Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-19@21:14:11 GMT

چه افرادی در معرض ابتلا به پارکینسون هستند؟

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۴۹۹۹

چه افرادی در معرض ابتلا به پارکینسون هستند؟

افرادی که در آزمایش‌های شخصیتی نمره بالایی در رنجوری روانی کسب می‌کنند معمولا احساسات منفی بیشتری را تجربه کرده و در اثر استرس‌های روانی، آسیب‌پذیرتر هستند.

به گزارش ایمنا، یک بررسی انجام‌شده نشان می‌دهد چنین افرادی در مقایسه با افرادی که رنجوری کمتری دارند، بیشتر دچار پارکینسون در دهه‌های بعدی زندگی می‌شوند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ارتباط حتی پس از محاسبه سایر عوامل خطرزا برای این بیماری مانند اضطراب، افسردگی، استعمال دخانیات و سطح پایین ورزش، همچنان محسوس و قابل توجه بود.

روان‌رنجوری یکی از پنج ویژگی شخصیتی در افراد است که معمولاً در طول زندگی فرد به طور یکسان و پایدار باقی می‌ماند. چهار ویژگی شخصیتی دیگر برون گرایی، مقبولیت، پذیرش و وظیفه‌شناسی است. افرادی که در تست‌های شخصیتی از نظر روان‌رنجوری نمره بالایی کسب می‌کنند، بیشتر در معرض حالت‌های عاطفی منفی مانند نگرانی، تغییرات خلقی و تحریک‌پذیری و اثرات استرس هستند.

شواهد مهمی وجود دارد که نشان می‌دهد روان رنجوری با افسردگی و اختلالات مغزی مانند بیماری آلزایمر و انواع دیگر زوال عقل در ارتباط است. با این حال، مطالعات کمی ارتباط احتمالی این روحیه را با بیماری پارکینسون بررسی کرده‌اند؛ یک اختلال مغزی که با لرزش، سفتی و مشکلات حرکتی و تعادل ظاهر می‌شود. تخمین زده می‌شود که سالانه حدود ۶۰۰۰۰ مورد جدید بیماری پارکینسون در ایالات‌متحده شناسایی می‌شوند.

در بزرگترین مطالعه در نوع خود، محققان به سرپرستی کالج پزشکی دانشگاه ایالتی فلوریدا (FSU COM) دریافتند افرادی که نمره بالایی در روان‌رنجوری کسب کردند به طور قابل‌توجهی بیشتر در معرض بیماری پارکینسون قرار می‌گیرند. افرادی که اکنون پارکینسون دارند اغلب اضطراب و افسردگی را تجربه کرده و می‌کنند. با این حال، مطالعه‌ای جدید نشان می‌دهد که تأثیرات روانشناختی و بیولوژیکی زندگی با این بیماری تا حدود اندکی مقصر است.

برخی از پزشکان فکر می‌کنند که اضطراب و افسردگی فقط نتیجه پارکینسون است در حالی که یافته‌ها حاکی است برخی از آسیب‌پذیری‌های عاطفی در اوایل زندگی، سال‌ها قبل از بروز و ظهور بیماری پارکینسون، وجود داشته است. علاوه بر تحقیقات جدید، بررسی و مطالعات گذشته در این زمینه نیز اثبات کرده‌اند که روان‌رنجوری تا ۸۲ درصد احتمال ابتلاء به پارکینسون را افزایش می‌دهد.

همچنین نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که روان‌رنجوری مقدم بر پارکینسون است؛ بدین معنا که فردی که دچار پارکینسون می‌شود به تدریج رنجش روانی را تجربه نمی‌کند بلکه افرادی که در دهه‌های ابتدایی زندگی، روان‌رنجور هستند در دهه‌های بعدی دچار پارکینسون می‌شوند. داشتن یک شخصیت روان رنجور ممکن است مستقیماً منجر به تغییرات مغزی شود که مسئول این بیماری هستند.

با این حال، نویسندگان یکی از تحقیقات بزرگ متذکر می‌شوند که شواهدی وجود دارد مبنی بر اینکه روان‌رنجوری و بیماری پارکینسون ممکن است دارای علل ژنتیکی باشند.

