Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-04-25@13:41:16 GMT

رفع موانع تولید اولویت اول صنعت فارس

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۷۹۷۷۵۲

رفع موانع تولید اولویت اول صنعت فارس

مسوول جامعه اسلامی کارگران در گفتگو با خبرنگار فارس در شیراز به بیان مشکلاتی که مترتب جامعه کارگری است پرداخت و اظهار داشت: متاسفانه سالیان سال است که استان فارس به عنوان یک استان صنعتی شناخته نشده است و این استان را به عنوان یک استان تامین کننده گندم و رتبه اول گندم کشور در سیستم صنعت شناخته‌اند.

فرشید نظری اظهار داشت: این در حالی است که ما از نظر اقلیم، اقلیم خشکی داریم و فراوانی آب آنقدر نیست که بتواند پاسخگوی آبیاری سطح زیر کشت باشد؛ به همین جهت کشاورزان ما ناچار شدند از دل و اعماق زمین، آب مورد نیاز کشت گندم را تامین کنند و امروز با فروکش کردن زمین‌های کشاورزی به خاطر کمبود آب، با بروز مشکلات بی‌آبی روبرو هستیم و مشکل بی آبی و عدم امکان آبیاری صحیح، منجر به بیکار شدن افراد، افزایش حاشیه نشینی و نبود سیستم صنعت شده‌ است که مشکلات بسیاری را نیز به دنبال دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در پاسخ به میزان کارایی صنایع کوچک و متوسط موجود در استان گفت: این صنایع کوچک و متوسط در حد به کارگیری نیروهای کار زیاد و توسعه چشمگیر صنعت نیستند و متاسفانه سیاست‌های غلط و سیاست‌گذاری‌های ساعتی دولت و همینطور بی‌تدبیری بیش از حدی که این دولت داشته، باعث شده که همین صنایع کوچک و متوسط هم هر روز مجبور به تعدیل و کاهش نیروی کار شوند تا جایی که نتوانستند مخارج خودشان را نیز تامین کنند و تعطیل یا بسیار کوچکتر شدند.

نظری اظهار داشت: علاوه بر این، چند صنعت بزرگ ۳ یا ۴ هزار نفری در استان داشتیم که همه شاهد هستیم که چه مشکلاتی دارند و با بیشتر شدن مشکلات و گرفتاری‌ها تقریبا رو به نابودی هستند، از جمله این شرکت‌ها می‌توان به آی‌تی و مخابرات راه دور، شرکت زیمنس، کوما و کارخانجات مخابراتی اشاره کرد و همچنین گرفتاری‌هایی که برای روغن نباتی و کارخانه سیمان فارس به خاطر بی‌تدبیری و مشکلات مدیریتی وجود دارد قابل تامل است؛ چرا که متاسفانه همین چند مجموعه سه چهار هزار نفری که ما داشتیم هم رو به تعطیلی است.

 وی اضافه کرد: نکته مهم دیگری که از مشکلات اصلی صنایع بزرگ استان به شمار می‌رود، این است که اگر چند مجموعه صنعتی قوی هم در استان کار می‌کرد، پروژه‌های مهم را از آنان گرفتند و کارشان راکد شد و این هم به خاطر نداشتن مدیر بومی و دلسوز و آوردن مدیر غیربومی از استان‌های دیگر است و عدم دلسوزی و خوش‌خدمتی مدیران غیربومی باعث شده بخش مهمی از پروژه‌های سنگین و توانمند صنعتی استان را از این جا بکنند و در اصفهان و کرج کارخانه تاسیس کنند و مجدداً افراد را به کارگیری کنند که خیلی حائز اهمیت است.

