Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@18:08:17 GMT

تصویب منطقه آزاد تجاری گام بلند دولت برای پیشرفت قصرشیرین

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۶۳۸۷

تصویب منطقه آزاد تجاری گام بلند دولت برای پیشرفت قصرشیرین

شهرستان مرزی قصرشیرین با بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت در غربی ترین نقطه ایران و با داشتن ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق و ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان از مناطق راهبردی کشورمان است که نقشی مهم در اقتصاد کشور ایفا می کند و در شرایطی که تمام مرزهای کشورمان به دلیل شرایط مختلف مقطعی بسته می شوند اما این مرزها کارکرد خود را با حجم بسیار بالای مبادلات تجاری و مرزی ادامه می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مرزهای رسمی خسروی و پرویزخان در مسیر راه ابریشم، نزدیکترین راه ارتباطی از طریق عراق و سوریه به طول ۹۰۰ کیلومتر به کشورهای اروپایی است که ۵۴ درصد صادرات کشورمان به عراق را مرز پرویزخان به خود اختصاص داده و در چند سال اخیر یکی از مرزهای مهم برای صادرات و تجارت در کشور بوده که بیشترین صادرات غیر نفتی کشورمان از این مرز به عراق صادر شده است.

تحریم های ظالمانه دشمن، تورم، گرانی، مشکلات اقتصادی، سیل و زلزله در سالیان گذشته و بحران کرونا هیچ کدام بر مرزهای این شهرستان تاثیر نداشته و شاخص های آماری نشان از رشد وزنی و دلاری کالاهای صادراتی از این مرزها را می دهد.

تزانزیت سوخت، صادرات کالا و تردد مسافر و داشتن بزرگترین پایانه زمینی و بین المللی خاورمیانه در مرز خسروی، کسب بالاترین میزان صادرات غیرنفتی به عراق در طول چند سال گذشته، وجود منطقه ویژه اقتصادی در حد فاصل پرویزخان به خسروی همواره از شاخصه های مهم مرزهای قصرشیرین بوده که این منطقه را برای آزاد تجاری شدن برجسته می کرد.

قرابت فرهنگی و اشتراکات مهم اجتماعی و دینی با کشور عراق و همچنین وجود امنیت پایدار در قصرشیرین از جمله شاخص هایی است که راه برای تصویب این شهرستان برای آزاد تجاری شدن فراهم ساخت و امروز پس از چهار سال وعده شیرین دولت محقق شد و بالاخره کام مرزنشنیان شیرین شد.

قصرشیرین که در طول سال های گذشته بحران های مختلفی را پشت سر گذاشته و گریبانگر جنگ تحمیلی و رنج آوارگی، سیل، زلزله، خشکسالی و اینک کرونا بوده و مردمان آن همواره در دفاع از نظام و مرزداری راست قامت ایستاده اند، اینک آینده ای روشن پیش رو دارد.

خواسته و مطالبه اصلی مردم قصرشیرین یعنی منطقه آزاد تجاری همانند دیگر خواسته های پیشین که بازگشایی مرز خسروی برای اربعین و تردد زایران عتبات عالیات و به بار نشستن سامانه آبیاری گرمسیری را با تلاش دولت تدبیر و امید به دست آوردند و این شیرینی مبارک کام همه مردم مرزنشین و ساکنان استان کرمانشاه به عنوان سینه سترگ ایران اسلامی.

همواره مردم و مسوولان استان کرمانشاه و به خصوص شهرستان مرزی قصرشیرین با توجه به کارکردهای بالای اقتصادی مرزهای این منطقه خواهان تبدیل آن به منطقه آزاد تجاری بودند که این خواسته اگرچه سالیان زیادی و در دولت های قبل مطرح می شد اما همواره به دلایلی رد می شد.

در سال ۹۶ با سفر دکتر روحانی و هیات دولت به قصرشیرین مطالبه اصلی مردم این استان و به خصوص مرزنشینان غرب کرمانشاه توسط مجمع نمایندگان وقت استان مطرح شد که مورد موافقت دولت قرار گرفت و اینگونه بود که مردم را به تحقق این خواسته امیدوار ساخت.