منبع: همشهری آنلاین

کد خبر 491518

منبع: ایمنا

کلیدواژه: آلزایمر استرس افسردگی بیماری پارکینسون چیست پیشگیری از پارکینسون درمان پارکینسون عکس بیماری پارکینسون پارکینسون درمان دارد داروی پارکینسون ابتلا به پارکینسون شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق بیماری پارکینسون روان رنجوری نشان می دهد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۴۹۹۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب

به گزارش خبرآنلاین، همه می‌دانیم که ورزش می‌تواند ما را سالم‌تر نگه دارد و خطر بیماری‌های قلبی را کاهش دهد اما تحقیقات جدید ریشه همه‌چیز را در استرس توصیف می‌کند.

سلامت نیوز در گزارشی نوشت: متخصصان بیمارستان عمومی ماساچوست در مطالعه جدیدی که روز دوشنبه منتشر شد، دریافتند افرادی که به طور منظم ورزش می‌کنند، احتمالا تا حدی به دلیل کاهش فعالیت‌های مربوط به استرس در مغز در برابر بیماری‌های قلبی مصون‌تر می‌مانند. شاید به همین دلیل است که افراد مبتلا به افسردگی نوعی بیماری روحی‌روانی مرتبط با استرس‌ــ نیز اغلب با ورزش کردن حالشان بهتر می‌شود.

نویسنده ارشد مطالعه و متخصص قلب و عروق می‌گوید داشتن فعالیت بدنی در کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌ عروقی در افراد مبتلا به افسردگی، تقریبا دو برابر موثرتر است و آثار آن بر فعالیت‌های مربوط به استرس در مغز ممکن است توضیحی برای این مشاهدات جدید باشد.

به عبارت دیگر افرادی که بیشتر ورزش می‌کنند، استرس کمتری دارند و این بر سلامتی قلب آنان نیز تاثیر مثبتی دارد.

نویسنده ارشد این مطالعه و همکارانش در این تحقیق که در مجله کالج آمریکایی قلب و عروق منتشر شد، سوابق پزشکی ۵۰ هزار و ۵۳۹ نفر را که در یک نظرسنجی آمادگی جسمانی شرکت کرده بودند، تجزیه و تحلیل کردند و از زیرمجموعه‌ای از این گروه اسکن مغز انجام دادند و فعالیت مغزی مربوط به استرس را در آن‌ها اندازه‌ گرفتند.

طی یک پیگیری ۱۰ ساله، نزدیک به ۱۳ درصد شرکت‌کنندگان به بیماری قلبی مبتلا شدند، اما افرادی که به طور منظم ورزش می‌کردند در مقایسه با افرادی که ورزش نمی‌کردند، ۲۳ درصد کمتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی‌عروقی بودند. در این میان، آثار مثبت ورزش بر سلامتی قلب و عروق در افرادی که از قبل افسردگی داشتند و فعالیت‌های مربوط به استرس در مغزشان بیشتر بود، کاملا مشهود بود.

بنابراین می‌توان گفت اگرچه همگان از ورزش کردن سود می‌برند، فعالیت بدنی سلامتی قلب کسانی را که استرس بیشتری دارند، تقویت می‌کند.

متخصصان خاطرنشان کردند در این حوزه به تحقیقات بیشتری نیاز است، اما نتایج بسیار دلگرم‌کننده بوده و اولین بار است که شواهد نشان می‌دهد ورزش بر سلامت جسمی و روانی آثار مثبت و عمیقی دارد.

پیش از این ثابت شده بود که فعالیت بدنی با بهبود عزت‌ نفس و تقویت عملکرد شناختی در کاهش اضطراب، افسردگی و همچنین بدخلقی موثر است. تحقیقات متعدد همچنین نشان می‌دهند که به فعالیت بدنی شدید هم نیازی نیست و کمی پیاده‌روی تند در هوای آزاد، دوچرخه‌سواری، کمی یوگا یا شنا هم برای سلامتی روان مفید است.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896623

دیگر خبرها

  • همه‌چیز در مورد یک ویروس بهاری؛ بیشتر مراقب کودکان خود باشید
  • یک عادت مهم برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • شایع‌ترین نشانه‌های وسواس
  • ردپای ژنتیک در اختلال وسواس
  • افزایش ابتلا به بیماری کبدی با این نوشیدنی شیرین
  • یک توصیه برای کاهش تاثیر استرس بر قلب
  • حواستان به افسردگی دوران سالمندی باشد
  • وجود ۱۳ هزار بیمار هموفیلی در ایران/ این گروه بیشتر در معرض بیماری هستند
  • چشم‌رنگی‌ها در معرض این بیماری