مسوول جامعه اسلامی کارگران استان فارس ادامه داد: متاسفانه به جهت عدم وجود نگاه کلان به صنایع مادر، ما هیچ وقت نتوانستیم پروژه‌های بزرگ مثل فولاد والومینیوم داشته باشیم و نیروهای کار ما همیشه خرد و پراکنده و منفصل بوده‌اند و این عارضه باعث شده استان فارس نه در جرگه صنعتی‌های کشور قرار داده شود و نه به خاطر کمبود آب در پروژه‌ها، در جایگاه و تراز استان‌های کشاورزی قرار گیرد.

نظری اضافه کرد:  تقریبا در فضایی هستیم که استان فارس یک استان پهناور بلاتکلیف در امور کارگری است، متاسفانه فارس نه در  صنعت کشور به عنوان یک شهر صنعتی شناخته می‌شود و نه در کشاورزی به این شاخص رسیده و این باعث شده که یکی از بالاترین آمارهای بیکاری را داشته باشیم.

وی در ادامه گفت: نکته دیگری که راه ما را سد کرده، موانع موجود برای سرمایه‌گذاری در استان است که متاسفانه یکی از بالاترین رتبه‌های مانع‌تراشی بر سر راه سرمایه‌گذاران اقتصادی را ما در استان فارس داریم و یکی دو هفته پیش آماری در شبکه خبر اعلام شد که نگران کننده است و متاسفانه به جهت عدم وجود نگاه کلان به صنعت و مسأله کار و اشتغال در بروکراسی اداری است و سرمایه‌گذاران هم تمایلی به راه‌اندازی کار در استان ندارند.

نظری خاطرنشان کرد: یکی از نکات دیگری که سیستم کارگری و اشتغال ما را تحت الشعاع قرار می‌‌دهد، قراردادهای نامتوازن و مغایر با قانونی است که به خاطر بیکاری زیاد و گرفتاری‌هایی که مردم دارند بسته شده‌ است.

وی یادآور شد: امسال دولت مثلاً ۳۹ درصد به حقوق کارگران اضافه کرده این انباشتگی عدم ارتقاء حقوق کارگران که چندین سال دائماً تورم رو به رشد را بیشتر کرده است صددرصد به ضرر کارگران است چرا که اگر حقوق کارگران به اندازه‌ درصد تورم رشد می‌کرد می‌توانستیم بگوییم تعادل برقرار  است اما در حال حاضر اگر ۶۰ درصد هم به حقوق کارگر اضافه شود باز هم از خط فقر پایین‌تر است.

نظری افزود: این درصد افزایش قیمت، باعث شده که دولت یک زبانی داشته باشد که زبان فوق‌العاده خنده‌داری است و مدعی است که بیشترین نرخ افزایش حقوق کارگری و کارمندی را داشته در حالی‌که اگر در سال‌های گذشته ۱۹ یا ۲۰ درصد طبق قانونی که هیچ وقت اتفاق نیفتاده، حقوق پایه کارگر را افزایش می‌داد، مشکلات کمتر بود ولی می‌بینیم که دقیقا دولت فراموش کرده که بالاترین میزان رشد تورم را هم در همین دولت تجربه کرده‌ایم و این افزایش نرخ حقوق کارگر جوابگوی افزایش نرخ مایحتاج روزمره کارگر نیست و به جرات می‌توان گفت: اگر ما خط فقر را ۱۰ میلیون در نظر نگیریم اجحاف است در حق مردم و باید آینده  جوانان کارگر را در نظر داشته باشیم که اگر بتواند جایی همین حقوق افزایش یافته را دریافت کند نهایتا چهار و نیم میلیون تمام می‌شود و با تورم موجود سازگار نیست و کفاف نیازهای معیشتی او را نمی‌دهد.

 وی افزود: بنابراین در حقیقت این دولت نه تنها کاری برای کارگر نکرده بلکه مانع تراشی سرمایه‌گذاری بسیار زیادی ایجاد کرده و بسیاری از کارخانجات را به خاطر ناتوانی وارد کردن مواد اولیه و تغییرات نرخ شدید ارز و افزایش نرخ مواد اولیه، به سمت تعطیلی برده و هیچ کدام از شرکت‌های کوچک و متوسط استان نتوانسته‌اند از پس تورم ایجاد شده بربیایند و از فروش تولیدات مواد اولیه مورد نیاز را بخرند و رو به تعطیلی رفتند و کارگران هم بیکار شدند.

