Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ساعت24»
2024-03-29@04:34:34 GMT

اردوغان پس از هشت‌سال مقابل السیسی عقب‌نشینی کرد

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۷۳۸۸

مصر و ترکیه، امروز ( چهارشنبه - ۵ می)، مذاکرات سیاسی با هدف عادی‌سازی روابط دیپلماتیک میان دو طرف را در قاهره آغاز می‌کنند. از زمان کودتای ۲۰۱۳ علیه دولت «محمد مرسی» این روابط قطع شده بود و دو طرف سفرای خود را فراخوانده‌ بودند.

به نوشته پایگاه خبری «i24»، وزارت خارجه مصر، طی بیانیه‌ای اعلام کرد که مذاکرات سیاسی میان قاهره و آنکارا به ریاست «حمدی سند لوزا» معاوت وزیر خارجه مصر و «سادات اوتال» معاون وزیر خارجه ترکیه طی دو روز پنجم و ششم ماه می (امروز و فردا) صورت می‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بنا بر این بیانیه، این مذاکرات بر اتخاذ گام‌های ضروری که منجر به عادی‌سازی روابط میان دو کشور کشور شود، متمرکز است.

«مولود چاووش اوغلو» رئیس دستگاه دیپلماسی ترکیه؛ ۱۲ مارس گذشته از آغاز تماس‌های دیپلماتیک با مصر برای عادی‌سازی روابط میان دو کشور خبر داده بود. وزیران خارجه دو کشور نیز در ۲۱ فروردین گذشته، برای اولین بار از سال ۲۰۱۳ به این سو، با یکدیگر به صورت تلفنی گفت‌وگو کردند.

به رسمیت شناختن دولت السیسی؟

به نوشته «المصری الیوم»، «احمد موسی» مجری معروف مصری در برنامه «صدی البلد» با اعلام خبر سفر هیأتی ترکی به قطر برای آغاز مذاکرات سیاسی، ابراز امیداواری کرد که در سایه تمایل آنکارا به ازسرگیری روابط با قاهره، این سفر آغازی بر تصحیح رفتار و گفتار ترک‌ها در قبال دولت مصر باشد.

وی افزود: این سفر نوعی اعتراف آشکار و به رسمیت شناختن دولت مصر و انقلاب ۳۰ ژوئن و بیانیه ۳ ژوئیه و رئیس‌جمهوری السیسی و کلیه نهادهای دولت مصر است. قاهره امروز، شاهد نخستین دیدار رسمی میان مصر و ترکیه پس از گذشت هشت سال خواهد بود.

موسی توضیح داد که در این مدت، روابط تجاری و اقتصادی میان دو طرف قطع نشده بود و هیأت دیپلماتیک مصر در ترکیه و مشابه آن، هیأت دیپلماتیک ترکیه در مصر با وجود تمامی مشکلات بزرگی که وجود داشت، حضور داشت.

وی گفت که دولت مصر طی این هشت سال با قدرت برخورد کرد و در عین حال در سطح رسمی هیچ اهانتی به ترکیه نکرد. ما در رسانه‌ها واکنش نشان می‌دادیم و علیه ترکیه حرف می‌زدیم اما دولت طبق اصول رفتار می‌کرد.

ترکیه از حامیان اصلی گروه اخوان المسلمین در سطح منطقه به شمار می‌رود و در مقابل دولت کنونی مصر و دولت سعودی و متحدان ریاض، بشدت با این گروه مخالفند و برخی از آنان، این گروه را «تروریستی» اعلام کرده‌اند.

منبع: فارس

منبع: ساعت24

کلیدواژه: دولت مصر میان دو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.saat24.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ساعت24» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۷۳۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اردوغان: به فرزند بی قانون غرب باید فشار بیاوریم | قطعنامه اجرایی خواهد شد

به گزارش همشهری انلاین «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه روز چهارشنبه گفت به رژیم صهیونیستی باید فشار بیشتری وارد کرد تا به آتش‌بس در غزه پایبند شود.

شورای امنیت سازمان ملل روز دوشنبه قطعنامه «آتش‌بس فوری» را در غزه تصویب کرد اما مقام‌های تل‌آویو گفته‌اند به آن پایبند نخواهند بود.

اردوغان درباره این موضع مقام‌های رژیم صهیونیستی گفت: «برای اینکه اسرائیل، این فرزند بی‌قانون غرب به تصمیم سازمان ملل برای آتش‌بس در غزه پایبند باشد، باید فشار بیشتری را احساس کند».

رئیس‌جمهور ترکیه همچنین از تصمیم شورای امنیت در تصویب قطعنامه آتش‌بس در غزه استقبال کرد و گفت معتقد است که مفاد آن اجرایی خواهد شد.

او در ادامه گفت: آنکاراتمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا برادران فلسطینی در غزه هر چه زودتر به صلح و آرامش برسند».

اردوغان اخیرا نیز گفته ترکیه یکی از کشورهایی است که بیشترین حمایت را از فلسطین داشته و تندترین واکنش را درباره رژیم صهیونیستی از روز نخست حملات علیه غزه نشان داده است.

در همین راستا، «صالح ابو عزه» تحلیلگر فلسطینی در حساب کاربری خود در پلتفرم ایکس نوشت در اکثر تظاهرات مردمی در ترکیه، معترضان خواستار توقف تجارت با رژیم صهیونیستی هستند.

کد خبر 840957 منبع: ایسنا برچسب‌ها ترکیه خبر ویژه اسرائیل

دیگر خبرها

  • تلاش دوباره مخالفان ترکیه برای شکست اردوغان
  • ۱۰ چالش کلیدی میان چین و آمریکا در ۲۰۲۴
  • اردوغان: به فرزند بی قانون غرب باید فشار بیاوریم | قطعنامه اجرایی خواهد شد
  • انتخابات شهرداری استانبول / رقابت میان نامزدهای حزب حاکم و مخالف / رای تعیین کننده کردها
  • انتخابات شهرداری استانبول / رای کردها، تعیین کننده رقابت اصلی
  • تهران-آنکارا در مسیر تجارت ۳۰ میلیارد دلاری
  • توصیه‌های امیرعبداللهیان به سفیر ایران در امارات
  • سفیر ایران در امارات با امیرعبداللهیان دیدار و گفت‌وگو کرد
  • آمادگی ایران برای تقویت روابط با امارات
  • آمادگی ایران برای تقویت همکاری‌ها با امارات