بودن نیست.
 
انتهای پیام/
 

منبع: تقریب

کلیدواژه: ماه مبارک رمضان چنین شبی نزول قرآن ام ماه شب قدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۵۰۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد

نمایندگی ایران در ژنو در واکنش به اقدام تلافی جویانه شب گذشته علیه اهداف نطامی رژیم اسرائیل نوشت: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی که طبق قوانین بین المللی الزامی باشد، دریغ نخواهد کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، نمایندگی ایران نزد شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو در واکنش به پاسخ تلافی جویانه ایران به رژیم اسرائیل در حساب رسمی خود در برنامه ایکس نوشت: در استفاده از حق ذاتی برای دفاع از خود بر اساس ماده 51 منشور سازمان ملل متحد و در پاسخ به تجاوزات نظامی مکرر رژیم اسرائیل به ویژه حمله مسلحانه این رژیم در اول آوریل 2024 علیه اماکن دیپلماتیک ایران که برخلاف ماده 2 منشور ملل متحد و نقض آشکار قوانین بین‌المللی است و به دنبال شکست شورای امنیت در اتخاذ تدابیر لازم برای محکومیت و پاسخگویی به متجاوز، ایران یک سری حملات نظامی به اهداف نظامی اسرائیل انجام داد.

نمایندگی ایران همچنین نوشت: ایران به عنوان یکی از اعضای مسئول سازمان ملل متحد، به اهداف و اصول مندرج در منشور سازمان ملل متحد و قوانین بین‌المللی متعهد است و موضع ثابت خود را مبنی بر اینکه به دنبال تشدید تنش یا درگیری در منطقه نیست، تکرار می‌کند.

در بیانیه نمایندگی ایران تصریح شده است: ایران ضمن هشدار نسبت به هرگونه تحریک نظامی بیشتر، بر عزم تزلزل ناپذیر خود برای دفاع از مردم، امنیت ملی، حاکمیت و تمامیت ارضی خود در برابر هرگونه تهدید یا اقدام تجاوزکارانه تاکید می‌کند.

نمایندگی ایران در آخر تاکید کرد: ایران در استفاده از حق ذاتی مبنی بر دفاع از خود در مواقعی که طبق قوانین بین المللی الزامی باشد، دریغ نخواهد کرد.

حملات گسترده موشکی و پهپادی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی علیه اهدافی در مناطق مختلف سرزمین‌های اشغالی نیمه‌شب گذشته صورت گرفت.

این عملیات با نام «وعده صادق» پاسخی به حمله جنگنده‌های ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری کشورمان در دمشق بود که طی آن سردار محمدرضا زاهدی فرمانده مستشاران ایرانی در سوریه و لبنان به‌همراه 6 نفر از همرزمانش به شهادت رسیدند.

در این عملیات، انبوهی از پهپادها و موشک‌های کروز در موج اول به‌سمت سرزمین‌های اشغالی پرتاب شدند و در موج‌های بعدی، تعداد زیادی از موشک‌های بالستیک دوربرد ایرانی به‌سمت اهداف شلیک شدند.

تصاویر اصابت پی‌درپی و دقیق موشک‌های بالستیک به اهداف خود و اذعان رسانه‌های اسرائیلی به انهدام پایگاه هوایی این رژیم در صحرای نقب بیانگر توانمندی تجهیزاتی و تاکتیکی ایران و ناتوانی سامانه‌های پدافندی ارتش رژیم صهیونیستی در مقابله با آنان است.

گروه‌های فلسطینی حمله ایران علیه اسرائیل را تبریک گفتندجایگاه ایران با حمله به اسرائیل هزاربرابر قوی‌تر می‌شود

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • روایتی از توصیف جالب رهبر انقلاب از مجری سرشناس تلویزیون
  • وعده‌های بی نتیجه مدیران ارشاد قزوین برای برپایی نمایشگاه قرآن
  • تقارن بهار قرآن و طبیعت و تحولی که رقم خورد / پربازدیدترین‌های سیما کدام بودند؟
  • تعامل تمییز و دلچسب با مردم در طرح «زندگی با آیه ها»
  • توانایی تشخیص خیر و شر ذاتی انسان تا چه حد است؟ (فیلم)
  • تنبیه پهپادی و موشکی رژیم صهیونیستی حق ذاتی ایران بود
  • رژیم اسرائیل باید تنبیه می‌شد تا نظم بازگردد
  • بورس تل‌آویو لرزید | اثر پاسخ نظامی ایران بر بورس اسرائیل
  • وظیفه اصحاب رسانه هدایت جامعه به سوی نیکی ها و فضیلت هاست
  • ایران در استفاده از حق ذاتی خود برای دفاع دریغ نخواهد کرد