Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس گروه شهری: تهران یکی از کلانشهرهایی است که به دلیل وسعت و جمعیت در معرض حوادث مختلف قرار دارد و روزانه تقریبا از حادثه حریق در امان نیست. مدیران آتش نشانی می گویند روزانه حداقل 250 و حداکثر 500 عملیات توسط آتش نشانان پایتخت انجام می گیرد و میانگین رسیدن حضور نیروهای آتش نشانی بر صحنه حوادث بر اساس استانداردهای جهانی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اما کرونا این روزها حال آتش نشانان را مکدر، آنان را گرفتار و ماموریت هایشان را مضاعف کرده است ولی هنوز خبری از واکسیناسیون آنها نیست و این موضوع گلایه آنها را به همراه داشته است.

تهران در شرایط قرمز کرونایی قرار دارد و بسیاری اصناف تعطیل و تعداد زیادی از کارمندان ادارات مختلف هم دورکار شده اند ولی کار آتش نشانان تعطیلی ندارد و 24 ساعته در حال خدمت رسانی به شهروندان در زمان حوادث اند. کرونا این قشر را هم درگیر کرده و ماموریت هایشان را چندین برابر،  آتش نشانان از مهری برخی مسوولان گلایه دارند و خواستار رسیدگی به مشکلاتشان هستند.

درباره موضوعات مختلف در آتش‌نشانی پایتخت از جمله آمار مبتلایان به کرونا و فوتی‌های ناشی از این بیماری، واکسیناسیون،  تعداد روزانه عملیات‌های آتش‌نشانی، تجهیزات و ایستگاه‌ها، کمبود نیرو در آتش‌نشانی و سرانجام آزمون استخدامی در این سازمان با جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است.

ابتلای 1300 آتش نشان به کرونا

آمار فوتی‌ها و مبتلایان به کرونا در سازمان آتش‌نشانی شهرداری تهران چه تعداد بوده است؟

از اسفند سال گذشته که نخستین افراد مبتلا به کرونا در شهرداری تهران آمارشان ثبت شد سازمان آتش‌نشانی از جمله سازمان‌هایی بود که جهت مقابله با این ویروس منحوس اقدامات لازم را انجام داد و این در حالی بود که هنوز بسیاری از سازمان‌ها کرونا را جدی نگرفته بودند ولی همان زمان کارگروه مقابله با کرونا به ریاست معاون خدمات شهری شهرداری تهران برگزار شد و سازمان‌هایی مانند آتش‌نشانی، پسماند و بهشت‌زهرا (س)  و ... درصدد برآمدند تا اقدامات بیشتر و جامعی را نسبت به مقابله با این بیماری انجام دهند.

نیروهای آتش‌نشانی از همان زمان به صورت شبانه‌روزی اقدامات لازم را آغاز کردند و در حالی که بسیاری از اصناف و فعالیت‌ها در شهر تعطیل شد آتش‌نشانی با تجهیزاتی که داخلی سازی بود و با خلاقیت به تولید رسیده بود ضدعفونی معابر و خیابان‌ها را آغاز کرد که این موضوع برای سایر آتش‌نشانی شهرها نیز به عنوان الگو قرار گرفت.

1300 نفر از ابتدای شیوع کرونا تا کنون در در آتش‌نشانی تهران مبتلا به کرونا شده که این آمار معادل یک چهارم جمعیت آتش‌نشانان پایتخت است در  میان نیروهای عملیاتی فوتی ناشی از ابتلا به کرونا نداشتیم ولی طی هفته‌های اخیر دو مورد فوتی میان آتش‌نشانان ثبت شد که یکی مربوط به رئیس ایستگاهی بود که یکماه و نیم به بازنشستگی‌اش باقی مانده بود و دیگر فوتی کرونا نیز یک پرسنل غیرعملیاتی بود که در حوزه آموزش فعالیت داشت. ولی علیرغم اینکه یک چهارم آتش‌نشانان مبتلا به کرونا شده‌اند ولی یک لحظه هم فعالیت‌شان تعطیل نشد.

