Web Analytics Made Easy - Statcounter

پس از مدت‌ها افزایش قیمت در بازار مسکن، قیمت این کالای اساسی در فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل با کاهش ۳ درصدی مواجه شد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری دانشجو، متوسط قیمت هر متر مربع مسکن در پایتخت بعد از طی سیر صعودی طولانی مدت، بالاخره نسبت به ماه گذشته کاهش یافت.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، متوسط قیمت مسکن تهران در فروردین ماه سال ۱۴۰۰ به رغم ۲۹ میلیون و ۳۲۲ هزار تومان رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



این در حالی است که میانگین قیمت مسکن در تهران در اسفندماه سال ۱۳۹۹ به قیمت ۳۰ میلیون و ۲۷۴ هزار تومان رسیده بود و بنابراین قیمت ملک در فروردین ۱۴۰۰ نسبت به اسفند ماه پس از مدت‌ها کاهش ۳.۱ درصدی را تجربه کرد.

از سوی دیگر، در فروردین ماه سال جاری در پایتخت، ۲۰۹۴ معامله به ثبت رسیده که نسبت به ماه قبل ۶۸.۵ درصد افزایش را به ثبت رسانده است.


مالیات بر خانه‌های خالی ترمز افزایش قیمت مسکن را کشید


کاهش قیمت مسکن و افزایش چشمگیر معاملات نسبت به ماه گذشته در شرایط اتفاق می‌افتد که وزارت راه و شهرسازی اجرای فرآیند خوداظهاری برای تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان را آغاز کرده و در مرحله بعد قصد دارد، از واحد‌های مسکونی احتکار شده پایه مالیاتی بر خانه‌های خالی را اخذ کند.

پیش از این بسیاری از کارشناسان مسکن معتقد بودند، اجرای مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند زمینه خارج شدن تقاضای سرمایه‌ای و کاهش قیمت واحد‌های مسکونی را فراهم کند.

از سوی دیگر از اطلاعات میدانی بازار مسکن در اردیبهشت ماه، خبر می‌رسد که کاهش قیمت واحد‌های مسکونی در شهر تهران مرتبط با یک ماه نبود و می‌تواند ادامه دار باشد.


عزم دولت برای ساماندهی بازار مسکن منجر به خروج سوداگران از بازار شد


در همین ارتباط، محمد حمیدزاده، کارشناس حوزه مسکن، در ارتباط با شروع سیر نزولی قیمت مسکن در پایتخت گفت: «متاسفانه عادت کرده بودیم که قیمت مسکن در دو سال گذشته بدون توقف رشد کند، اما بالاخره پس از مدت‌ها شاهد کشیده شدن ترمز رشد قیمت بودیم.»

این کارشناس مسکن در تشریح دلایل کاهش قیمت گفت: «بسیاری از سوداگران مسکن با خرید خانه و خالی نگاه داشتن آن زمینه افزایش قیمت بازار مسکن را فراهم می‌کنند و در این شرایط نرخ موثر مالیات بر خانه‌های خالی می‌تواند حاشیه سود این سوداگران را تحت تاثیر قرار دهد.»

حمیدزاده تاکید کرد: «قطعا عامل اصلی کاهش قیمت مسکن در سال ۱۴۰۰ عزم دولت برای اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی است.»


مالیات بر خانه‌های خالی، برگ برنده‌ای که ۵ سال رو نشد


گفتنی است، قانون مالیات بر خانه‌های خالی، سال ۱۳۹۴ پس از کش و قوس فراوان در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و در آن زمان مقرر شد، وزارت راه و شهرسازی در یک مهلت زمان ۶ ماه به تشکیل سامانه ملی املاک و اسکان به عنوان مصدر اطلاعاتی اخد این پایه مالیاتی اقدام کند.

در این بین وزارت‌خانه تحت وزارت عباس آخوندی با ترک فعل قانونی نه تنها زمینه ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان را فراهم نکرد بلکه در بازه‌های زمانی نسبت به فرار از مسئولیت اقدام کرد.

پس از گذشته ۶۰ ماه از مهلت ۶ ماهه مجلس به وزارت راه و شهرسازی برای تشکیل سامانه املاک، این سامانه سرانجام فعالیت خود را آغاز کرد.

در همین شرایط، روی کار آمدن مجلس یازدهم سبب شد تا زمینه اصلاحات قانون مالیات بر خانه‌های خالی به منظور موثرتر شدن زمینه فعالیت این پایه مالیاتی پیگیری شده و قانون جدید به تصویب برسد. برخی از اصلاحات قانون جدید مالیات بر خانه‌های خالی مرتبط نرخ اخذ مالیات و نحوه شناسایی واحد‌های مسکونی خالی بود.

