Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@05:42:39 GMT

تولید علوفه مراتع فقط جوابگوی ۳/۵میلیون واحد دامی است

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۳۷۰۶

تولید علوفه مراتع فقط جوابگوی ۳/۵میلیون واحد دامی است

رئیس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی گفت: میانگین تولید علوفه مراتع استان حدود ۱ میلیون ۶۲۵ هزار تن می باشد که حدود نیمی از آن یعنی ۸۱۲ هزار و۵۰۰ تن قابل بهره برداری است که پاسخگوی ۵/۳ میلیون واحد دامی در طول فصل چرای مجاز می باشد در حالی که دام موجود در مراتع بیش از ۲ برابر این تعداد می باشد

 آب و خاک از مهمترین منابع ملی و ثروتهای هر کشوری محسوب میشود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این منابع قسمتی از منابع طبیعی هستند که بیشتر قشر کشاورز و دامدار با این منابع سرو کار دارند و حفاظت، حمایت و اصلاح این منابع باید در درجه اول کارهای هر کشوری قرار گیرد. یکی از با ارزش ترین منابع طبیعی که منبع اصلی درآمد بعضی از کشورها محسوب میشود مراتع هستند منابعی که این روزها بنا به دلایل متعدد در معرض خطر قرار گرفته اند. در همین خصوص علی پاسبان رئیس امور مراتع اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان خراسان رضوی توضیح داد:مراتع استان  با وسعتی در حدود ۵/۶  میلیون هکتار گسترده ترین اکوسیستم طبیعی استان بوده که حدود ۶۰ درصد از عرصه استان را در بر می گیرد و مدیریت این مراتع یکی از مهمترین اهداف سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری  می باشد. پوشش گیاهی این مراتع مهمترین عامل حفظ آب و خاک و تامین علوفه دامهای اهلی و وحوش و سایر موجودات زنده در این عرصه می باشد

وی در توضیح دلایل ایجاد خشکسالی این سالهای مراتع بیان کرد:بهره برداری بی رویه از مراتع  و خشکسالی ها  موجب نابودی عرصه های مرتعی به لحاظ تغییر در وضعیت مرتع و تراکم پوشش گیاهی شده تا جایی که مراتع متراکم و خوب را به مراتع فقیر و فاقد پوشش و بیابانی تبدیل کرده است که متاسفانه هر ساله هم این روند  رو به افزایش است

وی در توضیح میانگین تولید علوفه مراتع استان گفت: میانگین تولید علوفه مراتع استان حدود ۱ میلیون ۶۲۵ هزار تن می باشد که حدود نیمی از آن یعنی ۸۱۲ هزار و ۵۰۰ تن قابل بهره برداری است که پاسخگوی ۵/۳ میلیون واحد دامی در طول فصل چرای مجاز می باشد در حالی که دام موجود در مراتع  بیش از ۲ برابر این تعداد می باشد.

پاسبان با ابراز ناراحتی از کاهش تولید علوفه در مراتع استان اضافه کرد: متاسفانه کاهش بارندگی و خشکسالی در سال آبی جاری باعث کاهش تولید علوفه و فشار مضاعف به مراتع گردیده است. طبق آمار اداره کل هواشناسی، در سال آبی جاری تا پایان فروردین نسبت به میانگین استان ۸۰ میلی متر کاهش بارندگی داشته ایم (۴۷ درصد کاهش) و هر میلی متر کاهش بارندگی باعث کاهش تولید علوفه به یک سوم  میانگین برداشت  خواهد شد.

