Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه سیاست سایت فردا –روزنامه‌های امروز به موضوعاتی در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی و ... پرداخته‌اند که مهم‌ترین موارد آن به شرح زیر است:

«شرق» عکس یک خود را به روز قدس و سخنان دیروز رهبری اختصاص داده اما در تیتر یک خود گزارشی دارد که به رویکرد شورای نگهبان و اظهارات اخیر طحان نظیف درباره امکان رد صلاحیت نامزدها در مرحله مناظرات انتخاباتی می‌پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این روزنامه اصلاح‌طلب با تیتر «رد صلاحیت تا لحظه آخر انتخابات» می‌نویسد: «شورای نگهبان که با ابلاغ شرایط نامزدهای انتخابات بیش از هر دوره دیگری دایره نامزدی افراد را محدود کرده است، قرار است تا زمان رأی‌گیری هر نامزد را فاقد صلاحیت تشخیص داد، رد صلاحیت کند. شورای نگهبان با استناد به نظارت استصوابی معتقد است هر زمان در انتخابات و حتی پس از اعلام نتایج بخواهد می‌تواند صلاحیت افراد تأیید‌شده را رد کند. در انتخابات مجلس بارها شاهد این رفتار بوده‌ایم و مینو خالقی یکی از این افراد بود که بعد از رأی‌گیری و اعلام نتایج صلاحیتش در مجلس دهم رد شد و نتوانست نماینده مردم اصفهان در مجلس باشد. حال به گفته طحان‌نظیف، عضو حقوق‌دان شورای نگهبان، در این دوره از انتخابات ریاست‌جمهوری قرار است شاهد تکرار چنین مواردی باشیم. این عضو شورای نگهبان گفته است: اگر در خلال مناظرات مشخص شود که فردی صلاحیت نداشته یا صلاحیت داشته؛ اما الان اتفاقی پیش آمده که صلاحیت خود را از دست داده است، شورای نگهبان تا لحظات آخر هم می‌تواند صلاحیت را مورد بررسی و تجدید نظر قرار دهد. با این توضیح مناظرات انتخاباتی به یک شوی تلویزیونی تبدیل خواهد شد؛ زیرا هرگونه صحبتی ممکن است موجب رد صلاحیت افراد شود، شاید توجیه این سخن مناظرات ۸۴ و ۸۸ باشد و اتهام‌زنی‌های بسیار محمود احمدی‌نژاد به سایر نامزدهای انتخابات، اما او در تمام دوره ریاست‌جمهوری‌اش مورد حمایت شورای نگهبان بود و برای تبعات اتهام‌زنی‌هایش هرگز بازخواست نشد.»

«آرمان ملی» نیز واکنش‌ها به ابلاغیه اخیر شورای نگهبان را تیتر یک کرده و با عنوان «شورا، « نگهبانِ یک جناح » نباشد...» به نقل از نعمت احمدی، حقوق‌دان نوشته است: « نظر شورای نگهبان باید به صورت رسمی یا از طریق دبیر آن یا از طریق سخنگویش گفته شود، بنابراین هنوز نظرات آقای طحان‌نظیف را نمی‌توان گفته‌های رسمی شورای نگهبان تلقی کرد. بعید نیست این موضوع برای آزمون واکنش‌ها‌ی مردم باشد و به نوعی دماسنجی برای این موضوع است که بررسی شود تا کجا می‌توان پیش رفت. وی ادامه می‌دهد‌: قانون اساسی دو وظیفه در اختیار شورا گذاشته است. تطبیق مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی یکی از این وظایف است. اگر مجلس قانونی را تصویب کرد و شورا با آن مخالف بود، موارد و دلایل مخالفت را اعلام می‌کند. دیگر آنکه شورای نگهبان برابر اصل 99 و 118 قانون اساسی ناظر بر انتخابات است. اما آنچه آقای‌نظیف می‌گوید  شأنیتی غیر از نظارت است. البته مصوبه اخیر هم که به شدت برای ریاست‌جمهوری ایجاد محدودیت کرده، قابل‌تامل است. ولی آنچه دیروز طحان‌نظیف گفته مخالف با قانون اساسی است. اینکه بعد از تایید‌صلاحیت‌ها نیز اعمال‌نظر کنید دیگر نظارت نیست؛ قضاوت است. قضاوت هم نیست، صدور رای و محدودیت و ممنوعیت است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب همچنین عکسی از وزیرخارجه انتخاب و با تیتر «میدان ظریف» از فراخوان ملی از بالاگرفتن وزیر امور خارجه برای ثبت نام در انتخابات ریاست جمهوری 1400 خبر داده است. آرمان ملی می‌نویسد: «شاید آنچه سبب توجه و خواست مردم برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری شده، شفافیت او باشد. هجمه‌ها به ظریف از همه سو جریان دارد و ظریف این موارد را با مردم در جریان می‌گذارد و ابایی از آگاهی مردم ندارد. مانند روزی که هجمه‌ها به تیم مذاکره با ساخت و نمایش سرسال گاندو به اوج رسید ».