تصویب ایجاد منطقه آزاد تجاری قصرشیرین در هیات دولت و هموار شدن راه برای طرح آن در مجلس شورای اسلامی و الحاق به لایحه ایجاد هفت منطقه آزاد تجاری جدید، گامی بسیار مهم از سوی دولت تدبیر و امید بود که بار دیگر امیدها را برای بازگشت رونق اقتصادی به استان کرمانشاه زنده کرد.

بهمن ماه پارسال بود که استاندار کرمانشاه بازهم در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار ایرنا خبر از تصویب نهایی منطقه آزاد تجاری داد و به مردم این استان نوید داد که تا پایان سال ۹۹ شاهد یک برگ برنده جدید که همان تصویب منطقه آزاد قصرشیرین است باشیم.

امروز پس از کمتر از سه ماه از صحبت های آن روز استاندار کرمانشاه با پیگیر های صورت گرفته و پس از چندین وعده سفرهای مقامات ارشد کشورمان به قصرشیرین بالاخره این مهم به بار نشست تا بار دیگر استان کرمانشاه مسیر توسعه و پیشرفت را با شتاب بیشتری طی کند.

رونق اقتصادی، ارتقای وضع معیشت مردم منطقه و استان کرمانشاه، حضور سرمایه گذاران داخلی و خارجی در منطقه همه و همه از پیامدهای مثبتی است که این منطقه را منتفع می کند.

معافیت های مالیاتی، بخشودگی سود و عوارض گمرکی، نبود تشریفات زائد ارزی، اداری و مقررات دست و پاگیر و همچنین سهولت و تسریع در فرآیندهای صادرات و واردات با جذب سرمایه گذاری خارجی و انتقال فناوری به توسعه، عمران و آبادانی، رشد و توسعه اقتصادی، جذب سرمایه های داخلی و خارجی از مزایای ایجاد منطقه آزاد تجاری است که به طور یقین با تحقق آن ها قصرشیرین بیش از پیش شیرین می شود.

پیوستن به اقتصاد جهانی و منطقه ای، انتقال دانش، فن آوری، ایجاد اشتغال سالم و مولد، امکان ورود ماشین آلات، قطعات و مواد اولیه برای صنایع منطقه بدون عوارض گمرکی و بهره گیری از قانون مزیت ارزش افزوده برای واحدهای تولیدی منطقه، آزادی کامل ورود و خروج سرمایه و سود حاصل از فعالیت های اقتصادی نیز از دیگر مزایای ایجاد منطقه آزاد تجاری است.

آینده ای روشن برای مرزنشینان قصرشیرین و غرب کرمانشاه به عنوان شاهراه بزرگ اقتصادی و دروازه تجاری به عراق و همچنین کشورهای اروپایی و ورود سرمایه گذاران داخلی و خارجی و تاجران می تواند منجر به تحولی عمیق در اقتصاد منطقه غرب کشور و استان کرمانشاه باشد که این مهم که با تلاش دولتمردان به تحقق پیوست به طور یقین اتفاقی مبارک است.

به گزارش ایرنا؛ دولت در تیر ۱۳۹۵ لایحه ایجاد هشت منطقه آزاد تجاری در استان‌های گلستان (اینچه برون)، ایلام (مهران)، اردبیل (اردبیل)، سیستان و بلوچستان (سیستان)، کردستان (بانه، مریوان)، هرمزگان (جاسک)، بوشهر (بوشهر)، کرمانشاه (قصرشیرین) را به مجلس فرستاد و گرچه در آنجا تصویب شد اما با مخالفت شورای نگهبان به مجمع تشخیص مصلحت رفت.

در نهایت روز چهارشنبه ۱۵ اردیبهشت اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام با قرار گرفتن قصرشیرین به عنوان منطقه آزاد تجاری موافقت کردند.

