Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از استان ایلام، آب بھ عنوان عنصری حیاتی، کارساز و تعیین کننده می‌تواند پدیده‌ھایی را در عرصھ‌ھای مختلف زندگی مورد تاثیر قرار دھد؛ حتی می‌تواند حیات و زندگی را با مخاطره جدی مواجھ کند.

کاھش تولیدات کشاورزی، وخامت اوضاع اقتصادی کشاورزان و دامداران، افزایش نرخ محصولات و انتقال اثرات ناخوشایند آن بھ مصرف کنندگان، از ملموس‌ترین نشانھ‌ھای خشکسالی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در بیش از یک دھھ اخیر ما شاھد کاھش سطح نزولات جوی و کم شدن برف و باران در استان ھستیم و این روند چند سالی است زنگ خطر کم آبی و بی آبی و ھمچنین تداوم خشکسالی و کاھش نزولات جوی را برای ما بھ صدا درآورده است.

سال گذشتھ ھم پاییز و زمستان کم بارانی را شاهد بودیم و حتی چشم انتظاری مردم برای بارش در فصل بھار ھم بی‌فایده بود و در این فصل ھم، آسمان برای مردم ما دست و دل بازی نکرد اما چشم امید چشم انتظاران لطف و کرم الھی ھمچنان بھ دست آسمان است.

کاھش بارش باران، نگرانی در مورد تامین آب شرب، آب کشاورزی، ذخایر آبی و… موجب تشدید مدیریت تأمین آب شده و طبق مصوبات شورای حفاظت از منابع آب کاشت برخی از محصولات پر آب‌بر مثل برنج، یونجھ، ھندوانھ و ذرت در استان ممنوع اعلام شده است.

اجرای چنین طرح‌ھایی بدون فراھم کردن پیش نیازھا و زیرساخت‌ھای لازم می‌تواند مشکل ساز باشد؛ ممنوعیتی کھ می‌تواند منجر بھ بیکاری، تغییر کاربری اراضی، افزایش واردات و... شود.

ممنوعیت کشت محصولات پرآب بر

یکی از کشاورزان آبدانانی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: بعد از تحمل مشکلات زیادی موفق بھ دریافت وام شدم و زمین کشاورزیم را آبیاری کردم و در آن یونجھ کاشتم.

وی افزود: حدودا از دی ماه یونجھ‌‌ھا را کاشتم و حالا کھ زمان برداشت‌ھای اولیھ‌ی محصولم شده، روابط عمومی آب منطقھ‌ای استان ایلام بدون توجھ بھ جوانانی با شرایط من و بقیھ کسانی کھ تنھا درآمد آنھا از راه کشاورزی است کشت برنج، یونجھ و ھندوانھ را ممنوع اعلام کرده است.

این کشاورز جوان آبدانانی ادامه داد: حالا با توجھ بھ این شرایط ما چگونھ اقساط وام‌ھا را پرداخت کنیم؟ از چھ طریقی کسب درآمد کنیم؟ ھزینھ‌ھایی کھ برای کشت یونجھ و … پرداخت کرده‌ایم چگونھ جبران می‌شود؟

به خطر افتادن معیشت کشاورز

یکی دیگر از کشاورزان استان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: چند سالی است کھ درآمد ما از طریق کشت برنج تامین می‌شود؛ اکنون با قانون ممنوعیت کشت برنج مانده‌ایم چھ راه حلی را برای امرار معاش پیدا کنیم؛ چطور در زمینی کھ مناسب کشت برنج است محصول دیگری بکاریم؟

مشکلات محصولات تراریخته

مھدی حیاتی کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: به دنبال ممنوعیت کشت این محصولات زین پس باید بھ محصولات وارداتی تراریختھ روی آورد کھ در نھایت از یکسو شاھد تھدیدات اقتصادی و خروج ارزی کشور و بیکاری شالیکاران و ھم استانی‌هایمان خواهیم بود و از سوی دیگر سلامت جامعھ به خاطر محصولات تراریختھ قطعاً بھ خطر خواھد افتاد.

