Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مشرق»
2024-03-28@16:40:37 GMT

ظریف و عراقچی به کمیسیون امنیت ملی می‌روند

تاریخ انتشار: ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۱۹۶۶

ظریف و عراقچی به کمیسیون امنیت ملی می‌روند

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: هفته آینده قرار است در کمیسیون امنیت ملی موضوع مذاکرات وین با حضور وزیر خارجه و یا مسؤول ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان بحث و بررسی شود.

به گزارش مشرق، ابراهیم عزیزی عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی درباره مذاکرات وین گفت:‌ مذاکرات وین دارای خطوط قرمزی است که حتما باید هیأت مذاکره‌کننده  ایران به آن توجه کنند و اگر چنانچه این خطوط قرمز مورد توجه قرار نگرفته و به فرمایشات مقام معظم رهبری و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران بی‌توجهی شود مجلس شورای اسلامی واکنش قاطعی نشان خواهد داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: مجلس شورای اسلامی در قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها چارچوب لازم را برای مذاکرات هسته‌ای روشن کرده و تیم مذاکره کننده کشورمان هم نبایستی از خطوط قرمز عبور کنند.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی ملی مجلس تصریح کرد: ادبیاتی که از مذاکرات وین می‌شنویم تعلیق تحریم‌ها است در صورتی که این موضوع اصلا معنا و مفهومی ندارد و ما چیزی به عنوان تعلیق تحریم نداریم چرا که لغو کامل همه تحریم‌ها و راستی‌آزمایی از سوی جمهوری اسلامی مدنظر است و به هیچ وجه از این خط قرمز کوتاه نخواهیم آمد.

نماینده شیراز در مجلس گفت:‌ اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در مذاکرات برجام و پس از آن ثابت کردند که به هیچ وجه قابل اعتماد نیستند لذا تیم مذاکره‌کننده کشورمان بایستی این موضوع را مدنظر داشته باشد که با طرف‌های بدعهد و عهدشکن مذاکره می‌کند و صرف نظر از اینکه چند کشور همراهی لازم را با ایران داشتند اما اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها در طول این مدت ثابت کردند که به هیچ وجه پایبند به امضای خود نیستند.

وی گفت:‌ برجام هیچگاه منفعتی برای کشورمان نداشته و ندارد و نخواهد داشت و این موضوع بارها اعلام شده که تکیه بر دیوار برجام تکیه بر یک دیوار کاغذی است و ما سال‌ها اعلام کرده‌ایم که سزاوار ملت ایران نیست که همه توان و انرژی خود را در مذاکرات هسته‌ای و توافقات برجامی قرار دهد.

عضو کمیسیون امنیت و سیاست خارجی ملی مجلس خاطرنشان کرد: متأسفانه دولت جز مذاکره و تکیه بر دیوار برجام کاری از عهده‌اش برنیامده است و اساسا دولت فعلی برای کار میدانی ساخته نشده است و بنای کارهای عملیاتی، اجرایی و منطبق بر توانمندی‌های ملت ایران روی کار نیامده که انتظار از آن داشته باشیم؛ ‌ دولت روحانی همه تخم‌مرغ‌های خود را در سبد برجام گذاشته و سعی می‌کند مشکلاتش را با اروپا و آمریکا حل کند.

عزیزی گفت: با توجه به اینکه دولت خیلی اصرار می‌کند همه مشکلات کشور را از مسیر مذاکرات با طرف‌های غربی حل و فصل کند بایستی رعایت خطوط قرمز و فرمایشات مقام معظم رهبری را به خوبی اجرا کند و بداند که قوانین بالادستی و اسناد لازم در مذاکرات هسته‌ای کاملا مشخص است و وظایف دولت در این زمینه ترسیم شده است و حتی مجلس ضمن ترسیم خطوط قرمز در مذاکرات برجام، قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از منافع ملت ایران را هم تصویب کرده است.

نماینده شیراز در مجلس افزود: اگر خطوط قرمز در مذاکرات وین رعایت نشود مجلس به هیچ وجه توافقات سست و بی‌پایه و اساس را نپذیرفته و با آن برخورد قاطعی خواهد کرد. لذا دولت و تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای باید بدانند تا برای مجلس محرز و مسلم نشود که چه تصمیماتی طرف‌های مذاکره‌کننده گرفته‌اند و چه عایدی برای ملت ایران در مذاکرات وین حاصل خواهد شد مذاکرات را به رسمیت نمی‌شناسد.

عزیزی تصریح کرد: شورای عالی امنیت ملی ناظر بر مذاکرات هسته‌ای است و با توجه به مسائل مختلف و جوانب متعدد موضوع را پیگیری خواهد کرد.

وی در پاسخ به این سوال که قرار است هجدهم اردیبهشت مذاکرات وین با حضور ظریف و یا عراقچی در کمیسیون امنیت ملی مورد بحث و بررسی قرار گیرد گفت:‌ یکی از وظایف اساسی و اصلی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی آن است که هر نوع توافق، ‌معاهده و تصمیمی که دولت بخواهد با کشورهای خارجی بگیرد بایستی به اطلاع مجلس برسد و تبدیل به قانون شود. ضمن اینکه یکی از ابتدایی‌ترین وظایف دولت هم آن است که معاهدات و توافقات و موافقتنامه‌های بین‌المللی را به اطلاع مجلس شورای اسلامی برساند.

وی گفت: مجلس و شورای عالی امنیت ملی اگر تشخیص دهند در موافقت‌نامه‌ها و معاهدات بین‌المللی مصلحت و منافع کشورمان در نظر گرفته شده است به دولت اجازه خواهند داد تا ادامه کار را پیگیری کند و در غیر اینصورت قوه مجریه چنین حقی را نخواهد داشت.

وی گفت:‌ هفته آینده قرار است در کمیسیون امنیت ملی موضوع مذاکرات وین با حضور وزیر خارجه و یا مسؤول ارشد تیم مذاکره‌کننده کشورمان بحث و بررسی شود این در حالی است در طول روزها و هفته‌های اخیر مذاکرات وین را به صورت دقیق رصد کرده‌ایم به همین دلیل دولتمردان باید گزارشات دقیقی از مذاکرات وین به نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی ارائه کنند.

منبع: فارس

منبع: مشرق

کلیدواژه: کرونا فایل صوتی ظریف ابراهیم عزیزی شورای عالی امنیت ملی دولت روحانی مذاکرات وین کمیسیون امنیت ملی مذاکرات هسته ای آمریکا برجام تیم مذاکره کننده کشورمان کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی عضو کمیسیون امنیت مذاکرات هسته ای مذاکرات وین هیچ وجه ملت ایران خطوط قرمز تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mashreghnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مشرق» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۱۹۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خشم انگلیس از حملات سایبری چین

انگلیس کشور چین را به حملات سایبری به دموکراسی خود متهم کرده و در این راستا تحریم هایی را علیه برخی شرکت ها و افراد اعمال کرد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه "نویه زوریخه سایتونگ"، دولت بریتانیا در واکنش به حملات هکرها به کمیسیون انتخابات و برخی اعضای مجلس عوام بازیگران چینی را مجازات می کند.

در انگلیس کمیسیون انتخابات نوعی داور برای رقابت دموکراتیک است. این نهاد مستقل و بی طرف از نظر سیاسی، به عنوان مثال بر این مسئله نظارت می کند که مقررات مربوط به تأمین مالی احزاب رعایت می شود و قوانین عمومی برگزاری انتخابات را صادر می کند. هنگامی که تابستان گذشته مشخص شد که این کمیسیون انتخابات قربانی یک حمله سایبری گسترده شده است، زنگ خطر در بریتانیا به صدا درآمد.

این کمیسیون اعلام کرد که بازیگران متخاصم در سال 2021 به نسخه های ثبت نام رأی دهندگان و ایمیل های داخلی دسترسی پیدا کردند و به سیستم های کنترل نفوذ کردند. این نهاد اطمینان داد که این حمله هیچ تاثیری بر انتخابات یا ثبت نام رای دهندگان نداشته است. اما مهاجمان نام و آدرس تمامی بریتانیایی‌هایی را که بین سال‌های 2014 تا 2022 به عنوان رأی‌دهندگان ثبت‌نام کرده بودند، سرقت کردند.

روز دوشنبه، دولت بریتانیا چین را به دست داشتن در حمله به کمیسیون انتخابات متهم کرد.

الیور داودن، معاون نخست وزیر انگلیس در این باره به مجلس عوام گفت که تحقیقات نیروهای امنیتی بریتانیا نشان داده که عاملان این حمله با پکن مرتبط هستند. ایالات متحده آمریکا هم متعاقباً اتهامات مشابهی را مطرح کرد و نشان داد که غرب در مجموع لفاظی های خود را علیه تلاش های اعمال نفوذ چین افزایش می دهد.

به گفته داودن، چین همچنین در پشت حملات نافرجام برای جاسوسی از دست‌کم سه عضو مجلس عوام انگلیس قرار دارد.

به گفته وی گروه هکری APT31 که وابسته به دولت چین است مسئول این امر است. از جمله افرادی که ایمیل‌های مرتبط دریافت کرده‌اند، یان دانکن اسمیت، رهبر سابق حزب محافظه‌کار، تیم لافتون، وزیر محافظه‌کار سابق و استوارت مک‌دونالد از حزب ملی اسکاتلند (SNP) هستند. هر سه عضو یک گروه پارلمانی هستند که بارها از فعالیت های چین در مستعمره سابق بریتانیا در هنگ کنگ و استان سین کیانگ انتقاد کرده اند.

داودن تاکید کرد که حملات به دموکراسی بریتانیا در نهایت شکست خورده است، اما روی هم رفته، فعالیت‌های پکن نشان‌دهنده یک الگوی واضح و پایدار از رفتار خصمانه است.

دولت بریتانیا همچنین دو فرد و یک شرکت پیشرو را که لندن را به حملات سایبری و گروه هکری APT31 مرتبط می‌کردند، تحریم کرد.

در انگلیس گزارش‌های مربوط به جاسوسی و تلاش‌های چینی برای نفوذ در سال‌های اخیر افزایش یافته است.

کن مک کالوم، رئیس سرویس اطلاعات داخلی MI5، چین را "بزرگترین چالش استراتژیک اساسی" برای بریتانیا در سال 2022 توصیف کرد. در تابستان 2023، کمیته اطلاعات و امنیت مجلس عوام در گزارشی اعلام کرد که چین به طور خاص و تهاجمی بریتانیا را هدف قرار داده است.

در نهایت، پکن ظاهراً در تلاش است تا بر روند سیاسی پارلمان در وست مینستر تأثیر بگذارد. سال گذشته، یک دستیار پژوهشی 28 ساله مجلس عوام انگلیس به اتهام نقض اسرار و جاسوسی دستگیر شد.

این بریتانیایی که به بی گناهی خود اعتراض داشت از جمله برای وزیر امنیت امروز تام استیمهات کار می کرد، اما گفته می شود که به عنوان جاسوس در خدمت چین بوده است.

بهر حال لفاظی های شدید لندن و اعمال تحریم ها به منزله یک اقدام هشدار دهنده و درخواست از پکن برای تعدیل فعالیت های سایبری خود است.

با این همه سخنگوی وزارت امور خارجه چین از "اتهامات بی اساس" صحبت کرد و به همین دلیل است که خطر یک ناراحتی دیپلماتیک وجود دارد. با این حال، تحریم های انگلیس چندان شدید به نظر نمی رسد. بنابراین، طرفداران منتقد چین در درون حزب محافظه کار از دولت خواستند تا سخنان تند خود را با اقدامات قاطع تر دنبال کند.

اتهام‌زنی وزیر انگلیسی به روسیه درباره حمله تروریستی اخیرالحوثی: آمریکا، انگلیس و رژیم اسرائیل طراح تجاوز به یمن بودند

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • متکی: نباید در کمیسیون‌های مجلس دنبال رسیدن به ریاست باشیم
  • روایت محمدجواد ظریف از آغاز روند آستانه درباره سوریه/ از دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی دستور دادند دکتر دهقان در نشست ها با روسیه و ترکیه شرکت نکند/ بخش نظامی ما از ابتکاری که ایران آغاز کرد، کنار گذاشته شد
  • شروط روسیه برای مذاکره با آمریکا درباره اوکراین
  • شروط کرملین برای مذاکره با آمریکا
  • پیشنهادی برای احیای برجام از طریق پوتین به ترامپ داده شد (فیلم)
  • اسرائیل هیات مذاکره کننده خود را از قطر فراخواند
  • واکنش قطر به خبر ترک میز مذاکره توسط هیات اسرائیلی
  • خشم انگلیس از حملات سایبری چین
  • اقبال شاکری: قانون نهضت ملی مسکن مختص به یک دولت و مجلس خاص نیست !/ هیچ اقدام بلندمدت در مورد مسکن اجاره‌ای انجام نشده + فیلم
  • اقبال شاکری : قانون نهضت ملی مسکن، مختص به یک دولت یا مجلس خاص نیست ! / هیچ اقدامی در مورد مسکن اجاره‌ای بلندمدت انجام نشده است + فیلم