نظری در پایان با بیان برخی مشکلات ایجاد شده توسط دولت گفت: امروز اگر قرار است زندگی کارگر و معیشت کارگران را نجات بدهیم، ابتدا باید کارخانه یعنی سرمایه‌گذار کارآفرین را نجات بدهیم تا کارآفرین بتواند زندگی کند و وقتی توانست زندگی کند، کارگری که به کار گرفته می‌شود را پوشش می‌دهد و از وجودشان استفاده خواهد کرد و لازم است  که دولت به صورت حقیقی و نه در شعار در این امور ورود کند و این انحناهای اقتصادی که با بی‌تدبیری در کشور به وجود آمد رل رفع کند و موانع تولید اعم از عدم حمایت‌های بانکی، فشارهای مالیاتی، افزایش بی رویه نرخ ارز و خیلی از مشکلات دیگری که تولید کنندگان گرفتار آن هستند را باید رفع کند تا صنعت بتواند روی ریل آرامش قرار بگیرد و کارآفرینان و صنعتگران واحدهای تولیدی بتوانند جایگاه خود را  در این بازار پیدا کنند و به زندگی ادامه دهند.

انتهای پیام/ن

منبع: فارس

کلیدواژه: فرشید نظری کار کارگر دولت کوچک و متوسط حقوق کارگر استان فارس باعث شده

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۷۷۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خوفی که به جان کارگران افتاد | کاهش حقوق در صورت تعطیلی پنجشنبه ها

به گزارش پارس نیوز ، محمدرضا چکشیان، در حاشیه نشست تبیین برنامه های هفته کارگر ،  به افزایش ۳۵ درصدی دستمزد کارگران اشاره کرد و گفت که افزایش حقوق دستمزد در شرایط تورمی ممکن است مطلوب جامعه کارگری نباشد. اما باید توجه داشت که افزایشی که در حوزه دستمزد کارگری در سه سال دولت سیزدهم اتفاق افتاده، بسیار بیشتر از افزایشی است که در حوزه کارمندی رخ داده است.

افزایش دستمزد کارگران در مقایسه با کارمندان بیشتر بود

وی افزود: دولت و وزارت کار قطعا با این دغدغه وارد شده‌اند که بهبود وضع معیشت کارگران صورت گیرد ولی موانع و محدودیت‌هایی وجود دارد و برخی سیاستهای کلان اقتصادی باعث می شود آنطور که اعضای شورای عالی کار می خواهند اتفاق نیفتد.

چکشیان خاطرنشان کرد: مقایسه میانگین افزایش حقوق در این سه سال نسبت به باقی دوره‌ها و خیلی از سال‌ها و بقیه گروه‌ها مثل کارمندی حتما بیشتر بوده است با این حال دستمزد کارگران نیاز به بهتر شدن دارد و در شورای عالی کار این دغدغه را دارند که چه خدماتی را پیگیری کنند که بخشی از این کمبود را جبران کنند.

کاهش حقوق کارگران در صورت تعطیلی ۵ شنبه تخلف است معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه درباره اعلام خانه صمت مبنی بر کاهش ۱۰ درصدی حقوق کارگران با تعطیلی پنجشنبه‌ها گفت: این حرف نمی‌تواند اجرایی شود چون تخلف است و کسی نمی‌تواند حقوق کارگر را کم کند و خلاف قانون کار اقدام کند لذا در صورتی که چنین تخلفی صورت گرفت باید جلوی آن گرفته شود.

