Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-20@04:20:37 GMT

از نامه نگاری برای رقبا تا ابلاغ شرایط ثبت نام نامزدها

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۳۳۳۷

از نامه نگاری برای رقبا تا ابلاغ شرایط ثبت نام نامزدها

بسته اخبار انتخابات ۱۴۰۰ خبرگزاری شبستان ببا توجه به نزدیک شدن به ایام برگزاری سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اخبار مربوط در این زمینه را منعکس می کند.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری شبستان، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در ۲۸ خرداد سال ۱۴۰۰ برگزار می شود و با نزدیک شدن به ایام یکی از بزرگترین انتخابات های کشور شور و اشتیاق احزاب و گروه های سیاسی نیز بیشتر شده و شاهد اعلام حضور شخصیت های مختلف سیاسی برای حضور در این دوره از انتخابات و برگزاری نشست های خبری از سوی آنها هستیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

سرویس سیاسی خبرگزاری شبستان نیز همزمان با نزدیک شدن به ایام سیزدهین دوره انتخابات ریاست جمهوری در بسته اخبار انتخابات 1400 آخرین اخبار مربوط به اعلام کاندیداتوری و نشست های خبری و سایر اخبار مربوط به حوزه انتخابات را منتشر می کند. در زیر گزیده ای از مهمترین اخبار انتخاباتی در هفته منتهی به 17 اردیبهشت ماه را می خوانید:

 

 

رهامی: من را به‌عنوان یکی از داوطلبان جبهه اصلاحات معرفی نکنید

داوطلب  انتخابات ریاست‌جمهوری در اعتراض به روند بررسی داوطلبان توسط جبهه اصلاحات ایران، خواستار خودداری این نهاد از معرفی او به عنوان یکی از نامزدهای این جبهه شد.

متن بیانیه محسن رهامی به شرح زیر است:

اینجانب راه‌حل مشکلات کشور را برخورداری داوطلبان ریاست‌جمهوری از رویکرد ملی و فراجناحی برای حل مسایل و مشکلات کشور می‌دانم و با همین رویکرد ملی و فراجناحی برای ورود به انتخابات ریاست جمهوری اعلام آمادگی کرده‌ام.

 

 ضمن تشکر از احزاب و شخصیتهای اصلاح‌طلب که از اینجانب برای نامزدی انتخابات دعوت کرده و اکنون نام مرا به عنوان داوطلب انتخابات ریاست جمهوری به نهاد اجماع ساز اصلاح‌طلبان پیشنهاد کرده یا قصد دارند مطرح کنند، تقاضا دارم که از معرفی اینجانب به نهاد مذکور خودداری کنند.

 

به عنوان فرزند جامعه بزرگ ایران، برنامه‌های خود را جهت اداره کشور و حل مشکلات و معضلات آن به اطلاع مردم می‌رسانم و داوری را بر عهده آنها خواهم گذاشت و چون گذشته دست تمامی نخبگان، احزاب و شخصیتهای کشور از هر حزب، جریان و جناح را برای مشاوره و همکاری می‌فشارم.

 

 ضمنا دلایل تفصیلی خود را در مورد علل اتخاذ این خط مشی در روزهای آینده با مردم در میان خواهم گذاشت.

 

کاندیداهای انتخاباتی حزب اتحاد ملت مشخص شدند

حسین نورانی نژاد اظهار کرد: سید مصطفی تاج‌زاده، محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی و محمد صدر به عنوان کاندیداهای پیشنهادی حزب اتحاد ملت به جبهه اصلاحات ایران معرفی شدند.

وی ادامه داد: این افراد طی بحث و گفت‌وگو و نهایتا رای گیری‌ در دفتر سیاسی و شورای مرکزی حزب انتخاب شدند.

 

اعلام کاندیداتوری سرتیپ افشار برای انتخابات

رییس اندیشکده جنگ نرم دانشگاه دفاع ملی با برگزاری نشستی خبری و ارائه بیانیه‌ای، آمادگی خود برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری را اعلام کرد.

متن این بیانیه به شرح زیر است: «امروز مقاومت‌ها و موقعیت‌های ملت ایران چشم جهانیان را خیره کرده است و مکتب اسلام دل‌ها و عقل‌های جهانیان را مجذوب پیام‌های خویش ساخته و امنیت و استقلال کشور زبانزد خاص و عام نموده است. در این شرایط اولاً دولتمردان در پی ناکارآمدی اجرایی خویش و شکست مذاکرات بی‌حاصل هشت‌ساله درصدد فرافکنی و حاشیه‌سازی برای سرپوش گذاشتن بر فرصت‌سوزی‌های خود هستند و ثانیاً استکبار جهانی برای بقای خود و جلوگیری از اوج گرفتن مجدد الهام‌بخشی و موج جدید بیداری اسلامی با حل مشکلات کشور بدست مدیران انقلابی به تکاپو افتاده و برای دخالت خود به بازی با تحریم‌ها و بازگشت پوششی به برجام تمسک جسته و عملیات نرم‌افزاری بدست جریان‌های التقاطی و عناصر نفوذی را دستمایه خود قرار داده است.

با این‌حال به واسطه فداکاری‌ها و ایثارگری‌ها جوانان انقلابی و جهادی این ملت، دشمن در بازگرداندن سلطه خویش ناکام مانده و تلاش می‌کند، با جنگ شناختی و فریب افکار عمومی عوامل همسو با خود را به کانون قدرت بازگرداند.

 انتخابات بهار سیاست، نماد مردم‌سالاری دینی، تجلی بصیرت و عرصه تعیین سرنوشت کشور در بخش‌های مختلف است. بهبود اوضاع و تغییر روندهای نامطلوب با چرخش نخبگان و تغییر سیستم مدیریت اجرایی کشور و روی کار آمدن مدیران متعهد، متخصص، جوانگرا و تابع نظام رخ خواهد داد.

بنده تصمیم گرفته‌ام تا در این برهه حساس از رقم خوردن ریل اجرایی کشور، نقشی در انسجام نامزدهای جبهه انقلابی داشته و تجارب خود را در عرصه‌های مختلف سازندگی، اجتماعی، فرهنگ و امنیت تقدیم ملت ایران کنیم و بسترساز این تغییرات باشم. در این میدان بامزه است نامزدهای جبهه انقلاب با وحدت و تمسک به عنایات الهی در رعایت مبانی اخلاقی انتخاباتی زمینه را برای مشارکت گسترده‌تر مردم فراهم نمایند و با کسی که از اقبال بیشتر مردم برخوردار است همراهی نمایند.

رفع مشکلات و پیشرفت همه‌جانبه کشور با بسیج سرمایه‌های ملی و مشارکت مردم در عرصه‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، امنیتی و دیپلماسی عمومی ممکن است. توزیع عادلانه فرصت‌ها در سراسر کشور، اعتماد به ظرفیت‌های داخلی و شکوفایی استعدادها ضامن منافع ملی است و امید تازه‌ای را در مردم به ویژه جوانان پدید می‌آورد.

در این زمینه اولاً عزم ملی برای تغییر، ثانیاً تیم فداکار، متخصص و پاکدست و ثالثا برنامه‌های جامع و عملی لازم است که بنده با کمال آمادگی نسبت به آن‌ها اهتمام لازم را دارم. اینجانب اسلام عزیز و مکتب اهل بیت عصمت و طهارت، گفتمان انقلاب اسلامی و قانون اساسی و سیاست‌های مصوب نظام اسلامی را نسخه نجات‌بخش کشور می‌دانم و بر این باورم که با هم افزایی دیگر قوا و دستگاه‌ها و بهره‌مندی از انرژی‌ جوانی و آموخته‌های افراد مجرب می‌توان کشور را در گام دوم انقلاب اسلامی به اهداف و چشم‌انداز مطلوب رساند.

گره زدن حل مشکلات به جلب رضایت بیگانگان خطای بزرگی است. نباید منتظر اجازه سلطه طلبان برای پیشرفت داخلی ماند، هرچند از همه فرصت‌ها با زیرکی و شجاعت تمام باید استفاده کرد. جبهه انقلاب اسلامی از ظرفیت‌های بسیار خوبی برخوردار است، تعدد نامزدهای جبهه انقلاب به شرط منتهی شدن به وحدت یک فرصت‌ است، همبستگی اضلاع مختلف این جبهه رمز موفقیت است.

اختلاف و عدم ارتباط نامزدهای جبهه انقلاب آفتی بسیار خطرناک برای تحقق اهداف مقدس این جبهه است. بنده همه توان خویش را برای انسجام نامزدهای جبهه انقلاب و برپایی دوستی و کارآمدی آنها به کار خواهم بست. اینجانب با این رویکرد، آمادگی خویش را برای نامزدی در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام می‌کنم و امیدوارم با جدیت و فداکاری از منافع ملی و اعتلای نظام اسلامی پایداری کنم و اعتماد مردم را کسب نمایم.»

 

۱۴ کاندیدای پیشنهادی جبهه اصلاح طلبان ایران

فهرست کاندیدهایی که توسط حداقل ۱۴ عضو مجمع عمومی جبهه اصلاح طلبان ایران برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ پیشنهاد شده اند به شرح زیر است:
۱- جواد ظریف (۳۷ پیشنهاد)

۲- اسحاق جهانگیری (۳۵ پیشنهاد)

۳- مصطفی تاج‌زاده (۳۲ پیشنهاد)

۴- مسعود پزشکیان (۲۵ پیشنهاد)

۵- محمدرضا عارف (۲۱ پیشنهاد)

۶- محسن هاشمی (۲۰ پیشنهاد)

۷- محمد شریعتمداری (۱۹ پیشنهاد)

۸- مصطفی کواکبیان (۱۵ پیشنهاد)

۹- محمد صدر (۱۳ پیشنهاد) ۱۰- محمود صادقی (۱۲ پیشنهاد)

۱۱- شهیندخت مولاوردی (۱۱ پیشنهاد)

۱۲- زهرا شجاعی (۱۱ پیشنهاد)

۱۳- عباس آخوندی (۱۱ پیشنهاد)

۱۴- صادق خرازی (۱۰ پیشنهاد)

گفتنی است این افراد در مرحله اول تصمیم گیری انتخاب شده اند و از میان آن ها مجدد انتخاب صورت خواهد گرفت.

 

صادق خلیلیان اعلام کاندیداتوری کرد

صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی دولت دهم و استاد دانشگاه تربیت مدرس با صدور بیانیه‌ای ضمن تشریح برنامه‌ها و سوابق در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد.

