Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به حفاظت و آزادسازی رودخانه‌ها از سرشاخه تا سد زاینده‌رود و از سد زاینده‌رود تا تالابگفت: ۱۶۰ هکتار در مسیر رودخانه زاینده‌رود آزادسازی با هدف پیشگیری از سیل در استان انجام شده است. - اخبار استانها -

منصور شیشه‌فروش در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در  اصفهان  با اشاره به اینکه در کل استان اصفهان 4 هزار کیلومتر رودخانه داریم که 3 هزار کیلومتر آن اولویت مطالعه دارد و 2 هزار کیلومتر آن مطالعات آن انجام شده است، اظهار داشت: برای امسال 790 کیلومتر برنامه‌ریزی شده است و امسال مطالعات اول و دوم رودخانه‌ها تعیین می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به اینکه بازه‌هایی که در محدوده جمعیت هستند در اولویت قرار دارند، افزود: بر اساس این مطالعات نحوه حفاظت از اراضی در برابر حوادث تعریف شده است و نقشه‌برداری و حریم بسترها را انجام می‌دهند، همچنین در زمینه پیشگیری از سیل در بازه‌های پر خطر، 180 کیلومتر مطالعات در مرحله دوم ساماندهی شده است و امسال نیز حدود 766 کیلومتر باید مطالعه در مرحله دوم انجام شود.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با بیان اینکه پس از پایان مطالعات حریم و بستر رودخانه‌ها شاخص‌گذاری و بسترهای سیلابی رودخانه‌ها مرزبندی می‌شود، گفت: در سال 99 حدود 400 کیلومتر شاخص‌گذاری انجام شده است و امسال حدود 100 کیلومتر دیگر شاخص‌گذاری انجام می‌شود.

استاندار اصفهان: میزان آب پشت سد زاینده رود به حداقل رسیده است22 درصد از حجم مخزن سد زاینده رود آب دارد

وی با بیان اینکه نصب تابلوهای خطر در مقاطع پر خطر رودخانه‌ها تاکنون 390 مورد انجام شده و امسال هم قرار است 100 مورد پس از مطالعات نصب شود، بیان کرد: عملیات ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها با هدف تثبیت بستر و اصلاح و حفاظت از رودخانه‌ها انجام شده است، در کل 155 کیلومتر ساماندهی در سال گذشته انجام شده و امسال تاکنون 10 کیلومتر و مابقی آن در برنامه است تا انجام شود.

شیشه‌فروش با اشاره به اینکه تاکنون 500 کیلومتر لایروبی رودخانه‌ها انجام شده است و سال گذشته هم 62 کیلومتر انجام شد، اضافه کرد: امسال 100 کیلومتر از رودخانه‌های اولویت‌دار لایروبی می‌شود.

وی ادامه داد: حفاظت و آزادسازی رودخانه‌ها از سرشاخه تا سد زاینده‌رود و از سد زاینده‌رود تا تالاب با هدف جلوگیری از تصرفات انجام شده است و در مناطق شرق و غرب اصفهان و ایجاد جاده‌های دسترسی به آنها به طول 80 کیلومتر با هدف پیشگیری از تصرفات و برداشت‌های غیرمجاز آب انجام شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با اشاره به اینکه 160 هکتار در مسیر رودخانه زاینده‌رود آزادسازی با هدف پیشگیری از سیل در استان انجام شده است، افزود: در محدوده بستر رودخانه‌ها سازه‌های خطرپذیر شناسایی و بانک اطلاعاتی ایجاد شده است و توسط آب منطقه‌ای بازرسی فنی انجام شده و 226 سازه خطرپذیر در مسیر رودخانه‌ها و مسیرها شناسایی شد و به دستگاه‌های مرتبط ابلاغ شده است.

