Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-19@20:14:21 GMT

ماماها در انجام و ترویج زایمان طبیعی نقش بسیار مؤثری دارند

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۴۳۹۶

ماماها در انجام و ترویج زایمان طبیعی نقش بسیار مؤثری دارند

ایسنا/کردستان مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، گفت: ماماها با یک برنامه منظم و تدوین‌شده مراقبت‌های قبل و حین بارداری را برای یک بارداری‌ بی‌خطر ارائه می‌دهند و در انجام و ترویج زایمان طبیعی نقش بسیار مؤثری داشته و این نقش‌ها با توجه به کوریکولوم تحصیلی آنان در تمام دنیا پذیرفته‌شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ماه‌منیر حجازرو، امروز ۱۵ اردیبهشت مصادف با روز جهانی ماما، در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: نامگذاری این روز فرصتی برای قدردانی از خدمات و زحمات این قشر معزز جامعه پزشکی است؛ بدون تردید تعهد و مسئولیت پذیری همکاران ماما با توجه به وظیفه خطیری که در تامین سلامت مادر و نوزاد بر عهده دارند الگویی برای همه کسانی است که به خدمت صادقانه به مردم می‌اندیشند.

وی با بیان اینکه سال گذشته پاندمی کووید ۱۹شرایط خاص را برای ارایه خدمت به مادر به وجود آورده بود، افزود: همکاران ماما در این شرایط کرونایی دوش‌به‌دوش سایر گروه‌های پزشکی درگیر مشکلات ناشی از بیماری کرونا هستند و در مراکز بهداشتی و بخش‌های زایمان در خط مقدم پیشگیری و کنترل این بیماری در حوزه سلامت زنان، مادران باردار و نوزادان خالصانه تلاش می‌کنند.

مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، بیان کرد: جامعه مامایی دانشگاه به عنوان یکی از اعضای خانواده پزشکی به واسطه مهارت دانش ایثار و اخلاص خویش که همواره نوید بخش حیات و سلامت برای خانواده و جامعه بوده است با کیفیت بالا و تلاش در بهبود مستمر آن عامل بالقوه ای در کاهش مرگ و میر و ابتلای مادران و نوزادان به انواع بیماری‌ها هستند.

حجازرو با اشاره به ترویج زایمان طبیعی، عنوان کرد: تبدیل بلوک های زایمان سنتی به واحدهای تک نفره LDR با تجهیزات پیشرفته و افزایش تعداد ماماها بر اساس استاندارد سازی خدمات مامایی در بلوک های زایمان و همچنین جهت ارایه خدمات بهتر فعال کردن کلاس های آموزش زایمان فیزیولوژیک از هفته۲۰ بارداری و ایجاد مراکز مشاوره مامایی در سطح استان را در جهت رفع مشکلات مادران باردار ایجاد شده است.

مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، به ایجاد ۸ مرکز مشاوره مامایی در استان اشاره کرد و گفت: در این مراکز خدماتی شامل انتخاب مامای همراه به دلخواه مادر در هر بیمارستان، برگزاری کلاس‌های آمادگی زایمان فیزیولوژیک ترمی و فشردە، شیردهی و مراقبت از نوزاد و برگزاری ورزش‌های دوران بارداری(یوگای بارداری)توسط مامای مربی یوگا ارائه می دهند.

وی در خصوص این مرکز مشاوره‌ای، بیان کرد: ماماها قبل و بعد از بارداری و در زمان زایمان با مادر ارتباط دارند و می‌توان گفت در همه دوران زندگی زنان، ماماها همراه مادران هستند و با ارائه خدمات گوناگون بسیاری از مشکلات آن‌ها را برطرف و از بروز مشکلات ویژه زنان می‌توانند جلوگیری کنند.

مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، ذکر کرد: ماماها با یک برنامه منظم و تدوین‌شده مراقبت‌های قبل و حین بارداری را برای یک بارداری‌ بی‌خطر ارائه می‌دهند و در انجام و ترویج زایمان طبیعی نقش بسیار مؤثری داشته و این نقش‌ها با توجه به کوریکولوم تحصیلی آنان در تمام دنیا پذیرفته‌شده است.

