Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-25@07:02:09 GMT

کاهش بیش از ۴۲ درصدی بارش های امسال

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۰۰۰۸

کاهش بیش از ۴۲ درصدی بارش های امسال

براساس اعلام مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشک سالی میزان بارش‌های کل کشور نسبت به دوره بلند مدت ۴۲.۹ درصد کاهش دارد.

مرکزملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، میزان بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه ۱۳۹۹ تا انتهای شهریور۱۴۰۰) تا ۱۲ اردیبهشت به رقم ۱۱۸.۵ میلیمتر رسیده است و این درحالی است که در دوره بلندمدت میزان بارش ها ۲۰۷.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۷ میلیمتر بود که تفاوت ۴۲.۹ درصدی را نشان می دهد.

پیش از این شرکت مدیریت منابع آب ایران به انتشار وضعیت بارش های کشور در حوضه های مختلف آبریز اصلی اقدام می کرد که اکنون مدتی است این آمار از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران منتشر نمی شود.

گزارش منتشره از سوی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای فصل بهار تا روز دوازده اردیبهشت ۱۱ میلیمتر بارندگی رخ داده که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۴۳ میلیمتر بارش در کشور ثبت شده بوده کاهش ۷۴.۳ درصدی را نشان می دهد.

میزان بارش های از ابتدای اردیبهشت تا دوازدهمین روز آن نیز۶.۲ میلیمتر گزارش شده که در مقایسه با دوره بلند مدت با بارش ۹.۲ میلیمتری تفاوت ۳۲.۴ درصدی دارد.

طی یک هفته گذشته نیز ۶ میلیمتر بارش رخ داده است.

وضعیت بارشی کشور در حالی با کاهش همراه شده که کارشناس سازمان هواشناسی گفت: چهارشنبه شب سامانه بارشی جدیدی از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود که موجب افزایش بارندگی، رعد وبرق و بادهای موقت در بیش از ۱۰ استان کشور خواهد شد.

مرکزملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درصد تامین آب در اثر بارش ها را ۵۰.۴۰ درصد اعلام کرده است.

وضعیت بارش های کاهشی کشور درحالی است که طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مصرف آب شرب شهروندان تهرانی در روز شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال به سه میلیارد و ۲۹۲ میلیون لیتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

البته کاهش بارش ها اثر خود را بر روی موجودی آب سدها گذاشته و طبق گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا سوم اردیبهشت ماه امسال به رقم ۲۹ میلیارد و ۶۷ میلیون متر مکعب رسید.

این میزان موجودی آب سدها در حالی است که پارسال و در همین بازه زمانی ۳۶ میلیارد و ۸۳ میلیون متر مکعب آب در مخازن سد ها وجود داشت که کاهش ۱۹ درصدی را نشان می دهد. 

کاهش حجم آب موجود درسدهای کشور به نگرانی در باره تامین برق از سدهای برق آبی دامن زده است .

"محمدحسن متولی زاده " مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران در این باره گفته بود: کاهش ۴۰ درصدی حجم آب درمخازن سدهایی برق آبی تابستان خیلی حساسی را برای صنعت برق رقم زده است که شرایط تامین برق را با مشکل همراه خواهد کرد.

شرایط بارشی کشور سبب شده بود چندی پیش حسن روحانی رییس جمهوری مردم را به رعایت صرفه جویی در مصرف دعوت کند./ایرنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: اقلیم و مدیریت بحران نشان می دهد میزان بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۰۰۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پیش بینی وضعیت جوی تهران در روزهای آتی

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی تهران، طی امروز و فردا (۴ و ۵ اردیبهشت‌ماه) با نفوذ سامانه بارشی، آسمان استان نیمه ابری تا ابری و در بعضی ساعات همراه با بارش باران و رگبار پیش‌بینی می‌شود.

به گزارش مشرق، براساس بررسی نقشه‌های پیش‌یابی و تحلیل الگوهای همدیدی وضعیت جوی استان تهران طی امروز و فردا (۴ و ۵ اردیبهشت‌ماه) با نفوذ سامانه بارشی آسمان استان نیمه ابری تا ابری و در بعضی ساعات همراه با بارش باران گاهی رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

فردا به‌تدریج از شدت ناپایداری‌ها کاسته می‌شود و از روز پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) تا اوایل هفته آینده آسمان صاف تا قسمتی ابری همراه با وزش باد خواهد بود.

از روز پنجشنبه روند تدریجی افزایش دما مورد انتظار است.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران، ورامین با بیشینه دمای ۳۰ درجه سانتیگراد گرم‌ترین نقطه استان تهران در ۲۴ ساعت گذشته گزارش شده است.

آسمان تهران فردا (۵ ‌اردیبهشت‌ماه) ابری و بارش پراکنده، به‌تدریج کاهش ابر و گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۱ و حداکثر دمای ۲۱ درجه سانتیگراد و طی ‌پنجشنبه (۶ اردیبهشت‌ماه) صاف تا قسمتی ابری، گاهی وزش باد با حداقل دمای ۱۳ و حداکثر دمای ۲۳ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.

بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی استان تهران طی ۲۴ ساعت گذشته ایستگاه‌های آبعلی ۳۶ میلیمتر، دماوند ۲۴.۹ میلیمتر، فیروزکوه ۱۰.۳ میلیمتر، میگون ۹.۹ میلیمتر، لواسان ۶.۱ میلیمتر، فرودگاه امام (ره) ۵.۲ میلیمتر، سنجش آلودگی فیروزکوه ۵.۱ میلیمتر، فرودگاه مهرآباد ۵ میلیمتر، ورامین ۲.۹ میلیمتر ، شهریار ۲.۸ میلیمتر، شمیرانات- اقدسیه ۲.۳ میلیمتر، شرق تهران ۲.۳ میلیمتر، چیتگر ۲ میلیمتر و ژئوفیزیک ۱.۴ میلیمتر بارش دریافت کرده‌اند.

دیگر خبرها

  • کدام نواحی ایران در معرض خشکسالی شدید هستند؟/ کاهش ۱۱ درصدی بارش‌ها در دهه ۱۳۹۰-۱۴۰۰
  • آخرین جزئیات سیل در یزد | بارش بی سابقه باران در تفت ‌؛ آخرین شرایط در یزد چگونه است؟
  • وضعیت بارندگی و جوی در تهران
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • پیش‌بینی وضعیت بارندگی در تهران
  • پیش بینی وضعیت جوی تهران در روزهای آتی
  • اوج فعالیت سامانه‌بارش‌زا در اصفهان طی امشب/دما ۵ درجه‌ کاهش دارد
  • تهران تا فردا بارانی است
  • خوب و بد وضعیت بارندگی در کشور/ افزایش و کاهش۱۶ درصدی بارش ها
  • رشد ۵ درصدی بارش‌های کشور با فعالیت سامانه اخیر