متن این بیانیه به شرح ذیل است:

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیمِ

قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُم بِوَاحِدَةٍ أَن تَقُومُوا لِلَّهِ مَثْنَی وَفُرَادَی

"کشور به نگاه نو و طرح تازه نیاز دارد"                                                "همه با هم جهاد سازندگی ایران پیشرفته"

ملت بزرگوار و انقلابی ایران

با سلام و آرزوی سالی خوب و پر برکت برای همگان و قبولی طاعات و عبادات

به استحضار می‌­رساند؛ نظام جمهوری اسلامی بر پایه اصول و آرمانهای انقلاب اسلامی بعنوان انعکاس رای و خواست قلبی ملت بزرگ ایران تشکیل گردیده است. ویژگی اساسی این انقلاب، که با رهبری هوشمندانه امام خمینی(ره) و تقدیم ده­ها هزار شهید شکل گرفت، اسلامی و مردمی بودن آن است که رمز تداوم و موفقیت نظام جمهوری اسلامی ایران محسوب می­‌شود.

بر اساس گزارش سازمان­های بین‌­المللی، کشور ایران از نظر شاخص‌­های توسعه­‌ای از یک کشور کم ­توسعه و وابسته در قبل از انقلاب؛ به یک کشور با شاخص توسعه بالا و مستقل، در دهه چهارم انقلاب اسلامی ارتقاء یافته است. با وجود پیشرفت­های صورت گرفته در کشور، در زمینه‌­هایی از جمله "عدالت" عقب‌­ماندگی وجود دارد و از اهداف انقلاب فاصله گرفته شده است.

در قانون اساسی؛ ریاست جمهوری دارای جایگاه رفیع و پرقدرتی نسبت به سایر قوا است. ریاست بر قوه مجریه نیازمند مدیری است از درون این قوه که دارای تخصص، تدبیر و حداقل چهار سال سابقه کار در بالاترین رده در دولت بوده و با عمق وظایف، تنوع و پیچیدگی‌­های کار در قوه مجریه آشنا باشد. وی باید دارای برنامه نوآورانه مبتنی بر تجربه و کارنامه مشخص باشد؛ نه برنامه ذهنی، ادعاهای واهی و فاقد کارنامه.

تجربه آقای روحانی پیش روی ماست؛ وجود یک رئیس جمهور و دولت منفعل، ضعیف، غیرپاسخگو و کم تدبیر که سبب طمع دشمنان گردیده و مشکلات کشور لاینحل باقیمانده است. بعد از گذشت هشت سال، کشور در وضعیت رکود مزمن، بیکاری، تورم، فقر، تبعیض، فاصله طبقاتی و فساد برخی دولتمردان و بستگان آنها بسر می­برد. هشت سال زمان که می‌­توانست منجر به تحقق اقتصادی پویا و کشوری توسعه یافته شود عملاً از دست رفت و دیگر قابل برگشت نیست.

ایران کشور ثروتمندی است و با این همه ثروت عظیم؛ وجود مردم فقر و مناطق محروم در کشور قابل توجیه نیست. باید در آستانه ورود به قرن جدید و گام دوم انقلاب اسلامی؛ با نگاهی نو و طرحی تازه، دست به یک تحول اساسی و خانه تکانی زد و کشور را از وضعیت نامطلوب فعلی به سمت وضع مطلوب و در تراز انقلاب و شایسته مردم ایران متحول کرد.

ملت شریف ایران؛

برای تحقق آینده­ای درخشان، کشور نیازمند رئیس جمهوری انقلابی، نو­گرا، دارای بینش علمی، اقتصاددان و آشنا به بخش تولید است که با تشکیل یک دولت قدرتمند، پرتلاش، هوشمند و جوانگرا؛ کشور را از وضعیت بغرنج اقتصادی، تبعیض و فساد که سبب افزایش نارضایتی عمومی شده، نجات دهد. به این منظور، استفاده از تجربه موفق دولت‌­های نهم و دهم و ارتقاء آن به یک سطح خدمتگزاری بالاتر، دوری از حاشیه­‌های مخرب و بکارگیری دو دهه تجربه موفق و انقلابی جهاد سازندگی، می­‌تواند کشور را در مسیر صحیح انقلاب اسلامی و پیشرفت همراه با عدالت قرار دهد.

مقام معظم رهبری در دیداری که مسئولان دولت دهم در 23 تیرماه 92 با ایشان داشتیم چنین فرمودند:

"رئیس جمهور محترم و همکارانشان در دولت، حجم کارشان بسیار بالا و پرشتاب نسبت به همه‌ی دوره‌های دیگر بوده و هست؛ این نقطه‌ی برجسته‌ای است که نباید این را نادیده گرفت؛ حجم کار بالا و تلاش خستگی‌ناپذیر و اعراض از آسایش‌­ها و آسودگی‌ها و امتیازاتی که معمولاً مسئولان کشورها در دنیا دارند؛ استراحت می­‌کنند، تفریح می‌­روند، امتیاز می‌­گیرند؛ اینها را نخواستن، ندیدن، طلب نکردن؛ امتیاز بزرگی است که این دولت بحمدالله از این امتیاز برخوردار بود."

در این دیدار یکی از توصیه­‌های مهم ایشان این بود که این جمع دارای ظرفیت­های خوبی است، در صحنه حاضر باشید و این ظرفیت انقلابی را در چند بعد پشتوانه انقلاب و نظام قرار دهید. رهبرانقلاب خطاب به اعضای هیئت دولت سابق تاکید نمودند: کاری که باید برآن همت بگمارید این است که رشته خدمت را رها نکنید؛ صحنه کشور، صحنه تلاش و کار است (نقل به مضمون).

با توجه به مطالب مطروحه و تحلیل شرایط کشور؛ اینجانب صادق خلیلیان، استاد دانشگاه، اقتصاددان، برادر دو شهید، دارای تجربه مدیریت­ در سطح ریاست دانشکده، معاون دانشگاه، معاون وزیر در دولت نهم، عضویت در شورای پول و اعتبار کشور در دولت دهم و وزیر جهاد کشاورزی در سالهای 1388 الی 1392، با بررسی همه جوانب امر، با توکل بر خداوند متعال، به عنوان نامزد انتخابات ریاست جمهوری؛ اهم دیدگاه فکری و رئوس برنامه‌­های خود را به قرار زیر به استحضار می‌­رساند:

1- اعتقاد به خط فکری معمار انقلاب اسلامی، امام خمینی (ره) به­عنوان نقشه راه انقلاب و نظام جمهوری اسلامی بر اساس تبیین مقام معظم رهبری در 14 خردادماه 1394 در مرقد امام.

2- اعتقاد به اسلام ناب محمدی؛ حمایت از مستضعفان و محرومین، کاهش فاصله طبقاتی، مبارزه با اشرافی­گری و کاخ نشینی.

3- اعتقاد به افکار عمومی، اراده و تشخیص مردم در اداره امور کشور؛ تامین آزادی­های قانونی و مشروع سیاسی و اجتماعی.

4- بهبود وضع معیشت، مسکن و رفاه آحاد ملت، مهار تورم، کاهش نرخ بیکاری، حمایت از تولیدات ملی در بخش کشاورزی و صنعت، جلوگیری از واردات بی رویه و اولویت به اشتغال و ازدواج جوانان.

5- سیاست خارجی فعال، دارای ابتکار عمل، تعامل مؤثر و قوی با جهان در چارچوب سیاستهای نظام؛ عمل متقابل، متوازن و بازدارنده در برابر هر نوع اقدام و تهاجم خارجی.

6- اولویت توسعه روابط اقتصادی با کشورهای همسایه، گروه کشورهای عضو بریکس و کشورهای آلمان، ژاپن، ایتالیا و اسپانیا.

7- پیاده کردن الگوی مدیریت جهاد سازندگی در نظام اجرایی کشور؛ حذف قوانین غیر ضرور و کاهش سی درصد در حجم دولت.

8- تحول اساسی در تمامی ابعاد گمرکات، بیمه­ها، بانک­ها، بورس، شرکت­ها و موسسات دولتی.

9- انتخاب وزرا و مسئولان، به­ صورت حرف‌ه­ای از میان مدیران و کارشناسان انقلابی، مجرب و پاکدست همان دستگاه. تحقق چرخش نخبگان، جوانگرایی و شکستن حلقه بسته مدیریتی در کشور به­نحوی که متوسط سن اعضای دولت 50 سال باشد.

10- منع مداخله وزرا، نمایندگان مجلس، سایر مقامات حکومتی، کارکنان دولت و بستگان آنها در کلیه معاملات دولتی و کشوری.

11- مبارزه با قاچاق، زمین­خواری، فساد مسئولان و وابستگان آنها و بازگرداندن اموال به غارت رفته و غصب شده به مردم.

12- منع انتصاب افرادی که خود یا بستگان درجه یک، داری اقامت دائم یا گرین کارت کشورهای خارجی باشند، در مدیریت­ دولتی.

13- تنظیم بودجه­های سالانه به­صورت عملیاتی و حذف کسر بودجه؛ حمایت از فعالیت­های دانش بنیان و استفاده از ظرفیت‌های گسترده داخلی با نقش آفرینی بخش مردمی در رشد و توسعه اقتصادی کشور.

14- بازنگری در قانون اجرای سیاستهای کلی اصل 44 قانون اساسی و نحوه اجرای آن با اولویت بانک­های خصوصی.

15- بازنگری در اهداف، فعالیت­های اقتصادی و ساختار بنیاد مستضعفان، کمیته امداد، بنیاد شهید و سایر بنیادهای مشابه.

16- واگذاری و فروش کلیه مجتمع­های رفاهی وزارتخانه­‌ها، موسسات و شرکت­های دولتی به مردم.

17- اولویت به توسعه پنج بخش بعنوان پیشران اقتصاد کشور شامل: الف- صنایع فرآوری نفت و گاز؛ ب- بخش معادن و صنایع مرتبط؛ ج- بخش کشاورزی و صنایع مرتبط؛ د- بخش مسکن؛ هـ- صنایع لوازم خانگی و صوتی - تصویری.

18- بازنگری و اجرای کامل طرح هدفمندی یارانه­ها، تجمیع کلیه یارانه‌های نقدی و افزایش پرداخت پلکانی یارانه نقدی به هفت دهک متوسط و پایین درآمدی بر اساس محاسبه نرخ تورم از سال 1392 تا کنون و حذف سه دهک ثروتمند از دریافت یارانه.

