Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-24@14:49:14 GMT

پنج ماده غذایی عالی برای کاهش استرس

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۳۳۳۶

پنج ماده غذایی عالی برای کاهش استرس

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، استرس مزمن می‌تواند آسیب جدی به سلامت جسمی و روحی افراد وارد کند و خطر ابتلا به بیماری‌هایی، چون بیماری قلبی و افسردگی را افزایش دهد. شاید بهتر باشد برای تسکین استرس‌های روزمره، کمی رژیم غذایی خود را تغییر دهید.

مواد غذایی مفید و ضد استرسی وجود دارند که حضورشان در رژیم روزانه به کاهش استرس کمک زیادی می‌کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مطلب، پنج ماده غذایی مسکّنِ استرس به شما معرفی می‌شود:

۱. سیر

سیر از جمله مواد غذایی سرشار از ترکیبات گوگردی است. مصرف این ماده شگفت‌انگیز و قراردادن آن در رژیم غذایی باعث افزایش سطح گلوتاتیون می‌شود. این آنتی‌اکسیدان بخشی از نخستین خط دفاعی بدن در مقابل استرس است. خواص سیر در مبارزه با استرس و کاهش علائم اضطراب و افسردگی بسیار تاثیرگذار است.

۲. سیب‌زمینی شیرین

علاوه بر نقش انواع ویتامین در کاهش استرس و اضطراب، خوردن منابع کربوهیدرات کامل در کاهش میزان استرس بسیار تاثیرگذار است. سیب‌زمینی شیرین یکی از مواد غذایی حاوی منابع کربوهیدرات است. این ماده غذایی به کاهش سطح هورمون استرس‌زای کورتیزول بسیار کمک می‌کند. اگرچه سطح کورتیزول معمولاً در بدن در حالت تنظیم‌شده قرار دارد، اما استرس مزمن منجر به اختلال در عملکرد کورتیزول می‌شود.

علائم اختلال در عملکرد هورمون کورتیزول باعث التهاب، درد و سایر عوارض جانبی خواهد شد. سیب‌زمینی شیرین از مواد غذایی کامل و مغذی محسوب می‌شود که قرار دادن آن در رژیم غذایی روزانه، تا حد زیادی در کاهش استرس موثر است. مواد مغذی موجود در سیب‌زمینی شیرین شامل ویتامین C و پتاسیم است.

بیشتر بخوانید

۶ علامت التهاب مزمن و نکته‌هایی مفید برای درمان

۳. تخم مرغ

تخم مرغ به دلیل دارابودن میزان بالای مواد مغذی، اغلب به عنوان یک مولتی‌ویتامین طبیعی شناخته می‌شود. مواد غذایی موجود در تخم مرغ شامل ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسید‌های آمینه و آنتی‌اکسیدان‌ها هستند. قرارگرفتن تمامی این مواد غذایی در کنار هم به کاهش سطح استرس بدن بسیار کمک می‌کند. تخم مرغ سرشار از کولین است. کولین تنها در برخی از مواد غذایی یافت می‌شود. این ماده نقش مهمی در افزایش سلامت مغز و محافظت بدن در برابر استرس دارد؛ بنابراین قراردادن تخم مرغ در رژیم غذایی روزانه، به‌عنوان یک مکمل تسکین‌دهنده استرس بسیار توصیه می‌شود.

۴. دانه آفتابگردان

دانه گیاه آفتابگردان، منبع غنی ویتامین E است. این ویتامین محلول در چربی، به عنوان یک آنتی‌اکسیدان قوی عمل می‌کند که در سلامت روان و کاهش استرس بسیار موثر است. در مقابل، مصرف کم این ماده غذایی منجر به تغییر خلق و خو و افسردگی می‌شود.

دانه آفتابگردان دارای مواد غذایی دیگری نیز هست که به کاهش اضطراب و استرس بسیار کمک می‌کند. این ماده غذایی شامل منیزیم، منگنز، روی، مس و ویتامین‌های گروه B است. شما می‌توانید از دانه‌های آفتابگردان به صورت افزودنی‌های جذاب سالاد، در رژیم غذایی خود استفاده کنید. خاصیت تسکین‌دهنده این دانه‌ها بسیار شگفت‌انگیز است.

۵. کلم بروکلی

بروکلی به دلیل مزایای زیادی که برای سلامتی دارد، در دسته سبزیجات سلامت شناخته می‌شود. یک رژیم غذایی غنی از بروکلی خطر ابتلا به برخی سرطان‌ها، بیماری‌های قلبی و اختلالات مربوط به بهداشت روان را کاهش می‌دهد. بروکلی به عنوان یک تسکین‌دهنده استرس شناخته می‌شود.

مواد غذایی موجود در کلم بروکلی که به کاهش استرس کمک می‌کنند، شامل منیزیم، فولات و ویتامین C است. کلم بروکلی سرشار از سولفورافان است. این ماده یک ترکیب گوگردی با ویژگی محافظتی بدن در برابر نورون است. این ماده اثرات آرام‌بخش و ضد افسردگی زیادی دارد و برای تسکین استرس بسیار سودمند است.

