Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اقتصاد آنلاین»
2024-04-24@09:18:09 GMT

بارش‌های امسال بیش از ۴۲درصد کم شد

تاریخ انتشار: ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۰۳۳۳

بارش‌های امسال بیش از ۴۲درصد کم شد

به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از ایرنا، مرکزملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی، میزان بارش های کشور از ابتدای سال آبی جاری(مهرماه ۱۳۹۹ تا انتهای شهریور۱۴۰۰) تا ۱۲ اردیبهشت به رقم ۱۱۸.۵ میلیمتر رسیده است و این درحالی است که در دوره بلندمدت میزان بارش ها ۲۰۷.۷ میلیمتر بود که تفاوت ۴۲.۹ درصدی را نشان می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پیش از این شرکت مدیریت منابع آب ایران به انتشار وضعیت بارش های کشور در حوضه های مختلف آبریز اصلی اقدام می کرد که اکنون مدتی است این آمار از سوی شرکت مدیریت منابع آب ایران منتشر نمی شود.

گزارش منتشره از سوی مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی بیانگر آن است که از ابتدای فصل بهار تا روز دوازده اردیبهشت ۱۱ میلیمتر بارندگی رخ داده که در مقایسه با دوره بلندمدت که ۴۳ میلیمتر بارش در کشور ثبت شده بوده کاهش ۷۴.۳ درصدی را نشان می دهد.

میزان بارش های از ابتدای اردیبهشت تا دوازدهمین روز آن نیز۶.۲ میلیمتر گزارش شده که در مقایسه با دوره بلند مدت با بارش ۹.۲ میلیمتری تفاوت ۳۲.۴ درصدی دارد.

طی یک هفته گذشته نیز ۶ میلیمتر بارش رخ داده است.

وضعیت بارشی کشور در حالی با کاهش همراه شده که کارشناس سازمان هواشناسی گفت: چهارشنبه شب سامانه بارشی جدیدی از سمت شمال غرب وارد کشور می‌شود که موجب افزایش بارندگی، رعد وبرق و بادهای موقت در بیش از ۱۰ استان کشور خواهد شد.

مرکزملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی درصد تامین آب در اثر بارش ها را ۵۰.۴۰ درصد اعلام کرده است.

وضعیت بارش های کاهشی کشور درحالی است که طبق اعلام شرکت آب و فاضلاب استان تهران، مصرف آب شرب شهروندان تهرانی در روز شنبه ۱۱ اردیبهشت‌ماه امسال به سه میلیارد و ۲۹۲ میلیون لیتر رسید که نسبت به مدت مشابه سال قبل نزدیک به یک درصد افزایش را نشان می‌دهد.

البته کاهش بارش ها اثر خود را بر روی موجودی آب سدها گذاشته و طبق گزارش شرکت مدیریت منابع آب ایران حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور از ابتدای سال آبی جاری تا سوم اردیبهشت ماه امسال به رقم ۲۹ میلیارد و ۶۷ میلیون متر مکعب رسید.

این میزان موجودی آب سدها در حالی است که پارسال و در همین بازه زمانی ۳۶ میلیارد و ۸۳ میلیون متر مکعب آب در مخازن سد ها وجود داشت که کاهش ۱۹ درصدی را نشان می دهد.  

کاهش حجم آب موجود درسدهای کشور به نگرانی در باره تامین برق از سدهای برق آبی دامن زده است .

"محمدحسن متولی زاده " مدیرعامل شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران در این باره گفته بود: کاهش ۴۰ درصدی حجم آب درمخازن سدهایی برق آبی تابستان خیلی حساسی را برای صنعت برق رقم زده است که شرایط تامین برق را با مشکل همراه خواهد کرد.

شرایط بارشی کشور سبب شده بود چندی پیش حسن روحانی رییس جمهوری مردم را به رعایت صرفه جویی در مصرف دعوت کند.

پربیننده ترین سونامی انرژی در انتظار ایران داستان وکیوم باتوم و بورس کالا ۱۵میلیارد دلار سرمایه‌گذاری عراق برای کاهش وابستگی به ایران استفاده از کولر گازی در ادارات تهران ممنوع شد دومینوی خشکسالی۱۴۰۰؛ از برق تا غذا

منبع: اقتصاد آنلاین

کلیدواژه: بارش باران نشان می دهد بارش ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.eghtesadonline.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اقتصاد آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۰۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران بهره‌برداری از ۱۱ جایگاه سوخت کوچک مقیاس تا پایان تابستان امسال خبر داد. - اخبار اجتماعی -

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری تسنیم، سعید بیگی با بیان این که اقدامات زیست محیطی شرکت ساماندهی به دو‌ بخش اصلی تقسیم می‌شود، اظهار کرد: بخش اول اقدامات نظارتی شرکت است که در قالب اجرای بند 20 ماده 55 قانون شهرداری در حیطه فعالیت‌های صنفی انجام می‌شود. براساس این بند از قانون، شهرداری موظف به جلوگیری از مزاحمت مشاغل و کسب‌هایی است که با انتشار دود و آلودگی باعث آلودگی هوای شهرها می‌شود.

وی با اشاره به این که اقدامات توسعه‌ای بخش دیگری از اقدامات زیست محیطی شرکت است، تصریح کرد: شرکت ساماندهی اقدام به ساخت 15 جایگاه سوخت کوچک مقیاس با اولویت مناطق بدون پمپ بنزین کرد و تاکنون 4 جایگاه به بهره‌برداری رسیده و 11 جایگاه‌ دیگر نیز تا پایان شهریور به مرحله بهره‌برداری خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر درباره اهمیت زیست محیطی ایجاد جایگاه‌های سوخت بیشتر در شهر عنوان کرد: این اقدام می‌تواند با کاهش مدت پیمایش شهروندان برای رسیدن به جایگاه سوخت و کاهش زمان توقف در صف‌های طولانی برای سوخت‌گیری کمک شایانی به حفظ محیط‌زیست و کاهش آلودگی هوا کند.

راه‌اندازی 3 جایگاه سوخت کوچک مقیاس در مرکز تهران

مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر بیان کرد: یکی دیگر از اقدامات توسعه‌ای شرکت، ایجاد تصفیه‌خانه پساب بازار پرندگان است که با به‌کارگیری آن، علاوه بر کاهش آلودگی، امکان استفاده مجدد از پساب برای آبیاری فضای سبز، کاهش مصرف و استفاده بهینه از آب فراهم می‌شود.

به گفته بیگی، برای رعایت هرچه بیشتر ملاحظات محیط زیستی در بازار پرندگان، نماینده اداره حفاظت محیط زیست تهران در این مجموعه مستقر شده است تا تعاملات لازم برای بهبود شرایط زیست محیطی انجام شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • بارش‌های اخیر کمبود آب تهران را جبران نکرد
  • کمبود آب تهران با بارش‌های اخیر جبران شد؟
  • بارش‌های اخیر کبود آب تهران را جبران نکرد
  • ادارات تهران باید تا ۱۵ خرداد امسال برچسب انرژی بگیرند
  • بهره برداری از ۱۱ جایگاه سوخت تا پایان تابستان امسال
  • اوج فعالیت سامانه‌بارش‌زا در اصفهان طی امشب/دما ۵ درجه‌ کاهش دارد
  • بارش‌های جنوب کشور در تابستان هم ادامه خواهد داشت
  • آماده باش تیم‌های امدادی اصفهان تا روز چهارشنبه
  • کاهش ناترازی در الگوی کشت برنامه راهبردی تات
  • ۱۱ استان کشور همچنان درگیر کاهش بارش