Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه زابل گفت: سیستان، بهشت طرح‌های نیمه تمام ایران است؛ چرا که عده‌ای به اسم محرومیت‌زدایی در این منطقه اقدام به اجرا و افتتاح طرح‌هایی ناقص می‌کنند.

امین کمالی، دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه زابل در گفتگو با خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، در خصوص افتتاح طرح‌های نیمه تمام در استان سیستان و بلوچستان گفت: سیستان بهشت طرح‌های نیمه تمام ایران است؛ چرا که همواره عده‌ای به اسم محرومیت زدایی در این منطقه با تخصیص بودجه‌های کلان اقدام به اجرا و افتتاح طرح‌هایی می‌کنند و این طرح‌ها نیمه تمام رها می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کمالی افزود: طرح‌های نیمه تمامی که در سیستان و بلوچستان کلید خوردند و رها شدند از ابتدا با هدف منفعت طلبی کلنگ زنی شدند و متاسفانه با ترک فعل‌هایی که در این بخش صورت گرفته، برخوردی جدی صورت نگرفته؛ از این رو همواره شاهد تکرار این اتفاق در استان هستیم که نیاز است جلوی آن گرفته شود.


دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه زابل ادامه داد: در سال ۱۳۹۵ شاهد بودیم که سه کارخانه کاشی، کاغذ و لاستیک در استان کلنگ زنی شدند و قرار بود این طرح‌ها سریعا به مرحله افتتاح و بهره برداری برسند، اما با وجود اینکه آن زمان خبری از تحریم نبود و بودجه مطلوبی هم به آن‌ها اختصاص یافت، این طرح‌ها بعد از گذشت ۵ سال هنوز هم به مرحله افتتاح نرسیدند و تکلیفشان مشخص نیست.

 

مهاجرت سیستانی‌ها؛ ماحصل افتتاح نیمه تمام طرح‌های آبرسانی

وی ابراز کرد: اقتصاد سیستان و بلوچستان وابسته به آب است و در حال حاضر که در استان با مشکل بی آبی مواجه هستیم و افغانستان هم آب را به روی ایران بسته، تکلیف کشاورزان و دامداران و صیادان سیستانی که ۷۰ تا ۸۰ درصد آنان در شمال سیستان مستقر هستند نامشخص است و افتتاح نیمه تمام طرح‌های آبرسانی به دشت سیستان و چاه نیمه‌ها چاره‌ای جز مهاجرت برای اهالی این منطقه نگذاشته و این مهاجرت هم ابعاد امنیتی و خطرناکی برای استان به دنبال داشته است.

 

بیشتر بخوانید:

افتتاح ناقص طرح ۴۶ هزار هکتاری انتقال آب با لوله به اراضی سیستان / کشاورزان گلایه دارند


کمالی افزود: همه مسئولان استان به این موضوع واقف هستند که اقتصاد سیستان وابسته به آب است و در این منطقه آبی پایدار وجود ندارد، با این حال اقدام خاصی برای حرکت در دو مسیر تامین آب پایدار و اقتصاد غیروابسته به آب (یا اقتصاد کم آب) انجام ندادند و از طرفی تغییری در زمینه الگوی کشت و روش‌های نوین آبیاری انجام نشده و طرح آبرسانی به دشت سیستان هم که بر اساس تغییر الگوی کشت و آبیاری پایه ریزی شده بود را هم نیمه تمام افتتاح کردند و سرانجامی نداشته است.

 

وی بیان کرد: بررسی‌ها نشان می‌دهد که باید الگوی کشت در سیستان و بلوچستان تغییر پیدا کند به این نحو که مردم بجای کشت هندوانه، خربزه، گندم و جو که صرفه اقتصادی ندارند و آب زیادی مصرف می‌کنند، به سمت کشت گیاهانی که آب کمتری مصرف می‌کنند و با شرایط استان همخوانی دارد، بروند و جهاد کشاورزی به وعده‌هایی که در این زمینه داده عمل کند و نواقص طرح آبرسانی به دشت سیستان که اخیرا افتتاح شده را رفع و گره‌ای از مشکلات مردم و کشاورزان منطقه باز کنند.


دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه زابل اظهار کرد: این اولین بار نیست که طرح‌های سیستان و بلوچستان نیمه کاره افتتاح و رها می‌شوند و در گذشته هم منوال همین بوده است؛ در طرح نیم لوله‌های سیمانی که با هدف انتقال آب از چاه نیمه‌های سیستان به زمین‌های کشاورزی با حداقل نفوذ آب اجرایی شد هم شاهد بودیم با وجود اختصاص میلیارد‌ها تومان بودجه، این طرح نیمه تمام افتتاح و رها شد و هیچکدام از مسئولان پاسخگوی علت رها شدن و بی سرانجامی این طرح نشدند.

 

سوءاستفاده از بیت‌المال با افتتاح طرح‌های ناقص

وی خاطرنشان کرد: در سیستان و بلوچستان، عده‌ای منفعت طلب با آگاهی از اینکه هیچکس نگاهی ویژه به عملیاتی شدن طرح‌ها و نتیجه بخش بودن آن‌ها و ترک فعل‌های صورت گرفته ندارد، به سوء استفاده از بیت المال می‌پردازند و طرح‌هایی را با هدف رفع محرومیت در استان اجرایی و بودجه‌های کلانی دریافت می‌کنند، اما لازم است که یکبار برای همیشه مقابل این افتتاح‌های ناقص بایستیم و مانع تکرار آن شویم و مطالبه بررسی ترک فعل‌های صورت گرفته در اجرای این طرح‌ها را داشته باشم تا حق مردم استان بیش از این پایمال نشود.


کمالی یادآور شد: جنبش عدالتخواه دانشجویی استان سیستان و بلوچستان پیگیری‌هایی در زمینه رسیدگی به علل افتتاح ناقص طرح‌های سیستان و بررسی ترک فعل‌های صورت گرفته در اجرای این طرح‌ها انجام داده و قول‌هایی برای رسیدگی به این امور به این جنبش داده شده که امیدواریم تحقق پیدا کنند و نتیجه بخش باشند. اگر مطالبه گری‌ها در این زمینه به صورت جدی و هدفمند و ادامه دار باشند، قطعا می‌توانیم تکلیف طرح‌های نیمه تمام استان را مشخص کنیم و مانع تکرار آن شویم.

 

دستگاه قضا به شناسایی و مجازات عاملان افتتاح ناقص طرح‌های سیستان بپردازد

وی تاکید کرد: لازم است که دستگاه قضایی همانگونه که به مقابله با فساد پرداخته، به مسئله افتتاح طرح‌های نیمه تمام سیستان و بلوچستان ورودی جدی داشته باشد و با ترک فعل‌هایی که در استان صورت می‌گیرد برخوردی قاطعانه داشته باشد و عاملان آن را شناسایی و مجازات کند تا این رویه اصلاح شود و از هدر رفت اعتبارات کلان با اسم محرومیت زدایی در استان جلوگیری شود.


دبیر جنبش عدالتخواه دانشجویی دانشگاه زابل اذعان کرد: سیستان و بلوچستان بیش از هر منطقه‌ای در کشور، زمینه لازم برای تحقق شعار سال (تولید؛ پشتیبانی‌ها و مانع زدایی ها) را دارا است و اگر دستگاه قضا در این بخش به یاری مطالبه گران استان بیاید و به مانع زدایی در افتتاح طرح‌های اثربخش بپردازد، تحولی عظیم در اقتصاد منطقه و کشور ایجاد می‌شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: محرومیت زدایی دانشگاه زابل طرح های نیمه تمام سیستان مطالبه گری دانشجویی قوه قضائیه ترک فعل های صورت سیستان و بلوچستان طرح های نیمه تمام افتتاح طرح طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۴۳۴۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان گفت: سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی به پرونده هشتم مهرماه ۱۴۰۱ انتظار ما از قوه قضائیه است و با گذشت یک سال و هشت ماه همچنان منتظریم. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از زاهدان، آیت‌الله مصطفی محامی در آیین تکریم و معارفه رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان ضمن قدردانی از زحمات حجت‌الاسلام‌والمسلمین مصطفوی‌نیا در طول دوران خدمت در سیستان و بلوچستان و آرزوی موفقیت حجت‌الاسلام‌والمسلمین موحدی‌راد در مسئولیت جدید عنوان کرد: دستگاه قضا باید ملجأ و پناهگاه مردم باشد و خیال مردم راحت باشد که اگر در جایی مورد تعرض قرار گرفتند وقتی به دستگاه قضا مراجعه کنند احقاق حق می‌شود و طبعاً برای اینکه دستگاه قضا به چنین جایگاهی برسد باید تلاش‌های فراوانی انجام بگیرد.