وی با بیان اینکه آب منطقه‌ای موظف شده است که ایمن‌سازی را در حریم رودخانه‌ها را انجام دهد، گفت: با توجه به مطالعاتی که در سطح استان با هدف پیشگیری از سیل انجام شد می‌توان از عوامل تشدید سیل را به دخل و تصرف غیرمجاز در حریم رودخانه‌ها، برداشت بی‌رویه مصالح از رودخانه‌ها، تخریب پوشش‌های گیاهی، تغییر کاربری اراضی، اجرای غیراصولی سازه‌های متقاطع بر رودخانه‌ها اشاره کرد.

شیشه‌فروش با اشاره به راه‌های پیشگیری از سیل گفت: مطالعه و اجرای طرح‌های غیرسازه‌ای و سازه‌ای، احیای مراتع و پوشش‌های گیاهی، احداث کانال‌های جمع‌آوری آب‌های سطحی، تقویت سامانه‌های هشدار سیل، تقویت ایستگاه‌های هواشناسی، آزادسازی حریم رودخانه‌ها، سدسازی و ایجاد مخازن ذخیره آب، احداث سیل‌بندها، اجرا طرح‌های آبخیزداری و لایروبی رودخانه‌ها در دستور کار قرار گرفته است.

 وی با بیان اینکه 351 هزار هکتار در 3 سال اخیر عملیات آبخیزداری در سطح استان انجام شده است، خاطرنشان کرد: امسال 18 پروژه آبخیزداری با اعتبار 10 میلیارد تومان در استان اجرا می‌شود، برای اجرای طرح‌های آبخیزداری استان 1.5 میلیون هکتار مطالعه انجام شده و منابع طبیعی نیاز به 300 میلیارد تومان پول دارد که بتواند در 300 هزار هکتار طرح‌های آبخیزداری را انجام دهد.

انتهای پیام/173/ ت

منبع: تسنیم

کلیدواژه: هدف پیشگیری مسیر رودخانه پیشگیری از سیل سد زاینده رود انجام شده انجام شده رودخانه ها انجام شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۴۲۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان

سازمان هواشناسی برای استان‌های کرمان، هرمزگان و سیستان وبلوچستان هشدار سطح نارنجی وقوع سیلاب، آب‌گرفتگی، طغیان رودخانه‌ها و خسارت به کشاورزان صادر کرد.

به گزارش تسنیم، این بارش‌ها مخاطره جاری شدن روان‌آب، طغیان رودخانه‌ها، سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌ها، لغزندگی جاده‌ها، کاهش دید، اختلال در ناوگان حمل‌ونقل جاده‌ای، ریلی و هوایی، آبگرفتگی معابر عمومی، صاعقه، ریزش سنگ در نواحی کوهستانی، خسارت به سازه‌های موقت و خسارت به صنعت کشاورزی را به همراه خواهد داشت.

سازمان هواشناسی توصیه کرده مردم از رودخانه‌ها و مسیل‌ها و عدم استقرار در مناطق مرتفع فاصله بگیرند. همچنین عدم اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، همراه داشتن تجهیزات لازم و سوخت کافی هنگام سفر با خودرو، خودداری از چرای دام و عدم تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آب‌روها، بازگشایی دهانه پل‌ها، انتقال نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مسقف از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

دیگر خبرها

  • توصیه به پرهیز از توقف در بستر رودخانه زاینده رود
  • هشدار طغیان رودخانه ها در ۳ استان
  • هشدار طغیان رودخانه‌ها در ۳ استان
  • افزایش خروجی سد و رهاسازی آب در بستر زاینده رود/ از توقف در بستر رودخانه خودداری کنید
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • خروجی سد زاینده رود با هدف بازگشایی رودخانه افزایش یافت
  • تنها پل قدیمی تهران با سازه آجری
  • آزادسازی ۹۰ هکتار زمین راکد در شهرک‌های صنعتی استان تهران
  • ۴۰ هزار هکتار اراضی حوضه زاینده‌رود زیر کشت غلات است
  • توصیه‌های کاربردی در زمینه مقابله با سیلاب