19- حذف انواع یارانه ارزی، قیمتی و کالایی؛ حمایت از واحدهای تولیدی کوچک و متوسط (کشاورزی و صنعتی)، اجرای طرحهای عمرانی با اولویت مناطق محروم، توسعه بیمه بیکاری و پوشش بیمه تکمیلی درمان برای همه مردم (بر اساس طرح ساماندهی اقتصاد ملی که طی نامه شهریورماه 97 به ریاست جمهور و آبان­ماه 99 به ریاست مجلس ارسال نمودم و در رسانه‌های عمومی منتشر شد).

20- اخذ مالیات بر درآمد به­صورت پلکانی از درآمدهای بالا و فعالیت‌­های غیرتولیدی و اعطای تخفیف مالیاتی به بخش تولید و مشاغل خرد.

21- تحقق عدالت در پرداخت­ها، حقوق و دستمزد در بخش دولتی و غیر دولتی با اولویت افزایش رفاه معلمان، کارمندان، کارگران و بازنشستگان کشوری و لشکری. حذف پاداش­ها و پرداخت­های نجومی در تمامی شرکت­ها و موسسات دولتی.

22- بازنگری، تقویت و سازماندهی در تمامی ابعاد دانشگاه­ها و آموزش و پرورش در راستای نقش‌­آفرینی در رشد و توسعه کشور.

23- ترویج و تقویت فرهنگ اسلامی در جامعه و پیاده کردن سبک زندگی اسلامی - ایرانی.

24- تقویت جایگاه نهاد فرهنگی و مذهبی مساجد و پشتیبانی از فعالیت­های فرهنگی - هنری متعهد، انقلابی و نوآورانه.

ملت عزیز ایران؛ اینجانب با اعتقاد به ضرورت استفاده از تمام ظرفیت­های کشور، همدلی و همکاری همه اقشار و گروه­های سیاسی درون نظام و یکپارچگی ملی؛ امیدوارم با یاری خداوند متعال و حضور کلیه آحاد مردم با همه سلایق در انتخابات؛ مسیر پیشرفت همه جانبه کشور و تحقق اهداف و اصول انقلاب اسلامی هموار گردد.

والسلام علیکم و رحمت الله و برکاته

 

کاندیداهای حزب کارگزاران نهایی شدند

سخنگوی حزب کارگزاران سازندگی از نهایی شدن گزینه های این حزب و معرفی آنها به جبهه اصلاحات خبر داد.

حسین مرعشی اظهار کرد: اسحاق جهانگیری، محمدجواد ظریف و محسن هاشمی از سوی حزب کارگزاران سازندگی به جبهه اصلاحات ایران معرفی شدند.

 

گودرزی: مشکلی برای برگزاری انتخابات در استان تهران وجود ندارد

حمیدرضا گودرزی در نوزدهمین جلسه ستاد انتخابات استان تهران اظهار داشت: جلسات کمیته امنیتی انتخابات برگزار و تمهیدات لازم در فرمانداری ها اندیشیده شده و مشکلی در برگزاری روند انتخابات نداریم.

وی ادامه داد: برگزاری انتخابات پرشور و با مشارکت حداکثری مردم هدف عمده همه ما است و در این زمینه باید اقدامات به شکل برنامه ریزی شده پیگیری شود.

معاون امنیتی و انتظامی استاندار تهران خاطرنشان کرد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته در حال حاضر هیچ دغدغه‌ای در زمینه برگزاری انتخابات در استان تهران وجود ندارد و مشکل خاصی دیده نمی‌شود.

 

آقاعلیخانی: اخذ و شمارش آراء در تهران الکترونیکی نیست

رضا آقاعلیخانی در نوزدهمین جلسه ستاد انتخابات استان تهران اظهار داشت: ثبت نام داوطلبان انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس، شوراهای شهر و شوراها روستایی و میان‌دوره ای خبرگان انجام شد و بررسی صلاحیت های شوراهای شهر نیز به سرانجام رسید، ضمن اینکه تا ۱۵ اردیبهشت ماه صلاحیت داوطلبان شوراهای روستایی نیز محقق می شود.

وی ادامه داد: کمیسیون بازرسی تبلیغات انتخابات میان‌دوره ای خبرگان برگزار شده که مصوباتی داشتیم و فرصت های تبلیغاتی در صدا و سیما برای داوطلبان با نظارت کمیسیون محقق شود.

مدیرکل سیاسی، انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری تهران عنوان کرد: تاکنون بر اساس مکاتبات انجام شده انتخابات در تهران الکترونیکی نخواهد بود و از ۲۵ فرآیند انتخابات ۲۳ فرایند به صورت اکترونیک و ۲ فرآیند اخذ رای و شمارش آراء به صورت دستی انجام می شود.

آقاعلیخانی در پایان گفت: با توجه به شرایط تهران به لحاظ تعدد شعب و فشردگی جمعیت رعایت پروتکل های بهداشتی مورد تاکید است.

 

۸۱ درصد اعضای فعلی شوراهای شهر استان تهران رد صلاحیت شدند

شکرالله حسن بیگی در نوزدهمین جلسه ستاد که با حضور اعضاء برگزار شد، با تسلیت ایام سوگواری شهادت حضرت علی(ع) ، اظهار داشت: انتخابات ۲۸ خردادماه از مهم‌ترین وقایع امسال است و ستاد انتخابات استان تهران اقدامات لازم را از نیمه دوم سال گذشته با برگزاری جلسات و هماهنگی دستگاه ها در شهرستان ها آغاز کرده است.
 
وی به سخنرانی روز گذشته مقام معظم رهبری و تاکیدات ایشان در مورد برگزاری انتخابات با مشارکت حداکثری، رقابت و تبلیغات سالم اشاره کرد و افزود: امیدواریم همه کاندیداها و نامزدها این موارد که تاکید و مطالبه رهبری است و صراحت قانونی دارد به طور دقیق اجرا کنند و ستاد انتخابات هم در صورت بروز تخلفات در هریک از مراحل برگزاری انتخابات با گزارش فرمانداری ها به کمیسیون پیگیری تخلفات و جرایم انتخاباتی قوه قضائیه ارسال خواهد کرد.
 
رئیس ستاد انتخابات استان تهران با بیان اینکه هماهنگی خوبی بین مجموعه ستاد امنیت و هیئت بازرسی با ستاد انتخابات وجود دارد تصریح کرد: تلاش می کنیم انتخاباتی در شأن جمهوری اسلامی و استان تهران برگزاری کنیم.
 
حسن بیگی در ادامه به آمار وضعیت بررسی صلاحیت داوطلبان شوراهای اسلامی شهرها در هیئت نظارت و هیئت اجرایی اشاره کرد و گفت: در استان تهران ۵۹۳۹ نفر داوطلب عضویت در شوراهای شهر بودند که از این تعداد تا زمان بررسی هیئت اجرایی، یک درصد انصراف دادند و ۹۰ درصد از داوطلبان توسط هیئت های اجرایی تایید و ۹ درصد رد صلاحیت شدند؛ همچنین از ۵۳۳۱ پرونده که در اختیار هیئت های اجرایی شهرستان قرار گرفت، ۹ درصد معادل ۵۰۸ نفر رد شدند که میانگین ستاد کشوری نیز همین میزان است .

 

سومین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی برگزار شد

در سومین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخاباتی، ضمن تشریح آخرین وضعیت انتخاباتی کشور، ارائه اخبار و گزارشات مربوط به جرائم و تخلفات انتخاباتی کشور، ارائه گزارش عملکرد ستادهای استانی و ارزیابی روند اجرای مصوبات جلسه گذشته ستاد مرکزی انتخابات مورد بررسی قرار گرفت.

فرزاد فرهادی‌راد مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم و رئیس دبیرخانه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخابات کشور، ضمن اعلام تشکیل سومین جلسه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرایم و تخلفات انتخاباتی اظهار کرد: اعضای ستاد مرکزی دادستان کل کشور (رئیس ستاد)، معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه (دبیر ستاد)، نمایندگان شورای نگهبان، وزارت کشور، وزارت اطلاعات، نیروی انتظامی، سازمان اطلاعات سپاه پاسداران، بسیج مستضعفان، سازمان قضایی نیروهای مسلح و صدا و سیما، رییس کل دادگستری استان تهران و دادستان عمومی و انقلاب تهران و رییس سازمان بازرسی کل کشور هستند که در جلسات ستاد مرکزی حضور خواهند داشت.

وی افزود: در سومین جلسه ستاد در روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت، رصد فعالیت‌های انتخابانی در فضای مجازی، توجه ویژه به مقررات موجود و مورد نیاز فعالیت‌های انتخاباتی در حوزه فضای مجازی، تولید محتوای پیشگیرانه و ارتقاء بخش آگاهی‌های عمومی مرتبط با انتخابات و پیش‌بینی و اقدامات مورد نیاز در خصوص مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مورد بحث و گفتگو قرار گرفت و تصمیمات لازم نیز گرفته شد.

 مدیرکل پیشگیری از وقوع جرم و رئیس دبیرخانه ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخابات کشور، ادامه داد: علاوه بر آن آخرین آمار تشکیل ستاد استان‌ها و شهرستان‌ها و تعیین شعب ویژه رسیدگی به جرائم انتخاباتی نیز تقدیم اعضاء شد که نشان از آمادگی و عزم کامل قوه قضائیه جهت نظارت کامل به امور مربوط به انتخابات ۱۴۰۰ است.

فرهادی‌راد گفت: انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری همزمان با انتخابات میان‌دوره‌ای مجلس شورای اسلامی، میان‌دوره‌ای مجلس خبرگان رهبری و انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ برگزار خواهد شد.

 

ابراز نگرانی وزیر کشور از رد صلاحیت داوطلبان شوراها

جمال عرف با اشاره به  اعلام رد صلاحیت نامزدهای شورای شهر از سوی هیات های نظارت شهرستان ها و درخواست ها برای پیگیری این مسئله، اظهار کرد: وزیر کشور در دیدار با  رئیس مجلس شورای اسلامی که با حضور تعدادی از اعضای‌ هیئت مرکزی نظارت بر انتخابات شورای شهر برگزار شد،  روند احراز صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا در هیات های نظارت شهرستان ها را بررسی کرد.  