کرونا فعالیت آتش نشانان را 3 برابر افزایش داد

کرونا چه تاثیر بر فعالیت آتش نشانان و ماموریت های آنها داشته است؟

فعالیت سازمان آتش‌نشانی هیچ وقت تعطیل‌پذیر نیست و با ایجاد شرایط کرونا آتش‌نشانان نه تنها دورکار نشده‌اند بلکه فعالیت‌شان دو تا سه برابر افزایش یافت چرا که علاوه بر حوادث خدمات کرونایی هم به آن افزوده شد مانند ضدعفونی معابر و امکان که البته در حال حاضر فقط ضدعفونی اماکنی مانند پایانه‌ها ، میادین میوه و تره‌بار و ایستگاه‌های بی‌آر‌تی انجام می‌گیرد. ناگفته نماند که این خدمت‌رسانی در حالی بوده اگر به طور مثال 10 آتش‌نشان در یک شیفت فعالیت داشتند و دو نفرشان مبتلا به کرونا می‌شدند و دوران قرنطینه را طی می‌کردند فشار کاری برای بقیه بیشتر می‌شد.

حتی یک آتش نشان در تهران واکسن کرونا دریافت نکرده است

سرانجام واکسیناسیون نیروهای آتش‌نشانی به کجا رسید و در حال حاضر چه تعدادی واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند؟

از زمانی که بحث واکسیناسیون مطرح شد ما اعلام نکردیم که در اولویت هستیم ولی اکنون که مشاهده می‌کنیم بسیاری از سازمان‌های دیگر و کارکنان اداراتی که شاید اولویتی بالاتر از آتش‌نشانان ندارند ولی واکسن کرونا دریافت کرده‌اند شرایط متفاوت شده ما قدردان کادر درمان هستیم و نیروهای سازمان پسماند و بهشت‌زهرا نیز در اولویت نیروهای آتش‌نشانی نسبت به دریافت واکسن کرونا قرار دارند ولی نباید فراموش کرد که آتش‌نشانان هم در میان جمعیت‌های مردمی هستند و نمونه اخیر آن حریق انبار لاستیک 50 هزار متری بود که حداقل 80 نفر در کنار هم قرار داشتند و احتمال ابتلای هر یک از نیروهای آتش‌نشانی به کرونا وجود داشت.

کرونا در کمین آتش نشانان/ برای ارائه واکسن فقط وعده داده اند

همچنین به طور مثال در مأموریت‌هایی مانند تصادفات، فرقی برای آتش‌نشانان جهت جان نجات مصدومان و حادثه‌دیدگان وجود ندارد و نیروهای آتش‌نشانی تلاش می‌کنند در اسرع وقت حادثه‌دیدگان را نجات دهند. یا در حوادثی که در فضای متراکم و پرجمعیت انجام می‌گیرد مانند حوادث محدوده بازار شرایط به صورتی است که حتی گاهی آتش‌نشانان در معرض مستقیم تنفس سایر شهروندان قرار گرفته و آنها را در آغوش می‌گیرند و جابه‌جا می‌کنند بر همین اساس ما مکاتباتی جهت دریافت واکسن برای نیروهای آتش‌نشانی انجام دادیم ولی تنها تا کنون به ما وعده و وعید داده‌اند و نهادهای متولی اقدامی جهت ارائه واکسن انجام نداده‌اند.

نمی‌خواهیم در دریافت واکسن جای دیگر گروه ها را بگیریم

ما نمی‌خواهیم در دریافت واکسن جای افراد دیگری را بگیریم به هر حال شرایط کرونا به صورتی است که همه نیاز به واکسن کرونا دارند و این نکته نباید مغفول بماند که آتش‌نشانی نیروی خدماتی است و هیچ دورکاری نداشته و زندگی جمعی در ایستگا‌ه‌ها و محل حادثه وجود دارد همچنین مگر می‌شود که یک نیروی آتش‌نشان در محل حادثه ماسک بزند و 10 طبقه را مدام طی کند و تجهیزات سنگین و لباس سنگین هم به همراه داشته باشد؟ به هر حال نفسش تنگ می‌شود و از طرفی نیز معلوم نیست که مصدوم حادثه‌دیده مبتلا به کرونا است یا خیر در تصادفات هم نیروهای آتش‌نشانی در معرض خون مجروحان قرار گرفته و احتمال ابتلایشان به کرونا وجود دارد. بر همین اساس نیروهای آتش‌نشانی توقع دارند که به آنها توجه شود و در موضوع واکسیناسیون نیز بهایی به آنها داده شود و در لیست قرار گیرند.

