Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، مهمترین رویداد‌های خبری کوتاه امروز پنجشنبه ۱۶ اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۰ سازمان جهاد کشاورزی فارس را در این بسته خبری بخوانید.

تولید نشاء گوجه فرنگی در شهرستان ارسنجان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گفت: ۶۰ واحد گلخانه‌ای در سطح ۱۱ هکتار سالانه ۷۰ میلیون نشاء گوجه‌فرنگی تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیدناصر حسینی خرمی با اشاره به اینکه صد درصد گوجه فرنگی در این شهرستان بصورت نشایی کشت و به روش تیپ آبیاری می‌شود، افزود: برای کشت گوجه فرنگی از ارقام هیبرید ۸۳۲۰، متین، سانسید، بریویو، ثمین و... استفاده می‌شود.

او اظهار کرد: ۷۰ درصد نشاء تولیدی در شهرستان مصرف و مابقی به شهرستان‌ها و استان‌های همجوار ارسال می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان، کوتاه‌تر شدن دوره پرورش گیاهان، یکنواختی بیشتر در محصول، نیاز کمتر به بذر و نهاده‌های کشاورزی، استفاده بهینه از فضای زمین و همچنین تولید و عرضه پیش از موعد محصول به بازار (زودرسی) را از مزایای تولید نشایی برشمرد.

کشت ارقام بذری گندم در اراضی شهرستان اقلید

مسئول زراعت جهاد کشاورزی شهرستان اقلید از کشت ۳۴۰ هکتار گندم برای تولید بذر شامل ارقام پیشگام، میهن و حیدری در مزارع این شهرستان خبر داد و گفت: با وجود دو مرکز تولید بذر گواهی شده شامل اتحادیه تعاونی تولید و روستایی در شهرستان بخشی از نیاز شهرستان به بذور سردسیری از این طریق تامین می‌شود.

حسین منفرد تصریح کرد: این ارقام در روستا‌های مختلف شهرستان کشت و با نظارت دقیق کارشناسان مدیریت جهاد کشاورزی، کارشناسان پهنه و کارشناسان اتحادیه‌های تعاونی تولید و روستایی بعد از بوجاری، ضدعفونی و بسته بندی و به کشاورزان عرضه می‌شود.

او با بیان اینکه تولید بذر گواهی شده و با خلوص ژنتیکی بالا یکی از مولفه‌های اصلی موفقیت در تولید گندم است، اظهار کرد: با توجه به عدم تنوع گونه‌های بذری در مناطق سردسیر لزوم توجه به بذور گواهی شده و عاری از بیماری و علف‌های هرز از اهمیت بالایی برخوردار است.

آغاز کشت محصولات صیفی در کوار

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان کوار گفت: کشت محصولات صیفی در شهرستان کوار آغاز شده و پیش بینی می‌شود بیش از ۲۵هزار تن محصول صیفی برداشت و روانه بازار شود.

عبدالرسول جوکار افزود: کشت محصولات صیفی در شهرستان شامل پیاز، گوجه فرنگی، سیب زمینی، هندوانه، خربزه و ذرت است.

او با بیان اینکه باتوجه به اینکه شهرستان کوار یکی از قطب‌های دامپروری در استان فارس است، کشت ذرت بیشتر بصورت علوفه انجام می‌شود، افزود: کاشت صیفی درشهرستان بیشتر بصورت مکانیزه وکشت‌هایی مانند گوجه فرنگی، هندوانه وفلفل بصورت نشایی انجام می‌شود.

تولید انواع نشاء مکانیزه در خرم بید

آرش خسروانی مدیر جهاد کشاورزی خرم بید با بیان اینکه عمده نشاء‌های تولیدی در این شهرستان شامل ارقام مختلف گوجه فرنگی است، گفت: علاوه بر گوجه فرنگی نشاء‌های کلم بروکلی، کاهو ایس (قرمز)، انواع فلفل، بادمجان و هندوانه در این شهرستان تولید می‌شود.

او افزود: سالانه بیش از ۸ میلیون نشاء در شهرستان خرم بید تولید می‌شود که علاوه بر تامین نیاز شهرستان به شهرستان‌های همجوار هم ارسال می‌شود.