 نازنین باباخانی خبرنگار و رییس دفتر ایرنا در قصرشیرین 

برچسب‌ها مرز پرویز خان سال تولید، پشتیبانی‌ها و مانع‌زدایی‌ها قصرشیرین رونق تولید توسعه ایران توسعه اقتصادی جهش تولید تجارت مرز خسروی کارآمدی دولت پروندهٔ خبری ۱۴۰۰؛ سال تولید، پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی ها کارنامه دولت تدبیر در سینه ستبر ایران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مرز پرویز خان سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها قصرشیرین مرز پرویز خان سال تولید پشتیبانی ها و مانع زدایی ها قصرشیرین رونق تولید توسعه ایران توسعه اقتصادی جهش تولید تجارت مرز خسروی کارآمدی دولت اخبار کنکور منطقه آزاد تجاری استان کرمانشاه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۶۳۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، افشین غنی‌زاده سرپرست به همراهی مرتضی کهراریان معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمانشاه در راستای تعامل و همکاری با سازمان‌ها، ارگان‌ها، صاحبان صنایع و شرکت‌های فعال تفاهم‌نامه همکاری با نمایندگان معاونت علمی پژوهشی ناحیه مقاومت بسیج سپاه کرمانشاه و شرکت بیمه زندگی خاورمیانه امضا کردند.

افشین غنی‌زاده با تأکید بر اهمیت ارتباط دانشگاه در راستای سیاست‌های کلان آموزشی، پژوهشی فرهنگی و اقتصادی با اشاره به فعالیت‌های مشترک در زمینه‌های مختلف مورد توافق طرفین اظهار کرد: هدف از این تفاهم‌نامه‌ها دستیابی به موضوعات مهم و مورد توافق طرفین است که با مذاکرات قبلی مشخص شده و در تحقق موضوعات مورد توافق طبق مفاد تفاهم‌نامه اقدام می‌کنیم.

وی افزود: در راستای تحقق سیاست‌های کلی نظام مقدس اسلامی و به‌منظور بهره‌مندی نظام‌مند از خرد جمعی، همکاری و ارتباط بین دانشگاه‌ها، ارگان‌ها، صنایع و شرکت‌های مختلف ازجمله معاونت علمی پژوهشی ناحیه مقاومت بسیج سپاه کرمانشاه و شرکت بیمه زندگی خاورمیانه می‌تواند به ارتقای کمی و کیفی اهداف و برنامه‌های مشترک طرفین یاری رساند؛ بنابراین با امضای این تفاهم‌نامه‌های همکاری، در این مسیر گام برمی‌داریم.

سرپرست دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه استفاده از توانایی‌های علمی و توسعه همکاری‌های آموزشی، پژوهشی و تحقیقاتی برای استمرار ارتباط سازمان‌یافته مابین طرفین به‌منظور برطرف کردن نیاز‌های متقابل را از مهم‌ترین اهداف این تفاهم‌نامه برشمرد.

به گزارش آنا،‌ تفاهم‌نامه همکاری دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با معاونت علمی پژوهشی ناحیه مقاومت بسیج سپاه کرمانشاه به مدت سه سال در هفت ماده ۴ تبصره بوده و به امضای غنی‌زاده نماینده دانشگاه و غلامعلی یاربیگی نماینده ناحیه مقاومت سپاه همچنین تفاهم‌نامه با شرکت بیمه زندگی خاورمیانه نیز به مدت دو سال در ۸ ماده و دو تبصره به امضای رئیس دانشگاه و سیامک حبیبی مدیر توسعه شرکت بیمه زندگی خاورمیانه رسید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سریعترین شناگر ایران رکورد ماده ۱۰۰ متر آزاد را شکست
  • رکورد ۱۰۰ متر آزاد شنای ایران شکسته شد
  • خدمات رسانی سه کتابخانه سیار در شهرستان‌های هرسین، قصرشیرین و جوانرود
  • افزایش ۲۷ درصدی میزان بارندگی‌های استان نسبت به متوسط دوره آماری بلند مدت
  • آخرین وضعیت ساخت بزرگراه شوشتری در تهران | ۲۶ معارض تجاری و مسکونی در مسیر این بزرگراه خریداری شد
  • روز پرکار دانشگاه آزاد کرمانشاه با امضای ۲ تفاهم‌نامه همکاری
  • قوانین جوایز اسکار تغییر کرد
  • حضور استاندار در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه
  • قوانین اسکار تغییر کرد
  • ۲ دانشکده جدید در استان کرمانشاه ایجاد می‌شود