Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-23@17:35:34 GMT

قیمت جهانی مواد غذایی برای یازدهمین ماه گران‌تر شد

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۳۶۵۵

قیمت جهانی مواد غذایی برای یازدهمین ماه گران‌تر شد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) اعلام کرد قیمت جهانی مواد غذایی در آوریل برای یازدهمین ماه متوالی افزایش یافت و به بالاترین حد از ماه مه سال ۲۰۱۴ صعود کرد.

 شاخص قیمت غذای فائو که تغییرات ماهانه سبدی از غلات، دانه‌های روغنی، محصولات لبنی، گوشت و شکر را بررسی می‌کند، در آوریل به ۱۲۰.۹ واحد در مقایسه با ۱۱۸.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

۹ واحد در مارس رشد کرد و شکر بزرگترین افزایش را در میان شاخصهای اصلی این سبد داشت. آمار مارس پیش از این ۱۱۸.۵ واحد اعلام شده بود که مورد بازبینی صعودی قرار گرفت.

شاخص قیمت غلات فائو در آوریل بر مبنای ماهانه ۱.۲ درصد و بر مبنای سالانه ۲۶ درصد افزایش یافت. نگرانیها در خصوص وضعیت محصول آرژانتین، برزیل و آمریکا باعث افزایش ۵.۷ درصدی قیمت ذرت در ماه گذشته شد اما قیمت گندم تا حدود زیادی ثابت بود. در مقابل، قیمت جهانی برنج کاهش داشت.

شاخص قیمت روغن گیاهی فائو تحت تاثیر قیمت بالاتر روغنهای سویا، کلزا و پالم که قیمت پایینتر روغن آفتابگردان را جبران کرد، در آوریل ۱.۸ درصد نسبت به ماه پیش افزایش یافت.

شاخص قیمت لبنیات در آوریل ۱.۲ درصد رشد کرد که تحت تاثیر تقاضای قوی از سوی آسیا برای کره، پودر شیر بدون چربی و پنیر بود. شاخص قیمت گوشت تحت تاثیر تقاضای قوی از سوی شرق آسیا ۱.۷ درصد رشد کرد.

شاخص قیمت شکر پس از افت شدیدی که در مارس داشت، در آوریل بر مبنای ماهانه ۳.۹ درصد و بر مبنای سالانه ۶۰ درصد افزایش پیدا کرد. این افزایش چشمگیر تحت تاثیر نگرانیها نسبت به عرضه محدودتر در فصل زراعی ۲۰۲۱-۲۰۲۰ به دلیل برداشت کند در برزیل و خسارت یخبندان در فرانسه روی داد.

فائو پیش بینی خود برای تولید جهانی غلات در سال ۲۰۲۰ را به میزان ۱.۷ میلیون تن افزایش داد و به ۲.۷۶۷ میلیارد تن رسید با این حال میزان تولید برآورد شده ۲.۱ درصد نسبت به سطح سال ۲۰۱۹ کاهش نشان می دهد.

بر اساس گزارش رویترز، این آژانس سازمان ملل همچنین نخستین دورنمای گندم در فصل زراعی ۲۰۲۲-۲۰۲۱ را ارائه و پیش بینی کرد تولید به ۷۷۸.۸ میلیون تن می رسد که با انتظار برای افزایش شش درصدی تولید در اتحادیه اروپا، ۰.۵ ردصد بالاتر از برآورد سال ۲۰۲۰ خواهد بود./ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: شاخص قیمت تحت تاثیر بر مبنای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۳۶۵۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیگنال جدید طلا به سکه؛ بازار از بلاتکلیفی خارج می‌شود؟

قیمت طلای جهانی امروز و در شروع معاملات این هفته بازار جهانی طلا نزولی شد. بر این اساس برخی از سکه‌بازان با اشاره به نزول قیمت طلا پیش‌بینی می‌کنند که امروز جناح افزایشی بازار سکه از سوی بازار طلا حمایت نخواهد شد.البته تحلیل‌گران فنی معتقدند بازار بلاتکلیف است.

به گزارش اقتصادنیوز، سکه بازان در معاملات نقدی روز گذشته شاهد افت‌وخیز قیمت سکه امامی بودند. آن‌طور که شواهد نشان می‌دهد این فلز گران‌بهای داخلی دیروز تا کف کانال ۴۳ میلیون تومان پایین آمد؛ اما در این محدوده حمایت شد و به سمت پله‌های میانی حرکت کرد.

به‌این‌ترتیب عصر یکشنبه هر قطعه سکه امامی با ۴۳ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بسته شد. همچنین حباب سکه هم با افزایش دوباره به ۷ میلیون رسید. این در حالی است که روز شنبه حباب سکه در حدود ۶ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان قرار داشت.

البته در معاملات پشت خطی یکشنبه‌شب بنا بر ادعای دسته‌ای از معامله‌گران روند صعودی سکه ادامه پیدا کرد و این فلز زردرنگ داخلی به نیمه کانال یاد شده رسید.

با این‌حال بازارهای جهانی در شب گذشته بازگشایی شدند و قیمت اونس طلا و نفت وست تگزاس اینترمدیت مسیر کاهش را دنبال کردند.

بر همین اساس نرخ طلای جهانی در زمان تدوین این گزارش ریزش قابل‌توجهی را ثبت کرده بود و با ۲۳۷۰ دلار به فروش رسید که نسبت به دیروز تقریباً ۲۲ دلار پایین آمده بود؛ بنابراین برخی از سکه بازان با اشاره به نزول قیمت طلا پیش‌بینی می‌کنند که در روز جاری جناح افزایشی بازار سکه از سوی بازار طلا حمایت نخواهد شد.

البته دیروز یک خبر در مورد احتمال احیای مذاکرات برجام و مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا در بین دسته‌ای از معامله‌گران دست‌به‌دست می‌شد؛ خبری که البته ایرنا رسانه وابسته به دولت به نقل از یک منبع آگاه این ادعا را رد کرده است.

در مجموع تحلیل‌گران فنی معتقدند بازار بلاتکلیف است و این را در نوسان دلار و سکه در یک محدوده مشخص می‌توان مشاهده کرد. البته نکته بازار این است که برخی‌ها با محاسبه دلار نهفته در سکه عرضه شده مرکز مبادله معتقدند فروش سکه با این نرخ به بازار سیگنال می‌دهد.

فنی‌های بازار می‌گویند امروز مرز ۴۳ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان برای جناح افزایشی مهم است و در صورتی که بالای آن ماندگار شود احتمال ورود خریداران به بازار وجود دارد. بااین‌حال برخی دیگر می‌گویند با ریزش قیمت طلا احتمالاً سکه دوباره به سمت کف کانال ۴۳ میلیون تومان حرکت کند و عقب‌نشینی از این مرز را تست خواهد کرد.

دیگر خبرها

  • انتقادها از افزایش مالیات ارزش افزوده چای بالا گرفت/ کالا گران و قاچاق زیاد می شود
  • ۲۲ درصد دانش آموزان قزوینی دچار اضافه وزن هستند
  • قیمت جهانی نفت چقدر افزایش یافت؟
  • قیمت جهانی نفت امروز ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • سیگنال جدید طلا به سکه؛ بازار از بلاتکلیفی خارج می‌شود؟
  • قیمت طلای جهانی دوشنبه ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • قیمت جهانی طلا به ۲۳۷۵ دلار و ۵۸ سنت رسید
  • قیمت جهانی طلا امروز ۱۴۰۳/۰۲/۰۳
  • صعود بورس | افزایش ۲۷ هزار و ۱۴۶ واحدی شاخص کل
  • «کنسرو ماهی» صدرنشین گرانی خوراکی‌ها؛ شیرخشک ۵۷ درصد گران شد