«اعتماد» آن بخش از صفحه نخست را که به تیتر و عکس یک اختصاص داشت به دو بخش تقسیم کرده است. دی یک بخش سخنان دیروز رهبری و روز قدس را مورد توجه قرار داده و در بخش دیگر نیز پاسخ معاون اسبق برنامه‌ریزی توسعه شهری و امور شورای شهرداری تهران به مصاحبه حناچی را با تیتر «به کم‌کاری در شهرداری عادت کرده‌اند» منتشر کرده است. 

این روزنامه ‌اصلاح‌طلب همچنین چهارمین دور از مذاکرات وین را «مذاکره در مرحله نیمه نهایی» خوانده و نوشته است: « در حالی که مذاکره‌کنندگان در وین در پشت صحنه به جنگ زمان برای نجات برجام رفته‌اند در رسانه‌ها این جنگ روایت‌ها است که مسوولیت فضاسازی را برعهده دارد. موجی از فضاسازی‌هایی که این‌بار صورت گرفت نشان از قرار گرفتن مذاکرات در مرحله نیمه نهایی دارد. برای کسانی که مذاکرات هسته‌ای از 1392 تا 1394 را تجربه کردند این روزها و حتی ادبیات مذاکره‌کنندگان در وین در موضع‌گیری‌های رسمی یادآور دو هفته پایانی در تابستان 1394 و پیش از حصول برجام است. خوش‌بینی‌های محتاطانه، پیام‌رسانی رسانه‌ای، مواضع حداکثری مقابل دوربین‌ها به منظور بالابردن هزینه اعطای امتیاز در پشت میز مذاکره و ابراز امیدواری برای رسیدن به توافق در سایه تاکید بر سخت‌بودن مسیر پیش رو، همه و همه رویدادهایی است که به فاصله زمانی 5 سال دوباره تکرار می‌شوند تا خروج ایالات متحده از برجام را جبران کنند.»

«آفتاب یزد» تیتر یک خود را به یک موضوع اقتصادی یعنی دفاع وزیر صمت از افزایش نرخ خودرو توسط شورای رقابت اختصاص داده و با تیتر «وعده‌های بی‌عمل» نوشته است: «زمین و زمان در صنعت خودروسازی ایران دست به دست هم داده‌اند تا این بازار مصرفی همچون بازاری پرسود و سرمایه‌ای نهادینه شود و اگر هم در مورد لزوم کاهش قیمت خودرو داخلی، فغان منتقدان بلند می‌شود، از گوشه و کنار همچون سخنی که «مازیار بیگلو» دبیر انجمن سازندگان قطعات و مجموعه‌های خودرو در نشست خبری دعوتی -گزینشی چهارم اسفند 99 بگوید: « انجمن قطعه‌سازان آمادگی کامل دارد در صورت تعدیل قیمت مواد اولیه، قیمت محصولات خود را در تعامل با خودروسازان به نفع مردم کاهش دهد!» منتّی سنگین بر دوش مردم بگذارد؛ چرا که نفع مردم را در کاهش نسبی و جزئی قیمت به نفع مردم می‌بیند، نه لزوم کاهش قیمت برای از دست ندادن بازار در رقابت با خودروسازان معتبر بین‌المللی! و در واقع چه شیرین است این محدودیت‌های ارزی و گرانی ارز و توجیهات دفاع از حق و حقوق کارگر ایرانی برای «تداوم زیان‌دهی» صنعتی که فقط نامش «دهان‌پرکن» است، نه «شخصیت نداشته» خودروهای مونتاژ شده‌اش! «فربد زاوه» کارشناس صنعت خودرو در رابطه با اقدام شورای رقابت و مدح و ثنای وزیر صمت از این اقدام شورا و دادن «جایگاه قانونی» به «آفتاب یزد» می‌گوید: «اول آنکه وزیر در موقعیت حقوقی اعطای جایگاه قانونی به یک شورا یا سایر شوراها نبوده و نیست؛ دوم آنکه برای پاسخگو بودن انواع شوراها باید تمام آنها منحل و دستگاه متولی پاسخگوی توفیق‌ها و ناکامی‌های احتمالی باشند، وگرنه در بر همین پاشنه می‌چرخد که چرخیده است.»

