Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-24@09:17:09 GMT

ساخت نرم‌ترین ایمپلنت مغز با سوزن قندی

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۵۶۲۵

ساخت نرم‌ترین ایمپلنت مغز با سوزن قندی

محققان موفق به ابداع یک ایمپلنت مغزی بسیار نرم شده‌اند که سوزن آن قندی است و پس از ورود به بدن، حل می‌شود.

اگرچه ایمپلنت‌های عصبی نقشی حیاتی در نظارت یا تحریک قسمت‌هایی از مغز دارند، اما اغلب توسط سیستم ایمنی بدن مورد حمله قرار می‌گیرند. اکنون یک دستگاه جدید با نرم بودن بسیار، این مشکل را برطرف می‌کند و با استفاده از یک سوزن ساخته شده از قند، درون مغز کاشته می‌شود که سپس این سوزن به سرعت در بدن حل می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه برخی از ایمپلنت‌های عصبی فعلی نسبتاً انعطاف‌پذیر هستند، اما هنوز بسیار سخت‌تر از بافت طبیعی مغز هستند. در نتیجه سیستم ایمنی بدن متوجه نفوذ آنها می‌شود و آنها را به عنوان اجسام خارجی وارد شده به بدن می‌بیند و واکنش التهابی ایجاد می‌کند که این واکنش مانع از عملکرد آنها می‌شود.

اکنون دانشمندان دانشگاه "مک‌گیل"(McGill) کانادا در جستجوی یک راه‌حل بهتر، یک ایمپلنت سیلیکونی ایجاد کرده‌اند که تقریباً به ضخامت یک سوزن خیاطی نازک(حدود ۰.۲ میلی‌متر) است و به طور رسمی"نرم‌ترین ایمپلنت مغزی" تاکنون است. محققان می‌گویند این ایمپلنت دارای بافتی شبیه به پودینگ نرم است که با بافت مغز چندان متفاوت نیست.

از آنجا که این ایمپلنت بسیار نرم و شکننده است، تعبیه آن در مغز با انجام جراحی دشوار است. پس محققان این مشکل را با قرار دادن آن درون یک سوزن ساخته شده از قند حل کردند. این قند ابتدا ذوب شده و سپس قالب‌گیری شد و در نهایت به شکل سوزن، سفت شد. سپس سیلیکون مایع به داخل حفره داخل سوزن تزریق و ایمپلنت تشکیل شد.

در تست‌های آزمایشگاهی از سوزن قندی غیرسمی برای تعبیه ایمپلنت در مناطق هدف مغز موش‌های بیهوش شده استفاده شد و چند ثانیه پس از رسیدن ایمپلنت به این اهداف، سوزن بدون آسیب حل شد و ایمپلنت سر جای خود ماند.

وقتی مغز موش‌ها ۳ و ۹ هفته بعد بررسی شد، مشخص شد که این ایمپلنت‌های نرم نسبت به ایمپلنت‌های عصبی سفت‌تر، با واکنش بسیار کمتری از سوی سیستم ایمنی بدن مواجه می‌شوند.

محققان می‌گویند، تحقیقات آینده بر روی تجهیز این ایمپلنت‌های نرم به وسایل الکترونیکی متمرکز است که به آنها امکان دهد عملکردهای واقعی انجام دهند.

"ادوارد ژانگ" دانشمند ارشد این مطالعه می‌گوید: ایمپلنت‌هایی که ما ایجاد کردیم آنقدر نرم هستند که بدن آن را تهدید بزرگی نمی‌داند و به آنها اجازه می‌دهد با تداخل کمتری با مغز ارتباط برقرار کنند. من از آینده فناوری ایمپلنت مغزی هیجان زده هستم و معتقدم که کار ما کمک می‌کند تا مسیر نسل جدیدی از ایمپلنت‌های نرم هموار شود تا بتوانند ایمپلنت‌های مغزی را به یک درمان پزشکی بادوام‌تر و قابل اعتمادتر تبدیل کنند.

این مطالعه در مجله Advanced Materials Technologies منتشر شده است./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: ایمپلنت مغز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۵۶۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیتلر برای چی به دنیال برج ایفل بود؟

غزال زیاری_ شهر پاریس شهر عشاق است و برج ایفل، سمبل و نماد این شهر زیبا. اما برج ایفل داستان‌ها و نکات جذاب و جالب توجهی دارد که قطعا بسیاری از افراد از آن بی‌خبرند و طبیعتا از شنیدن آنها شگفت‌زده خواهید شد.

