Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری برنا»
2024-04-23@11:51:07 GMT

به تغییرات حاصل از شب قدر باید توجه ویژه کرد

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۰۹۵۹۷

به تغییرات حاصل از شب قدر باید توجه ویژه کرد

به تغییر حاصل از شب های قدر توجه علمی، عملی و برنامه ای داشته باشیم

به گزارش برنا، آیت الله احمد مبلغی تاکید کرد: فرصت های تعبیه شده در شب قدر فراتر از تصوراتی است که در فهم و وهم ما می گنجد لذا شب قدر را باید با تمام وجود درک کنیم و با لحظه  لحظه آن انس بگیریم و بی توجهی به محتوای اجتماعی شب قدر، خسارت بار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی که به مناسب لیالی قدر در جمع کارکنان مرکز تحقیقات اسلامی مجلس سخن می گفت با بیان این مطلب افزود: فعال نکردن فرصت های تحول بخش شب قدر، خسارتی وصف ناپذیر است.

آیت الله مبلغی  با بیان اینکه کلیشه ای شدن عبادت و اعتیادی شدن آن،  فضای مناسب برای رشد و تغییر در انسان نیست، تصریح کرد: تعامل بسیاری از ما با شب قدر، از سه اشکال اساسی مانند "آماده نشدن برای شب قدر قبل از شب قدر"، "احیاء شب قدر به صورت کلیشه ای" و "بی توجهی به محتوای اجتماعی شب قدر". رنج می برد.

رئیس مرکز تحقیقات اسلامی مجلس گفت: دین اسلام  برای تغییر حساب ویژه ای باز کرده و در  قرآن ادبیاتی ویژه ناظر به تغییر و تحول در انسان، شکل گرفته است.

آیت الله مبلغی اضافه کرد: اگر  ابزار و شیوه های تحول پذیری  مطرح در دین، مورد توجه و بررسی قرار گیرد، انسان شناسی دینی عمق می یابد و اگر در شب های قدر تحول پذیری انسانی را به مثابه یک پروژه منسجم در پیش نگیریم، تربیت دینی عمیق شکل نمی گیرد.

  وی یادآورشد: متاسفانه ما شب قدر را از سایر روزها و ماههای سال جدا کرده و به تنهایی به این شب نگاه می کنیم به گونه ای که نوعا حالت کلیشه ای به خود می گیرد.

وی با بیان اینکه حالت کلیشه ای  فضای مناسبی برای رشد و تغییر انسان نیست، تصریح کرد: کلیشه ای شدن برای عبادات، سمّ است. نماز کلیشه ای، باعث تغییر و تحول در انسان نمی شود.

نماینده مردم لرستان در مجلس خبرگان رهبری گفت: نیاز به عبادت در صورت عادتی شدن آن، نیازی کاذب است که از وضعیتی روحی تحت تاثیر  عادت بر می خیزد و فاقد پویایی برآمده از اراده است.

 وی افزود: در شب قدر باید از خاستگاه اراده جلو برویم و بر دوری از انجام اعمال به صورت بی روح، کلیشه ای و از روی عادت، سعی بورزیم.

آیت الله مبلغی خاطر نشان کرد:گاهی در شب قدر،  غل و زنجیر عادت و کلیشه ای شدن بر لحظات آن  بسته می شود در نتیجه، حرکت نمی کند؛ در حالی که شب قدر را باید درک کنیم و با لحظه لحظه آن انس بگیریم و مناجات و راز و نیازهای ما در  این شب ها، ترجمه دلمان باشد.

وی ادامه داد: با همه وجود، باید شب قدر را درک و به تغییر و تحول در این شب مهم فکر و تامل کنیم و تغییر اجتماعی نیز داشته باشیم و شب قدر باید درس تحول را به ما بدهد.

