Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-03-29@11:32:03 GMT

هنوز نمی‌دانیم کدام کاندیداها احراز صلاحیت می‌شوند

تاریخ انتشار: ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۸۳۷۲

هنوز نمی‌دانیم کدام کاندیداها احراز صلاحیت می‌شوند

به گزارش خبرنگار مهر، عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در برنامه بدون تعارف با اشاره به گمانه‌زنی‌ها درباره احراز صلاحیت شدن یا نشدن کاندیداها اظهار کرد: ما خودمان هم نمی‌دانیم که چه کسانی در نهایت احراز صلاحیت می‌شوند. هیچکدام از اعضای شورای نگهبان مطلع نیستند که نتیجه نهایی چه خواهد شد.

کدخدایی گفت: ما هنوز بحث جدی راجع به بررسی صلاحیت‌ها نداشتیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتر بحث‌ها درباره مقدمات و تعداد افراد است. هیچ سقفی برای تعداد کاندیداها وجود ندارد.

وی افزود: گاهی اوقات می‌گویند صداوسیما از شورای نگهبان خواسته است که تعداد صندلی‌ها را بگوید زیرا ما می‌خواهیم برای مناظرات صندلی‌ها را بچینیم درحالی که اصلا چنین بحث‌هایی نیست.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: از الان تلفن من و برخی از اعضای شورای نگهبان از دریافت پیامک و تماس‌ها راحت نیست. عده‌ای مثلا مطالبه می‌کنند که فلانی باید تائید یا فلانی باید رد شود اما ما که اینجا نشسته‌ایم باید آنچه را قانون مشخص کرده است را رعایت کنیم و نمی‌توانیم براساس نظرات و درخواست‌ها نظر بدهیم. آنچه برای مدنظر است، مستندات در پرونده و شرایطی است که در قانون آمده است.

کدخدایی اظهار کرد: رویه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت افراد، سوابق شخص است و هیچ نگاه حزبی و گروهی نمی‌تواند داشته باشد زیرا اصلا چنین چیزی در قانون نیامده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا شورای نگهبان برنامه کاندیداها را بررسی خواهد کرد؟ گفت: در سال ۹۶ و بعد از ابلاغ سیاست‌های کلی انتخابات، شورای نگهبان یک مصوبه‌ای دارد و یکی از نکاتی که در آن مصوبه ذکر شده است این بود که افراد بتوانند یک برنامه‌ای را ارائه کنند. کسی که می‌خواهد وارد این میدان بزرگ اجرایی شود، باید معلوم شود که چه می‌خواهد بکند.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: ما گاهی اوقات در تبلیغات انتخاباتی می‌شنویم که مطالبی را مطرح می‌کنند که یا در توان آنها نیست یا غیرواقعی است و یا به تعبیر مقام معظم رهبری فریبنده است. این‌ها اغوا کردن مردم است. بنابراین تصمیم بر این شد که شورای نگهبان از کاندیداها دعوت کند و برنامه را بررسی کند. دنبال این هستیم که در این دوره این کار انجام شود.

کدخدایی گفت: بررسی برنامه‌ها برای این است که توانمندی کاندیداها را اجمالا بتوانیم احراز کنیم.

وی با بیان اینکه ضمانت اجرایی این برنامه‌ها با شورای نگهبان نیست گفت: من جایی عرض کردم که ما واقعا نمی‌توانیم محصولاتمان را گارانتی کنیم زیرا بعد از اینکه انتخابات تمام می‌شود، هیچگونه ابزار دقیق یا موثر نظارتی تا ۴ سال بعد نداریم.

سخنگوی شورای نگهبان به اصلاح قانون انتخابات اشاره کرد و گفت: متاسفانه هر زمان که در مجلس مسیر اصلاح آغاز می‌شود، مشکلاتی بوجود می‌آید که از آن هدف اولیه خارج می‌شود.

