ایسنا/قم استاد حوزه گفت: انسان در ماه رمضان سائل است، ماه رمضان ماه سؤال است، خداوند سائل را از درگاه خویش نمی‌راند.

حجت‌الاسلام والمسلمین هادی عباسی، مدرس سطح عالی حوزه علمیه با اشاره به شرح دعای روز بیست و چهارم ماه مبارک رمضان گفت: در دعای این روز می‎خوانیم: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذِیکَ وَ أَسْأَلُکَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَکَ وَ لا أَعْصِیَکَ یَا جَوَادَ السَّائِلِینَ؛ خدایا در این ماه‏ آنچه تو را خشنود می‌‏کند از تو درخواست می‏‌کنم و از آنچه تو را ناخشنود می‏‌کند به تو پناه می‌‏آورم و از تو در این ماه توفیق اطاعت و ترک نافرمانیت‏ را خواستارم، ای بخشنده به نیازمندان».

وی در شرح فراز «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ فِیهِ مَا یُرْضِیکَ» افزود: اولین خواسته انسان در روز بیست و چهارم ماه رمضان این است که خداوند آن‌چه موجب خشنودی او است به انسان عطا کند، به عبارتی این فراز درخواستِ موجبات رضایت و خشنودی خدا است و عملی مورد رضایت خداست که حسن فعلی و حسن فاعلی داشته‌ باشد، حسن فعلی به معنای صحیح انجام شدن عمل است به طوری که مطابق با شریعت و دستورات الهی باشد و مهم‌ترین وظیفه شرعی انجام واجبات و ترک محرمات است.
این مدرس حوزه عنوان کرد: امام سجاد(ع) می‌فرمایند: «من عمل بما افترض الله علیهم، فهو ـ من ـ خیر الناس؛ هر کس به آنچه که خدا بر او واجب کرده عمل نماید، او از بهترین مردم است». (بحارالانوار، ج ۷۱، ص ۱۹۵)، حسن فاعلی به معنای این‌ است که عمل به اقتضای ایمان و با انگیزه الهی و قصد قربت انجام شود، خداوند می‌فرماید: «مَن عَملَ صالحا من ذَکرٍ أَوْ أُنثی و هو مؤمن فلنحیینّه حیاةً طیّبة؛ هر کسی کار شایسته کند چه مرد و چه زن، در صورتی که مؤمن باشد، قطعاً او را با زندگی پاکیزه‌‏ای حیات می‌‏بخشیم»، (سوره نحل/ آیه ۹۷).
وی افزود: برای رسیدن به حیات طیب، عمل صالح (حسن فعلی) و ایمان (حسن فاعلی) شرط است؛ رضایت خداوند درجاتی دارد که بسته به درجه عبودیت و بندگی انسان است، هرچه طاعت و بندگی بیش‌تر باشد، رضایت خداوند نیز بیش‌تر است، در چنین روزی از خداوند می‌خواهیم ما را در عملی که موجب رضا و خشنودی او است توفیق دهد.
عباسی خراسانی اظهار کرد: در فراز دوم می‌خوانیم: «وَ أَعُوذُ بِکَ مِمَّا یُؤْذِیکَ؛ خدایا! از آن‌چه که تو را اذیت می‌کند، به تو پناه می‌برم»؛ حال باید ببینیم مراد از اذیت خداوند چیست، خداوند در سوره مبارکه احزاب، آیه ۵۷ می‌فرماید: «إِنَّ الَّذِینَ یُؤْذُونَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ لَعَنهَُمُ اللَّهُ فیِ الدُّنْیَا وَ الاَخِرَةِ وَ أَعَدَّ لهَمْ عَذَابًا مُّهِینًا؛ آنها که خدا و پیامبرش را آزار می‌‏دهند، خداوند آنان را از رحمت خود در دنیا و آخرت دور ساخته، و برای آنها عذاب خوارکننده‏ای آماده کرده است»، در مورد این‌که ایذاء خداوند چیست، احتمالاتی داده‌ شده‌ است، برخی ایذاء خداوند را همان کفر و الحاد می‌دانند؛ زیرا خداوند را به خشم می‌آورد و اذیت خداوند همان به خشم آوردن او است.