وی افزود: از آنجایی کھ در سال تولید، پشتیبانی‌ھا و مانع زدایی‌ھا ھستیم، شاھد ممنوعیت تولید داخلی برنج، آن ھم محصولی استراتژیک و بومی کھ در استان‌ھای ایلام، خوزستان و شمال کشور یکی از محصولات غالب و پرطرفدار بر روی سفره‌ھای ایرانی بھ شمار می‌آید، هستیم.

حیاتی ادامھ داد: ممنوعیت کشت برنج در استان ایلام( شیروان، سیروان، آبدانان، میمھ ) به طور مستقیم و غیر مستقیم بیکاری بیش از سھ ھزار نفر را به دنبال خواھد داشت.

این کارشناس تصریح کرد: ھمھ میدانیم کشور در آستانھ خشکسالی است و از نظر بھره وری آب و مدیریت بھینھ مصرف آب دارای نقصان ھستیم اما با حذف کشت محصولات تابستانھ نظیر برنج راھکار مدیریتی و مناسبی برای مدیریت و ذخیره منابع آبی نیست، چرا کھ در ھر طرح و برنامھ‌ای اقتصاد و معیشت مردم در اولویت آن طرح باید جای گیرد.

وی افزود: ضمن توجھ بھ مصرف بھینھ آب از سوی کشاورزان، مسوولان ھم باید بھ منافع آنھا توجھ کنند، وقتی قوانینی مبنی بر محدودیت برای کشاورزان ایجاد می‌شود، مسوولین می‌بایست برنامھ‌ای در راستای پرداخت خسارت بھ کشاورزان را تدوین کند.

بیکاری کشاورزان عواقب وخیمی از قبیل حاشیھ نشینی، فقر، بیکاری و... برای جامعه دارد بنابراین راھکارھای مدیریتی نظیر کاھش سطح زیر کشت برنج (نھ ممنوعیت کاشت) ، یا تغییر روش کاشت (خشکھ کاری ) یا روی آوردن بھ کشت جایگزین از جملھ راھکارھایی است در بحث مدیریت بحران کھ باید مورد توجھ مسوولان قرار گیرد تا شاھد نتیجھ‌ای دو سویھ در راستای مدیریت الگوی مصرف آب و ھم چرخش اقتصاد برنجکاران باشیم.

کاهش ۲۰ درصدی حجم آب ذخیره استان

علی پوراحمد مدیرعامل شرکت آب منطقھ‌ای استان در گفت‌وگوبا خبرنگار خبرگزاری فارس گفت: بر اساس ابلاغ کارگروه ملی سازگاری با کم آبی کشور بھ استان و نظر بھ کمبود بارش‌ھا در سال اخیر نسبت بھ بلندمدت و کاھش ٢٠ درصدی حجم آب ذخیره استان قطعاً آب‌ھای زیرزمینی را تحت تأثیرقرار خواھد داد.

وی افزود: لذا اگر در مصرف آب صرفھ جویی نکنیم قطعاً با مشکل آب شرب مواجھ خواھیم شد زیرا بیش از ٧٠ درصد آب شرب استان از محل آب زیرزمینی تامین می‌شود.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای گفت: اگر آب‌ھای زیرزمینی استان در راه کشت محصولاتی مثل برنج کھ باید در استان‌ھای پرآب کشور کشت شوند مصرف کنیم قطعاً با مشکلات و چالش‌ھای اجتماعی مواجھ خواھیم شد.

پوراحمد تصریح کرد: طبق اطلاع رسانی‌ھای انجام شده استفاده از محل آب زیرزمینی و موتور تلمبھ‌ھایی کھ بر روی رودخانھ‌ھا گذاشتھ می‌شوند کشت برنج، یونجھ، ھندوانھ و سایر محصولات پر آب بر در تابستان و پاییز ممنوع بوده، لذا ھم استانی‌ھای عزیز باید این موضوع را مدنظر قرار داده و درمصرف آب صرفھ جویی‌ھای لازم را انجام دھند تا بتوانیم از پیک گرمای امسال بھ خوبی عبور کنیم.

خبرنگار خبرگزاری فارس جھت ارائھ‌ی راھکار بھ کشاورزانی کھ شغل آنھا کشت محصولات پرآب بر بوده با زرین جوب معاون بھبود تولیدات گیاھی گفت‌وگویی داشت.