با توجه به اینکه اکثر مراتع استان جهت دامداران و مرتعداران در سنوات گذشته  ممیزی شده و مرتعداران ذیحق برابر شیوه نامه های مربوطه  مشخص  و دارای پروانه چرای دام می باشند و موظف به تهیه طرح های مرتعداری پس از ممیزی می باشند، تا کنون برای حدود ۵/۲ میلیون هکتار  از مراتع استان طرح مرتعداری تهیه وپس از انعقاد قرارداد اجرای طرح با مشارکت مرتعداران نسبت به احیاء و اصلاح مراتع برابر طرح مربوطه اقدام می گردد

وی در توضیح اقدامات انجام شده جهت اصلاح و احیاء مراتع افزود: چه اقداماتی جهت اطلاح و احیاء مراتع انجام می شود گفت: تا کنون  اقدامات بیولوژیک مانند کپه کاری، بذ ر پاشی، بوته کاری، اقدامات بیو مکانیک مانند کنتور فارو همراه با بذ ر پاشی، هلالی آبگیر با بوته کاری  یا بذر پاشی، اقدامات مکانیکی مانند احداث آبشخور  و آب انبار، مرمت چشمه، حفر چاه مالداری، اقدامات مدیریتی مانند قرق مراتع و مدیریت چرای دام جهت اصلاح و احیاء مراتع انجام شده است.

انتهای خبر/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: علوفه دامی تولید علوفه مراتع مراتع استان منابع طبیعی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۳۷۰۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

قریب به ۸تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در شهرستان زاهدان معدوم شد

دکتر حامد گنجعلی رئیس اداره دامپزشکی زاهدان بیان کرد: از ابتدای امسال تاکنون کارشناسان واحد نظارت اداره دامپزشکی زاهدان طی بازدید‌های نظارتی مستمر و شبانه روزی از ۸۸۴ واحد صنفی تولید، نگهداری و عرضه فرآورده خام دامی در سطح شهرستان زاهدان، ۲۰۲ واحد صنفی موارد غیربهداشتی مشاهده گردید.

وی افزود: قریب به ۳۷ تن  فرآورده‌های خام دامی برای نمونه‌برداری و ادامه روند قانونی ضبط گردیده و قریب به ۸ تن فرآورده خام دامی که بدلیل شرایط ظاهری نامناسب و یا براساس نتایج آزمایشگاهی غیرقابل مصرف انسانی تشخیص داده شده به دستور مقام محترم قضایی معدوم گردید.

دکتر گنجعلی گفت: همچنین تعداد ۲۹ واحد صنفی متخلف با هماهنگی مرجع قضایی پلمب و ۳۸ نفر متخلف بهداشتی نیز برای ادامه روند قانونی به مراجع قضایی معرفی گردیدند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان زاهدان اذعان داشت: بمناسبت هفته سلامت تعداد ۱۷۴ مورد گشت نظارتی_بهداشتی مشترک با ادارات ذیربط ازجمله: دادستانی، دانشگاه علوم پزشکی، تعزیرات حکومتی، مرکز بهداشت، صنعت و معدن و... تشکیل و برگزار گردید.

دکتر حامد گنجعلی اظهار کرد: با توجه به وسعت و تنوع کار، سامانه گویای ۱۵۱۲ اداره دامپزشکی زاهدان آماده دریافت شکایات، گزارشات، انتقادات و پیشنهادات همشهریان عزیز می‌باشد تا با همکاری هم بتوانیم هدف دامپزشکی که همان نظارت بر غذا از مزرعه تا سفره است را تحقق ببخشیم و برای این امر از مردم میخواهیم تا گوش شنوا و چشم بینای ما در حوزه بهداشت و سلامت باشند.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • کاهش فواصل بهداشتی واحد‌های دامی از ۳۰ تا ۱۰۰ درصد
  • هشت تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در زاهدان معدوم شد
  • طرح کنترل کوچ ومدیریت چرای دام تا پایان اردیبهشت
  • ۲۱۱ هزار کیلوگرم فرآورده خام دامی در البرز معدوم شد
  • معدوم سازی هشت تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در زاهدان
  • قریب به ۸تن فرآورده خام دامی غیرقابل مصرف در شهرستان زاهدان معدوم شد
  • کاهش ۵۰ درصدی مصرف آب‌های زیرزمینی در افق ۱۴۲۰
  • تولید ۹۶۰ تن ترتیکاله علوفه‌ای در بهشهر
  • اجرای آتش بُر در روستای بیشه
  • آیا دستمزد پائین کارگران می‌تواند، جوابگوی مسکن، پوشاک و خوراک آنها باشد؟