وی گفت: ممکن است مراد از اذیت خداوند، اذیت پیامبر(ص) و مؤمنان باشد و ذکر خداوند برای اهمیت این مطلب است، احتمال دیگری که در مورد اذیت خداوند می‌توان بیان کرد، این است که مراد از ایذاء خدا، انجام هر کاری است که نزد خدا و رسول خدا(ص) ناپسند باشد؛ مانند کفر، انواع گناهان، نافرمانی‌ها و ...، به نظر می‌رسد این احتمال جامع‌تر از احتمالات دیگر است.
مدرس حوزه علمیه قم بیان کرد: اذیت خداوند مانند اذیت انسان‌ها نیست بلکه اذیت خدا به معنای انجام کاری بر خلاف اراده او است و این‌گونه نیست که خداوند تحت تأثیر عوامل خارجی قرار گیرد و متأثر شود، ( تفسیر نمونه، المیزان، منهج‌الصادقین، مجمع‌البیان).
وی با اشاره به فراز «وَ أَسْأَلُکَ التَّوْفِیقَ فِیهِ لِأَنْ أُطِیعَکَ وَ لا أَعْصِیَکَ» گفت: سومین درخواست انسان روزه‌دار توفیق اطاعت و گناه نکردن است، توفیق یعنی فراهم ساختن مقدمات برای وصول به مقصود و سلب توفیق از میان بردن آن‌ها است، (تفسیر نمونه)، به عبارتی می‌توان گفت، توفیق فراهم کردن اسباب است امیرالمومنین علی(ع) فرمود: «التَّوْفِیقُ عِنَایَةُ الرَّحْمَنِ؛ توفیق عنایت خداوند رحمن است»، (تصنیف غررالحکم و دررالکلم).
وی افزود: امام جواد(ع) می‌فرمایند: مؤمن باید سه خصلت داشته‌ باشد: یک توفیق داشته‌ باشد، دوم خودش را موعظه کند، سوم نصیحت دیگران را قبول کند؛ انسانی که توفیق دارد و واعظ نفسانی و معرفت نفس دارد و نصایح دیگران را نیز قبول می‌کند، چنین انسانی موفق است؛ در آیه ۸۸ سوره هود آمده‌ است: «وَ ما تَوْفیقی‏ إِلاَّ بِاللَّهِ؛ و توفیق من، جز به خدا نیست».
این مدرس حوزه ادامه داد: از امام صادق(ع) درباره ‌این آیه سؤال شد، حضرت فرمود: «إِذَا فَعَلَ الْعَبْدُ مَا أَمَرَهُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ بِهِ مِنَ الطَّاعَةِ کَانَ فِعْلُهُ وِفْقاً لِأَمْرِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ وَ سُمِّیَ الْعَبْدُ بِهِ مُوَفَّقاً وَ إِذَا أَرَادَ الْعَبْدُ أَنْ یَدْخُلَ فِی شَیْ‏ءٍ مِنْ مَعَاصِی اللَّهِ فَحَالَ اللَّهُ تَبَارَکَ وَ تَعَالَی بَیْنَهُ وَ بَیْنَ تِلْکَ الْمَعْصِیَةِ فَتَرَکَهَا کَانَ تَرْکُهُ لَهَا بِتَوْفِیقِ اللَّهِ تَعَالَی؛ چون بنده‌ای را ببینی که خدا را اطاعت می‌کند و عملش طبق دستور خدا است،‌ به توفیق دست یافته و چنین بنده‌ای موفق است، یا هنگامی که وی به انجام گناهی تصمیم می‌گیرد، می‌بینی خداوند بین او و گناه مانعی ایجاد می‌کند که به آن گناه دست نیابد، توفیق است».
 راه رسیدن به رضایت خداوند اطاعت از او است
وی گفت: انسان موفق انسانی است که به رضایت الهی دست‌یافته و از خشم و غضب او در امان است، راه رسیدن به رضایت و خشنودی خداوند نیز اطاعت از او است، خداوند در آیه ۵۹ سوره مبارکه نساء می‌فرماید: «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم؛ ای کسانی که ایمان آورده‏اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولو الأمر [اوصیای پیامبر] را».
عباسی خراسانی یادآور شد: طبق این آیه شریفه، اطاعت رسول خدا(ص) همان اطاعت خداست و اطاعت اولی‌الامر نیز اطاعت خدا و رسول(ص) است و منظور از اولی‌الامر در این آیه اوصیای پیامبر(ص) یعنی ائمه معصوم(ع) هستند، کسی که توفیق اطاعت خدا را خواسته، قطعاً توفیق اطاعت رسول(ص) و ائمه(ع) را نیز خواسته‌ است؛ زیرا این‌ها در طول یکدیگر و ملازم هم هستند.