این روزنامه اصلاح‌طلب در گزارش دیگری نیز به دیدار سه نامزد اصولگرا یعنی محسن رضایی، سعید محمد و رستم قاسمی پرداخته و با تیتر «این دیدار به معنی ائتلاف نظامی‌ها نیست» به نقل از قدیری ابیانه نوشته است: «این دیدار نه برای اعلام ائتلاف که یک دیدار انتخاباتی عادی و مرسوم بوده که برداشت ائتلاف از آن قطعا نادرست است و شاید محسن رضایی می‌خواسته با این کار از محبوبیت کاندیدای احتمالی که سابقه اجرایی وزارت و محبوبیت دارد بهره ببرد.»

«وطن امروز» عکس یک خود با عنوان «راه قدس» به رهبری و سخنان دیروز ایشان اختصاص داده است. این روزنامه اصولگرا در مطلب دیگری نیز با تیتر «تا ظریف یاد بگیرد» یادداشت اختصاصی و انتقادی محمدجواد لاریجانی که دیروز به «تسنیم» داده بود را منتشر کرده است. وی در ای یادداشت  به اظهارات ظریف از جمله ادعای «اجتهاد در سیاست خارجه» پاسخ داده و نوشته است: «حال که عدم تناسب عناوین ادعایی با مطالب مطروحه روشن شد، این سوال باقی می‌ماند که چرا وزیر امور خارجه در آستانه ورود به رقابت‌های انتخاباتی به این مانور تبلیغاتی با ژست دیپلماتیک و کارشناسی دست‌ زده است؟ به ‌نظر من سازگارترین پاسخ این است: جناح اصلاحات که باید پاسخگوی ناکارآمدترین دولت تاریخ انقلاب باشد و شکست‌های دیپلماتیک خود را بپذیرد، نعلی وارونه‌ زده است و محور بحث را می‌خواهد به حوزه دیگری منتقل کند. ... انتظار جریان اصلاحات (و غرب صهیونی) از پرده‌دری‌های جناب آقای ظریف، راه افتادن یک جریان فتنه در آستانه انتخابات است که مردم را از رأی دادن منصرف و به حوزه‌های خشونت‌بار دیگر منعطف کند اما ظاهراً تیرشان به بیراهه رفته! بدون شک آنچه آقای وزیر را به این گرداب هدایت کرده است، نارسیسم مفرط همراه با نایئوته (بساطت) غیرقابل توجیه بوده است.»

«کیهان» با پررنگ‌ کردن این جمله که «اسرائیل کشور نیست پادگان تروریست‌هاست» بیانات دیروز مقام معظم رهبری که به مناسبت روز قدس بیان شد را بازتاب داده است. 

