Web Analytics Made Easy - Statcounter

۶ ماه از زمانی که سعد حریری از سوی رییس جمهور لبنان برای تشکیل دولت معرفی شد می‌گذرد، اما همچنان این کشور بدون دولت است.

خبرگزاری میزان - لبنان به خاطر دارا بودن نظام سیاسی خاص خود همواره با مشکل تشکیل دولت و کابینه همراه بوده است، اما در طول این سال‌ها از سوی سیاستمداران، مسئولان، احزاب و گروه‌های سیاسی برای اصلاح ساختار سیاسی این کشور اقدامی انجام نشده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بی ثباتی سیاسی در استقرار یک دولت، چالش‌های زیادی را برای کشوری، چون لبنان ایجاد می‌کند.

با این وجود همچنان این روند ادامه دارد و مردم لبنان بیشترین زیان را از این تزلزل سیاسی در این کشور متحمل می‌شوند.

«سعد حریری»، وابستگی‌های شدیدی به کشور‌های خارجی دارد و از حمایت‌های آن‌ها برخوردار است، با این وجود تاکنون نتوانسته دولت تشکیل دهد و لبنان نمی‌تواند بیش از این بدون دولت اداره شود.

زمزمه‌های استعفای «حریری» از ماموریتی که به او برای تشکیل دولت لبنان داده شده بارقه‌های امیدی در این کشور ایجاد کرده است.

اما آیا تصمیم سعد حریری جدی است یا این که او می‌خواهد یک بازی سیاسی دیگری را آغاز کند؟

«سعد حریری» از حمایت‌های عربستان و فرانسه برخوردار است، اما آن‌ها نیز به خاطر این که لبنان با وجود معرفی «حریری» همچنان بدون دولت باقی مانده است ناراضی هستند چرا که استقرار یک دولت وابسته به آن‌ها از یک دولت موقت که نتوانسته کابینه تشکیل دهد، مهمتر است.

«سعد حریری» اگر مستقر شده بود و دولت تشکیل داده بود، عمق نفوذ و تاثیر عربستان و فرانسه بیشتر می‌شد و می‌توانستند سیاست‌هایی که برای لبنان در نظر گرفته‌اند پیاده کنند.

اما اکنون که پس از گذشت ۶ ماه از معرفی سعد حریری برای نخست وزیری لبنان می‌گذرد و دولتی تشکیل نشده است، سایه حمایت خود را از سر «حریری» بر می‌دارند تا فرد دیگری به جای او معرفی شود.

«میشل عون»، رییس جمهور لبنان در طول این ۶ ماه با «حریری» مدارا کرد تا او بتواند دولت خود را تشکیل دهد و لبنان را از این بن بست سیاسی خارج کند، اما او به جای آن که به همراهی رییس جمهور لبنان اهمیت بدهد با اقداماتی عجیب روند تشکیل کابینه را به تاخیر انداخت.

صبر «عون» برای آن است که «سعد حریری» خود دست به استعفا بزند؛ برکناری «حریری» از سوی رییس جمهور و معرفی فرد دیگری برای تشکیل کابینه، برای لبنان هزینه زاست و این مسئله را «میشل عون» به خوبی می‌داند.

بیشتر بخوانید: تحولات لبنان؛ وزیر خارجه فرانسه با میشل عون دیدار کرد سقوط آزاد لبنان و بن بست در تشکیل کابینه

اکنون با توجه به شرایط موجود در لبنان که نشان از قطع حمایت‌های فرانسه از «سعد حریری» دارد و بی میلی عربستان سعودی نسبت به او، یک گزینه مطرح است که شاید در این شرایط مناسب به نظر برسد؛ «جبران باسیل»، رییس جنبش آزاد میهنی.

اگر همه گروه‌ها و جریان‌های تاثیرگذار در لبنان نسبت به وی نظر مثبتی داشته باشند، مخالفت جریان المستقبل تاثیری نمی‌تواند داشته باشد چرا که «سعد حریری»، در طول ۶ ماه نتوانست یا نخواست دولت لبنان را تشکیل دهد و چه بسا اعضای جریان المستقبل نیز از سیاست‌های رییس خود به ستوه آمده باشند.

هر چند گزینه مناسب آمریکا و فرانسه برای نخست وزیر لبنان «نواف سلام» است، اما فرد معرفی شده هر اندازه از وابستگی کمتری نسبت به حامیان خارجی برخوردار باشد، تشکیل دولت در لبنان آسان‌تر خواهد بود.

حامیان خارجی از فرد معرفی شده برای نخست وزیر لبنان، انتظارات و توقعاتی دارند که باید برآورده شود.

اما با وجود نظام سیاسی موجود در لبنان همانگونه که بارها گفته شده و کارشناسان و تحلیلگران بر آن تاکید دارند، معضل لبنان همان نظام سیاسی حاکم در این کشور است که این کشور را دچار مشکلات از این دست می‌کند.

تغییر نظام سیاسی در لبنان می‌تواند این کشور را تکرار اتفاقاتی که تبعات زیادی برای آن دارد نجات دهد.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: لبنان میشل عون سعد حریری

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: لبنان لبنان میشل عون سعد حریری تشکیل کابینه تشکیل دولت نظام سیاسی رییس جمهور تشکیل دهد سعد حریری میشل عون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۹۱۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نخست‌وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین معرفی شد

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر از شبکه الجزیره، با انتخاب نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین، دولت نوزدهم در فلسطین آغاز به کار کرد.

«محمد مصطفی» امروز پنجشنبه به عنوان نخست وزیر جدید دولت تشکیلات خودگردان فلسطین انتخاب شد.

مصطفی پس از این انتصاب، ترکیب وزرا کابینه تشکیلات خودگردان را که شامل ۲۲ وزیر بود، به «محمود عباس» رئیس تشکیلات خودگردان ارائه کرد.

محمد مصطفی نخست وزیر جدید فلسطین، قرار است سمت وزیر خارجه این تشکیلات را نیز بر عهده داشته باشد.

محمود عباس ضمن ابراز اعتماد به کابینه پیشنهادی از سوی مصطفی، با صدور فرمانی تصویب تشکیل دولت جدید فلسطین را اعلام کرد.

محمد مصطفی اواخر اسفند از سوی محمود عباس مأمور تشکیل کابینه فلسطین شده بود.

دیگر خبرها

  • نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین معرفی شد
  • نخست‌وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین معرفی شد
  • محمد مصطفی نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد
  • «محمد مصطفی» نخست وزیر جدید تشکیلات خودگردان فلسطین شد
  • پاشینیان: ایروان دولت در تبعید قره‌باغ را به رسمیت نمی‌شناسد
  • امروز؛ شهرداری گرگان میزبان الشرطه عراق در نیمه نهایی
  • تشکیل ستاد و کارگروه‌ تخصصی مدیریت بحران زیر بخش‌های کشاورزی
  • استعفای دو عضو کابینه دولت انگلیس
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق/ راهبردی برای بازگشتی دوباره
  • خروج جریان صدر از روند سیاسی عراق؛ راهبردی برای بازگشتی دوباره