Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@11:34:25 GMT

در مصرف داروهای مسکن احتیاط کنید

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۳۱۰۰

در مصرف داروهای مسکن احتیاط کنید

ایسنا/خراسان رضوی وقتی افراد در بیمارستان بستری می‌شوند، احتمالا به عوارض جانبی داروهای تجویز شده فکر نمی‌کنند فقط می‌خواهند بهبود یابند و احساس بهتری داشته باشند. متاسفانه نتایج تحقیق جدید نشان داد، حتی مسکن‌های معمول می‌توانند باعث آسیب کبدی در بیماران بستری شده در بیمارستان شوند.

به نقل از نیوز، داروهایی مانند آسپیرین، ایبوپروفن و ناپروکسن به گروه موسوم به داروهای ضدالتهاب غیر استروئیدی (NSAID) تعلق دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

محققان چین هشدار دادند، پزشکان و بیماران باید از خطرات مصرف مسکن‌ها آگاه باشند.

دکتر دای هنگ گوو از بیمارستان عمومی چین در پکن گفت: «نتایج تحقیقات ما نشان داد که میزان بروز آسیب‌های کبدی ناشی از داروهای مسکن در بیماران بیمارستانی ۱۳ برابر بیشتر از جمعیت عمومی است. در واقع بروز آسیب کبدی برای بسیاری از داروها به‌طور جدی دست کم گرفته شده است.»

بیماران مبتلا به کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماری کبدی و بیماران با سابقه جراحی بیش از دیگران در معرض خطر قرار دارند. این یافته‌ها از تجزیه‌وتحلیل سوابق بیمارستان در ۱۵۶ هزار و ۵۷۰  نفر حاصل شده است. محققان ۴۹۹ مورد آسیب‌های کبدی ناشی از دارو (DILI) را شناسایی کردند که میزان بروز آن ۰.۳۲ درصد است.

نتایج نشان می‌دهد، داروهای ضدعفونت و داروهای سرطانی نیز می‌توانند باعث DILI شوند. به‌نظر می‌رسد، بزرگ‌ترین تهدید ووریکونازول، داروی ضد قارچ باشد.

دکتر گوو افزود: «ما مطالعه دنیای واقعی مربوط به DILI را با کمک فناوری اطلاعات انجام داده‌ایم تا مرجع دقیق‌تری برای استفاده بی‌خطر و منطقی از داروها ارائه دهیم.»

آنتی‌بیوتیک‌های رایج نیز خطراتی ایجاد می‌کنند

آنتی‌بیوتیک‌ها مانند سفالوسپورین‌ها متداول‌ترین طبقه‌بندی دارویی هستند که باعث آسیب کبدی می‌شوند. سفتریاکسون متداول‌ترین این موارد در اروپا و آمریکاست.

دکتر گوو توضیح می‌دهد: «در واقع، سایر سفالوسپورین‌ها آسیب کبدی کمتری نسبت به سفتریاکسون دارند و نتایج تحقیقات ما نیز این موضوع را تایید کرده است. تنها تفاوت در سفوپرازون بود که بالاترین رتبه را دارد. سفوپرازون در غرب کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد اما در چین کاربرد بالایی دارد و دارویی است که بیشترین آسیب کبدی را در این مطالعه ایجاد کرده است.»

محققان تاکید کردند:  ووریکونازول می‌تواند باعث آسیب حاد کبدی ناشی از دارو از نظر بالینی شود و بیشترین میزان  ۱.۳۳ درصد را در مطالعه داشته است.

وی ادامه داد: «تشخیص DILI مستلزم در نظر گرفتن چندین عامل است. استفاده منطقی از غربالگری سیستماتیک و شناسایی دستی می‌تواند کارایی را بهبود بخشد. بیماران DILI مدت طولانی در بیمارستان بستری، شیوع کم و مرگ‌ومیر بالا دارند.»

گوو نتیجه گیری می‌کند: «ویژگی‌های DILI داروهای مختلف بسیار متفاوت بود. بیماران با کلسترول بالا، بیماری‌های قلبی عروقی، بیماران با مشکلات کبدی و بیماران با سابقه جراحی در معرض خطر بیشتری از DILI هستند و باید تحت نظارت دقیق قرار گیرند.»