وی گفت: خداوند در سوره نساء، آیه ۶۹ کسانی را که از خدا و رسول(ص) پیروی کنند، همنشین انبیاء، صدیقین، شهدا و صالحین می‌داند: «وَ مَن یُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُوْلَئکَ مَعَ الَّذِینَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیهْم مِّنَ النَّبِیِّنَ وَ الصِّدِّیقِینَ وَ الشهُّدَاءِ وَ الصَّالِحِینَ  وَ حَسُنَ أُوْلَئکَ رَفِیقًا؛ و کسی که خدا و پیامبر را اطاعت کند، (در روز رستاخیز) همنشین کسانی خواهد بود که خدا، نعمت خود را بر آنان تمام کرده از پیامبران و صدّیقان و شهدا و صالحان و آن‌ها رفیق‌های خوبی هستند».
عباسی خراسانی عنوان کرد: در مقابل آنان که از اطاعت خدا و رسول(ص) سرباز زنند، گرفتار عذاب می‌شوند: «وَ مَن یَعْصِ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ یَتَعَدَّ حُدُودَهُ یُدْخِلْهُ نَارًا خَلِدًا فِیهَا وَ لَهُ عَذَابٌ مُّهِین؛ و آن کس که نافرمانی خدا و پیامبرش را کند و از مرزهای او تجاوز نماید، او را در آتشی وارد می‌‏کند که جاودانه در آن خواهد ماند و برای او مجازات خوارکننده‏‌ای است»، (نساء/۱۴).
وی افزود: بنابراین با توجه به آیات قرآن کریم، آرامش و سعادت ابدی در گروی اطاعت از خداوند، رسول(ص) و ائمه(ع) است؛ امام علی(ع) می‌فرمایند: ای بندگان خدا! هرکس خدا را اطاعت کند، آسوده خاطر است و مورد بشارت قرار می‎گیرد و هر کس نافرمانی کند، زیان می‎کند و پشیمان می‎شود و روی آسایش را نمی‎بیند، (تحف‌العقول، ۱۵۰).
نویسنده الهی‎نامه اظهار کرد: در فراز آخر«یَا جَوَادَ السَّائِلِینَ»، خدا را به صفت جودش قسم می‌دهیم تا خواسته‌های امروز ما را برآورده‌ سازد، خداوند جواد است؛ یعنی جود و بخشش دارد و به کسی که استحقاق دارد بلاعوض عطا می‌کند، سائل کسی است که سؤال و درخواست می‌کند، دعای امروز با سؤال شروع شد و با سائل ختم شد، این نشان‌گر این است که انسان در ماه رمضان سائل است، در این‌جا همه سائل هستیم، ماه رمضان ماه سؤال است، خداوند سائل را از درگاه خویش نمی‌راند؛ چراکه خود فرموده است: «وَ أَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَر؛ و سؤال کننده را از خود مران»، (ضحی/۱۰).
 نفی مانع و وجوب مقتضی انسان را به کمالات می‌رساند
وی افزود: سؤال انسان در این روز موجبات رضایت الهی، دوری از اذیت و خشم خدا و توفیق اطاعت و نفی عصیان است؛ آن‌چه انسان را به کمالات می‌رساند، به گفته فلاسفه نفی مانع و وجوب مقتضی است، مانع، عصیان و مقتضی، طاعت است و هر دوی این‌ها علت تامه برای رسیدن انسان به کمال هستند، خود ماه رمضان نیز پالایشگاه اطاعت و کمالات انسان است، زشتی‌ها و بداخلاقی‌ها باعث آزار و اذیت و خوبی‌ها سبب کمال می‌شود.
عباسی خراسانی اظهار کرد: ماه رمضان یک پالایشگاه عطرسازی است که انسان‌های بدبو و گناه‌کار را شست‌وشو می‌دهد و آن‌ها را خوشبو می‌کند؛ امام علی(ع) می‌فرمایند: استغفار سبب خوشبو شدن بدن می‌شود، در ماه رمضان انسان هر روز خواسته‌هایی دارد، هرچه مقامات بالاتر می‌آید خواسته‌ها نیز قوی‌تر می‌شود.
وی گفت: روایت شده‌ است که ماه رمضان اولش رحمت، وسطش مغفرت و آخرش اجابت است، اکنون در دهه آخر ماه قرار داریم و زمانی است که دعاهای انسان به استجابت می‌رسد، از خداوند می‌خواهیم که به ما توفیق اطاعت خویش و پرهیز از عصیان را نصیبمان گرداند تا به رضوان الهی برسیم و از خشم او در امان باشیم.
انتهای پیام