تفاوت آتش نشانان تهران با دیگر شهرها در دریافت سهمیه واکسن

آیا آتش‌نشانان در شهرهای دیگر کشور واکسن کرونا دریافت کرده‌اند؟

بله؛ در چند شهر کشور آتش‌نشانان کامل واکسینه شده‌اند و چرا این موضوع نباید برای آتش‌نشانان تهرانی انجام گیرد. همکاران ما در آتش‌نشانی شهرداری تهران این سوال را دارند و جا دارد که پاسخ داده شود.

انجام روزانه 250 تا 500 عملیات آتش‌نشانی

روزانه چند عملیات آتش‌نشانی در پایتخت انجام می‌گیرد؟

در حال حاضر که در شرایط کرونایی به سر می‌بریم آمار روزانه حوادث که نیروهای آتش‌نشانی حضور می‌یابند 250 تا 300 مورد در روز است که گاهی آمارها قبلا به 450 و 500 هم می‌رسید این در حالی است  که شهرداری تهران فقط  حدود 5300 نیروی ستادی و عملیاتی دارد که بر همین اساس نیز با توجه به آمار مأموریت‌ها باید واکسیناسیون آتش‌نشانان نیز در دستور کار مسؤولان مربوطه قرار گیرد.

کرونا آزمون استخدامی آتش نشانی را به تعویق انداخت

ماجرای استخدام آتش‌نشانان زن به کجا رسید و آتش‌نشانی پایتخت چقدر کمبود نیرو دارد؟

مدتی پیش اعلام کردیم آتش‌نشانی پایتخت 100 نیروی مرد و 16 نیروی زن استخدام می‌کند که در مجموع 116 مورد می‌شود ولی به دلیل شرایط کرونا ستاد کرونا اجازه برگزاری آزمون را نداده و ما منتظریم که این آزمون برگزار و افراد جدید همکاری خود را با آتش‌نشانی تهران آغاز کنند.

همچنین لازم است هر ساله مجوزهایی برای استخدام آتش‌نشانان در پایتخت داده شود چرا که کمبود آتش‌نشانی در تهران داریم که میزان این کمبود در شرایط کرونا و غیر کرونا متفاوت است.

حقوق آتش نشانان در پایتخت

آتش نشانان چقدر حقوق می گیرند؟

 حقوق آتش‌نشانان شهر به شهر متفاوت است البته نیروهای آتش‌نشانی هر چه حقوق هم دریافت کنند با توجه به اقداماتی که انجام می‌دهند کافی نیست احتمال مصدومیت و شهادت آتش‌نشانان در عملیات‌ها وجود دارد و بسیاری حاضر نیستند حتی اگر حقوق بیشتر هم بگیرند آتش‌نشان شوند.

نیروهای آتش‌شانی نسبت به کار پرخطری که انجام می‌دهند حقوق بالایی ندارند البته از دید یک کارمند حقوق آنها در حال حاضر مکفی است ولی با افزایش تورم و تقریبا 5 برابر شدن همه اجناس و اقلام حقوق‌ها حداقل دو برابر هم که شده باشد باز هم آتش‌نشانان از زندگی سال قبل‌شان عقب‌تر هستند ولی نباید نسبت به این مسأله غافل شد که کار آتش‌نشانی را نمی‌توان با مباحث ریالی و ارزی سنجید.

کار آتش‌نشانی تنها با عشق میسر می‌شود چرا که کار پرریسک و خطر است و تنها عشق است که آتش‌نشانان را بر سر کار نگه می‌دارد این قشر از جامعه جان خود را کف دست گرفته و در عملیات‌های مختلف به جامعه و حادثه‌دیدگان خدمت‌رسانی می‌‌کنند این در حالی است که مبالغ دریافتی آنها نسبت به این موضوع چشمگیر نیست.