کشت محصولات کم آب بر

زرین‌جوب در رابطھ با جایگزین کردن محصولات کم آب به بھ جای محصولات پر آب بر گفت: توصیھ ما بھ کشاورزان جایگزین کردن گیاھان کم آب بر است؛ گیاھانی مثل زعفران یا گیاھان دارویی از قبیل بھ لیمو، نعنا فلفلی، رزماری و برای کشت پاییزه سیاه دانھ، زیره و رازیانھ گیاھانی ھستند کھ برای کشت بھ آب کمی نیاز دارند.

زرین جوب بھ کشاورزان مناطقی کھ زمین آنھا فقط مناسب کشت برنج است و در مناطق شالیزاری ھستند، توصیه کرد: کشت برنج بھ صورت خشکھ کاری است کھ در این روش نیاز بھ غرقاب دائمی برنج نیست.

کشت گیاھان پر آب بر می‌تواند باعث تشدید مشکل کم آبی شود اما راه حل انتخابی مسوولین برای حل بحران آب راه حل مناسبی نیست چرا کھ ایجاد چند مشکل برای حل موقت یک مشکل کار عاقلانھ‌ای نخواهد بود.

انتهای پیام/ 

منبع: فارس

کلیدواژه: علی پوراحمد ممنوعیت کشت محصولات کم آب بر کاهش حجم آب ذخیره محصولات تراریخته خبرنگار خبرگزاری فارس خبرگزاری فارس گفت کشت محصولات بھ کشاورزان ممنوعیت کشت محصولات پر کشت برنج مصرف آب

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۲۴۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند

امام جمعه مرند در مراسم تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه با بیان اینکه یکی از الویت‌های جهادکشاورزی باید تامین امنیت غذایی باشد گفت: دستگاه‌های اجرایی مربوطه باید نظارت خود را افزایش دهند تا کیفیت محصولات ارائه شده به مردم مخصوصاً نان پخت شده افزایش یابد.

حجت الاسلام نعمت زاده با تاکید بر افزایش بازدهی نانوایی‌های شهرستان مرند اظهار کرد: استفاده از دستگاه‌های مبتنی بر علم روز در نانوایی‌ها می‌تواند بسیاری از مشکلات این حوزه را رفع کند.

وی به گله مندی مردم در خصوص قیمت‌ها اشاره و تاکید کرد: مسئولین ضمن کنترل کیفیت محصولات ایجاد ثبات قیمت کالا‌ها را نیز در دستور کار خود قرار دهند.

فرماندار مرند نیز در این جلسه با بیان اینکه امروزه گندم جزو موضوعات راهبردی کشور محسوب می‌شود گفت: جهادکشاورزی شهرستان مرند آماده است بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی نسبت به خرید تضمینی گندم اقدام کند.

 عباسی ادامه داد: در سال زراعی ۱۴۰۲-۱۴۰۳ پیش بینی می‌شود میزان خرید تضمینی گندم در شهرستان مرند ۳۱ هزار و ۵۰۰ تن باشد.

وی با بیان اینکه علاوه بر گندم کلزا نیز جزو محصولات استراتژیک محسوب می‌شود افزود: پیش بینی کارشناسان کشاورزی از خرید تضمینی کلزا در سال زراعی پیش رو در شهرستان مرند ۲۶۰ تن می‌باشد.

فرماندار مرند ادامه داد: در شهرستان مرند ۲ مرکز خرید تضمینی گندم و یک مرکز خرید تضمینی کلزا در حال فعالیت هستند.

باشگاه خبرنگاران جوان آذربایجان شرقی تبریز

دیگر خبرها

  • کشت قراردادی مهم‌ترین ابزار برای اجرای الگوی کشت
  • توزیع انواع بذور اصلاح و گواهی شده برنج بین کشاورزان شهرستان بابل
  • درخواست سازمان جهاد کشاورزی از شالیکاران گیلانی
  • گل محمدی به عنوان گیاهی اقتصادی برای کشاورزان یزدی
  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج
  • آفت واردات بر بار برنج مازندران
  • بازار برنج را بدون حمایت دولت نمی‌توانیم مدیریت کنیم
  • تجلیل از نانوایان و کشاورزان نمونه در مرند
  • تداوم آرامش و ثبات بازار برنج کشور با حمایت دولت
  • تولید سالانه ۱۶هزار تن گیاهان دارویی در لرستان