وی ادامه داد: این جلسه روز یکشنبه، با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی، وزیر کشور، رئیس ستاد انتخابات کشور، معاون پارلمانی وزارت کشور و تعدادی از اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها، برگزار شد و  روند  انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و وضعیت بررسی صلاحیت نامزدهای این انتخابات در هیات های نظارت شهرستان ها، مورد بررسی قرار گرفت.

عرف افزود: وزیر کشور در این جلسه روند شکل گیری هیات های اجرایی و عملکرد انها را در بررسی صلاحیت داوطلبین شوراهای کشور بر اساس رعایت دو اصل قانون مداری و بیطرفی بیان کرد و نسبت به رد صلاحیت داوطلبین در هیات های نظارت شهرستانها ابراز نگرانی نمود.

 معاون سیاسی وزارت کشور خاطر نشان کرد: پس از توضیحات و مباحث ارائه شده، رئیس مجلس بر زمینه سازی  حضور افراد متخصص، متعهد و دارای تجربه در زمینه‌های مرتبط با مدیریت شهری در شوراها،  برای ارتقا و بهبود شرایط محیطی، عمرانی، فرهنگی و اجتماعی شهرها تأکید و تصریح کرد که نباید انتخابات شورای شهر و روستا، کم اهمیت در نظر گرفته شود و احراز صلاحیت نامزدهای این انتخابات باید با دقت صورت گیرد و حقی از هیچ فردی زایل نشود و  هیأت نظارت، کاملا منصفانه و قانونی و بدون لحاظ گرایش سیاسی، عمل کند.

 رئیس ستاد انتخابات کشور در پایان خاطر نشان کرد: در جلسه وزیر کشور با رئیس مجلس شورای اسلامی،  پس از مباحث مطرح شده، رئیس مجلس تصریح کرد:  در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر، صلاحیت افرادی که استعلام آنها از کلیه مراجع قانونی مثبت است،  از سوی هیات نظارت مورد تائید قرار گیرد.

 

"مصوبه" شورای نگهبان درباره انتخابات ریاست جمهوری/ ابلاغ شرایط ثبت نام نامزدها

طحان نظیف عضو حقوقدان شورای نگهبان در گزارش ۷۸ از سلسله گزارش‌های خود از جلسات شورای نگهبان نوشت:

چهارشنبه هشتم اردیبهشت‌ماه، جلسه شورای نگهبان برگزار شد. در این جلسه با توجه به نزدیکی ایام ثبت‌نام داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری، مباحثی در خصوص نابسامانی و بی‌نظمی وضعیت ثبت‌نام داوطلبان مطرح شد و اعضا همگی نسبت به ساماندهی وضعیت ثبت‌نام داوطلبان اتفاق نظر داشتند.

در هر دوره انبوهی از افراد در کنار شخصیت‌های سیاسی و مدیران کشور، در ستاد انتخابات حضور می‌یابند و صرفا با در دست داشتن کپی شناسنامه و چند قطعه عکس اعلام کاندیداتوری و ثبت‌نام می‌کنند! با گزارشی که در جلسه ارائه شد، مشخص شد که از مجموع ۱۶۳۶ نفر که سال ۱۳۹۶ در انتخابات ریاست جمهوری ثبت‌نام کرده بودند، حدود ۱۲۰۰ نفر از آنها دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و پایین‌تر از آن بوده‌اند و حدود ۳۰۰ نفر از ثبت‌نام شدگان، محکومیت قطعی کیفری داشته‌اند!

البته این وضعیت ناخوشایند از نگاه رسانه‌های داخلی و خارجی دور نمی‌ماند و کلیپ‌های طنز آن تا مدت‌ها در فضای مجازی نیز دست به دست می‌شود و موجبات نارضایتی مردم و نخبگان کشور را فراهم می‌آورد و پیام‌های گلایه‌آمیز آنها برای اعضای شورای نگهبان نیز ارسال می‌شود و طبیعتا صلاحیت هیچ‌یک از این افراد احراز نمی‌شود.

این در حالی است که برای نمایندگی مجلس شورای اسلامی، شرایط متعددی اعم از سن و مدرک تحصیلی ضروری است و افراد کمتر از ۳۰ سال سن و یا فاقد مدرک کارشناسی ارشد، امکان ثبت‌نام در انتخابات را ندارند. در انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا نیز همین طور است و داوطلب عضویت در شورای شهرهای دارای بیش از ۲۰ هزار نفر جمعیت باید حداقل مدرک کارشناسی داشته باشند.

در سیاست‌های کلی انتخابات نیز بر ساماندهی این وضعیت تأکید شده و بر تعیین دقیق معیارها، شاخص‌ها و شرایط عمومی و اختصاصی داوطلبان و نیز شناسایی اولیه توانایی و شایستگی داوطلبان در مرحله ثبت‌نام و همچنین بر تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری توسط شورای نگهبان تصریح شده است.

در این جلسه، پس از بحث و گفتگوهای فراوان میان اعضا، مقرر شد مصوبه سال ۱۳۹۶ شورای نگهبان در خصوص شفاف‌سازی «تعریف و اعلام معیارها و شرایط لازم برای تشخیص رجل سیاسی، مذهبی و مدیر و مدبر بودن نامزدهای ریاست جمهوری» اصلاح شود و برای روشن‌تر شدن ملاک‌های مذکور، داوطلبان ریاست جمهوری هنگام ثبت‌نام، حداقلی از مدرک تحصیلی، حداقلی از سنوات و سوابق مدیریتی و حداقل و حداکثری از سن داشته باشند و وضعیت ثبت‌نام داوطلبان نیز تا حدی ساماندهی گردد. این اصلاحیه برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ شد.

بر اساس اعلام برخی رسانه‌ها بر اساس مصوبه جدید شورای نگهبان برای مشخص شدن جزییات شرایط  کاندیداتوری، از این پس داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری برای ثبت‌نام باید این شرایط را داشته باشند:

۱. سن: ۴۰ تا ۷۵ سال
۲. حداقل دارای مدرک کارشناسی ارشد یا معادل‌ آن
۳. سابقه تصدی حداقل ۴ ساله در سمت‌های مدیریتی
۴. وزرا، استانداران، شهرداران شهرهای بالای ۲ میلیون نفر، فرماندهان نظامی با جایگاه سرلشگری و بالاتر می‌توانند کاندیدا شوند.
۵. داشتن عدم سوءپیشینه و نداشتن سابقه محکومیت کیفری

 

اطلاعیه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات درباره جلسه اخیر وزیر کشور و رییس مجلس

هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در اطلاعیه ای تاکید کرد: هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها منتخب اکثریت نمایندگان مجلس بوده و مطابق قانون تنها مرجع نظارتی انتخابات شوراها به شمار می‌آید که در تصمیمات خود دارای استقلال است و شیوه اخذ تصمیم هیأت نیز به صراحت در قانون بیان شده است.

متن کامل اطلاعیه هیات مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها به شرح زیر است:

«پیرو انتشار خبری به نقل از رئیس دفتر ریاست محترم مجلس شورای اسلامی در رسانه‌ها مبنی بر برگزاری نشستی بین وزیر کشور، رئیس مجلس و برخی از اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و اتخاذ تصمیماتی در این جلسه درباره شیوه بررسی صلاحیت نامزدهای این انتخابات، نکاتی به این شرح به اطلاع ملت شریف و انقلابی ایران اسلامی می‌رسد:

الف) جلسه مذکور که روز یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ماه در دفتر رییس محترم مجلس شورای اسلامی برگزار شد، جلسه ای از قبل تعیین شده نبود بلکه با عنوان استماع گزارش وزیر محترم کشور و معاونان ایشان تشکیل شد و تنها چند ساعت قبل از برگزاری، برخی از اعضای هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها نیز به آن دعوت شدند.

در این جلسه وزیر محترم کشور و معاون ایشان گزارش‌هایی درباره روند انتخابات شوراها ارائه کردند و از منظر خود، دغدغه‌هایی را راجع به کیفیت مشارکت مردمی در انتخابات و نیز چگونگی بررسی صلاحیت نامزدها مطرح کردند و متقابلاً اعضای هیأت نظارت حاضر در جلسه نیز، نکات و دیدگاه های خود را در این باره و موارد دیگر بیان کردند. ریاست محترم مجلس شورای اسلامی نیز در پایان نکاتی را درباره ضرورت مشارکت گسترده مردم در انتخابات، رعایت چارچوب های قانونی و حفظ حقوق مردم در انتخابات مطرح کردند.

ب) هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها منتخب اکثریت نمایندگان مجلس شورای اسلامی است و مطابق قانون تنها مرجع نظارتی انتخابات شوراها به شمار می‌آید که در تصمیمات خود دارای استقلال است و شیوه اخذ تصمیم هیأت نیز به صراحت در قانون بیان شده است.

مطابق قانون، جلسات هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شورا با حضور چهار نفر از پنج نفر رسمیت می یابد و مصوبات آن نیز نیازمند رای حداقل سه نفر از اعضاء است. بر این اساس، ضمن احترام به جایگاه حقوقی شرکت کنندگان در جلسه روز یکشنبه و مطالب مطروحه در آن، مباحث طرح شده در این جلسه را نمی‌توان تصمیم هیأت مرکزی نظارت تلقی کرد و چون تنها سه نفر از اعضای هیات در آن حضور داشته و دو نفر دیگر - از جمله رئیس هیات- در آن حاضر نبودند، جلسه مذکور نمی‌تواند مرجع تصمیم گیری قانونی باشد.

ج) رئیس دفتر ریاست محترم مجلس در مصاحبه خود بیان داشته‌اند: «در جلسه روز گذشته با همین رویکرد و با نظر ریاست مجلس و اعضای هیئت نظارت، پس از مباحثات صورت گرفته تصمیم بر آن شد که در بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شورای شهر، صلاحیت افرادی که استعلام آنها از کلیه مراجع نظارتی مثبت است، با امعان نظر از سوی هیأت نظارت مورد تایید قرار گیرد».

این در حالی است که تاکنون در هیچ یک از جلسات رسمی هیأت نظارت چنین تصمیمی اتخاذ نشده و جلسه مذکور نیز -همان طور که بیان شد- فاقد رسمیت لازم برای اتخاذ تصمیم به عنوان هیأت نظارت است.

البته در صورتی که ریاست محترم مجلس نظری در این باره داشته باشند، از طریق رئیس هیأت نظارت در دستور کار قرار می‌گیرد و به عنوان مصوبه هیأت، رسمیت می‌یابد و ملاک عمل قانونی قرار خواهد گرفت.