پس از ابلاغ قانون جدید مالیات بر خانه‌های خالی از سوی مجلس به دولت، در گام اول بنا شد، تکمیل اطلاعات سامانه ملی املاک و اسکان با خوداظهاری مردم از تاریخ ۱۹ فروردین ماه آغاز شود. این فرآیند هم اکنون در حال انجام است و تا تاریخ ۱۹ فروردین ماه ادامه دارد.


ادامه روند کاهش قیمت مسکن با تسریع در اجرای فرآیند مالیات بر خانه‌های خالی


در همین ارتباط، حسین عبداللهی، کارشناس مالیات‌های تنظیمی با اشاره به اینکه تجربه جهانی استقرار نظام مالیات بر خانه‌های خالی از کاهش قیمت مسکن خبر می‌دهد، گفت: «موثر شدن نرخ مالیات بر خانه‌های خالی سبب شده تا سوداگری و احتکار مسکن توجیه اقتصاد نداشته باشد و شاهد عرضه این واحد‌های مسکونی و به تبع آن کاهش قیمت مسکن باشیم.»

عبداللهی با اشاره به اینکه به طور متوسط مالیات بر خانه‌های خالی یک ملک ۱ میلیارد تومانی در سال اول معادل ۵۰ میلیون تومان برآورد می‌شود، گفت: «امید می‌رود با تکمیل اطلاعات سامانه املاک و تسریع در روند اجرایی این قانون، عزم دولت بیش از پیش مشخص شده و شاهد کاهش ادامه دار قیمت مسکن باشیم.»

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مالیات بر خانه های خالی قیمت مسکن عباس آخوندی سامانه ملی املاک و اسکان مالیات بر خانه های خالی واحد های مسکونی کاهش قیمت مسکن قیمت مسکن فروردین ماه نسبت به ماه بازار مسکن ماه سال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۷۹۸۸۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها: با شروع سال جدید یکی از مشکلات و کابوس‌های مستأجران بیجاری افزایش اجاره بها است و فاصله گرفتن نرخ‌های پیشنهادی اجاره بها با قدرت پرداختی مردم، به مشکل جدی این روزهای مستأجران بیجاری تبدیل شده است.

یکی از مهمترین نیازهای جوانان و بالاخص زوج‌های جوان داشتن مسکنی است تا در آن بتوانند با آرامش و بدون دغدغه زندگی کنند این نیاز اصلی است که هر شهروند حق داشتن آن را دارد اما متأسفانه با وجود قیمت‌های بالای مسکن به آرزوی دیرینه‌ای برای آنها تبدیل شده است.

بر اساس گزارش‌های میدانی و گفت‌وگو با شهروندان بیجاری مشخص می‌شود که در این مدت بخش زیادی از متقاضیان که پس‌انداز خود را به رقم قابل توجهی برای خرید خانه رسانده بودند دوباره از بازار مسکن حذف شدند و متأسفانه بعد از عید، نرخ‌های پیشنهادی اجاره بها نسبت به سال گذشته نوسان بیشتری را تجربه کرده است و همین موضوع به کابوس بدی برای مستأجران تبدیل شده است.

قیمت‌هایی که در بازار امسال از سوی مالکان در شهرستان بیجار، تعیین شده بالاتر از عرف بازار است، به طوری که اغلب خریداران توان پرداخت این رقم‌ها را ندارند و با اعتراض بنگاه‌های املاک را ترک می‌کنند.

داشتن مسکن رؤیای جوانان بیجاری

یکی از شهروندان بیجاری در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه میزان اجرای بها در شهرستان بیجار بسیار سرسام آور است و بسیاری از جوانان از داشتن سرپناهی برای خود محروم هستند.

محمد ابراهیمی با انتقاد از افزایش بی‌رویه قیمت مسکن در بیجار گفت: بیجار شهرستانی نسبتاً محروم است که اکثریت شهروندان آن از کارگر، کارمند و اقشار کم درآمد و ضعیف می‌باشند اما بر خلاف موقعیت بیجار در استان، قیمت مسکن در آن به نسبت سایر شهرها و استان‌های همجوار بسیار بالا است.

شهروند بیجاری اضافه کرد: مسؤولان باید به فکر جوانان باشند تا بتوانند با هزینه‌های کمتری مسکن تهیه کنند چرا که این مهم به عاملی برای کاهش میزان ازدواج نیز تبدیل شده است.