 میانگین زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی بر سر حوادث/فعالیت 133 ایستگاه

در حال حاضر تعداد ایستگاه‌های آتش‌نشانی چگونه و میانگین زمان رسیدن نیروهای آتش‌نشانی بر سر حوادث چند دقیقه شده است؟

وضعیت‌مان در تعداد ایستگاه‌ها خوب است 133 ایستگاه فعال در تهران داریم که تقریبا کفاف عملیات‌ها را می‌دهد همچنین آمار رسیدن بر سر حوادث 4.5 دقیقه پس از اعلام حادثه بوده که این زمان در حد استاندارد جهانی است و به غیر از کمبود در تعداد نیرو و پرسنل تمهید دیگری به صورت چندان نداریم.

نمره تجهیزات قابل قبول است/آتش نشانی تهران برند مطرح منطقه

وضعیت تجهیزات آتش‌نشانی چگونه است؟

نسبت به 10 تا 15 سال قبل وضعیت تجهیزات آتش‌‌نشانان نسبتا خوب شده و به هیچ عنوان قابل مقایسه با گذشته نیست طی دو سه سال اخیر اوضاع بهتر شده و نمره تجهیزات مورد نیازمان قابل قبول است و در میان سایر آتش‌نشانی‌های شهرهای دیگر با اختلاف در رتبه خوبی قرار داریم و در منطقه نیز جزو برندهای برتر جهان هستیم.

در حال حاضر یک نردبان آتش‌نشانی هزینه‌ای بیش از 50 میلیارد تومان و یک دست لباس و دستگاه تنفس بیش از 110 میلیون تومان هزینه به همراه دارد. با وجود هزینه های بالا، 21 نردبان آتش‌نشانی خریداری کردیم که با آمار قبلی  به 40 نردبان شهرداری تهران خواهد داشت همچنین 3 هزار دست لباس آتش‌نشانی و تعداد زیادی دستگاه تنفسی نیز خریداری کرده‌ایم.

انتهای پیام/

 

 

 

 

منبع: فارس

کلیدواژه: جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران نیروهای آتش نشانی سازمان آتش نشانی شهرداری تهران آتش نشانان آتش نشانی انجام می گیرد دریافت واکسن آتش نشانی واکسن کرونا شرایط کرونا حال حاضر ایستگاه ها سازمان ها عملیات ها شده اند

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۶۱۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ریزش ساختمان مسکونی در کرمانشاه/۴ نفر نجات پیدا کردند

ایسنا/کرمانشاه رییس سازمان آتشنشانی کرمانشاه از ریزش ساختمان مسکونی در کرمانشاه خبر داد.

آتش پاد غلامرضا رضایی درباره جزئیات این حادثه گفت: ساعت ۳:۳۰ بامداد امروز (۲۷ فروردین) یک مورد حادثه تخریب ساختمان مسکونی در تپه فتحعلی خان کرمانشاه به سامانه ۱۲۵ آتش‌نشانی اعلام شد که به سرعت آتش‌نشانان ایستگاه‌های شماره سه و نجات مرکزی به محل حادثه اعزام شدند.

رئیس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی کرمانشاه با اشاره به حضور آتش‌نشانان در محل حادثه، گفت: مشخص شد که ساختمان به یکباره دچار ریزش شده و چهار نفر درون آن محبوس شده اند.

وی تصریح کرد: آتش‌نشانان در لحظات اولیه موفق شدند دو مرد و دو زن را از این ساختمان نجات داده و به بیرون از ساختمان انتقال دهند.

به گفته رضایی علت و چگونگی این حادثه در دست بررسی است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • توانایی واکسن سازی ایران را جهانی کردیم
  • ببینید | آتش سوزی مرگبار در شرق تهران
  • مرگ مرد ۶۰ ساله در محله مجیدیه
  • حریق یک ساختمان مسکونی در تهران جان مرد میانسال را گرفت
  • فوت مرد ۶۰ ساله بر اثر آتش سوزی منزل در شمال تهران
  • واژگونی خودرو ایسوزو یک مصدوم بر جای گذاشت
  • ورود داروهای مخدر و آرام‌بخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ورود داروهای مخدر و آرامبخش های بنزودیازپین به عربستان ممنوع است/لزوم تزریق واکسن مننژیت+فیلم
  • ریزش ساختمان مسکونی در کرمانشاه
  • ریزش ساختمان مسکونی در کرمانشاه/۴ نفر نجات پیدا کردند