امام جمعه زاهدان افزود: سیستان و بلوچستان استان پهناور و پر ماجرایی است و برای اینکه دستگاه قضا جایگاه شایسته خود را بازیابد و خدمت شایسته‌ای به مردم نجیب، شریف و صبور استان ارائه کند نیازمند تلاشهای مضاعفی هستیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: سیستان و بلوچستان دارای ویژگی‌های مختلف از جمله تنوع قومی و مذهبی بوده و نیازمند حاکمیت عقلانیت و اعتدال و عقل و انصاف هستیم و اگر عقل بر مملکت وجودی ما حاکم باشد از افراط و تفریط پرهیز کرده و اهل میانه‌روی خواهیم بود و امام علی(ع) نیز بیان کرده‌اند: "اَلَیمینُ وَ الشَّمالُ مَضَلَّة، وَ الطَّریقُ الْوُسْطى هِىَ الْجادَّةُ" راست و چپ گمراهی است و مسیر وسط، معتدل و میانه، جاده اصلی است.

امام جمعه زاهدان عنوان داشت: نتیجه عقلانیت و اعتدال حاکمیت قانون است تا حق به حق‌دار برسد و لازمه آن رعایت عدالت و انصاف است و یکی از مصادیق آن توصیه امام علی(ع) به فرزندشان امام حسن مجتبی(ع) است که بیان کرده‌اند:" اجْعَلْ نَفْسَكَ مِیزَاناً فِیمَا بَیْنَكَ وَ بَیْنَ الناس" اگر انصاف می‌خواهی خود را در رابطه با مردم معیار قرار بده و هر آنچه برای خود می‌پسندی برای دیگران هم بپسند و هر آنچه برای خود نمی‌پسندی برای دیگران هم نپسند.

آیت‌الله محامی اظهار داشت: ما در استان خود پرونده‌‌های مختلفی داریم و گاهی برخی اتفاقات ویژه‌ای در استان رخ می‌دهد که نگاه همه را در داخل و خارج کشور به خود جلب می‌کند و در این شرایط است که  عملکرد ما حساس‌‌تر می‌شود و نیازمند دقت و تدبیر بیشتر است و در اینجا عقلانیت و اعتدال بیشتر به کار می‌آید و عدل و انصاف باید روشن‌تر خود را نشان دهد.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان با اشاره به واقعه هشت مهرماه 1401 عنوان کرد: بر اساس توصیه امام علی(ع) مبنی بر رعایت انصاف حال اگر کسی از اعضای خانواده ما در این حادثه آسیب می‌دید از دستگاه قضا چه انتظاری داشتیم؟ همه اعضای جامعه از اعضای خانواده ما هستند و (چو عضوی به درد آورد روزگار/ دگر عضوها را نماند قرار) و طبعاً انتظار سرعت، دقت و اتقان در رسیدگی را داشتیم و با گذشت قریب به دو سال همچنان منتظریم.