نتایج این تحقیق در نشریه British Clinical Pharmacology منتشرشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی علمی و آموزشی دارو داروی مسکن کبد آسیب کبدی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۳۱۰۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

توصیه‌های روزه داری و مصرف دارو‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز مهاباد، زنان در دوران بارداری و شیردهی و تمام افرادی که در سنین روزه داری قرار دارند در صورت ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت، فشارخون، روده تحریک پذیر، یبوست، زخم‌های گوارشی (معده و دوازدهه)، اختلالات کلیوی، اختلالات غده تیروئید، بیماری‌های اعصاب و روان، قلبی - عروقی و تنفسی پیش از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود در خصوص اقدام به روزه داری مشورت کنند.
کارشناسان و پزشکان دانشگاه علوم پزشکی تبریز معتقدند: بیماران نباید بدون مشورت با داروساز یا پزشک معالج خود اقدام به قطع دارو، تغییر یا کاهش دُز مصرفی و یا تغییر زمان مصرف آن همزمان با ماه رمضان کنند و البته در این میان رعایت نکردن این اصول می‌تواند منجر به عدم اثربخشی دارو، عدم دستیابی به اثرات درمانی و بروز انواع اثرات جانبی و تشدید بیماری شود.
آنها اعلام می‌کنند، چنانچه فردی به رغم ابتلا به بیماری، پس از مشورت با پزشک معالج، مجاز به روزه گرفتن باشد، باید به نکات زیر توجه جدی و کافی کند:
بیماران مبتلا به صرع، در معرض خطر جدی تغییر دُز دارو در ایام روزه داری هستند و پزشکان علاوه بر بیماران صرعی که با قطع دارو دچار بازگشت حملات تشنجی می‌شوند، باید به بیماران مبتلا به آسم که با قطع دارو‌های استنشاقی و افشانه‌های تنفسی دچار حملات آسمی می‌شوند، نیز مشاوره دقیق داده و توصیه‌های لازم را ارائه کنند.
مطالعات به عمل آمده روی دارو‌های ضد فشارخون نشان می‌دهد که روزه داری تاثیر خاصی بر اثربخشی این دارو‌ها ندارد؛ البته گاهی اوقات لازم است در مورد دارو‌های مدر (ادرار آور)، برای جلوگیری از کاهش آب بدن، پزشک اقدام به کاهش دوز این دارو‌ها در بیماران روزه دار کند.
برخی از دارو‌های ضدالتهاب این قابلیت را دارند که ۲ بار در طول روز مصرف شوند و مصرف این گونه دارو‌ها را می‌توان با مشورت پزشک و داروساز به زمان افطار و سحر موکول کرد که در این زمینه پزشک معالج جهت درمان عفونت در بیمار روزه دار، می‌تواند اقدام به تجویز آنتی بیوتیک‌هایی کند که به جای چند بار مصرف در طول شبانه روز، یک یا ۲ بار در روز مصرف شوند.
تغییر نحوه مصرف برخی از دارو‌ها (از شکل خوراکی به شکل پوستی) در این ایام نیز باید بر اساس تجویز پزشک ممکن شود، چه بسا در صورت وجود این شکل دارویی، به جای مصرف برخی از دارو‌های خوراکی، پزشک معالج می‌تواند آنها را به شکل زیست چسب (چسب پوستی دارو در صورت موجود بودن) تجویز کند.
هرچند روزه داری برای برخی از مبتلایان به دیابت بنا بر تشخیص پزشک معالج می‌تواند مفید باشد، اما تغییر خودسرانه دوز دارو و رژیم غذایی در برخی دیگر بسیار خطرناک است.
بیمارانی که انسولین مصرف می‌کنند قبل از اقدام به روزه داری باید با پزشک معالج خود حتما" مشورت کنند، چون در تمامی بیماران دیابتی کنترل مرتب قند خون و تنظیم آن بسیار مهم است.
نکته بسیار مهمی در خصوص سلامت بانوان، استفاده از دارو‌های ضد بارداری ترکیبی مانند LD است که می‌بایست با دستور پزشک معالج صورت بگیرد و مصرف آن به منظور قطع خونریزی دوران قاعدگی و کامل کردن روزه در ماه رمضان ممنوع است.
مصرف قرص‌های ضد بارداری ترکیبی به روشی که منجر به قطع قاعدگی شود، علاوه بر اینکه چرخه هورمونی مصرف کننده دارو را مختل خواهد کرد، تبعات خطرناکی مانند اختلالات انعقادی و ایجاد لخته در عروق اندام‌های تحتانی و حتی عروق مغزی به دنبال خواهد داشت، به خصوص که این امر با کاهش مصرف مایعات ممکن است تشدید شود.
شیوع این عارضه در زنان با افزایش سن افزایش می‌یابد و این امر هشداری است برای بانوانی که در سنین بالای ۵۳ سال هستند که دارای اضافه وزن و سابقه ترومبوز و یا سیگاری هستند.
توصیه‌های کلی دانشگاه علوم پزشکی تبریز درباره نحوه مصرف دارو‌ها در ماه مبارک رمضان:
۱ - در خصوص اقدام به روزه داری و همچنین نحوه مصرف دارو‌ها باید با پزشک و داروساز مشورت کرد.