تمدید اجاره خانه مشکل مهم مستأجر و صاحب خانه است

یکی دیگر از شهروندان بیجاری نیز در این رابطه به خبرنگار مهر گفت: یکی از مشکلات مهمی که مستأجران بیجاری با آن مواجه هستند تمدید اجاره‌خانه است چرا که بسیاری از صاحب خانه‌ها سالانه میزان قیمت مسکن را افزایش می‌دهند که این مقدار از توان پرداخت مستأجران خارج است.

مرضیه صادقی افزود: در گذشته صاحبخانه‌ها بیشتر با خریداران همراهی می‌کردند اما اکنون حاضر به کاهش قیمت‌ها نیستند و به همین دلیل اجاره بها به یک مشکل جدی در زندگی مستأجران تبدیل شده است.

وی ادامه داد: من به عنوان یک مستأجر، مجبور به پرداخت قیمت‌های بسیار بالا برای مسکن هستم و این واقعاً سختی‌های زیادی را برایم به همراه دارد و لازم است تا مسؤولان در این زمینه وارد عمل شوند تا شاهد کاهش هزینه‌های مسکن باشیم.

این شهروند بیجاری اضافه کرد: من به عنوان یک زن خانه‌دار با داشتن یک همسر بیمار و فرزندی نوجوان علاوه بر مشکلاتی که دارم روزانه باید در بنگاه‌های شهر باید به دنبال مسکن بگردم اما مسکنی که اجاره و ودیعه آن در توان من باشد پیدا نمی‌شود.

وی خاطر نشان کرد: امیدوارم که مقام‌های مسؤول و دستگاه‌های مربوطه به این موضوع توجه کنند و تدابیر لازم را برای حل این مشکل اتخاذ کنند.

تورم عامل اصلی افزایش بهای مسکن در بیجار

یکی از مشاورین املاک در بیجار در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: متأسفانه بهای خانه در شهر بیجار بسیار بالا است و بسیاری از مستأجران توانایی پرداخت مسکن را ندارند.

وی افزود: تعداد کمی مالک که ملک خود را برای اجاره سپردند، قیمت‌های بالایی داده‌اند که به نظر ما هم منطقی نیست ولی صاحب‌خانه هستند و عددی داده‌اند، نظارتی هم بر قیمت‌هایی که صاحب‌خانه اعلام می‌کند، نیست.

جباری تاکید کرد: تورم و افزایش نرخ ارز دو عامل اصلی برای افزایش کرایه‌ها است، وقتی قیمت ارز طی یک سال دو برابر می‌شود، صاحبان خانه نیز طبیعی است، که افزایش قیمت‌های اینچنینی را مطالبه کنند.

وی اضافه کرد: با توجه به هزینه بالای مسکن بسیاری از مستأجران مجبورند، به حاشیه‌ها رفته و در بافت‌های فرسوده و ساختمان‌های سن بالا مستقر شوند.

این مشاور املاک بیجاری عنوان کرد: گرانی اجاره مسکن تنها شامل زوج‌های جوان نمی‌شود، بلکه خانواده‌هایی هم هستند که با وجود زندگی چندین ساله با توجه به گرانی و تورم موجود توان پرداخت اجاره بها را ندارند.

با توجه به آنچه استنباط می‌شود داشتن سرپناهی هرچند کوچک به آرزویی بزرگ برای شهروندان تبدیل شده که در حسرت به‌دست آوردن آن با داشتن برنامه‌ریزی دقیق نیز باید سالیان سال برای رسیدن به آن تلاش کنند همچنین وضعیت اجاره مسکن همچنان مانند سال گذشته است و مسیر پر التهابی خواهد داشت و انتظار می‌رود مسؤولان مربوطه در این مسیر اقدام لازم را داشته باشند.

کد خبر 6076722

دیگر خبرها

  • قیمت خرید مسکن در منطقه ۱۸ تهران +جدول
  • مسکن پس از ماه سرگیجه؛ پیش‌بینی وضعیت آینده بازار
  • واکنش بازار به تغییر مقررات انتشار آگهی مسکن
  • قیمت خانه در تهران چهارشنبه ۵ اردیبهشت+اینفوگرافیک
  • نرخ خرید مسکن تهران؛ خرید مسکن در خیابان بهداشت با ۱.۷ میلیارد
  • اجرای قانون مالیات بر سوداگری در مهار نرخ ارز،مسکن،خودرو و طلا موثر است/مصوبه مجلس به رونق بورس کمک می کند
  • خانه‌دار شدن کابوس جوانان بیجار/نفس مستاجران به شماره افتاد
  • مانع تراشی در مسیر شفافیت بازار مسکن
  • آمادگی مجلس برای برخورد با خاطیان موضوع خانه‌های خالی
  • در خرید مسکن بی گدار به آب نزنید / پشت پرده آگهی های خانه ارزان