Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فردا»
2024-04-19@08:54:06 GMT

سیاه بازی آمریکا برای مقصر جلوه دادن ایران در مذاکرات

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۳۴۱۱

سیاه بازی آمریکا برای مقصر جلوه دادن ایران در مذاکرات

خبرگزاری مهر: قرار است از امروز جمعه دور جدید مذاکرات مربوط به احیای برجام (بازگشت آمریکا به برجام و لغو تحریم های ایران) انجام شود اما پیش از آغاز این گفتگوها مقامات آمریکایی با انجام مصاحبه هایی سعی دارند تا ایران را مقصر طولانی شدن مذاکرات معرفی کنند.

در همین رابطه یک مقام وزارت خارجه آمریکا مدعی شد رسیدن به توافقی برای بازگشت و پایبندی همزمان ایران و آمریکا به برجام طی چند هفته آتی ممکن است، اما این موضوع منوط به «تصمیم سیاسی» تهران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

رویترز از قول این مقام آمریکایی که نامی از وی نبرده، می نویسد: «آیا امکان بازگشت دوجانبه ما (ایران و آمریکا) به تعهدات برجامی یا توافق روی این موضوع، طی چند هفته آینده ممکن است؟ بله ممکن است و تنها زمان آن را نشان خواهد داد؛ به این خاطر که نهایتا تحقق این موضوع منوط به تصمیم سیاسی ایران است».

او اظهار داشت اگر ایران خواستار بیش از آنچه تعهدات برجامی آمریکا و کمتر از آنچه تعهدات خود ایران است، نباشد، توافق ممکن است.

این مقام با این‌حال تاکید کرد که «شکاف در مواضع دو کشور هنوز ادامه دارد».

وی در ادامه افزود: به دلیل مذاکره غیرمستقیم با ایران، این مذاکرات زمان‌بر است و انتقال پیام میان ایران و آمریکا از سوی سایر کشورها، برخی مواقع به سوء‌تفاهم می‌انجامد.

تاکنون سه دور مذاکرات هسته‌ای برای بازگشت ایران و آمریکا به تعهدات هسته‌ای خود در قالب برجام انجام شده و قرار است از امروز -جمعه- چهارمین دور مذاکرات آغاز شود.

این دیپلمات آمریکایی همچنین در واکنش به انتشار خبر دستیابی به توافق برای آزادی زندانیان دو تابعیتی آن را «بی‌رحمیِ وصف‌نشدنی» خواند و گفت: «انتشار چنین اخباری بر زجر خانواده این زندانیان می‌افزاید».

او تاکید کرد که ایالات متحده همچنان مستقل از مذاکرات برای احیای برجام، به صورت فشرده در حال تلاش برای آزادی این افراد است و می‌خواهد این افراد هر چه زودتر نزد خانواده‌هایشان بازگردند.

مقام آمریکایی گفته است تا انتخابات ریاست‌جمهوری خردادماه در ایران، امکان رسیدن به توافق وجود دارد اما این موضوع بسته به تصمیم سیاسی ایران است.

او درباره شرایط دستیابی به توافقی برای احیای برجام گفت: طرفین در حال ابداع توافقی تازه نیستند و اگر به متن برجام رجوع شود مشخص است که چه تمهیداتی از سوی دو طرف باید اندیشیده شود.

منبع: فردا

کلیدواژه: ایران آمریکا مذاکرات وین ایران و آمریکا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۳۴۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گروسی به ایران سفر خواهد کرد

اسلامی رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: گزارشاتی که گروسی یا مدیر کل آژانس شورای حکام و شورای امنیت سازمان ملل اعلام می‌کند دو بخش دارد یک بخش برجام است و یک بخش پادمان است.

وی گفت: در بخش پادمان روابط برقرار است و دوربین‌های آژانس نصب است و آنها نظارت دائمی دارند و دانش اطلاعاتی آنها نسبت به عملکرد ما همیشه به روز است.

اسلامی افزود: درحال حاضر ۱۲۰ بازرس تائید شده وجود دارد که یا در ایران مستقر هستند یا در حال رفت و آمد به ایران هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: ایران هرگونه فعالیت هسته‌ای که تعامل بین ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را خدشه دار کند، نمی‌پذیرد.

وی ادامه داد: گزارشی که آژانس به شورای حکام می‌دهد سه ماه یک بار است و شش ماه یک بار به شورای امنیت سازمان ملل ارائه می‌کند در آن انطباق یا عدم انطباق با برجام را گزارش می‌دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی اظهار کرد: اگر آن‌ها به تعهدات خودشان عمل کنند ماهم به تعهدات برجامی خود عمل می‌کنیم.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی سیاست خارجی

دیگر خبرها

  • حماس به تعلیق مذاکرات آتش‌ بس تهدید کرد
  • حماس: آمریکا مذاکرات را به بن‌بست کشانده است
  • نعمتی: نباید فقط خمس را مقصر دانست
  • مقام حماس: آمریکا مذاکرات آتش‌بس را به بن‌بست می‌کشاند
  • اسلامی: اگر آژانس به تعهدات برجامی خود عمل کند ما هم متعهدیم
  • گروسی به ایران سفر خواهد کرد
  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • روسیه: آمریکا مقصر افزایش تنش در خاورمیانه است
  • مورایس: نه انتقادی می‌کنم و نه کسی را مقصر می‌دانم
  • درخواست کوبا از واشنگتن برای کاهش تحریم‌ها