آیت الله مبلغی  با اشاره به اینکه در دنیای شتابان به سوی تحولات جدید، باید دیدگاه اسلام را در مورد تغییر انسانی (فردی و اجتماعی) کشف کنیم،یادآورشد: اگر نظریه و دیدگاه اسلام در مورد تغییر را کشف نکنیم بر یک وضعیت عادی، ساده، سنتی و قدیمی باقی بمانیم، قادر به هماهنگ کردن خود با تغییر و تحولات نخواهیم بود و این در نهایت به انزوای دین منجر خواهد شد.

وی با اشاره به اهمیت توجه به تغییر در متون دینی به آیه ان الله لا یغیر ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم اشاره کرد و عنوان کرد: این آیه از تغییر اجتماعی سخن می گوید و معلوم می شود از دیدگاه قران، ملت ها هم باید تغییر یابند به تعبیر دیگر  تحولی که انسان پیدا می کند باید به گونه ای باشد که رنگ اجتماعی به خود بگیرد یعنی جوامع باید تغییر پیدا کنند.

آیت اله مبلغی افزود: شب های قدر از دیرباز به عنوان زمان های تغییر و تحول و رقم خوردن سرنوشت انسان در اذهان ما مطرح بوده است، ولی اینکه این تغییر چه سازه کار و شیوه هایی از نظر اجتماعی، تربیتی و خانوادگی باید داشته باشد را مورد توجه قرار نداده ایم.

وی بیان داشت: ما آمادگی خویش را از قبل از شب های قدر ایجاد نکرده ایم،  ما به پس و پیش تغییر در شب قدر، بی توجه مانده ایم و به محتوای این تعییر توجه نمی کنیم.

آیت الله مبلغی اظهار کرد: از سوی دیگر پیوند بین آیه 11 سوره رعد و شب قدر را تحت بررسی قرار نداده ایم واگر به تغییرهایی هم توجه داریم این تغییرها، کوچک، شخصی و فردی است، در حالی که اینگونه نیست در ادبیات دینی تغییرات اساسی و اجتماعی باید رخ دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری تاکید کرد: ما که انقلاب اسلامی را با موفقیت به پیروزی رسانده ایم جا دارد به تغییر حاصل در سایه شب های قدر، توجه علمی، علمی و برنامه ای از نظر اجتماعی روی بیاوریم.

آیت الله احمدمبلغی عنوان کرد: ما بدون تغییر نمی توانیم مسیر را به جلو برویم و نباید در یک وضع یکسان، ایستا، بدون تکامل و تصاعد انتظار داشته باشیم تحولات بزرگی برای ما رقم بخورد.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: مجلس رشد دین قرآن مجلس خبرگان رهبری ادبیات خبرگان رهبری انقلاب اسلامی ماه رمضان شب قدر آیت الله مبلغی تغییر و تحول شب های قدر شب قدر شب قدر کلیشه ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۰۹۵۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بن‌بست اقتصادی رفسنجان با احداث خط ریلی حذف می شود

منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان از کجا شروع شد؟

هیأت وزیران در 29 فروردین‌ ماه 1390هجری شمسی مساحت دو هزار هکتار از اراضی همجوار با شهر رفسنجان را به منطقه ویژه اقتصادی اختصاص داد که دارای جذابیت های اقتصادی متنوعی از قبیل سهولت در صدور مجوزها، معافیت های مالیاتی و گمرکی و پرداخت عوارض محدود و اختصاصی و انحصاری می باشد.

نوع مالکیت منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان چگونه است؟

سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان یا به تعبیر دیگر، شرکتی که عهده دار ایفای وظیفه صدور هرگونه مجوز فعالیت در این دو هزار هکتار می باشد، گروه زرینه مس است که از نوع مالکیت خصوصی و وابسته به صندوق بازنشتگی شرکت ملی صنایع مس ایران می باشد.