حجازرو همچنین به افزایش ماماها در بلوک زایمان اشاره و ذکر کرد: در میان تمام رشته‌ها پیراپزشکی، مامایی بیشتر از هر رشته‌ای با بالین مریض در ارتباط است در این راستا تعداد ماماها را در بلوک زایمان برای رسیدگی و ارائه خدمت افزایش داده‌ایم.

وی با اشاره به اینکه در دانشگاه علوم پزشکی حدود ۲۹۴ نفر ماما در بخش بهداشت و ۴۸۰ ماما در بخش آموزش و درمان در حال فعالیت هستند، عنوان کرد: بیش از ۱۳ هزار مادر باردار در سطح استان تحت پوشش های خدمات مراقبتی هستند.

مسئول مامایی دانشگاه علوم پزشکی استان کردستان، افزود: تعداد ۱۲ هزار و ۸۰۳ مادر باردار هم اکنون در سطح استان در مراکز بهداشتی تحت پوشش مراقبتی قرار گرفته اند.

حجازرو با اشاره به تعداد زایمان‌های انجام‌شده در استان کردستان، بیان کرد: از ابتدای اسفندماه سال گذشته تا پایان فروردین امسال، حدود چهار هزار تولد صورت گرفته است.

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: مامایی استانی اجتماعی روز جهانی ماما دانشگاه علوم پزشکی ترویج زایمان طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۴۳۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی نقش مؤثری در ایجاد اشتغال دارد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای استان همدان؛  فرماندار رزن در جلسه بررسی مسائل و مشکلات حوزه اقتصادی این شهرستان، با اشاره به وضعیت گلخانه‌های سطح شهرستان رزن گفت: شهرستان رزن تا قبل از دولت سیزدهم تنها دارای ۲۱ هکتار گلخانه بود که در دولت سیزدهم در حال حاضر ۳۵ هکتار گلخانه در حال فعالیت است و ۱۱۸ هکتار نیز مجوز تغییر کاربری برای ساخت گلخانه صادر شده و منتظر اخذ تسهیلات است.

علی اصغر غفاری‌آثار با بیان اینکه واحد مرغداری توجیه اقتصادی خوبی دارد و نیاز واقعی کشور است و کشور را از واردات بی‌نیاز می‌کند افزود: در تلاش هستیم تا با جذب تسهیلات مورد نیاز تعداد واحد‌های مرغداری شهرستان رزن را افزایش دهیم.

او یکی از اقدامات خوب در راستای توسعه مرغداری شهرستان رزن انجام شده را ساخت واحد تولید غذای مرغ دانست و گفت:این واحد توسط بخش خصوصی در دست ساخت است که امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

او با تأکید بر آموزش‌های فنی‌وحرفه‌ای در بحث مهارت‌آموزی و اشتغال پایدار برای تحقق شعار سال یادآور شد: توجه به برگزاری دوره‌های آموزشی میراث فرهنگی در بحث صنایع دستی هر یک می‌تواند از نقش مؤثری در اشتغال برخودار باشد.

دیگر خبرها

  • پنج علت ریزش مو در زنان
  • نقش موثر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در توسعه فرهنگ عفاف و حجاب 
  • برگزاری دوره های آموزشی صنایع دستی نقش مؤثری در ایجاد اشتغال دارد
  • شناسایی و پلمپ یک واحد طب سنتی غیرمجاز در سرایان
  • دامداران ضوابط قرق مراتع را رعایت کنند
  • پلمب اماکن غیرمجاز درمانی در اردبیل
  • معدوم ۱۲ تن مواد غذایی فاسد در طرح نوروزی غرب خراسان
  • مجوز برگزاری دومین همایش ملی «ترویج فرهنگ ایثار و شهادت» صادر شد
  • پلمب اماکن غیرمجاز دندانپزشکی و ماساژدرمانی در اردبیل
  • ۱۰ خاصیت شگفت انگیز اسفناج در بارداری