Web Analytics Made Easy - Statcounter

امیدها برای نجات رودخانه های آلوده رشت در سایه همکاری شهرداری این شهر با قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا(ص) نقش بر آب شد.

خبرگزاری شبستان _ رشت، مائده اسفندمز: در حالی که شریان های آلوده رشت_زرجوب و گوهررود_ همچنان خالی از حیات به سر می برند، گام های بزرگ مدیریت شهری این شهر در راستای اقناع قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا برای ورود به ساماندهی و احیای این دو رودخانه به مقصد نرسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تیر ماه سال گذشته بود که امضای تفاهمنامه همکاری بین مدیریت شهری رشت و قرارگاه خاتم الانبیا برای ساماندهی رودخانه های رشت و اجرای چند پروژه عمرانی انجام شد، در حالی که شهرداری رشت تفاهمنامه ای به ارزش چهار هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان را در بی سر و سامانی اقتصادی و کمبود بودجه با قرارگاه به امضا می رساند و حتی اعضای شورا که اصرار به امضای آن داشتند، آن را ریسک بزرگی می خواندند، این امید می رفت که احیای زرجوب و گوهررود به عنوان اصلی ترین دغدغه این شهر در اولویت اجرای تفاهمنامه فوق باشد. اما با وجود اینکه نزدیک به یک سال از امضای آن تفاهمنامه گذشت، تلاش های مدیریت شهری رشت برای ورود قرارگاه خاتم الانبیا به احیای رودخانه های رشت ناکام باقی ماند و این همکاری تنها در اجرای دو پروژه عمرانی تقاطع های غیرهمسطح در دو میدان رشت خلاصه شد.

 


هرچند سال گذشته در زمان امضای تفاهمنامه بارها عنوان شد که اولویت مدیریت شهری، نجات زرجوب و گوهررود است و حتی با امضای تفاهمنامه، برخی از اعضای شورا از دستگاه های مختلف و مسئولان استان و نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی خواستند که با پیگیری های لازم، این اولویت را در راس امور قرار دهند و در کنار شهرداری رشت برای نجات دو رودخانه باشند اما در نهایت با گذشت ماه ها، به تازگی لایحه ی اجرای قرارداد همکاری با قرارگاه برای اجرای دو پروژه عمرانی در رشت به امضای شورا رسید. همان دو پروژه احداث تقاطع های غیرهمسطح که مشکل ترافیک در دو میدان شهر را رفع می کنند و احیای رودخانه ها در رشت باز در اولویت قرار نگرفت و ظرفیت قرارگاه سازندگی در اجرای دو پروژه عمرانی شهر رشت خلاصه شد.

 

اگرچه رسیدن به این اجماع که لایحه شهرداری برای اجرای دو پروژه عمرانی مورد موافقت اکثریت اعضا قرار گیرد هم با مخالفت هایی همراه بود و در نهایت برای آن، اعضای شورا ناچار به تشکیل کمیسیون تلفیق شدند. یکی از مخالفان تصویب لایحه رییس شورا بود که ظرفیت قرارگاه را بیشتر از اجرای دو تقاطع غیرهمسطح می دانست.

 

«احمد رمضانپور نرگسی» بارها تاکید کرد: ورود قرارگاه به پروژه های شهری رشت یک امتیاز بزرگ و خوش اقبالی است اما احیای رودخانه های رشت، پروژه اصلی مدیریت شهری برای همکاری با قرارگاه می تواند باشد و ظرفیت قرارگاه بسیار بیشتر و بزرگتر از اجرای دو تقاطع غیرهمسطح در شهر است.


اما موافقان این لایحه معتقد بودند که هنوز مطالعات لازم برای احیای رودخانه ها توسط شهرداری انجام نشده است. به طوری که رییس کمیسیون توسعه و عمران گفت: مقدمات احیای رودخانه های رشت مهیا نیست.

 

«امیرحسین علوی» افزود: هرچند دغدغه همه ما احیای رودخانه هاست اما امکان اجرای آن توسط قرارگاه تا زمانی که مطالعات انجام نشده، امکانپذیر نیست.


با اینهمه، لایحه شهرداری مبنی بر اجرای دو پروژه عمرانی با همکاری قرارگاه به تصویب رسید هرچند اعضای شورا انجام رایزنی با قرارگاه خاتم الانبیا برای مطالعه درباره احیای رودخانه های رشت را به شهرداری محول کردند. 

*قصه پرغصه زرجوب و گوهررود تمامی ندارد
اما داستان احیای زرجوب و گوهررود دست کم ۱۰ سالی است که پررنگ تر از پیش بر سر زبان ها می چرخد. اجرای نیمه تمام پروژه فاضلاب های شهر رشت با کمک‌ بانک‌ جهانی که نشانه هایی شفاف از ضعف جدی در آن گزارش شد، کمک ۶۵ میلیارد تومانی رییس سازمان برنامه و بودجه ( محمدباقر نوبخت) برای نجات رودخانه ها که مشخص نشد چگونه هزینه شد و حتی مطالعات برای احیای رودخانه های رشت در اوایل دهه ۹۰، زمانی که «محمدعلی ثابت قدم» شهردار رشت بود، انجام شد هرچند تنها فاز صفر آن توسط مشاور صورت گرفت.


با اینهمه با اینکه تمامی این اقدام ها طی یک دهه گذشته این امید را می داد که احیای رودخانه ها آغاز شود و با ورود قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا، بالاخره گام بزرگ اجرایی برای احیای زرجوب و گوهررود برداشته شود تا شاید دهه های بعدی شاهد حیات در شریان های رشت باشیم و زیبایی و نشاط وجود دو رودخانه بزرگ به این شهر تزریق شود، باز نتیجه ای حاصل نشد.


هرچند وضعیت دو رودخانه الوده زرجوب و گوهررود تنها محدود به رشت نمی شود و دامان تالاب بین المللی انزلی و دریای کاسپین را هم خواهد گرفت، با اینهمه توجه و نگاه ملی به آن تنها در تلاش «محمدباقر نوبخت» دیده شد و به نظر می رسد در اولویت نمایندگان مردم رشت و سایر شهرهای گیلان در مجلس شورای اسلامی قرار ندارد. 


باز هم با وجود چنین بی توجهی هایی، نگاه ها به رییس سازمان برنامه و بودجه دوخته شده تا شاید پیش از پایان دولت یازدهم، بودجه ای برای احیای رودخانه ها اختصاص دهد اگرچه تا زمانی که برنامه ای جدی و تدوین شده برای هزینه کرد آن در راستای احیای زرجوب و گوهررود وجود نداشته باشد مطمئنا اختصاص بودجه های کلان هم نمی تواند چهره سیاه و متعفن این رودخانه ها را بزداید و گامی در راستای نجات و احیای آن ها محسوب شود.

پایان پیام/596

منبع: شبستان

کلیدواژه: مدیریت شهری رشت ساماندهی رودخانه ها شهرداری رشت احیای رودخانه های رشت احیای زرجوب و گوهررود احیای رودخانه ها قرارگاه سازندگی اجرای دو پروژه خاتم الانبیا مدیریت شهری دو رودخانه اعضای شورا برای احیای شهری رشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۱۸۳۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات کودک غرق شده در سیلاب

  به گزارش خبرگزاری صداوسیمای کرمان ، فرماندارشهرستان ارزوئیه از نجات معجزه‌آسای کودکی که در سیلاب غرق شده بود توسط تیم پزشکی مدیریت بحران شهرستان خبر داد.

رضا اسماعیل‌کاخ  اظهار کرد: با توجه به بارش‌ها و جاری شدن رودخانه‌های فصلی یک کودک هشت ساله حدود ساعت ۱۰ صبح امروز که برای تماشای رودخانه رفته بود لیز خورده و داخل سیلاب می‌افتد‌.

فرماندار ارزوئیه افزود: این کودک توسط اهالی به بالا هدایت می‌شود و در حالی که به نظر می‌رسد فوت کرده پس از یک ساعت و ۴۵ دقیقه تلاش پزشکان و پرستاران شبکه بهداشت احیا می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این کودک پس از احیا به بیمارستان شهرستان ارزوییه اعزام شد.

دیگر خبرها

  • (ویدئو) نجات کودکان گرفتار در سیل رودخانه کهیر
  • گردهمایی ائمه جمعه استان در لنده
  • تکمیل پروژه‌های عمران شهری «دیلم » تسریع می‌شود
  • آماده باش ارتش و سپاه در مناطق سیل زده /۳ سیل‌زده نجات یافتند
  • برگزاری جلسه قرارگاه تامین منابع مالی و مدیریت هزینه‌ها در سال ۱۴۰۳
  • اجرای ۳۰ پروژه بازآفرینی شهری در شهرکرد
  • نجات کودک غرق شده در سیلاب
  • نجات ۷۰ سرنشین ۳ دستگاه اتوبوس گرفتار سیلاب مسیر نیکشهر- چابهار
  • صاحبخانه های خوب تشویق می‌شوند
  • اجرای پروژه‌های شهری طبق مصوبه