یکی از این نکات این است که در طول فصل زمستان، سایز برج ایفل تغییر کرده و کوچکتر می‌شود و در فصل تابستان، بزرگتر است. یا اینکه برج ایفل هر هفت سال یک بار رنگ می‌شود. در زمان ساخت آن، یک رکورد شگفت‌انگیز ثبت شده و در ابتدا قرار بوده تا در بارسلونا ساخته شود.

در این مقاله قصد داریم تا برخی از این نکات شگفت‌انگیز را برایتان مطرح کنیم:

رکوردشکنی در زمان ساخت آن

ساخت برج ایفل تنها ۲ سال و ۲ ماه و ۵ روز به طول انجامیده. این در حالی است که ساخت بناهای دیگر آن دوره، زمان به مراتب بیشتری می‌برده مثلا تکمیل کلیسای نوتردام ۱۸۰ سال زمان برده.

ساخت برج ایفل در اواخر ژانویه سال ۱۸۸۷ آغاز شد و در ۳۱ مارس سال ۱۸۸۹، آماده بود.

نام ایفل از کجا آمده؟

نام برجل ایفل، از نام سازنده آن گرفته شده. یک مهندس و تاجر فرانسوی به نام گوستاو ایفل که به خاطر ساخت سازه‌های بزرگی از جمله پل‌ها و ایستگاه‌های قطار شهرت داشته.

برای ساخت این برج، چندین معمار، پیشنهادات متعددی را ارائه دادند ولی پیشنهاد ایفل به مراتب از بقیه برتر و برجسته‌تر بود.

سوژه جنجال‌ها

زمانی که پروژه ساخت برج ایفل آغاز شد، تقریبا همه تحت تاثیر قرار گرفته بودند. هرکسی چیزی می گفت و عده‌ای موافق و برخی هم مخالف ساخت آن بودند. طراحی و جسارتی که در ساخت و ساز آن به کار گرفته شده بود، بحث‌های زیادی را به همراه داشت. این برج در طول سال اول، بیش از ۲ میلیون بازدید کننده داشت که اکثر آنها به دنبال کسب اطلاعات بیشتر و سپس تحسین طراحی و معماری با ابهت آن بودند.

ساخت برای ۲۰ سال

در هنگام ساخت، عمر برج ایفل حدود ۲۰ سال تخمین زده شده بود. دست‌کم فرانسوی‌هایی که در نمایشگاه جهانی ۱۸۸۹ کار می‌کردند و به دنبال ترغیب بازدیدکنندگان بودند، این طور فکر می‌کردند و بر این باور بودند که بعد از گذشت این زمان، برج ایفل تخریب خواهد شد ولی اراده و خواست مردم پیروز بر این ایده پیروز شد و برج ایفل در جایش باقی ماند.

وزن حیرت‌انگیز برج

وزن برج ایفل حدود ۱۰ هزار و ۱۰۰ تن است. سازه فلزی آن به تنهایی ۷۳۰۰ تن وزن دارد و وزن پوشش رنگ آن حدود ۶۰ تن است. همه اینها باعث شده که وزن این سازه زیبا به بیشتر از ۱۰ هزار تن برسد.

برجی که قرار بود یک گیوتین باشد

در زمان ساخت این برج، از هنرمندان خواسته شده بود تا طرح‌هایی برای بزرگداشت صدمین سالگرد انقلاب فرانسه ارائه کنند تا مردم دنیا همیشه اتفاقات آن دوره تاریخی را به یاد داشته باشند.

یکی از طرح‌های ارائه شده، طرح یک گیوتین بزرگ بود ولی در نهایت گوستاو ایفل که با ساخت مجسمه آزادی شهرت ومحبوبیت زیادی پیدا کرده بود، موفق شد تا طرحش را نهایی کرده و ساخت برج ایفل را آغاز کند.

افزایش طول برج در تابستان

در فصل سرما، برج ایفل کوچکتر شده و حدود شش سانتی‌متر از ارتفاعش کم می‌شود و در فصل تابستان، ارتفاع آن تا ۱۲ سانتی‌متر افزایش می‌یابد. البته این پدیده‌ای غیرطبیعی نیست و بحث انقباض و انبساط آهن مطرح است.

هیتلر به دنبال بالارفتن از برج و تخریب آن

یکی از رویاهای هیتلر این بود که به بالای برج ایفل برود ولی نیروهای مقاومت فرانسه، با زیرکی کابل‌های آسانسور برج ایفل را قطع کردند تا دیکتاتور آلمانی موفق به استفاده از آن نشود. هیتلر هم با اطلاع از این موضوع، حاضر نشد که ۱۵۰۰ پله را بالا رفته و خودش را به بالای برج برساند.