چه چیزی الویت سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان است؟

منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان با در نظر گرفتن ظرفیت ها و پتانسیل های ملی استانی و نگاهی معنادار به صنایع وابسته به مس با ارزش افزوده بالا بخش ماشین آلات معدنی، صنایع بالادست و پایین دست مس از جمله اسید سولفوریک و صنایع وابسته به آن همچون کودهای اسید پایه و بخش فناوری‌ اطلاعات را به عنوان اولویت سرمایه گذاری خود قرار داده است.از این رو این منطقه تاکنون برای 26 پروژه ریز و درشت از بخش خصوصی پروانه بهره برداری صادر نموده و برای بیش از 20 واحد صنعتی دیگر مجوز سرمایه گذاری صادر کرده و در نظر دارد با اجرای ابر پروژه هایی از جمله تولید خودروهای دیزلی و هیبریدی و ماشین آلات معدنی توسط بخش خصوصی و با مشارکت سرمایه گذار خارجی، استان کرمان را به یکی از هاب‌های پیشرو در صنعت کشور از جمله در حوزه های فناورانه و روز دنیا تبدیل نماید. 

این موضوع زمانی اهمیت خود را نشان خواهد داد که در حال حاضر و پیش از اجرای ابرپروژه های در دست اقدام از میان 14هزار بیکار شهرستان، بالغ بر هزار نفر در محدوده‌ی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اشتغال به کار دارند.

چگونه می‌توان برای جمعیت بیشتری اشتغال ایجاد کرد؟

بر کسی پوشیده نیست که اجرای کامل طرح عظیم دو هزار هکتاری منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، مستلزم انجام مطالعات طرح جامع دقیقی می‌باشد که با توجه به ساز و کار و فرآیند های قانونی موجود در کشور، در اسفند ماه سال گذشته به تصویب هیات وزیران رسیده و منتظر ابلاغ آن می‌باشیم.

صحبتی با فعالین اقتصادی منطقه خود دارید؟

خبر خوش برای فعالین اقتصادی مستقر در این منطقه ویژه اقتصادی این است که منطبق با قانون از پرداخت هرگونه عوارض معمول در کشور معاف می‌باشند (ماده4 قانون تشکیل و اداره مناطق ویژه اقتصادی جمهوری اسلامی ایران) و پرداخت هر گونه عوارض جزئی در خصوص خدمات عمومی و زیربنایی و مهندسی و حتی انبارداری و تخلیه و بارگیری و غیره صرفاً در چارچوب تعرفه هزینه خدماتی دریافت می‌شود که هر ساله به تصویب هیات وزیران رسیده و پس از ابلاغ جهت اطلاع عموم مردم منتشر می‌شود.

اهمیت یک منطقه ویژه اقتصادی در چیست؟

ضروری است در نظر داشته باشیم اهمیت یک منطقه ویژه اقتصادی در تمکن مالی سازمان مسئول آن با هدف ایجاد زیرساخت‌های لازم در حوزه آب، انرژی، مخابرات و گمرک می باشد که با عنایت به اهمیت موضوع پیش گفته اقدامات ارزنده ای در این خصوص تا کنون صورت پذیرفته و تداوم آن در گرو حمایت‌های بیش از پیش دستگاه های مسئول در تأمین زیرساخت ها است.

در این راستا با توجه به آمادگی کامل منطقه در راستای جلب و جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی، هم اکنون گمرک جمهوری اسلامی ایران با ده نفر نیرو در این منطقه مستقر و در حال اجرای رویه های گمرکی خاص مناطق ویژه اقتصادی در زمینه واردات، صادرات و ترانزیت می‌باشند.

هم اکنون چه زیرساخت‌های حائز اهمیتی دارید؟

در حوزه انرژی نیز با توجه به وجود دو پست 132 و 230 کیلو ولت در نزدیکی منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان، امکان اتصال به شبکه برق سراسری و تامین برق صنعتی برای همه فعالان اقتصادی وجود دارد. با عنایت به سرمایه گذاری های کلان مشترک داخلی و خارجی در این منطقه و پتانسیل بالا در زمینه خودرو سازی با فناوری‌های پیشرفته و روز بین المللی با گرایش خودرو های برقی، آغاز تحول صنعتی در سطح استان کرمان را شاهد خواهیم بود که بی‌شک آثار ملی آن مثبت و در خور توجه خواهد بود.در تکمیل زیرساخت های فوق می توان به اتمام مطالعات اولیه اتصال راه آهن تهران-بندرعباس به راه‌آهن تهران-زاهدان از مسیر منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان اشاره کرد که در سفر اخیر ریاست محترم جمهوری به استان کرمان مورد تصویب قرار گرفت.

از دیگر زیرساخت های موجود در این منطقه می‌توان به انبارهای مسقف و روباز موجود و اختصاص 300 لیتر بر ثانیه معادل ده میلیون متر مکعب آب از خط لوله در دست احداث خلیج همیشه فارس اشاره نمود که در آینده ای نزدیک به بهره برداری خواهد رسید.

و صحبت پایانی؟

همه این تلاش ها در سالیان اخیر که نمود مشارکت مردمی است توانست مطابق رنکینگ برترین مناطق ازاد و ویژه ایران توسط موسسه « world trade team» ، منطقه ویژه اقتصادی رفسنجان را به رتبه چهارم ارتقا دهد که افتخار بزرگی برای این شهرستان و استان محسوب می شود.

اما این تحول عظیم صنعتی در استان کرمان از یک سو نیازمند یاری نماینده ویژه محترم رییس جمهور در امور اجرایی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی و دبیر شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی دکتر عبدالملکی می باشد جهت تسریع در ابلاغ طرح جامع توسط هیات وزیران در ماه های نخست سال 1403 و کمک به اجرای مفاد ماده 81 قانون الحاق برخی مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت که اشعار می‌دارد: (وزارتخانه های نیرو، نفت و ارتباطات و فناوری اطلاعات مکلفند، نسبت به تأمین آب، برق، گاز و امکانات مخابراتی مناطق ویژه اقتصادی تا درب واحدهای صنعتی و معدنی مستقر در منطقه ویژه اقتصادی اقدام کنند. سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور موظف است اعتبار مورد نیاز را در لوایح بودجه سنواتی به این منظور پیش بینی کند.).

 از سویی دیگر نیازمند مساعدت وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی جناب آقای دکتر خاندوزی در بذل توجه ویژه به مناطق ویژه اقتصادی و ارائه الیحه ای از سوی دولت به مجلس شورای اسلامی با هدف معافیت 20 ساله از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده برا فعالان اقتصادی مستقر در مناطق ویژه اقتصادی با تحقق هر دو موضوع فوق الذکر از سوی وزیر محترم امور اقتصادی و دارایی و نماینده ویژه محترم رئیس جمهور در امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شاهد سرعت بخشیدن به فرآیند جلب و جذب سرمایه گذاری داخلی و خارجی در همه مناطق ویژه اقتصادی کشور خواهیم بود.

 

دیگر خبرها

  • درخواست زلنسکی برای تغییر توجه غرب از اسرائیل به اوکراین
  • افزایش قیمت کارخانه ای خودرو‌؛ کسی گرانی را به گردن نمی‌گیرد
  • توجه ویژه به معماری ایرانی_اسلامی در شهر تهران
  • رویداد ویژه «ایمنی و حمل و نقل» در پایتخت 
  • احتمال تغییرات در هیئت مدیره وجود دارد
  • بن‌بست اقتصادی رفسنجان با احداث خط ریلی حذف می شود
  • شناسایی و جلوگیری از تغییر کاربری اراضی کشاورزی تفرجگاه غربالیز
  • ساختار مغز زنان در طول قاعدگی واقعا تغییر می‌کند
  • تغییر رقم افزایش حقوق بازنشستگان کلید خورد/ سورپرایز ویژه سازمان بازرسی برای بازنشستگان
  • ناسا ۶ ماموریت را برای بررسی تغییرات اقلیمی زمین انتخاب کرد