د) مطابق قانون، نظر نهایی و رسمی را درباره صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها، هیأت مرکزی نظارت اعلام می‌کند و این هیأت برای بررسی صلاحیت‌ها می‌تواند از منابع و مراجع مختلف استفاده کند. اگر غیر از این بود دیگر نیازی به تأکید قانونگذار برای بررسی صلاحیت نامزدها در هیأت نظارت نبود و با همان استعلام هیأت های اجرائی از مراجع ذیربط ، روند بررسی صلاحیت‌ها نهایی می‌شد. لذا هر گونه طرح بحثی برای محدود کردن اختیارات هیأت نظارت در بررسی صلاحیت نامزدها خلاف قانون است و هر مبحثی در این باره باید در خود هیأت بررسی و تصویب شود.

در عین حال تذکر این نکته نیز ضروری است که هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها در این دوره از ابتدای شروع به کار خود، بنا را بر رعایت کامل قانون و نیز حفظ حقوق و حرمت شهروندان و نامزدهای محترم گذاشته و در توصیه های خود به هیأت‌های عالی نظارت استانی و هیأت‌های نظارت شهرستان‌ها مکرراً تاکید کرده است تا در بررسی صلاحیت نامزدها ضمن بررسی دقیق و مستند، هم چارچوب های قانونی کاملاً رعایت شود و هم حقوق شهروندان و نامزدها مورد نظر قرار گیرد و تضییع نشود.

ه) در حالی که روند بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات شوراها در هیأت‌های عالی استانی تمام نشده و نظر آن هیأت ها هنوز اعلام نشده، متاسفانه برخی مسئولان دولتی با ارائه آمار مغشوش و مغلوط از تعداد ردصلاحیت‌ها، باعث تنش سیاسی شده و پیشاپیش کیفیت مشارکت در انتخابات آینده را به موضوع بررسی صلاحیت‌ها گره می‌زنند.

هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها از بدو شروع روند انتخابات تاکنون، بر ضرورت همدلی و همکاری با دستگاه اجرایی انتخابات در چارچوب قانون اهتمام داشته و در مراحل مختلف نسبت به پیشنهادهای وزارت محترم کشور با رویکرد مثبت مواجهه نموده تا بی‌هیچ مشکلی کار انتخابات پیش برود. این رویکرد در آینده نیز کماکان ادامه خواهد یافت. اما در صورت ادامه چالشهای سیاسی از جانب برخی مسئولان دولت، این شورا ناگزیر خواهد بود برای تنویر افکار عمومی گزارش خود را با مردم در میان بگذارد.

امید است همه دستگاه‌ها و مسئولان ضمن توجه به شرایط کشور نقطه کانونی اهتمام خود را برپایی انتخاباتی باشکوه و قانونمند قرار دهند و با حاشیه تراشی موجب بروز تکدر و تشویش اذهان نشوند.»

 

نامه سعید محمد به رقبای احتمالی

سعید محمد داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری در نامه‌ای خطاب به رقبای احتمالی خود گفت: اول خودم و سپس برادرانم را که قصد نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دارند دعوت می­‌کنم تا بنای رقابت‌های انتخاباتی را نه دعوا و مناقشه و مجادله، بلکه صمیمیت و صداقت و برادریِ مخلصانه قرار دهیم.

 متن کامل نامه سعید محمد به شرح زیر است: «بسم الله الرحمن الرحیم «أَمَا وَ الَّذِی فَلَقَ الْحَبَّةَ وَ بَرَأَ النَّسَمَةَ لَوْ لَا حُضُورُ الْحَاضِرِ وَ قِیَامُ الْحُجَّةِ بِوُجُودِ النَّاصِرِ وَ مَا أَخَذَ اللَّهُ عَلَی الْعُلَمَاءِ أن لا یُقَارُّوا عَلَی کِظَّةِ ظَالِمٍ وَ لَا سَغَبِ مَظْلُومٍ لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَی غَارِبِهَا وَ لَسَقَیْتُ آخِرَهَا بِکَأْسِ أَوَّلِهَا وَ لَأَلْفَیْتُمْ دُنْیَاکُمْ هَذِهِ أَزْهَدَ عِنْدِی مِنْ عَفْطَةِ عَنْزٍ» (نهج البلاغه) برادران عزیز و ارجمندم نامزدهای محترم سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری سلام علیکم ؛ ایام شهادت مولی ­الموحدین علی بن ابیطالب علیه­السلام را تسلیت عرض نموده و امیدوارم عزاداری­‌ها و طاعات در شب‌های عزیز قدر مقبول درگاه قادر متعال قرار گیرد. مطالعه­‌ تجربه رقابت‌های انتخاباتی در دوره‌های گذشته و همچنین وضعیت حاکم بر کشور و مردم عزیزمان برآنم داشت تا مطالبی را با شما برادران عزیز در میان بگذارم. انقلاب اسلامی مردم ایران پیروزیِ گفتمانیِ مردمی خداباور و ستمدیده و مظلوم بر حکومتی وابسته و مستبد بود که به حمدالله در طول ۴۲ سال گذشته با وجود موانع و سختی­‌ها و دشمنی­‌های فراوان با تبعیت از رهنمودها و اوامر نورانی امامِ راحل و رهبر عظیم ­الشان انقلاب و حضور پررنگ و ایثارگونه­‌ی مردم وفادار دستاوردهای بزرگ، افتخارآفرین و درخور توجهی را به ارمغان آورده است. در کنار دستاوردها، موفقیت‌ها و پیروزی‌های به دست آمده متاسفانه شاهد مشکلات، عقب ماندگی­‌ها و ناکارآمدی‌­هایی نیز هستیم که نتیجه­‌ این مسائل متاسفانه منجر به کاهش اعتماد عمومیِ مردم به مجموعه اجرایی و مدیریتی کشور گردیده است!

مردمی که در طول ۴۲ سال گذشته از نثار هرگونه سرمایه و ظرفیتی برای حفظ و پیشبرد اهداف انقلاب و نظام دریغ نورزیده‌­اند امروز از مدیران و مسئولان اجرایی کشور شدیداً ناراحت و گله­‌مندند و تلاش و اقدام برای وقوع تحولی عظیم و همه جانبه جهت عبور از وضعیت نامطلوب کنونی را مطالبه می‌نمایند. بنابراین کشور تحول می‌­خواهد، تحولی که سه اصل دارد که ضرورتاً این اصول باید قابل سنجش و ارزیابی باشد.

تحولی سه گانه مبتنی بر برنامه­‌ای دقیق و حساب شده، کارنامه‌ای موفق، قابل اتکاء و روشن برمبنای نیروی انسانی کارآمد، طراحی و پایه گذاری شود که نتیجه‌­ی آن ایجاد «ایران قوی» است. برادرانِ عزیز ما مدیران باید در مقابل ناکارآمدی ها و کاستی­‌های حاکمیتی جانب توده مردم را بگیریم و به آنها حق دهیم. باید بپذیریم که وجود برخی بی عملی‌­ها، کم عملی‌­ها، دیر عملی­‌ها، سوء مدیریت‌­ها و ندانم کاری‌­ها یک واقعیت است و نمی‌توان آن را انکار کرد! مردم از سفره، اقتصاد و معیشت خود به شدت ناراضی هستند و این نارضایتی برخاسته از زیاده‌­خواهی و رفاه‌­طلبی مردم نیست بلکه در حقیقت آنها دچار تنگنا و دشواری شده­‌اند. متهم این وضعیت ناراحت کننده کارگزاران هستند نه انقلاب! چشم امید مستضعفین و محرومین سختی‌­دیده و رنج‌کشیده به این انتخابات است و ما باید با ارتقاء محسوس کارآمدی و توزیع عادلانه فرصت­‌ها و امکانات انقلاب اسلامی را از اتهام ناتوانی و ناکارآمدی برهانیم.

باید این انتخابات تبدیل به یک فصل تازه و سرآغاز یک تحول همه جانبه­‌ مدیریتی و پا نهادن چهره­‌های نو، گمنام، توانمند و بانشاط، همراه چهره­‌های امتحان پس داده به عرصه حکمرانی کشور شود. ما از اهداف تعیین شده در «سند چشم انداز ۱۴۰۴ و همچنین سیاست‌های کلی» ابلاغی رهبر معظم انقلاب شدیداً عقب هستیم. مردم از مشاهده‌ ریاکاری‌­ها، تبعیض‌­ها، بی عدالتی­‌ها، اشرافیت سیاسی و اقتصادی، قول دادن­‌ها و عمل نکردن‌­ها و شنیدنِ اخبار روزانه فساد خسته شده­‌اند! همه توان و اراده ما باید صرف استفاده حداکثری از تمامی ظرفیت‌ها و سرمایه‌های موجود در کشور خصوصاً جوانان با انگیزه، دانشمند، کارآمد، انقلابی اما منزوی برای ارتقاء امید و اعتماد مردم به نظام اسلامی و حل مشکلات و مسائلی که گریبانگیر کشور و مردم عزیزمان شده است، گردد. ورود به منازعات انتخاباتی و زد و خوردهای سیاسی به هیچ عنوان به مصلحت کشور و مردم عزیز ما نیست! مردم از وضع کنونی که ناشی از سیاست­‌زدگی، باندبازی و جناح­‌گرایی می‌باشد خسته‌اند و از همه مسئولین و مدعیان توقع دارند که با کنار گذاشتن دعواها و منازعاتِ، دست در دست هم نهاده و با تکیه بر ظرفیت­‌های داخلی و بهره‌­مندی از موقعیت‌های بین‌المللی، هوشمندانه و بصورت جهادی و شبانه روزی مشکلات و مسائل کشور را حل نموده و طعم شیرین زندگی مومنانه و عزتمندانه را زیر سایه نظام مقدس جمهوری اسلامی به کام آن ها بچشانند و بنشانند.