کداخدایی با اشاره به مصوبه اخیر شورای نگهبان اظهار کرد: برای ثبت‌نام‌ها یک شرایط جزئی‌ درنظر گرفته شده است یعنی اگر کسی می‌خواهد برای انتخابات ریاست جمهوری بیاید، دیگر ۴۰ سال پیش نیست که بگوئیم سواد خواندن و نوشتن داشته باشد کافی است.

کدخدایی گفت: در این مصوبه حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد درنظر گرفته شده است و همچنین داوطلب ریاست جمهوری باید یک سابقه اجرایی مثل پست‌های وزارت، روسای قوا و معاونین روسای سه قوه به مدت حداقل ۴ سال داشته باشد.

وی افزود: در این مصوبه، آنچه قانون به دنبال آن بود ولی موفق نشد را ما به گونه‌ای دیگر تعیین کردیم.

سخنگوی شورای نگهبان تاکید کرد: در این مصوبه، شرایط سنی برای ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری حداقل ۴۰ و حداکثر ۷۵ سال ذکر شده است.

کدخدایی گفت: نظامی‌ها در هر دوره‌ای می‌توانستند در انتخابات شرکت کنند اما در این مصوبه آمده که درجات یا جایگاه‌های بالای سرلشگری امکان ثبت‌نام دارند.

وی در پاسخ به این سوال که آنهایی که قبلا صلاحیتشان احراز نشده می‌توانند برای انتخابات ثبت‌نام کنند؟ گفت: ما قانونا این افراد را نمی‌توانیم از ثبت‌نام منع کنیم ولی خب هزینه‌ای برای وزارت کشور و دوستان اجرایی خواهد بود. از طرف دیگر ما باید دوباره بررسی کنیم و نتیجه همان می‌شود.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: اگر کسی وضعیت خودش را می‌داند و قبلا یکی دو نوبت صلاحیتش تائید نشده است، پس چرا مجددا می‌آید؟

کدخدایی گفت: ما مواردی داشتیم که کسانی که بیشتر با شورای نگهبان هم همراه بودند، عذرشان را خواستیم، اتفاقا از دست ما هم ناراحت شدند.

وی در پاسخ به این سوال که ان فردی که آیت‌الله جنتی بخواهد تائید بشود، تائید خواهد شد؟ گفت: خیر، این چنین نیست. من خودم گاهی با آیت الله جنتی مخالفت می‌کنم.

سخنگوی شورای نگهبان گفت: آیت‌الله جنتی یک رأی دارد و سایر اعضای شورا نیز یک رأی دارند.

کدخدایی گفت: هر کاندیدا برای احراز شرایط باید حداقل ۷ رأی بیاورد. در دوره های گذشته انتخابات ریاست‌جمهوری افرادی بودند که ۶ رأی آوردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا احتمال تغییر زمان انتخابات وجود دارد؟ گفت: خیر. وزارت کشور هم اعلام کرد که انتخابات در موعد خودش برگزار خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به این سوال که آیا انتخابات می‌تواند در چند روز برگزار شود گفت: این مساله نیاز به اصلاح قانون دارد و از جهت اجرایی نیز پیش‌بینی‌های سنگینی نیاز دارد که قطعا در این زمان کم امکانپذیر نیست.

کد خبر 5206534

منبع: مهر

کلیدواژه: مقام معظم رهبری شورای نگهبان عباسعلی کدخدایی انتخابات 1400 آیت الله جنتی بدون تعارف انتخابات 1400 فلسطین مجلس شورای اسلامی برجام روز قدس روز جهانی قدس قاسم سلیمانی شورای نگهبان رژیم صهیونیستی سید عباس عراقچی ایالات متحده امریکا انتخابات ریاست جمهوری محمد جواد ظریف وزارت خارجه پاسخ به این سوال سخنگوی شورای نگهبان ریاست جمهوری کدخدایی گفت ثبت نام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۸۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را به مجلس بازگرداند