وی ادامه داد: هشت مهرماه 1401 واقعه‌ای بود که دشمن به دنبال سوء استفاده از آن بوده و هست و مقام معظم رهبری شخصا ورود کردند و در این جهت توصیه‌هایی داشتند و در هنگام سفر حجت‌الاسلام‌والمسلمین پورخاقان رئیس سازمان قضایی نیروهای مسلح  به استان این موضوع را پیگیری کردم که ایشان در پاسخ مطرح کردند: "حکم خدا، حق مردم و تاکید مقام معظم رهبری است" و وعده‌هایی هم دادند اما رفتند و خبری نشد و بعد از ایشان به صورت تلفنی پیگیری کردم که عنوان کردند:" پیگیری‌هایی صورت گرفته و گزارش این پرونده را خدمت مقام معظم رهبری هم ارائه دادیم" و حال این سوال ایجاد می‌شود که با وجود پیگیری‌های مقام معظم رهبری و حساسیت‌های موجود نتیجه این پرونده چه شد؟ و در چنین شرایطی احساس ما نسبت به سایر پرونده‌ها چگونه خواهد بود؟ و بنده این نکات را خدمت مقام معظم رهبری، مکاتبه کردم و با رئیس محترم قوه قضائیه نیز گفتگو داشته‌ام و انتظار داریم حجت‌الاسلام‌والمسلمین منتظری در جایگاه رئیس دیوان عالی کشور نیز این موضوع را منتقل و پیگیری بفرمایند.

امام جمعه زاهدان تصریح کرد: اگر این موضوع همچنان مورد رسیدگی قرار نگیرد تبدیل به یک زخم کهنه خواهد شد و مشکل مضاعف دیگر این است که اگر ما غفلت و تعلل داشته باشیم دشمن غفلت نخواهد کرد و از این فرصت برای ایجاد التهاب، تندگویی و افراط گری از ناحیه شیعه و سنی در جامعه سوء استفاده می‌کند.

آیت‌الله محامی بیان داشت: در جلسه‌ای مطرح کردند که برخی تندروی‌ها در میان شیعیان به حساب شما نوشته می‌شود و بنده در پاسخ مطرح کردم که مبنای من مشخص است و همواره بر عقلانیت، اعتدال و پرهیز از تندروی، توهین، افراط و تفریط تاکید دارم و نکته مهم این است که دشمن هیچگاه دست از دشمنی خود بر نمی‌دارد و به دنبال سوءاستفاده است و ما نباید بهانه‌ای دست دشمن بدهیم.

آیت‌الله محامی بیان داشت: مردم شریف سیستان و بلوچستان شایسته ارائه خدمات بیشتر و بهتر در ابعاد مختلف هستند و خوشبختانه مسئولان در دستگاه‌های مختلف در این جهت تلاش می‌کنند و برای آن‌ها آرزوی توفیق داریم.

نماینده مقام معظم رهبری در سیستان و بلوچستان گفت: قضاوت در پرونده هشت مهر باید با اقناع عمومی صورت بگیرد تا مردم اطمینان حاصل نمایند که دستگاه قضا فارغ از هر قومیت و مذهبی برای احقاق حق تلاش کرده است.

نماینده ولی‌فقیه در سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: تاکید بر رسیدگی به پرونده هشت مهر به علت اهمیت این پرونده است و به معنای نادیده گرفتن زحمات و تلاش‌های دستگاه قضا نیست چرا که اگر این همه خدمات و زحمات وجود نداشت شاهد این آرامش و امنیت در استان نبودیم و این نتیجه زحمات دستگاه‌های مختلف قضایی، اجرائی، نظامی، انتظامی و ... است.

انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • سینمای سیار کودک و کارگاه آموزش رایانه در خاش افتتاح شد
  • طغیان رودخانه‌ها؛ هشدار وقوع سیلاب در سه استان جنوبی کشور
  • پای کار آمدن مردم شرط موفقیت در عرصه‌های مختلف
  • افتتاح نخستین پایگاه اورژانس بانوان در سیستان و بلوچستان
  • سرعت رسیدگی به پرونده ۸ مهر انتظار از قوه‌ قضائیه است
  • عملکرد دستگاه‌های اجرایی سیستان و بلوچستان بررسی شد
  • نخستین پایگاه اورژانس بانوان در زاهدان افتتاح شد
  • نفت کوره قاچاق در هامون کشف شد
  • لزوم تسریع در اجرای طرح‌های نیمه تمام سقز
  • کشف ۲۰۲ حلقه لاستیک قاچاق به ارزش ۴۰ میلیارد در نیمروز