با توجه به نکات عرض شده می‌­توان انتخابات پیش رو را که در آغازین سال­‌های گام دوم انقلاب اسلامی رقم خواهد خورد فصل مهمی در ایجاد یک تحول عظیم و همه جانبه در شیوه حکمرانی و مدیریت کشور به منظور «تحقق آرمان و شعارهای انقلاب اسلامی» و همچنین اصلاح رویه­‌های اجرایی برای ساماندهی و ارائه «خدمت عادلانه، عزتمندانه و فراگیر به مردم عزیز ایران» دانست. مهمترین تکلیفی که رهبر حکیم، از ما خواسته­‌اند تلاش برای استقرار دولت جوان انقلابی به عنوان تنها راه علاج مشکلات کشور است. تقریر و تفسیر ایشان از دولت جوان حزب‌اللهی را باید ملاک و مبنای حرکت خود قرار دهیم و البته جوانگرایی را به هیچ عنوان نباید به معنای پیر­زدایی و تجربه ستیزی برداشت کنیم و از ایجاد دوقطبی از مفاهیم جوان_پیر و جوان گرایی_پیر زدایی باید جداً پرهیز کنیم.

البته جوانی و جوان صرفاً به منابع انسانی مربوط نمی شود فرایندها، قوانین، سازه­‌ها و کل یک سیستم باید جوانسازی شود. از سوی دیگر تجربه هم به معنای سابقه و خاطره نیست! چه بسا افراد با سابقه‌ای که تجربه‌های موفقی نداشته‌اند و چه بسا جوانانی که با تجربه هستند. تجربه یک مفهوم تشکیکی است که مراتب دارد و حداقل و حداکثر. باید انبوه کارآمدی­‌های نظام و انقلاب اسلامی روایت شود و کاظمی آشتیانی‌­ها، شهریاری­‌ها، احمدی روشن­‌ها، قاسم سلیمانی‌­ها، ستاری‌­ها، طهرانی مقدم‌­ها، فخری زاده­‌ها، همت­‌ها، آوینی‌­ها، صیادها، باکری‌ها و باقری‌­ها زمام امور را به دست بگیرند. از این رو اول خودم و سپس برادرانم را که قصد نامزدی در سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری دارند دعوت می­‌کنم تا بنای رقابت‌های انتخاباتی را نه دعوا و مناقشه و مجادله، بلکه صمیمیت و صداقت و برادریِ مخلصانه قرار دهیم. برادران بزرگوار مهمتر از از روز انتخابات فردای انتخابات است که باید با توکل بر خدای متعال، دست در دست هم، همگام و همدل در راستای اعتلای نام ایران عزیزمان در یک سنگر و تحت اراده و هدایتِ رهبر انقلاب و متکی و دلگرم به حضور و پشتیبانی مردم عزیز در مقابل همه خباثت­‌ها، رذالت‌­ها و دشمنی‌­های دشمنان اسلام و ایران خصوصاً آمریکای جهانخوار و رژیم غاصب صهیونیستی مقاومت و ایستادگی نموده و برای ادای این امانت بزرگ و رساندن این کشتی طوفان­زده به ساحل امنِ ایمان و آرامش تلاش و مجاهدت نماییم.

بی‌­تردید چنین تفکر و اعتقادی می­‌تواند زمینه ساز وقوع رقابتی سالم و جذاب و مومنانه شده و در نتیجه ایجاد نشاط فراگیر و عمومی و همچنین مشارکت حداکثری و مسئولانه­‌ی مردم عزیز و بزرگوارمان در این سرزمین کهن در انتخابات ۱۴۰۰ محقق سازد.

به امید روزهای بهتر برای مردم ایران اسلامی برادر شما سعید محمد»

 

«انتخاب شو» با هدف معرفی نامزدهای انتخاباتی پخش می‌شود

«انتخاب شو»، ویژه برنامه ای سیاسی است که از شبکه تلویزیون اینترنتی روستا تی وی و با هدف معرفی نامزدهای شورای اسلامی شهر و روستا به روی آنتن می رود. این برنامه با اجرای بهروز تشکر پخش می شود و در نظر دارد تا در گفتگویی شفاف و بی پرده با کاندیداهای انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا فرصتی را برای معرفی نامزدها و برنامه های آن ها به وجود آورد.

بنا بر این گزارش، ویژه برنامه «انتخاب شو» در طول هفته و از طریق تلویزیون اینترنتی روستا تی ‌وی منتشر می ‌شود و سعی دارد تا با معرفی کاندیداها و برنامه های آن ها، مردم را در انتخاب فرد اصلح کمک کند و همچنین به افزایش میزان مشارکت حداکثری مخاطبان در انتخابات بیفزاید.

 

بیش از ۳۳ هزار صندوق الکترونیک در کشور استفاده می‌شود

جمال عرف معاون سیاسی وزیر کشور و رییس ستاد انتخابات کشور در جریان بازدید از کارگاه آماده سازی تجهیزات الکترونیکی انتخابات کشور، با تشریح این موضوع که رویکرد وزارت کشور، متمرکز بر تقویت زیرساخت های الکترونیکی در امر خطیر برگزاری انتخابات است، گفت: امروز زیرساخت های الکترونیک خوب و قابل توجهی در کشور برای برگزاری انتخابات تمام الکترونیک برقرار شده است.

رییس ستاد انتخابات کشور با اشاره به توافق صورت گرفته با هیئت نظارت مرکزی مجلس در خصوص برگزاری انتخابات تمام الکترونیک در برخی کلانشهرها و شهرهای کشور، گفت: در انتخابات پیش روی شوراها در کلانشهرها به جز تهران، مراکز استان ها و تعدادی از شهرها از صندوق الکترونیک استفاده می شود.

عرف با بیان اینکه امروز از نزدیک در جریان آخرین وضعیت به روز رسانی دستگاههای صندوق الکترونیک قرار گرفته ایم، تشریح کرد: خوشبختانه روند کار مثبت و رو به جلو است.

معاون وزیر کشور خاطرنشان کرد: بیش از ۳۳ هزار صندوق الکترونیک در کشور استفاده می شود که تا الان بیش از ۲۵ هزار صندوق به روزرسانی شده و امید داریم تا هفته آتی تمام دستگاهها تجهیز و آماده روز انتخابات شوند.

رییس ستاد انتخابات کشور در بخش دیگری از صحبت های خود از ارسال دستگاههای صندوق الکترونیک به استان ها طی هفته های آتی خبر داد و گفت: این دستگاهها از سوی استانداری ها در شهرستان ها توزیع می شود.

عرف همچنین گفت: امید داریم با این اقدام هم به بند ۱۲ سیاست های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری عمل کرده باشیم و هم گامی به سوی الکترونیکی کردن کامل انتخابات در کشور برداشته باشیم.

رییس ستاد انتخابات کشور ابراز امیدواری کرد: به امید خدا با روند رو به جلوی موجود، در آینده ای نزدیک در همه مراکز استان ها و شهرستان ها انتخابات تمام الکترونیک برگزار می شود.

عرف در خصوص مراحل برگزاری انتخابات الکترونیکی و اینکه شامل مرحله صندوق رای گیری شامل این فرآیند می شود؛ گفت: در گذشته، بدون صندوق الکترونیک هم ۲۴ مرحله از ۲۵ مرحله کلی انتخابات را الکترونیکی برگزار کردیم و این موضوع در انتخابات اسفند ماه سال ۹۸ هم انجام شد.

وی در این خصوص گفت: در مرحله قبلی، انتخابات الکترونیک از احراز هویت تا مرحله شمارش آرا و اعلام نتایج صورت گرفت و تنها مرحله باقی مانده، صندوق الکترونیک بود.

معاون وزیر کشور با بیان اینکه با آمدن صندوق الکترونیک، دیگر همه مراحل، کاملا الکترونیکی است، گفت: با تلاش های صورت گرفته، هیات نظارت مرکزی با قرار گرفتن صندوق الکترونیک در برگزاری انتخابات شوراها موافقت کرد.

وی اضافه کرد: در دوره قبل در ۱۳۹ شهر انتخابات الکترونیک صورت گرفته بود و در این دوره قرار بر این است که برگزاری انتخابات شوراها در کلان شهرها به جز تهران و تعدادی از مراکز استانها و شهرهای دیگر با صندوق الکترونیک انجام  گیرد که این امر باعث افزایش سرعت عمل در شمارش آرا و اعلام نتایج می شود.

 

دعوت مجمع متخصصین از لاریجانی برای حضور در انتخابات

مجمع متخصصین ایران در نامه ای، از علی لاریجانی برای نامزدی در انتخابات پیش رو دعوت کرد.

متن این نامه به شرح زیر است:

«بسم الله الرحمن الرحیم
جناب آقای دکتر علی لاریجانی
با سلام و تحیات
باتوجه به اهمیت انتخابات ریاست جمهوری فرارو و ضرورت اتخاذ دیپلماسی فعال ایران در عرصه های بین المللی بخصوص در دهه اخیر و با التفات به جایگاه رفیع حضرتعالی در مدیریت کلان نظام تدبیر ملی از یک طرف و از طرف دیگر با توجه به شرائط بسیار حساس کشور در مواجهه با سلسله مشکلات داخلی و خارجی اعم از نرخ بیکاری گسترده دانش آموختگان دانشگاهی در سطح روستاها و مناطق محروم و کمتر توسعه یافته، نرخ لجام گسیخته تورم و رکود اقتصادی ناشی از آن در سالهای متمادی در چند دهه گذشته که بعضا ایران را در صدر کشورهای با ضریب فزاینده فلاکت اقتصادی در جهان قرار داده است، کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن کاهش چشمگیر قدرت خرید عموم مردم، کاهش درآمد سرانه ریالی و ارزی ملت شریف ایران، استیصال بنگاههای تولیدی و صنایع کوچک، متوسط و بزرگ در سطوح ملی و منطقه ای، سیاستهای انقباضی بانک مرکزی و در محاق قرار دادن بخش خصوصی نسبت به سایر بخش های دولتی، انسداد در مراودات مالی در روابط بین دولی، عدم مهار ضریب فزآینده پولی در بخش پول و شبه پول نقدینگی طبق آمارهای رسمی، رانت اطلاعات اقتصادی و گسترش سیطره نهادهای اقتصادی وابسته به حاکمیت در شقوق مختلف نظام اقتصاد ملی بویژه در تنگنا قراردادن کار آفرینان و متولیان بخش غیر دولتی، افزایش فساد نهادینه شده در تار و پود شبکه ارتباطات مالی و پولی با رویکرد قوانین دست و پاگیر ، فراگیرشدن فقر عمومی و تنزل شاخص های رفاه اجتماعی، بروز تبعیض در شاکله نظام بروکراتیک و دیوان سالاری، حرکت خلاف جهت بزرگ سازی بخش دولتی و استنکاف از برون سپاری و رها سازی تصدی گری وظائف دولت، گسترش آسیب های اجتماعی از نظام یارانه غیرکارامد در طی سالهای گذشته تا عمق روستاها، فقدان انگیزه در نسل جوان نسبت به آینده نگری شکوفاگرایانه و تحول آفرین در عرصه تشکیل خانواده ، اشتغال پایدار و امنیت فضای کسب و کار برای جوانان بی پناه این مرزوبوم و بسط و توسعه آزادیهای اساسی ملت مصرح در قانون، احترام بیش از پیش به بایسته های قانون اساسی، آزادی فعالیت احزاب و گروهای سیاسی در چهارچوب قانون، آزادی مطبوعات و عدم تفتیش عقاید، برسمیت شناختن اقلیت در کنار اکثریت در نظام تدبیر ملی، مشارکت صاحب نظران در سطوح تصمیم سازی و تصمیم گیری، پذیرش نظارت عمومی و اتخاذ سازوکار مناسب آن، استقبال از تشکیل دولت سایه توسط متخصصین و کارشناسان با سلائق مختلف سیاسی و الزام مشارکت فعال مدنی در استمرار هویت جمهوریت و اسلامیت ایران عزیز و قوی و بنا به درخواست مجدانه نخبگان سراسرکشور  به نمایندگی  از اجتماع بزرگ متخصصین و نخبگان ایران با استمزاج از رهنمودهای رهبر فرزانه انقلاب اسلامی مبنی بر حضور افرادی صاحب برنامه و مصصم در انتخابات ریاست جمهوری از حضرتعالی جهت حضور در انتخابات ریاست جمهوری رسما دعوت بعمل می اوریم.
انتظار است با پشتوانه خیل گسترده دانشگاهیان و متخصصین ایرانی داخل و خارج کشور از همه دیدگاه ها بتوانیم مسیر سلامت جستن ایران را در عرصه داخلی و بین المللی فراهم آوریم.
در پیمودن این مسیر آرزومند نیایش های پاک آحاد ملت عزتمند و تحول خواه کشور در آستان خداوند قادر متعال هستیم.