به گزارش صدای ایران، سخنگوی شورای نگهبان با بیان اینکه «لایحه عفاف و حجاب هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است» درباره طرح ادعایی از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «تمام ارکان نظام برای جریمه بی حجابی به جمع‌بندی رسیدند» تاکید کرد: تهیه، تدوین و تصویب طرح‌ها و لوایح بر عهده دولت و مجلس است و شورای نگهبان ورودی به مباحث کارشناسی نمایندگان ندارد.
هادی طحان نظیف در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به آخرین وضعیت فرآیند بررسی لایحه عفاف و حجاب در شورای نگهبان گفت: این لایحه چندین مرتبه میان مجلس و شورای نگهبان در رفت‌وآمد بوده و آخرین اصلاحات این لایحه نیز در جلسه شورای نگهبان مورد بررسی قرار گرفت.
وی با بیان اینکه «لایحه عفاف و حجاب هنوز به تایید شورای نگهبان نرسیده است»، اظهار کرد: لایحه عفاف و حجاب به دلیل برخی از ایرادات و ابهامات مجدداً به مجلس برگشت داده شده‌ است و پس از اصلاح و رفع ایرادات از سوی مجلس، مجدداً در شورای نگهبان آن را بررسی می‌کنیم.
سخنگوی شورای نگهبان در پاسخ به پرسشی درباره طرح ادعایی از سوی یکی از نمایندگان مجلس مبنی بر اینکه «تمام ارکان نظام برای جریمه بی حجابی به جمع‌بندی رسیدند» با تاکید بر اینکه تهیه، تدوین و تصویب طرح‌ها و لوایح بر عهده دولت و مجلس است و ما ورودی به مباحث کارشناسی نمایندگان نداریم، عنوان کرد: ایراداتی که نسبت به لایحه عفاف و حجاب داشتیم نیز همین موارد را شامل می‌شود. ما در اظهارنظر نسبت به مصوبات وارد مباحث کارشناسی مجلس نمی‌شویم بلکه در جاهایی که مصوبه خلاف شرع و قانون اساسی باشد، ورود می‌کنیم.


دیگر خبرها

  • احمد مازنی: افکار، اندیشه‌ها و سلیقه‌های مختلف را باید به رسمیت بشناسیم/ صلاحیت بسیاری افراد را به دلیل ملاقات با آقای خاتمی رد کرده‌‎اند/ مشارکت به معنای واقعی کلمه با ایجاد فضای احساس تعلق ملی ایجاد می‌شود/ امید باید واقعی باشد
  • پاسخ سخنگوی شورای نگهبان به ادعایی درباره لایحه حجاب
  • بازگشت لایحه عفاف و حجاب به مجلس شورای اسلامی
  • قالیباف: همه جهان اسلام وظیفه دارند از ملت غزه حمایت کنند/ مقاومت ملت غزه بی‌نظیر است/ پیروزی جبهه مقاومت بر جبهه کفر، وعده قطعی الهی است/ اسماعیل هنیه: ما مجلس شورای اسلامی را مجلس حامی فلسطین و مقاومت فلسطین می‌دانیم
  • سخنگوی شورای نگهبان: لایحه عفاف و حجاب دوباره به مجلس برگشت داده شد/ پس از اصلاح و رفع ایرادات از سوی مجلس، دوباره در شورای نگهبان آن را بررسی می‌کنیم
  • شورای نگهبان لایحه عفاف و حجاب را به مجلس بازگرداند
  • آخرین اخبار از سرنوشت لایحه حجاب جنجالی مجلس
  • خبر فوری سخنگوی شورای نگهبان درباره لایحه عفاف و حجاب
  • ◄ کدام معاونان وزیر راه و شهرسازی شرایط احراز پست معاونت را ندارند؟
  • شریعتی: پایگاه رأی قالیباف در انتخابات شرکت نکرد/ اگر شورای نگهبان و رئیسی بیعت کنند، اصول‌گرایان هم در انتخابات بعدی رای نمی دهند