منبع: خبرآنلاین

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: استرس مزمن بیماری قلبی کاهش استرس مواد غذایی سیب زمینی شیرین رژیم غذایی استرس بسیار عنوان یک کاهش استرس ماده غذایی مواد غذایی تخم مرغ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۳۳۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۷ دلیل استفاده از سرکه سیب | با این نوشیدنی موثر در کاهش وزن بیشتر آشنا شوید

همشهری آنلاین – آرش نهاوندی: سرکه سیب نوعی سرکه است که از آب سیب تخمیر شده تهیه می‌شود. این فرآیند شامل خرد کردن سیب برای استخراج آب آن، سپس اضافه کردن مخمر برای تخمیر قندهای آن است. سرکه سیب به دلیل مزایای بالقوه سلامتی خود، از جمله کمک به هضم، مدیریت سطح قند خون، و کاهش وزن شناخته شده است، اگرچه هنوز تحقیقات بیشتری برای اثبات تاثیر آن بر مدیریت وزن مورد نیاز است. در این مطلب به چند راه ساده برای افزودن سرکه سیب به رژیم غذایی روزانه اشاره شده است.

مواد مغذی موجود در سرکه سیب؟

سرکه سیب حاوی مواد مغذی مانند ویتامین C و برخی ویتامین‌های گروه B، مواد معدنی مانند پتاسیم، کلسیم و منیزیم و همچنین آنتی اکسیدان‌هایی مانند پلی فنول‌ها است. همچنین حاوی اسید استیک است که مزایای سلامتی بالقوه سرکه سیب از آن نشات می‌گیرد. در این مطلب به ۷ راهی اشاره شده که می توانید سرکه سیب را در برنامه کاهش وزن خود قرار دهید:

به عنوان سس سالاد: با ترکیب سرکه سیب با روغن زیتون، کمی عسل یا خردل و گیاهان و ادویه‌های مورد علاقه خود، یک وینگرت ساده (یک سالاد روسی است که مواد اولیه‌ آن شامل چغندر، سیب زمینی و هویج آب‌پز، پیاز و همین‌طور خیارشور می‌شود.) درست کنید. آن را روی سالاد بریزید تا بدون کالری اضافی طعم آن را افزایش دهید.

نوشیدنی سم زدایی صبحگاهی: روز خود را با یک لیوان آب مخلوط با یک تا دو قاشق غذاخوری سرکه سیب شروع کنید. برخی از افراد برای طعم دادن، کمی آب لیمو و کمی عسل نیز اضافه می‌کنند. این می‌تواند به شروع متابولیسم (سوخت وساز) و هضم کمک کند.

استفاده پیش از غذا به عنوان سرکوب کننده اشتها: نوشیدن مقدار کمی سرکه سیب رقیق شده قبل از غذا ممکن است به کاهش اشتها و تقویت احساس سیری کمک کند و به طور بالقوه منجر به مصرف کالری کمتر شود.

استفاده در اسموتی‌ها: یک قطره سرکه سیب را به دستور اسموتی مورد علاقه خود بیافزائید. آن را با میوه‌هایی مانند انواع توت‌ها، موز و سبزیجات همراه کنید.

در آشپزی استفاده کنید: از سرکه سیب به عنوان ماریناد (مایع چاشنی برای طعم دادن به غذا) برای طعم دادن به گوشت یا توفو یا به عنوان تقویت کننده طعم در سس‌ها، سوپ‌ها و سرخ کردنی‌ها استفاده کنید.

برای کمک به دستگاه گوارش: یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را در یک لیوان آب رقیق کنید و بعد از یک وعده غذایی سنگین میل کنید. متوجه خواهید شد که به کاهش نفخ و سوء هاضمه کمک می‌کند.

به عنوان یک نوشیدنی بعد از تمرین ورزشی: سرکه سیب را با آب و کمی نمک دریا مخلوط کنید تا یک نوشیدنی ورزشی طبیعی بسازید. این نوشیدنی می‌تواند به جبران الکترولیت‌های از دست رفته در طول ورزش کمک کرده و ممکن است از هیدراتاسیون (آبرسانی) حمایت کند.

بیشتر بخوانید:

معجزه یک قاشق سرکه سیب برای بدن | سرکه سیب را چگونه مصرف کنیم؟ کاربرد انواع سرکه | سرکه سیب بهتر است یا خرما ؟ ؛ خواص سرکه خرما | قدیمی‌ترین چاشنی جهان را بشناسید | بهترین سرکه برای ضد عفونی سبزیجات کد خبر 846086 منبع: همشهری آنلاین برچسب‌ها خواص مواد غذایی سلامت مواد غذایی خبر مهم رژیم غذایی پزشکی فاطمه معتمدآریا (بازیگر)

دیگر خبرها

  • رشد انفجاری موها با مصرف این ماده غذایی
  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • این ویتامین‌ها اضطراب را کاهش می‌دهد
  • ویتامین‌هایی که باعث کاهش وزن می‌شوند
  • دسر ساده و سریع یخچالی را با این سه ماده غذایی ساده درست کنید
  • ۷ دلیل برای استفاده از سرکه سیب
  • ریشه‌کن شدن یبوست با این ماده غذایی | دلایل یبوست را بشناسید
  • مصرف این مواد غذایی به جلوگیری و متوقف کردن ریزش مو کمک می‌کند
  • ۷ دلیل استفاده از سرکه سیب | با این نوشیدنی موثر در کاهش وزن بیشتر آشنا شوید
  • نقش فندق در کاهش ریسک ابتلا به سرطان