۲- روزه داران، چنانچه مبتلا به بیماری خاصی هستید که مجبور به مصرف دارو در ایام مبارک ماه رمضان می‌باشید، قبل از هر چیز با پزشک معالج خود مشورت کنید.
۳- اثربخشی بسیاری از دارو‌ها ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آنها در زمان معین دارد؛ در ایام روزه داری خودسرانه نوبت داروی خود را قطع نکنید.
۴ - روزه داران چنانچه مبتلا به بیماری مزمن مانند فشارخون، دیابت، بیماری‌های گوارشی، اعصاب و روان، قلبی - عروقی، تنفسی و اختلالات کلیوی می‌باشید، در این خصوص که آیا روزه داری برای شما بدون اشکال است یا خیر و همچنین در صورت بی خطری، در مورد نحوه مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان با پزشک و داروساز مشورت کنید.
۵- در زمان روزه داری هیچ گاه وعده‌های دارو را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول نکنید؛ این عمل سبب اختلال در روند درمان می‌گردد. مصرف بسیاری از دارو‌ها را می‌توان پس از مشوت با پزشک به زمان سحری یا افطار منتقل کرد.
۶ - قطع ناگهانی برخی از دارو‌ها به واسطه روزه داری بسیار خطرناک است؛ درباره قطع دارو‌های خود و نحوه استفاده آنها در ماه مبارک رمضان با پزشک و یا داروساز خود مشورت کنید.
۷ - بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک رمضان تحت بررسی پزشکی قرار گیرند؛ بیماران باید از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی‌های کلی وضعیت بیوشیمی خون بررسی گردند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین شود.
۸- بیماران و خانواده فرد مبتلا به دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدید کننده بیمار در ایام روزه داری مورد مشاوره قرار بگیرند.

دیگر خبرها

  • محققان: سرکه سیب در سه ماه بین ۶ تا ۸ کیلوگرم از وزن شما را کم می‌کند
  • انفجار گاز در نوشهر ۲ نفر را روانه بیمارستان کرد
  • توصیه‌های روزه داری و مصرف دارو‌ها
  • درمان اصلی کبد چرب چیست؟
  • مصرف زیاد این ویتامین باعث نارسایی کلیه میشود!
  • استفاده مکرر از روغن سرخ کردنی روند آسیب مغزی را تسریع می کند
  • وضعیت نامناسب تامین داروی بیماران تالاسمی / سازمان غذا و دارو و بانک مرکزی به تعهداتشان عمل نکردند
  • نتایج یک تحقیق: واحدهای مسکونی در بریتانیا نسبت به کشورهای پیشرفته کیفیت و کمیت پایین‌تری دارند
  • آنفلوانزا سخت تر از کووید به سلامت مغز آسیب می رساند
  • آنفلوانزا ممکن است سخت تر از کووید به سلامت مغز آسیب برساند