عضویت در کانال تلگرام خبربان

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری دعای ماه رمضان عباسی خراسانی اذیت خداوند توفیق اطاعت خدا و رسول اطاعت خدا ماه رمضان اذیت خدا رسول ص

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۳۹۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۰۰۲۲۱۰۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

نامه مطهری به رئیسی: به دنبال رفع تحریم و پیوستن به FATF باشید| از قربانیان آبان دلجویی و به آزادی‌های اساسی ملت توجه کنید

اصولگرایان و حاکمیت یکدست؛ حالا چه خواهد شد؟

پیش‌بینی آرای نامزدهای ریاست‌جمهوری پس از موج انصراف‌ها

نتایج غیررسمی انتخابات ریاست‌جمهوری؛ مشارکت بالای ۵۰ درصد| پیشتازی رئیسی

نرخ تورم ایران در بالاترین نقطه ۲۶ سال گذشته

خبر بعدی:

مردم ایران شایسته بهترین خدمت‌ها هستند

ایسنا/خراسان رضوی تولیت آستان قدس رضوی گفت: فقر، بیکاری، دغدغه زندگی، دغدغه ازدواج و مسکن با کرامت خدادادی انسان منافات دارد. مردم ایران شایسته بهترین خدمت‌ها هستند. مردم وفادار، صبور و انقلابی ایران شایسته بهترین و آرام‌ترین زندگی هستند. شرایطی که امروز مردم دارند، با کرامت آنان ناسازگار است.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی در آیین گرامیداشت ولادت امام رضا(ع) در حرم مطهر رضوی  که با حضور حجت الاسلام ابراهیم رئیسی، رییس جمهور منتخب برگزار شد،ضمن تبریک ایام دهه کرامت اظهار کرد: خداوند به انسان کرامت بخشیده و کسی به انسان جز خدا نمی‌تواند کرامت بخشد. کرامت ودیعه الهی و خدایی است برای بندگان خودش؛ کرامت معانی متعددی دارد که بزرگی ورزیدن، ارجمندی، بخشندگی، بزرگ‌منشی و... معانی آن است.

وی اضافه کرد: ائمه(ع) اصول و ریشه کرامت انسانی هستند. در زیارت جامعه کبیره ائمه به عنوان پایه‌ها و اصول کرامت انسانی معرفی شده‌اند. امامان ما همواره بر کرامت و عزت انسان‌ها تاکید داشته‌ و با لسان و عمل این را نشان داده‌اند.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: عزت بخشیدن به انسان‌ها یعنی کرامت بخشیدن. در سیره حضرت رضا(ع) و برخورد ایشان با مردم این موضوع دیده می‌شود؛ همچنین این موضوع در زندگی ائمه(ع) دیده می‌شود. انسان کریم کسی را رد نمی کند و دست خالی بازنمی‌گرداند. خاندان کرامت همین ائمه(ع) هستند. هیچکس از این درگاه با عظمت ناامید بازنخواهد گشت، چون خدا کریم است و اهل بیت(ع) مظهر و تجلی این صفت خداوند هستند.

