Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-16@21:39:52 GMT

استان گلستان جزو ۵ استان خشک کشور است

تاریخ انتشار: ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۱۸۲۴۷

استان گلستان جزو ۵ استان خشک کشور است

گروه استان‌ها- مدیرعامل آب و فاضلاب گلستان با بیان اینکه این استان جزو ۵ استان خشک کشور است گفت: حدود ۳۵ هزار حلقه چاه آب در استان وجود دارد که فقط ۶۰۰ حلقه آن برای تأمین آب شرب شهرها و روستاها است و بقیه در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از گرگان، بهزاد هرمزی ظهر امروز در نشست خبری با موضوع تنش آبی و راهکارهای مقابله با آن اظهار داشت: با کاهش بارش‌ها در سال آبی جاری، استان گلستان جزو پنج استان خشک کشور است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی گفت: شرایط آبرسانی در  استان به گونه‌ای است که حدود 96 درصد آب شرب استان از چاه‌ها تأمین می‌شود. از طرفی برای کشاورزی نیز آب‌های زیرزمینی استفاده می‌شود که امسال با توجه به روند خشکی که داریم، مشکلات و چالش‌های زیادی به وجود خواهد آورد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان افزود: حدود 35 هزار حلقه چاه آب در استان وجود دارد که  فقط 600 حلقه آن برای تأمین آب شرب شهرها و روستاها است و بقیه در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی بیان داشت: در پیک مصرف کشاورزی که با پیک مصرف آب در بخش خانگی و شرب همزمان است، حدود 34 هزار حلقه چاه با بالاترین دبی آب را از سفره‌ها خارج می‌کنند.

هرمزی گفت: بررسی‌های 10 روز گذشته نشان می‌داد که چاه‌های آب شرب گرگان 8 درصد کاهش دبی دارند؛ هر چند آب منطقه‌ای پیگر مسدود کردن این چاه‌ها است اما کار زیادی نیاز دارد.

وی با تأکید بر رعایت الگوی کشت و استفاده از کشت‌های جایگزین افزود: گلستان به هیچ وچه مستعد کشت شالی نیست و فقط 15 هزار هکتار اراضی نسق در استان داریم اما سال گذشته 100 هزار هکتار شالی کشت شده بود. این اتفاقات منابع آبی استان را از بین می‌برد. شاید سودی زودگذر از کشت چنین محصولاتی به دست بیاوریم اما قیمت آن نابودی منابع آبی و سفره‌های زیرزمینی است.

میزان خسارت خشکسالی در اردبیل به مرز 70 درصد رسیدبحران خشکسالی در خراسان جنوبی| عطش چشمه‌ها، قنات‌ها و چاه‌ها افزون شد / این قهقرای مرگبار مردم ‌را تهدید می‌کندآژیر خطر خشکسالی در کهگیلویه و بویراحمد به صدا درآمد

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گلستان نسبت به فرونشست دشت گرگان هم هشدار داد و آن را یکی از پیامدهای منفی برداشت بی‌رویه آب دانست و گفت: با نشست زمین، مخازن زیرزمینی از بین می‌رود و پس از آن اگر سال‌ها هم باران ببارد جایی برای ذخیره کردن آن وجود نخواهد داشت.

وی ادامه داد: گرگان تنها مرکز استانی است که از منابع پایدار (سد) بی‌بهره است. تأمین آب شرب شهر گرگان جزو وظایف آب منطقه‌ای است. در حال حاضر  478 لیتر در ثانیه با کاهش تأمین آب در شهر گرگان مواجه هستیم. در شرایط بحران کم آبی برخی از مشترکان از شستشوی پارکینگ و کوچه و خیابان هم خودداری نمی‌کنند. امسال سال کم آبی است و از مردم می‌خواهیم فقط برای نیازهای اساسی از آب شرب استفاده کنند.

هرمزی بیان داشت: در شمال استان هیچ گونه منابع تأمین آب نداریم، 50 درصد مردم وابسته به کشاورزی هستند و معیشت و زندگی آنان وابسته به کشاورزی و دامپروری است. دستگاه متولی در مورد تأمین آب موردنیاز دام مردم روستایی کاری انجام نداده است و برای تأمین آب دام در شمال استان از شبکه آب شرب استفاده می‌شود که شرایط را برای ما سخت‌تر می‌کند.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان گلستان بیان داشت: برداشت‌های بی‌رویه، تغییر کیفیت منابع آب زیرزمینی را در پی دارد هر چند کیفیت آب استاندارد است اما تغییرات آن نگران کننده است. اگر این روند را اصلاح نکنیم در آینده ای نه چندان دور با مشکلات زیادی خواهیم داشت.

وی گفت: کمتر از 150 میلیون مترمکعب در سال برای آب شرب استفاده می‌کنیم اما کل برداشت ما در سایر حوزه‌ها حدود هزار میلیون مترمکعب است که حدود 88 تا 90 درصد آب استحصالی در استان در بخش کشاورزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/581/ح

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استان گلستان آب و فاضلاب تأمین آب آب شرب چاه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۸۲۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زمین های وزارت جهاد کشاورزی در خدمت نهضت ملی مسکن

به گزارش خبرگزاری مهر، ارسلان مالکی، مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن در نشست شورای املاک و حقوقی سازمان ملی زمین و مسکن با اشاره به اهداف کلان این معاونت در سال جاری، تأمین بیش از ۴۱ هزار هکتار زمین در محدوده شهرها برای طرح نهضت ملی مسکن را یکی از اقدامات شاخص این معاونت برشمرد.

مدیرعامل سازمان ملی زمین و مسکن، شناسایی و تأمین زمین برای طرح‌های ملی مسکن، صیانت از حقوق دولت در ارتباط با اراضی شهری، تأمین منابع مالی مورد نیاز برای اجرای طرح‌های ملی مسکن، واگذاری اراضی به گروه‌های هدف دولت بر اساس قوانین و مقررات و مبارزه با فساد در حوزه زمین با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات را از اهداف اصلی این معاونت عنوان کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه یکی دیگر از اقدامات شاخص این معاونت تحویل و تحول اراضی ملی واقع در حریم شهرها در راستای تفاهم‌نامه مشترک با وزارت جهاد کشاورزی در اجرای ماده ۹ قانون جهش تولید مسکن است، گفت: تاکنون بیش از ۴۹۰ هزار هکتار زمین ملی از جهاد کشاورزی برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در اختیار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفته است.

کد خبر 6079166

دیگر خبرها

  • تصمیمات اشتباه باعث بدبینی مردم به همه مسوولان می‌شود
  • نشست مسئولان وزارت جهاد کشاورزی به منظور ارتقای بخش کشاورزی مازندران
  • امسال بیش از یک میلیون تن گندم از مزارع گلستان برداشت می شود
  • ۱۰ کشور مقصد صادرات محصولات گلخانه‌ای گلستان
  • زمین های وزارت جهاد کشاورزی در خدمت نهضت ملی مسکن
  • تأمین بیش از ۳۲ هزار تن کود شیمیایی در گیلان
  • قیمت کود اوره در سال جدید اعلام شد
  • ۱۷۰۰ تن جو دامی برای عشایر استان سمنان تأمین شد
  • تأمین و توزیع بیش از ۵هزار تن کود شیمیایی در فامنین
  • تأمین و توزیع ۵ هزار تن کود شیمیایی در فامنین