این روزنامه اصولگرا در گزارشی نیز به حوزه سیاست خارجی و مذاکرات برجامی که در وین جاری است، پرداخته و با عنوان «توافق بدون لغو کامل تحریم‌ها توافقی بدتر از برجام است» نوشته است: «اظهارنظر مقامات غربی حکایت از آن دارد که آمریکا و اروپا در پی آن هستند تا از نیاز دولت به نتیجه مذاکرات وین، حداکثر امتیاز را کسب کرده و از اضطرار دولت روحانی در آستانه انتخابات، میوه‌های برجامی خود را بچینند. یک مقام آمریکایی گفت احتمال بازگشت دوجانبه ایران و آمریکا به برجام طی هفته‌های آینده وجود دارد. این مقام آمریکایی با وجود این توپ را به زمین ایران انداخته و حصول توافق درخصوص برجام را به تصمیم‌گیری در تهران منوط کرده است. ... نمایش مدنظر غرب، این است که اولا آمریکای عهد شکن بتواند مجدداً بدون پرداخت هزینه و خسارت‌های ایران، عضو برجام شود. در این صورت، آمریکا مجدداً «مکانیسم ماشه برجام» را برای فشار از طریق شورای امنیت، در اختیار خواهد گرفت. ثانیا این نمایش، به انتخابات ایران برسد و بتواند تأثیر مطلوب غرب را بگذارد. در این میان نه خبری از لغو تحریم‌ها هست و نه خبری از گشایش اقتصادی برای مردم.  مطالبه ایران این است که آمریکا به‌صورت عملی و دائمی، تحریم‌های کاتسا، آیسا، ویزا و سیسادا را لغو کند و ایران بتواند این موضوع را در ظرف زمانی لازم راستی آزمایی کند. اما طرف آمریکایی به هیچ عنوان حاضر به انجام چنین کاری نیست.» 

«جوان» روز قدس و سخنان دیروز رهبری را عکس یک کرده است. این روزنامه اصولگرا در گزارشی نیز به انتخابات شوراها پرداخته و با تیتر «تشویش و تشکیک دولتی در انتخابات شورا‌ها» نوشته است: «اخبار مختلف در خصوص حواشی تشکیل شورا‌ها در شهر‌های مختلف نشان می‌دهد که جذابیت پارلمان شهری برای مردم و داوطلبان را نباید دست‌کم گرفت. تخلفات گسترده برخی شورا‌ها و شهرداری‌ها در سال‌های اخیر هم مردم را نسبت به جایگاه شورا حساس‌تر کرده است. طبق قانون اساسی، شورای شهر یکی از ارکان مهم نظام و مسئول نظارت بر عملکرد شهرداری‌هاست. تأکید قانون اساسی و سایر اسناد بالادستی بر شورا‌های شهر و روستا، جایگاه این شورا‌ها را بسیار رفیع کرده‌است. در تهران برای انتخابات ششمین دوره شورا‌های اسلامی شهر و روستا که در خرداد ماه پیش رو برگزار می‌شود، نزدیک به ۵۲ هزار داوطلب ثبت‌نام کرده‌اند که ۱۲ درصد آن را زنان و ۸۸ درصد آن را مردان تشکیل می‌دهند. آمار‌ها نشان‌دهنده کاهش ثبت‌نام حدود ۳ هزار داوطلب نسبت به دوره گذشته است.»

جوان در گزارش دیگری نیز به «فساد جنسی در دورهمی رؤسای جمهور و ثروتمندان غربی» اشاره کرده و نوشته است: «اپستین سرمایه‌دار امریکایی و دلال سکس بود. او که به سوء‌استفاده از دختران نابالغ متهم بود، در ۱۰ آگوست ۲۰۱۹ در سلول خود در مرکز اصلاح متروپلیتن نیویورک خودکشی کرد. روابط بیل گیتس با این دلال جنسی موجب جدایی همسرش از وی شده‌است، اما بیل گیتس تنها چهره سرشناس امریکایی نیست که با اپستین روابط نزدیکی داشته‌است. رؤسای جمهور سابق امریکا از جمله بیل کلینتون و دونالد ترامپ دیگر چهره‌هایی هستند که از نزدیکان این دلال سکس بوده‌اند و فیلم‌ها و تصاویرشان در کنار فردی که از دختران نابالغ سوء‌استفاده می‌کرد، ثبت شده‌است. گویا در غرب، همه، از رؤسای جمهور گرفته تا ثروتمندان به دنبال افراد نابالغ هستند، اما همان‌ها و دنباله‌رو‌های بدون منطق‌شان، ازدواج شرعی دختران بالغ را در سایر نقاط دنیا محکوم می‌کنند!»