حجت‌السلام مروی خطاب به رئیس جمهور منتخب بیان کرد: این منصب را به شما تبریک عرض می‌کنم. خداوند کرامت را برای انسان‌ها مقدر کرده است. در بیان امام صادق(ع) بیکاری منافات با عزت و کرامت خدادی انسان دارد. امروز بخش قابل توجهی از مردم دغدغه‌ها دارند که این شایسته مردم نیست. باید با تلاش، فعالیت و کوشش شبانه روزی این کرامت حفظ شود و به این مردم عزیز، وفادار و مقاوم خدمت کنیم.

وی افزود: از بهترین نیروها که بحمدالله چنین نیروهایی در کشور فراوان موجود است، همه را در جای خود بدون وابستگی جناحی با معیار انقلابی بودن، کارآمد بودن، ضدفساد بودن، به فکر خود و آینده خود نبودن، فرزندان این ملت را فرزندان خود دانستن انتخاب کنیم. انشاالله با روحیه بسیار خوب، صعه‌صدر و تعاملی که در شما سراغ داریم، بهترین نیروها را به خدمت خواهید گرفت.

تولیت آستان قدس رضوی خاطرنشان کرد: همه مردم و مسئولان در هر جایی و منصبی که هستند وظیفه دینی، انسانی و اخلاقی‌شان است که این دولت جدید را کمک و یاری کنند. تقویت دولت تقویت ملت است. تقویت این دولت، تقویت نظام است و همه بهره‌مند خواهند شد. همه در یک کشتی نشسته ایم،اگر یک نفر به این کشتی آسیب برساند و منجر به غرق شدن آن شود، همه سرنشینان غرق خواهند شد.

وی ادامه داد: عقلا، منطقا و شرعا باید با تمام وجود و همه امکانات دولت جدید را یاری کنیم و شاهد رفع نگرانی‌ها و دغدغه‌ها شویم. البته مردم ایران توجه دارند این اقدامات یک روزه انجام نمی‌شود و نیاز به وقت و زمان است. مردم در طول این ۴۳ سال استواری کرده‌اند و اهل صبر و مقاومت هستند. اگر مردم احساس کنند مسئولان نسبت به آن‌ها احساس مسئولیت دارند، همه سختی‌ها را تحمل می‌کنند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • دشمن در انتخابات قصد ناامید کردن مردم را داشت/ پوشیدن لباس سربازی امام زمان(عج) توفیق الهی است
  • شهدای بابلسر روی دور باخت
  • نشست خبری سریال «زیر خاکی ۲» آغاز شد/ پخش فصل سوم این مجموعه تلویزیونی در رمضان ۱۴۰۱
  • شهیدان عملیات رمضان، مظلوم‌ترین شهدا هستند
  • صدور حکم جنجالی بعد از هفته بیست و چهارم لیگ
  • مهدویت در کلام ثامن الحجج(ع)؛ از علل غیبت تا برحق بودن رجعت
  • تمام هم و غم قاضی باید احقاق حق باشد
  • سوره تین با صدای عبدالباسط عبدالصمد
  • خدمت گذاری به مردم در نظام اسلامی یک توفیق الهی است
  • تدوین برنامه های اقتصادی اصناف برای ارائه به دولت سیزدهم/ اقتصاد قوی پشتیبان ایران در دنیا است
  • جدول لیگ برتر ایران در آستانه هفته بیست و چهارم
  • رضا صادقی تیتراژ دودکش۲ را خواند + فیلم
  • عاقبت کسی که بدون راهنمای واقعی وارد عرصه قرآن شود چیست؟
  • دینداری بدون پیروی از راه‌نمایان الهی گمراهی است
  • سید در آغوش سید؛ آن رقابت سخت چه شد؟
  • اختتامیه برنامه‌های دهه کرامت با تقدیر از فعالان فرهنگی و مدافعان سلامت
  • ۳۰۱۷/ شهید علیرضا شهبازى: فرزندانتان را برای اسلام تربیت کنید
  • ملکوت۲ برای رمضان ۱۴۰۱ ساخته می‌شود/ گلایه‌های تهیه‌کننده تلویزیون از رفتارِ حکایت‌های کمال
  • آیت‌الله رئیسی: در ماه‌های اول دولت واکسیناسیون عمومی در دستور کار قرار خواهد گرفت
دیگران می‌خوانند: