Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@14:33:59 GMT

نوسازبودن بناها در کاهش خسارت زلزله گناوه نقش داشت

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۶۱۴۴

نوسازبودن بناها در کاهش خسارت زلزله گناوه نقش داشت

کرامت الله طاهری روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: خسارت زلزله باتوجه به شدت آن در حد ایجاد ترک های کم خطر بوده و بیشتر  دیوارهای فروریخته و بناهای آسیب دیده ، مربوط به ساختمان‌هایی با عمر بالا ،فاقد شناژ ، بدون استحکام و رعایت نشدن اصول مهندسی بوده است.

وی اظهارداشت: بیشترین خسارت‌های ناشی از زلزله در  یال گسل‌هایی رخ می‌دهد که در اثر زلزله فعال و جابجا می‌شوند و گسل فعال شده  زمین لرزه ۵.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ ریشتری ۲۹ فروردین گناوه  با مناطق مسکونی این شهرستان فاصله داشته است.

وی گفت:باتوجه به اینکه کانون اصلی زلزله  در منطقه کوهستانی بین استان بوشهر و فارس رخ داد و با شهرهای گناوه و ریگ و روستاها فاصله قابل توجه ای داشت ، می توان  از دیگر عوامل کاهش خسارات نیز دانست.

این کارشناس با بیان اینکه  زمان زلزله در گناوه تاثیر بسزایی در کاهش خسارت بخصوص در ابعاد انسانی داشت ، ادامه داد: زمین لرزه گناوه در روز و ساعتی بود که بیشتر مردم بیدار بودند و آمادگی عکس العمل لازم  جهت به‌ دور ماندن از بروز حادثه و ترک ساختمان‌ها را داشتند.

وی افزود: در صورتی که زمین لرزه در شب بخصوص نیمه شب رخ می داد چه بسا ایجاد ترس در مردم امکان بروز حوادث ناگوار نظیر  دستپاچگی, سقوط از بلندی ها و راه پله ها و حوادثی از این قبیل را درپی داشت.

طاهری گفت: در  زلزله ۶.۱ریشته بخش شنبه و طسوج شهرستان  دشتی  استان بوشهر در سال ۹۲ با مدت زمان مشابه در گناوه  ۳۶ نفر تلفات جانی داشت که  علت آن مربوط به ساختمان‌های ساخته شده با قلوه سنگ و گچ و  با سقف های تیر چوبی بود و  حتی یک ساختمان نوساز خسارت چندانی ندیدند.

وی یادآورشد: مقیاس ریشتر بین ۱ تا ۱۰ است که زلزله مقیاس یک  ، هیچ کس احساس نمی‌کند و مقیاس ۱۰  می‌تواند یک  منطقه را نابود کند.

طاهری اضافه کرد: رعایت اصول مهندسی سهم بسزایی در کاهش خسارات اعم از مالی و جانی در زمان زلزله خواهد داشت.

زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵.۹ ریشتر در ساعت  ۱۱:۱۱ روز یکشنبه در ۲۸ کیلومتری شهرستان گناوه در عمق ۱۰ کیلومتری زمین رخ داد که باعث قطعی برق، تلفن ثابت، اینترنت، تخریب دیوارهای خانه‌ها، ریزش کوه، شکستن شیشه‌ها و اثاثیه منازل مردم و مصدومیت ۶ نفر شد.

شدت این زلزله در استان های خوزستان ، کهگیلویه و بویراحمد و فارس نیز احساس شد.

خدمات زیرساختی از جمله ، برق ، تلفن ثابت و اینترنت مناطق زلزله زده از بدو وقوع برقرار است.

همراه با زمین لرزه اصلی گناوه در ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ به بزرگی ۵.۹ ریشتر ، تاکنون  بیش از ۲۳۳ پس زمین لرزه در این منطقه ثبت شده که از این تعداد ۱۶۸ زمین لرزه بزرگی کمتر از ۳،  ۵۷  زمین لرزه بین ۳ تا ۴ ریشتر و ۸ زمین لرزه  بین ۴ تا ۵ ریشتر بوده است.

برچسب‌ها بوشهر مصالح ساختمانی گناوه خسارت مالی زلزله

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بوشهر مصالح ساختمانی گناوه بوشهر مصالح ساختمانی گناوه خسارت مالی زلزله اخبار کنکور زمین لرزه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۶۱۴۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد

به گزارش خبرگزاری مهر، طبق اعلام مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، زلزله‌ای به بزرگی ۳.۷ ریشتر ساعت ۱۷ و ۲۸ دقیقه عصر سه شنبه حوالی مرزن آباد، واقع در مازندران را لرزاند.

این زمین لرزه در عمق ۱۲ کیلومتری زمین و ۵ کیلومتری مرزن آباد، ۱۸ کیلومتری کلاردشت و ۲۴ کیلومتری پول بود.

خسارتی تاکنون از این زمین لرزه ثبت نشده است.

کد خبر 6086928

دیگر خبرها

  • پس‌لرزه ۶.۱ ریشتری در تایوان خسارت به‌ جا گذاشت
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • (ویدئو) زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر تایوان را لرزاند
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند
  • از خط قرمز برداشت از آب‌های زیرزمینی عبور کرده‌ایم
  • رئیس سازمان مدیریت بحران : از خط قرمز برداشت از آب‌ های زیرزمینی عبور کرده‌ایم