«ایران» سخنان دیروز رهبری که خطاب به جوان عرب تاکید کردند «مبارزه مشروع با رژیم غاصب صهیونیستی را تا قبول همه‌‌پرسی ادامه دهید» برای عکس یک خود انتخاب کرده است. این روزنامه دولتی در گزارش دیگری اما سراغ اقتصاد و نرخ ارز که این روزها کاهشی است رفته است. ایران با تیتر «دلار سرکش نفس برید؟» نظر کارشناسان اقتصادی را درباره آثار اقتصادی این کاهش قیمت بازتاب داده است. عباس هدشی در این باره می‌گوید: « با واکاوی ادامه روند کاهش دلار و بررسی اثر آن بر اقتصاد باید گفت تولید داخلی با دلار ارزان رونق پیدا می‌کند. قطعاً کاهش قیمت دلار باعث رونق تولید و ارزان شدن بهای کالا و خدمات مصرفی مردم و به تبع آن کاهش نرخ تورم می‌شود. همه اینها به شرطی محقق می‌شود که بتوان منافع شخصی صادرات چی‌ها و کاسبان تحریم را کنترل کرد.» میثم رادپور کارشناس بازار ارز نیز به این روزنامه دولتی گفته است: «متأسفانه ما با پدیده چسبندگی قیمت‌ها رو به رو هستیم. بعد از افزایش قیمت کالاها و خدمات با برطرف شدن علت و بهبود شرایط هم قیمت‌ها پایین نمی‌آید. از دیگر نتایج کاهش قیمت ارز آسیب جدی به تولید داخلی است چون واردات را به صرفه می‌کند. برخی مزایای این اتفاق را افزایش ارزش پول ملی می‌دانند اما باید پرسید چه حاصلی دارد؟آیا منجر به ارتقای وضعیت معیشتی مردم می‌شود؟ نکته قابل تأمل آنکه بسیاری از کشور‌ها همچون امریکا و چین درگیر جنگ ارزی هستند با این توضیح که چین می‌خواهد تا مدت‌ها ارزش یوان را در مقابل دلار پایین نگه دارد.چون منجر به افزایش صادرات می‌شود. بنابراین موضوع ارتقای ارزش پول ملی به خودی خود ارزش محسوب نمی‌شود.در پایان نیز باید به این نکته اشاره کرد که تصور نمی‌شود کاهش قیمت به‌صورت مستمر و بیش از این ارقام ادامه داشته باشد بلکه بیشتر یک رویداد موقتی و مقطعی محسوب می‌شود.»


 

منبع: فردا

کلیدواژه: شورای نگهبان روزنامه ها ظریف انتخابات ۱۴۰۰ خبر به روایت فردا سخنان دیروز رهبری شورای نگهبان قانون اساسی طحان نظیف کاهش قیمت اصلاح طلب رد صلاحیت روز قدس شورا ها یک خود عکس یک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۹۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی

به گزارش خبرگزاری صداو سیما به نقل از مرکز اطلاع رسانی وزارت کشور ستاد انتخابات کشور، کلیات برنامه زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی را منتشر کرد.

براین اساس زمان تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها و طرفداران آنان از ساعت ۰۰:۰۰ روز پنجشنبه ۱۳ اردیبهشت تا ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه مورخ ۲۰ اردیبهشت خواهد بود.

ممنوعیت تبلیغات انتخاباتی نامزد‌ها و طرفداران آنان هم از ساعت ۰۸:۰۰ صبح روز پنجشنبه (۲۰ اردیبهشت) آغاز می‌شود.

اخذ رأی از واجدین شرایط هم روز ۲۱ اردیبشهت انجام خواهد شد.

دیگر خبرها

  • تقدیر از ۱۸۰ فعال عرصه مشارکت حداکثری در انتخابات ۱۴۰۲
  • ۲۲ روز مانده تا دومین مرحله انتخابات مجلس دوازدهم
  • بازتاب آیین روز ارتش ایران در رسانه‌های خارجی/ ترس متحدان اسرائیل از توان موشکی تهران
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • جنگ لیست‌ها در مرحله دوم انتخابات مجلس دوازدهم
  • جزئیات کامل زمان‌بندی برگرازی مرحله دوم انتخابات مجلس
  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد+ جزئیات
  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی منتشر شد
  • جدول زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • اعلام زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی