Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «قدس آنلاین»
2024-04-25@04:30:47 GMT

افت قیمت دلار چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۳۷۰۸

افت قیمت دلار چه تاثیری بر بازار سرمایه دارد؟

نرخ دلار درحالی بعد از ماه ها وارد کانال ۲۱ هزار تومان شده است که یک کارشناس بازار سرمایه بر این باور است که بر اساس معادلات اقتصادی، نرخ دلار بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان خواهد بود اما حتی با دلار ۲۰ هزار تومانی نیز، سهم های بازار سرمایه ارزشمند بوده و کاهش نرخ دلار، نه تنها باعث کاهش ارزش سهم ها نمیشود، بلکه با توجه به قیمت های جهانی، جذابیت خرید آن ها نیز افزایش میابد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش قدس آنلاین روزبه شریعتی ، درمورد نرخ دلار در روزهای آینده توضیح داد: بسیاری از اقتصاددانان برآورد میکنند با فروش دو میلیون بشکه نفت که درآمد تقریبا ۴۵ میلیارد دلاری را در پی دارد، با میزان درآمد غیرنفتی و با توجه به اینکه نرخ های فوق العاده جهانی در همین محدوده باقی بماند، درآمد نزدیک به ۷۰ میلیارد دلاری در سال جاری برای کشور رقم بخورد که نسبت به سال های گذشته مخصوصا سال ۹۹ که تقریبا امکان فروش نفت برای ایران وجود نداشت، رقم بسیار بالایی است.

وی ادامه داد: بنابراین در بهترین شرایط، یعنی چنانچه بتوانیم دو میلیون بشکه نفت صادر  و ارز حاصل از فروش نفت را دریافت کنیم و صادرات غیرنفتی که ۲۵ میلیارد دلار است باقی بماند، با توجه به اینکه کشور به واردات دارایی های سرمایه ای، قطعه، ماشین، موبایل و... نیاز دارد، برآورد می شود  دلار در محدوده ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان باقی بماند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه جلوی واردات در دو تا سه سال گذشته گرفته شده است، اظهار کرد: میزان واردات در سال ۱۳۹۹، ۴۰ میلیارد دلار بوده که برابر با سال ۱۳۸۳ است. درواقع به قدری جلوی واردات به صورت انقباضی گرفته شده است، میزان واردات برابر با سالی است که جمعیت کشور تقریبا ۱۳ میلیون نفر کمتر بود. قطعا نمیتوان این مسیر را ادامه داد و با این گشایش اقتصادی و فروش نفت باید دوباره واردات برخی از کالاهای را از سر بگیریم. پس قیمت دلار در سال جاری همان ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان است. معاولات اقتصادی نشان میدهد که دلار زیر ۲۰ هزار تومان نمیتواند پایدار باشد.

برخی سهم ها حتی با دلار ۲۰ هزار تومانی هم جذاب هستند

شریعتی با تاکید بر اینکه اصل مهم برای بازار سرمایه ثبات نرخ دلار است، گفت: عدم شفافیت از طرف رئیس دولت به بازار سرمایه تزریق شد. درحالی که تابستان به مردم اعلام شد که سرمایه خود را به بورس بسپارند، زمانی که بازار ۶۰ درصد اصلاح کرده بود صحبت از دلار ۱۵ هزار تومانی میکردند! اما دلار ۱۵ هزار تومان با کدام مبنای اقتصادی؟ بر اساس گزارش بانک مرکزی در انتهای سال ۱۳۹۹ حجم نقدینگی کل کشور ۳.۵ میلیون میلیارد تومان و حجم کل پول کشور نزدیک ۷۰۰ هزار میلیارد تومان است. با این اعداد احتمالا دلار در محدوده ۲۲ هزار تومان باقی میماند.

وی با بیان اینکه ۶۰ سهم بزرگ بازار سرمایه در شرایط تعادلی قرار دارند، اظهار کرد: بازار جهانی بسیار قوی پیش میرود، مس به محدوده ۱۰ هزار دلار و ورق گرم فولاد در بازار جهانی به محدوده هزار دلار رسیده است و قیمت ها شرایط رویایی را طی میکنند. حتی با دلار ۲۰ هزار تومانی هم P  به E  برخی سهم ها چهار تا پنج است.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: بنابراین شرایط قیمت سهم ها طوری نیست که اگر دلار در قیمت  ۲۰ هزار تومان هم ثابت شود بازار اصلاح کند.  اگر قیمت سهم ها منطقی است دلیل نمیشود با کاهش نرخ دلار، ارزش آن ها کاهش یابد، بلکه فقط جذابیت خرید بالاتر می رود.