خسروانی با اشاره به اینکه، بیش از ۸ هکتار گلخانه در این شهرستان فعالیت می‌کنند گفت: گلخانه‌های موجود در خرم بید علاوه بر تولید نشاء در زمینه تولید انواع ارقام گل رز شاخه بریده و محصولات سبزی و صیفی نیز فعالیت می‌کنند.

کاشت گیاه تنباکو در مهر

رئیس مرکز جهاد کشاورزی بخش وراوی شهرستان مهر گفت امسال برای اولین بار یکی از کشاورزان بخش وراوی پنج هکتار از اراضی کشاورزی خود را به زیر کشت تنباکو برد.

مجرد افزود: پیش بینی می‌شود این کشاورز روستای تل ملو بخش وراوی در هرهکتار بیش از ۳ تن محصول تنباکوبرداشت کند.

او ادامه داد:کشت تنباکو در بخش وراوی در راستای تغیرالگوی کشت وکاشت گیاهان سازگار با شرایط نا مناسب آب وخاک صورت گرفته است.

مجرد تصریح کرد: کشت اقتصادی تنباکودر بخش وراوی با توجه به بحران آب ومصرف کم آب و بازدهی خوب وخرید تضمینی هرکیلو ۳۰ هزار تومان توسط شرکت دخانیات و فروش در بازار هر کیلو ۵۰ هزارتومان انتظار استقبال خوب کشاورزان از این کشت شده است.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: جهاد کشاورزی تولید نشاء گوجه فرنگی جهاد کشاورزی شهرستان مدیر جهاد کشاورزی شهرستان ارسنجان گوجه فرنگی بخش وراوی خرم بید

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۱۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان

به گزارش خبرگزاری صداوسیما،مرکز اصفهان؛ مدیر شیلات و امور آبزیان سازمان جهاد کشاورزی اصفهان گفت: پیش بینی می‌شود امسال بیش از ۱۰۰ میلیون قطعه تخم چشم زده با هدف اصلاح و بهبود نژاد در استان اصفهان تولید شود.
محمدرضا عباسی با اشاره به اینکه تخم چشم‌زده ماهی قزل‌آلا به‌عنوان یک محصولاستراتژیک و راهبردی در تامین گوشت سفید است، افزود: سال گذشته حدود ۹۰ میلیون تخم چشم زده در استان اصفهان تولید شده است.
وی با بیان اینکه تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا از جمله محصولاتی است که کشور‌های زیادی خریدار آن هستند، گفت: سال گذشته برای نخستین بار ۹۰۰ هزار قطعه از این محصول به تاجیکستان و افغانستان صادر شد.
عباسی ادامه داد: تولید انواع ماهیان خوراکی در استان اصفهان در یک سال اخیر در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از آن پنج درصد افزایش یافت و به بیش از ۱۰ هزار تُن رسید.
بر اساس سند امنیت غذایی در افق سال ۱۴۱۱ وزارت جهاد کشاورزی، تولید ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار تُنی آبزیان در کشور برنامه‌ریزی و سهم هریک از استان‌ها نیز ابلاغ شده است.

دیگر خبرها

  • اجرای طرح ایجاد باغچه‌های خانگی کاشت سبزیجات سالم در شهرستان کرمان
  • فعالیت ۲۱ بانک نشا در آمل/کشت مکانیزه ۲۴ هزار هکتاری
  • پیاز ارزان می شود | اعلام زمان عرضه گسترده نوبرانه ها در بازار | جدیدترین قیمت ملون، طالبی، توت‌ فرنگی، سیب و موز را ببینید
  • مازندران رتبه دوم کشور در سطح زیر کشت توت‌فرنگی
  • ۱۷ هزار تن توت فرنگی در مازندران تولید می‌شود
  • کاشت هل در گلدان به آسان ترین روش در خانه
  • تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر
  • برداشت نوبرانه گوجه سبز در سرپل ذهاب
  • آغاز تولید امسال تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا در اصفهان
  • آغازبرداشت نوبرانه گوجه سبز از باغات سرپل ذهاب