چکشیان صیانت از حقوق کارگران،‌ مطالبه حقوق و دستمزد، نظارت برکارگاه‌ها و مشکلات کارخانجات،‌تخلفات صورت گرفته در بنگاه‌ها و اجرای مباحث ایمنی را از جمله ماموریت‌های معاونت فرهنگی اجتماعی وزارت کار برشمرد و گفت: اگر در حوزه فرهنگی،‌ اجتماعی و ورزشی اتفاقاتی که طی ۳ سال گذشته افتاده با دوره قبل مقایسه و بررسی شود می‌بینیم که این وقایع و آمارها و تغییراتی که به لحاظ کمی و کیفی و پشتوانه‌های اسناد بالادستی صورت گرفته بسیار بوده است با این حال این اتفاقات نمی‌تواند عقب ماندگی‌های چند ساله را جبران کند.

وی درباره ساخت مسکن کارگری نیز گفت: مسکن از جمله موضوعات کلان کشور است و جامعه در بحث مسکن مشکل دارد و دولت در تلاش است تا بخشی از مشکلات مسکن را مرتفع کند. در حال حاضر ذیل قانون جهش تولید مسکن و اقداماتی که دولت انجام گرفته جریان های کارگری تلاش کردند برای مسکن کارگری اقدام ویژه‌ای داشته باشند و بر همین اساس تعاونی‌های مسکن کارگری شکل گرفت و برخی تعاونی‌ها فعال کار کردند و عضوگیری کردند.

۶۰ هزار مسکن کارگری در حال ساخت

معاون وزیر کار از ساخت حدود ۶۰ هزار واحد مسکن کارگری خبر داد و گفت: وزیر کار چند ماه قبل دستور تشکیل قرارگاه مسکن کارگری را صادر کردند که با حضور سازمان‌های تابعه وزارتخانه و دستگاه‌های مختلف و تشکل‌های کارگری و کارفرمایی شکل گرفت ولی ما تمرکز کردیم روی اینکه چند سناریو را طراحی کنیم و برخی از این سناریوها،تعاونی‌ محور،‌ برخی کارفرما محور و برخی دیگر روی رفع موانع پیش روی کارگران و کارفرمایان است.

چکشیان با بیان اینکه تلاش وزارت کار این است که در چند ماه آینده رویکرد جدید و بسته‌های اختصاصی و رویکرد جدیدی در مسکن کارگری داشته باشیم، اظهار کرد: این رویکردها در ماه‌های آینده اعلام خواهد شد.جلساتی با تشکل‌ها برگزار شده و درحال رفع موانع هستیم و امیدواریم اقدامات خوب و متفاوت از گذشته رخ بدهد.

وی در پایان گفت: اولین اقدام تشکیل قرارگاه مسکن بود و دبیرخانه موظف شد سناریوهای مختلف را بررسی و بسته پیشنهادی را ارائه دهد تا در سال ۱۴۰۳ تغییر رویکرد متفاوتی را رقم بزنیم.

منبع : گسترش نیوز

دیگر خبرها

  • افزایش حقوقها مطابق قانون و هزینه‌های سبد خانوار نیست
  • ضرورت تسهیل و رفع موانع تولید در تحقق شعار سال
  • همت والای کارگران زمینه ساز تحقق شعار سال خواهد شد
  • حضور جمعی از کارکنان صنعت فولاد اکسین خوزستان در دیدار کارگران با رهبر انقلاب
  • عدم افزایش حق مسکن و پایه سنوات کارگران هیچ توجیهی ندارد
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره مزد کارگران؛ افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؟
  • پاسخ عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: افزایش حقوق بی‌سابقه بوده؛ ۱۱۹ درصد افزایش یافت
  • خاندوزی: یکی از اولویت‌های ما حل موانع پرداخت بدهی‌های کشور است
  • افزایش ۵۷ درصدی دستمزد ۱۴۰۱ بیکاری را ۸ درصد کاهش داد
  • خوفی که به جان کارگران افتاد | کاهش حقوق در صورت تعطیلی پنجشنبه ها