مجمع متخصصین ایران»

 

محسن رضایی رسما اعلام کاندیداتوری کرد

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به صورت رسمی اعلام کاندیداتوری کرد.

محسن رضایی گفت: به عنوان سرباز وطن به صحنه انتخابات ورود می‌کنم تا گفتمان شبکه نفوذ را خنثی کنم.

او افزود: جلوی سراب دروغین دیپلماسی در برابر میدان می‌ایستم و با آنانی که با دوگانه سازی سراب آرامش آسایش دیپلماسی ذلت و تسلیم در مقابل مقاومت و میدان، به تحریف افکارعمومی می‌پردازند مبارزه می‌کنم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام همچنین گفت: زمانی که شبکه نفوذ، ساختار دولت را به فساد و جاسوسی و مزدوری و اشرافیگری آلوده کرده است، وظیفه من به عنوان یک سرباز حضور در میدان و بسیج نیرو‌های وطن دوست و جوان‌های انقلابی است.

رضایی تصریح کرد: برخی با بی شرمی و وقاحت، خیانت‌ها، کارشکنی‌ها و فساد کارگزاران و عدم موفقیت آنان در اداره کشور را به گردن سرباز وطن و فرمانده وطن می‌اندازند و فرمانده میدان را عامل روسیه معرفی می‌کنند.

 

اعلام حمایت جبهه اصلاحات ایران از محمدجواد ظریف

جبهه اصلاحات ایران در بیانیه‌ای در حمایت از ظریف نوشت: انتشار اظهارات وزیر امور خارجه در قالب مصاحبه‌ای که با هدف ثبت دستاورد‌ها و ناکامی‌های مدیران عالی دولت یازدهم و دوازدهم با دستور رییس جمهوری صورت گرفته است، بازتاب‌های گسترده‌ای در مجامع سیاسی، رسانه‌ها و افکار عمومی داشت.

این بیانیه افزود: در اغلب کشور‌های درگیرِ جنگ‌ها و تنش‌های نظامی، بحث بر سر اینکه استراتژی و سیاست خارجی کلان کشور باید عمدتاً در «میدان» توسط نظامیان تعیین شود یا در «پایتخت» توسط سیاستمداران و دیپلمات‌ها، بحث متداولی است. در یک فضای سالم، سیاستمداران، جامعهٔ مدنی، رسانه‌ها و تحلیل‌گران قادرند به واکاوی ابعاد مختلف این بحث بپردازند و در نهایت با نقش‌آفرینی نهاد‌های اجماع‌ساز ملی به اصلاح فرایند‌ها و ایجاد «توازن» و «هماهنگی» و «هم‌افزایی» میان میدان و دیپلماسی کمک و هر دو را خادم منافع و توسعهٔ ملی و خیر همگانی کنند.

جبهه اصلاحات ایران تصریح کرد: متاسفانه، اما شاهد بودیم حتی صرف فاش شدنِ سخنان محرمانهٔ وزیر امور خارجه ایران در این باره مایه تقبیح و تکفیر و تهدید ناروای او شد! عجیب اینکه صدا وسیمایی که چند روز پیش در برنامه‌ای به رئیس جمهور اتهام سهمگین و ناروای گرا دادن برای ترور شهید سلیمانی را زد اکنون از نقد کارشناسانهٔ وزیر خارجه در نشستی غیرعمومی برآشفته است.

این بیانیه خاطرنشان کرد: در یک عرصهٔ سیاسی سالم و دموکراتیک، وزرای امور خارجه قادرند مسائل، معضلات و چالش‌هایشان را در رسانه‌ها و تلویزیون ملی با مردم در میان بگذارند و برای رفع موانع رایزنی و چاره‌اندیشی کنند. متاسفانه، اما شاهد بودیم صرفِ بیان چالش‌ها در چارچوب یک گفت وگوی محرمانه پشت در‌های بسته برای وزیر امور خارجه ایران هزینه می‌سازد!

جبهه اصلاحات ایران تصریح کرد: باعث تاسف است که شبکهٔ تلویزیونی عربستان سعودی (ایران‌اینترنشنال) موفق شده با تقطیع سخنان ظریف و ترویج تفسیری مغرضانه از اظهارات محرمانهٔ او با همراهی افراطیون داخلی فضای سیاسی کشور را گل‌آلود و مدعیان «بصیرت» و «دشمن‌شناسی» را به ایجاد دوگانه‌ای برساخته، خطرناک و زیان‌بار میان «ظریف» و «شهید سلیمانی» ترغیب کند. امروز می‌دانیم که حتی لازمهٔ توفیق ایران در امضای قرارداد‌های استراتژیک با سایر کشور‌ها (از جمله چین) احیای برجام، رفع تحریم‌ها و خروج از لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف است که جملگی مستلزم دیپلماسی تواناست.

این بیانیه یادآور شد: گفتگو با جواد ظریف در چارچوب یک پروژه تحقیقاتی تاریخ شفاهی صورت گرفته است. عجب اینکه گویی برخی انتظار داشتند جواد ظریف حتی در چارچوب یک گفت وگوی محرمانهٔ درون‌سازمانی به آیندگان و کسانی که بناست بعد‌ها از تجربیات او درس بیاموزند دروغ بگوید و عافیت‌طلبانه سخنانی بر زبان براند که نافع موقعیت کنونی سیاسی اوست!

جبهه اصلاحات ایران اضافه کرد: با دقت در محتوای کامل این مصاحبه به روشنی می‌توان دریافت یکی از کارگزاران باسابقهٔ نظام جمهوری اسلامی که در فراز و نشیب‌های روابط بین‌المللی ۴۲ سالهٔ پس از انقلاب نقش‌آفرین بوده است صادقانه و صریح ابعاد توانمندی‌ها و ابزار‌های در اختیار دستگاه دیپلماسی کشور برای حل مسائل و بحران‌های سیاست خارجی کشور را برمی‌شمارد و به پاره‌ای از ضعف‌های ساختاری، راهبردی و عملیاتی بر اساس تجربه و نمونه‌های روشن تاریخی اشاره می‌کند.

این بیانیه تصریح کرد: فحوای کلی این مصاحبه گویای آن است که در طول ۴۲ سال گذشته هرگاه دستگاه دیپلماسی کشور بر اساس سیاست‌های کلی نظام وارد میدان شده است و همهٔ مولفه‌های قدرت ملی و امکانات کشور از جمله اجزای سیاست داخلی، قدرت اقتصادی و توان بازدارندهٔ نظامی ایران پشتوانهٔ آن بوده است کامیابی برای ملت ایران به دست آمده و افتخار این کامیابی نصیب همهٔ ایرانیان شده است و در مواردی که به هر دلیل میان دستگاه دیپلماسی و سایر ارکان نظام در پیگیری راهبرد‌ها و برنامه‌های عمل شکافی افتاده است، دستاوردی به بار ننشسته و ملت ایران متضرر شده است.

جبهه اصلاحات ایران افزود: معرکه‌گیری و بهره‌برداری مغرضانه و تحریف‌گرانه از محتوای این مصاحبه علیه وزیری که امروز در صف مقدم تلاش برای حل و فصل یکی از مهمترین پرونده‌های سیاست خارجی کشور قرار دارد، نباید جایگاه او را تضعیف کند. از دکتر روحانی رییس جمهوری و دستگاه اطلاعاتی کشور انتظار داریم عامل یا عوامل مقصر در انتشار این مصاحبهٔ محرمانه را شناسایی و با مرتکبان این رخداد برخورد قانونی کنند و برای کاهش آسیبِ فضاسازی‌های حول این ماجرا و اطلاع‌رسانی عمومی شفاف هرچه سریع‌تر اقدام کنند.

جبهه اصلاحات ایران ضمن آرزوی توفیق بیشتر برای محمدجواد ظریف وزیر خارجه در مذاکرات جاری و قدردانی از دستاورد‌های گذشته او، نسبت به تبعات دوگانه‌سازی‌های مخرب میان میدان و دیپلماسی (که باید متوازن و خادم یک‌دیگر و منافع ملی بمانند) در آستانهٔ احیای برجام و رفع عزتمندانه تحریم‌های ظالمانه علیه ملت ایران، ابراز نگرانی می‌کند.

 

دیدار انتخاباتی محسن رضایی، رستم قاسمی و سعید محمد

محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام و نامزد احتمالی انتخابات سیزدهمین دوره ریاست‌جمهوری از دیدار انتخاباتی خود با ۲ تن از نامزد‌های احتمالی خبر داد.

رضایی با انتشار تصویری از دیدار خود با رستم قاسمی و سعید محمد، فرماندهان پیشین قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء سپاه در صفحه خود در توییتر، نوشت: «‏در نگرش اسلامی ایرانی به مدیریت، «داوطلبی برای مسوولیت» با «تلاش برای کسب قدرت» کاملاً متفاوت است. در انتخابات ۱۴۰۰ فارغ از هر نتیجه ای، قرار است ‎برادرانه و ‎همه با هم ایران را بسازیم».

 

محمود صادقی برای انتخابات ریاست جمهوری اعلام کاندیداتوری کرد

محمود صادقی نماینده دوره دهم مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگویی ضمن تایید اینکه داوطلب کاندیداتوری انتخابات ریاست‌جمهوری سیزدهم خواهد شد، گفت: برنامه‌ام را به جبهه اصلاحات ارائه خواهم کرد.

وی در پاسخ به این سوال که شما در انتخابات یازدهمین دوره مجلس ردصلاحیت شدید، آیا ممکن است در این انتخابات نیز صلاحیت‌تان تایید نشود؟ عنوان کرد: با خداست!

صادقی در خصوص ارتباط خود با دیگر افراد پیشنهاد شده در نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان هم اظهار داشت: همه افراد عضو یک مجموعه هستند و تعاملاتی با یکدیگر دارند.

وی در پاسخ به این سوال هم که اگر تایید صلاحیت بشوید و چند کاندیدای اصلاح‌طلب در صحنه حضور داشته باشند، برنامه‌تان چه خواهد بود؟ گفت: ما تابع تصمیم جمعی هستیم. کاندیدای نهایی از طریق جبهه اصلاحات معرفی خواهد و دیگر کاندیدا‌ها به نفع کاندیدای واحد کناره‌گیری خواهند کرد.

گفتنی است که جبهه اصلاحات ۱۴ گزینه را به عنوان گزینه‌های پیشنهادی این جبهه برای انتخابات ریاست جمهوری مطرح کرد که محمدجواد ظریف، اسحاق جهانگیری، مصطفی تاج‌زاده، مسعود پزشکیان، محمدرضا عارف، محسن هاشمی، محمد شریعتمداری، مصطفی کواکبیان، محمود صادقی، زهرا شجاعی، شهیندخت مولاوردی، عباس آخوندی و صادق خرازی جزو آن‌ها هستند.

 

یادآور می شود: بنا بر اعلام ستاد انتخابات کشور ثبت نام داوطلبین این انتخابات از روز سه شنبه مورخ ۲۱ اردیبهشت آغاز و تا پایان وقت اداری روز شنبه مورخ ۲۵ اردیبهشت به مدت ۵ روز ادامه می‌یابد.

 

براساس ماده ۶۵ قانون انتخابات ریاست جمهوری انتخاب شوندگان هنگام  ثبت نام  باید  دارای شرایط زیر باشند:

۱- از رجال مذهبی، سیاسی.

۲-ایرانی الاصل .

۳-تابعیت کشور جمهوری اسلامی ایران.

۴-مدیر و مدبر.

۵-دارای  حسن سابقه و امانت و تقوی.

۶-مومن و معتقد  به مبانی جمهوری اسلامی ایران و مذهب رسمی کشور

 

 

پایان پیام/50

منبع: شبستان

کلیدواژه: نامزدهای انتخاباتی ستاد انتخابات انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ستاد پیشگیری و رسیدگی به جرائم و تخلفات انتخابات سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری هیأت مرکزی نظارت بر انتخابات شوراها انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا ستاد انتخابات استان تهران صلاحیت نامزدهای انتخابات انتخابات ریاست جمهوری انتخابات ریاست جمهوری بررسی صلاحیت نامزدها رییس ستاد انتخابات کشور هیات های نظارت شهرستان بررسی صلاحیت نامزدهای اعلام کاندیداتوری نامزدهای جبهه انقلاب نظارت شهرستان ها جبهه اصلاحات ایران انتخابات شوراها ریاست جمهوری اعلام نظام جمهوری اسلامی تخلفات انتخاباتی انتخابات شورای شهر مجلس شورای اسلامی برگزاری انتخابات ریاست محترم مجلس حضور در انتخابات ثبت نام داوطلبان صندوق الکترونیک بررسی صلاحیت ها سومین جلسه ستاد مقام معظم رهبری جبهه اصلاحات مشارکت حداکثری اسحاق جهانگیری انتخابات ۱۴۰۰ انقلاب اسلامی شرح زیر محمدجواد ظریف سیاست های کلی شورای نگهبان انتخابات پیش اسلامی ایران اردیبهشت ماه برای حضور میان دوره ای مشکلات کشور قانون اساسی داشته باشند اجرایی کشور شوراهای شهر محمود صادقی اصلاح طلبان سیاست خارجی مطابق قانون افکار عمومی اعضای هیأت وزارت کشور امور خارجه محسن رضا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۳۳۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مراکز هسته‌ای کشور در امنیت هستند

فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور تاکید کرد: آمادگی مقابله با هرگونه تهدید رژیم صهیونیستی را داریم. - اخبار سیاسی -

به گزارش حوزه دفاعی خبرگزاری تسنیم، به نقل از روابط عمومی کل سپاه؛ سردار سرتیپ پاسدار احمد حق طلب فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور در گفتگویی درباره اقدام احتمالی رژیم صهیونیستی در واکنش به عملیات پیروزمندانه "وعده صادق" مبنی بر حمله به تاسیسات هسته‌ای کشور اظهار کرد: این تهدیدات مربوط به امروز و دیروز نیست، از سال‌های قبل رژیم جعلی صهیونیستی علاوه بر تهدید ، نسبت به اقدامات خرابکارانه و تروریستی در حوزه صنعت هسته‌ای کشور مبادرت ورزیده است.

وی افزود: هرچند بر اساس پروتکل‌ها و استانداردهای جهانی و قوانین و مقررات آژانس بین‌المللی هسته‌ای همه کشورها از حمله به تاسیسات هسته‌ای پرهیز داده شده‌اند ؛ در عین حال جمهوری اسلامی ایران همواره و از همان  ابتدا آمادگی مقابله با این تهدیدات را داشته است .

سردار حق طلب با اشاره به اینکه اخیراً رژیم صهیونیستی در یک اقدام جنایتکارانه با حمله به بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در کشور سوریه همه قوانین و مقررات بین‌المللی را زیر پا گذاشت، تصور نمی رفت  مجددا در اقدام مذبوحانه دیگری  بخواهد تهدید حمله مراکز هسته‌ای کشورمان  را مطرح کند،بیان داشت :به لطف الهی و با تدابیر مقام معظم رهبری و فرماندهی کل قوا و تلاش فرزندان ملت ایران در نیروهای مسلح با استفاده از طرح‌های پدافند غیرعامل و همچنین امکانات و تجهیزات بسیار پیشرفته و نیز به واسطه پراکندگی مجموعه‌ها و تاسیسات هسته‌ای کشورمان در سرزمین پهناور ایران ، آمادگی مقابله با هرگونه تهدید رژیم صهیونیستی را داریم.

فرمانده سپاه حفاظت و امنیت مراکز هسته‌ای کشور با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران در آمادگی کامل به سر می‌برند، خاطرنشان کرد : مراکز هسته‌ای دشمن صهیونیستی شناسایی و اطلاعات لازم از همه اهداف در اختیار ما است و به اصطلاح برای پاسخ به اقدام احتمالی آنها  ،دست‌ها روی ماشه شلیک موشک‌های قدرتمند برای نابودی اهداف مشخص شده است.

وی با بیان اینکه در صورتی که رژیم صهیونیستی بخواهد اقدامی علیه مراکز و تاسیسات هسته‌ای ما انجام دهد حتماً و قطعاً با واکنش ما مواجه و برای مقابله به مثل با سلاح‌های پیشرفته مراکز هسته‌ای رژیم مورد تهاجم و عملیات قرار خواهد گرفت، تاکید کرد : اگر رژیم جعلی صهیونیستی بخواهد از تهدید حمله کردن به مراکز هسته‌ای  کشورمان برای تحت فشار قرار دادن ایران استفاده ابزاری کند، تجدید نظر در دکترین و سیاست‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران و عدول از ملاحظات اعلامی گذشته محتمل و قابل تصور می‌باشد.

سردار حق طلب با تاکید بر اینکه به فرمایش مقام معظم رهبری امروز دیگر دوره بزن و در رو گذشته است، گفت : اگر رژیم صهیونیستی اقدام  تجاوزکارانه ای علیه ایران انجام دهد ، نوع پاسخ با تدبیر نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران خواهد بود و آنها مطمئن باشند ضربه‌ای که از نیروهای مسلح دریافت می‌کنند به مانند عملیات "وعده صادق " در تاریخ یادگار خواهد ماند.

 وی در پایان تصریح کرد: به مردم عزیز و شریف ایران اطمینان می‌دهیم ، فرزندان انقلابی شما در سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ، ارتش غیور و قدرتمند جمهوری اسلامی ایران و همچنین سایر نیروهای نظامی ، انتظامی ، اطلاعاتی و امنیتی کشور با استفاده از طرح‌های پدافند غیرعامل و همچنین ابزار‌ها و تجهیزات پیشرفته حفاظتی و امنیتی از تاسیسات مراکز و مجتمع‌های هسته‌ای کشور حفاظت و صیانت می‌کنند ، لذا مراکز هسته‌ای کشورمان در امنیت کامل است .

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کرمانشاه میزبان نمایشگاه و کارگاه خیابانی نقاشی «وعده صادق»
  • ارتش جمهوری اسلامی یک ارتش صلح دوست است
  • گرامیداشت روز ارتش از سوى سفارت جمهوری اسلامی ایران در ریاض
  • حجم مبادلات تجاری ایران و تاجیکستان به ۲۷۰ میلیون دلار رسید
  • مراکز هسته‌ای کشور در امنیت هستند
  • بخش‌نامه تحقق جهش تولید با مشارکت مردم ابلاغ شده است
  • شیوه‌نامه مشوق‌های خدمتی برای کسب مهارت دانش‌آموختگان دانشگاهی ابلاغ شد
  • نامه مجمع کارآفرینان به رئیس‌جمهوری؛ چالش‌های گمرکی را برطرف کنید
  • سپاه و ارتش در کنار هم دژ مستحکم برای صیانت کشور هستند
  • آغاز انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در کرواسی