با گذر زمان، نفرت هیتلر از فرانسوی‌ها افزایش یافت و در سال ۱۹۴۴ این دیکتاتور، به دیتریش فون کولتیتز، فرماندار نظامی پاریس، دستور تخریب چندین بنای تاریخی از جمله برج ایفل، موزه لوور و کلیسای نوتردام را داد ولی این ژنرال حاضر به انجام این کار نشد.

لندن در فکر ساخت برجی بلندتر

مقامات انگلیسی در سال ۱۸۹۱ در نظر داشتند تا برجی به مراتب بلندتر از برج ایفل بسازند ولی موفق به انجام این کار نشدند. همه چیز بد پیش رفت تا اینکه در سال ۱۹۰۷ سازه آنها فرو ریخت و این گونه شد که برج ایفل همچنان به یکی از مقاصد جذاب و هیجان انگیز برای توریست‌ها باقی ماند.

بیشتر بخوانید:

فیزیکدانان، تعداد جهان‌های موازی را مشخص کردند خدا به همراهتان، بمب اتمی را شلیک کنید / فیلم ساخت برج ایفل در بارسلونا!

نقشه اصلی این بود که برج ایفل در اسپانیا ساخته شود. قرار بر این بود که این سازه زیبا در بارسلونا بنا شود ولی از آنجا که این بنا با برنامه‌های شهرسازی بارسلوناو اسپانیا سازگار نبود، دولت وقت اسپانیا این پروژه را رد کرد.

این پروژه فرانسوی در حال حاضر ارزشی بیش از ۴۰۰ میلیون یورو دارد که ۶ برابر بیشتر از ارزش کولیسئوم رم است که ارزش آن حدود ۹۱ میلیون یورو برآورد می شود.

کسب اجازه برای انتشار برخی عکس‌ها

یکی دیگر از نکات جالب درباره برج ایفل، مختص دوستداران عکاسی است. هر فردی می‌تواند از این برج عکاسی کند؛ به شرطی که هدفش از عکاسی، اهداف خصوصی و غیرتجاری باشد ؛ مثلا می‌توان از برج ایفل عکس گرفت و در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشت.

ولی عکاسی حرفه‌ای از برج ایفل مقدور نیست. چرا که این برج سیستم نوری خاصی دارد که حق کپی رایت دارد و استفاده از تصاویر شبانه برج ایفل، به کسب مجوزهایی نیاز دارد که احتمالا با پرداخت مبالغی هزینه همراه خواهد بود.

رنگ آمیزی برج ایفل، هر هفت سال یک بار

برای رنگ‌آمیزی برج ایفل تقریبا به ۶۰ تن رنگ نیاز است و رنگ‌آمیزی این برج تقریبا ۱۵ ماه به طول می‌انجامد. در عین حال برج ایفل، طیف رنگی خاص خودش را دارد که "قهوه‌ای برج ایفل" نامیده می‌شود. بخش‌های پائینی برج با رنگ تیره‌تری رنگ‌آمیزی می‌شود و هرچه بالاتر می‌رویم، رنگ روشن‌تری به کار گرفته خواهد شد.

بیش از ۳۰ نمونه برج ایفل در سراسر دنیا

بیش از ۳۰ نمونه از برج ایفل در سراسر دنیا ساخته شده است ولی هیچ یک از آنها مثل نسخه اصلی نیست. تعدادی از این نمونه‌ها در شهرهایی مثل لاس وگاس یا توکیو قرار دارند.

این بخشی از نکات جالب توجه درباره برج جذاب و دیدنی ایفل بود که ارتفاعی ۳۰۰ متری دارد و ارتفاع آن با آنتنش به ۳۲۴ متر می‌رسد. برج ایفل یکی از پربازدیدترین جاذبه‌های دنیاست و سالانه بیش از ۷ میلیون توریست را به پاریس می‌کشاند.

منبع: mundodeportivo

227227

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898937

دیگر خبرها

  • هیتلر برای چه به دنبال برج ایفل بود؟
  • هیتلر برای چی به دنیال برج ایفل بود؟
  • معافیت بیمه‌ای برخی کارگران ساختمانی
  • ۲۰ هزار واحد مسکونی نهضت ملی زنجان در دست ساخت است
  • بهترین سفید کننده دندان؛ معرفی ۲ راهکار + مقایسه
  • کوچک‌ترین ایمپلنتی که با تحریک مغز اختلالات عصبی را درمان می‌کند
  • ایمپلنت یک روزه جایگزین سریع بی دندانی
  • تخلف در ساخت و ساز شهری در قم
  • پرهیجان‌ترین‌ روز یزد بعد از قندی (عکس)
  • (ویدئو) جزئیات جدید از ساخت نیروگاه‌های برق هسته‌ای ایران