منبع: خبرگزاری ایسنا

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: دلار نرخ دلار ۲۰ هزار تومان بازار سرمایه هزار تومانی نرخ دلار سهم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۳۷۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش

رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران با تاکید بر این نکته که بازار خودرو به دلیل کاهش تنش‌های اخیر به شرایط آرام و رکودی سابق خود بازگشته است، گفت: خودرو‌های وارداتی نه تنها باعث کاهش قیمت نشدند، بلکه به دلیل تعداد اندک و قیمت بالایشان رکود بازار را تشدید کرده‌اند.

گروه صنعت، معدن و تجارت بازارنیوز- سعید ترکاشوند؛ «اسد کرمی» رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران در گفتگو با بازارنیوز پیرامون وضعیت فعلی بازار خودرو اظهار کرد: این بازار به دلیل تشدید تنش‌های ایجاد شده در هفته‌های قبل با افزایش قیمت همراه شد، اما با فروکش شدن این وقایع، الان شرایط آرامی را سپری می‌کند. اکنون تقریباً چند روزی است که بازار خودرو به رکود سابق خود بازگشته است.

وی درباره خودرو‌های وارداتی تزریق شده به بازار و قیمت آن‌ها گفت: این اتومبیل‌ها به سبب تعداد اندک آن‌ها قیمت‌های مناسبی ندارند. به عنوان مثال، الان قیمت خودرویی مانند تویوتا کرولا ۱۲۰۰ در بازار ۴ میلیارد تومان است؛ لذا وجود چنین اتومبیلی با این قیمت نمی‌تواند اثر مثبتی بر بازار خودرو بگذارد.


کرمی تاکید کرد: در ابتدای مطرح شدن موضوع واردات خودرو، دولت و مجلس اعلام کردند که یکی از اهداف واردات، کاهش قیمت در سطح بازار خواهد بود، اما با گذشت نزدیک به یک سال از واردات اولین محموله، واردات نه تنها نتوانست قیمت‌ها را کاهش دهد، بلکه رکود بازار را هم تشدید کرده است.


رئیس اتحادیه نمایشگاه‌داران خودرو تهران تاکید کرد: واردات خودرو تاکنون نتوانسته انتظارات مردم را به خوبی برآورده کند.


وی با اشاره به کاهش فروش ۱۱ و ۱۲ درصدی ایران‌خودرو و سایپا در سال ۱۴۰۲ تصریح کرد: در سال گذشته این دو شرکت ذیل سامانه یکپارچه فروش خودرو تعهداتی را در قبال متقاضیان خودرو قبول کردند، اما در نهایت نتوانستند در برخی موارد به وعده خود عمل کنند. در آن سال این دو خودروساز، یا نوع خودرو‌های درخواستی را تغییر دادن و یا اینکه مبلغی بیشتر از اعداد تعیین شده در سامانه را درخواست کردند. همین موضوع باعث انصراف بسیاری از آن مصرف‌کنندگان شد.


کرمی همچنین در پاسخ به این سوال که خبر تغییر قیمت کارخانه‌ای خودرو‌ها توانسته است بخش تقاضا در بازار خودرو را بهبود دهد؟، گفت: این موضوع تاثیر چندانی در وضعیت بازار خودرو نداشته و این بازار همچنان در وضعیت رکودی سابق خود قرار دارد.


پایان پیام//

نام نویسنده: برچسب ها: خودرو ، بازار خودرو ، صنعت خودرو ، اسد کرمی ، اتحادیه نمایشگاه داران ، قیمت خودرو ، خودرو خارجی لینک کوتاه خبر: bzna.ir/000T9N

دیگر خبرها

  • «قیمت دلار» برای اولین بار به ۴۴ هزار تومان رسید!
  • فاصله نرخ ارز بازار با نرخ نیمایی را کم کنید؛ وگرنه با خروج سنگین سرمایه روبرو می شوید
  • ریزش نرخ دلار چه تاثیری بر قیمت خودروهای داخلی گذاشت؟
  • بازار لاستیک ترمز برید
  • دولت از بخش خصوصی حمایت کند/ تعویق ۸ ماهه مطالبات واردکنندگان برنج
  • بازگشت بازار خودرو به ساحل آرامش
  • قیمت جهانی طلا کاهش یافت یا افزایش؟
  • بورس در راه تصرف تاج و تخت؟
  • بازار گوشت قرمز در مسیر نجومی شدن / قیمت جدید مرغ اعلام شد
  • عوامل رشد شاخص بورس روزهای اخیر چه بود؟