Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-23@22:05:03 GMT

بازار کج دار و مریز هندوانه کاران هند ایران

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۲۹۸۶۸

بازار کج دار و مریز هندوانه کاران هند ایران

ایسنا/کرمان اگر چه سطح زیرکشت هندوانه در جنوب کرمان کمتر از میزان ابلاغی وزارت جهاد کشاورزی است اما بازار قیمت ها چندان تغییری نکرده و سفره هندوانه کاران هم خالی است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، جنوب استان کرمان به اذعان کارشناسان از نظر اقلیم و تنوع در تولید به عنوان گلخانه طبیعی و هند ایران شهرت دارد که اهالی این سرزمین چهارفصل همواره یا مشغول کشت و کار و یا برداشت محصولات خود هستند و با هر مشقتی شده   سال زراعی جدید را شروع می کنند و امسال از اولین روزهای آغاز برداشت محصولات کشاورزی جنوب‌ کرمان شاهد نابه سامانی بازار فروش بودیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از بازار بی رونق  پیاز گرفته تا گوجه فرنگی، خیار و رها شدن  مزارع کدو و ... که به غیر از بدهی چیزی عاید کشاورز نشده است.

و اما به بازار هندوانه این محصول منحصربه‌فرد در جنوب کرمان می رسیم که حال و روزی  بهتر از بازارهایی که پشت سر گذاشتیم، ندارد و باز هم حاشیه سود دلالان به هزینه های بالای نهاده های کشاورزی و قیمت پایین محصول تنه می زند.

 بازار عرضه و تقاضا همیشه در جنوب کرمان دستخوش بازار گرم و افسار گسیخته دلالی قرار می گیرد اما در مقابل دریغ از یک سال زراعی که کشاورزان جنوب کرمان با لبخند رضایت و بدون بدهکاری فقط خسته کار باشند و نه شرمنده خانواده و طلبکاران.

بررسی وضعیت کشت و بازار عرضه هندوانه در دو شهرستان رودبار جنوب و فاریاب نشان دهنده وضعیت سفره بی رونق هندوانه کاران است.

فقط بدهکاریم

"امیری" یکی از هنداونه کاران فاریاب در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از وضعیت کشاورزی جنوب‌ کرمان گله کرد و گفت: مسوولان با مصاحبه های متعدد با رسانه ها قیمت پایین پیاز و بقیه محصولات را با به کاربردن عناوینی همچون کشت بی رویه به گردن کشاورز می اندازند و کم کاری ها را اینگونه توجیه می کنند.

وی افزود: الان یک سوال از مسوولان بخش کشاورزی داریم اینکه میزان سطح زیرکشت هندوانه چقدر است و آیا طبق برنامه ابلاغی است یا خیر؟

"تاجیک" هندوانه کار دیگری است که با اشاره به سطح زیرکشت هندوانه در جنوب کرمان  خطاب به مسوولان گفت: براساس بررسی که انجام دادم بنظر می رسد سطح زیرکشت هندوانه در شهرستان هایی که بیشترین میزان را دارند نسبت به سال قبل کمتر است اما چرا خبری از بهبود بازار فروش و قیمت ها نیست؟

"سابکی" یکی از کشاورزان رودبار جنوب که چندین هکتار هندوانه کشت کرده، گفت: قیمت های شکننده بازار محصولات را به کشت بی رویه و عدم رعایت الگوی کشت توسط کشاورزان و یا برداشت همزمان در سایر استان و واردات ربط می دهند. اکنون که بازار هندوانه چندان گُل و بلبل نیست و مشکل کار کجا است؟

"فتحی زاده" از اهالی جازموریان نیز از هزینه های سرسام آور نهاده های کشاورزی انتقاد کرد و گفت: تقدیر کشاورزان جنوب کرمان بر این است که همه ساله  در اثر سرمازدگی، طوفان، سیل و ... مقروض بشوند و در نهایت اگر از بلایای طبیعی جان سالم به در ببرند به دام بازار دلالان می اُفتند.

"فرامرزی" نیز از کشاورزان ورشکسته رودبار جنوب گفت: فقط منتظریم ببینیم مسوولان امر  بازار نامناسب و کج دار و مریز هندوانه را  به گردن چه کسانی می اندازند.

وی داشتن سال زراعی بدون دغدغه‌ ی فروش را یکی از آرزوهای کشاورزان عنوان کرد و افزود: سال زراعی با همه بدبختی هایی که برای کشاورزان به جا گذاشته با روزهای آخر برداشت هندوانه رو به پایان است اما کشاورزان باز چاره ای غیر از قرض و تدارک برای سال زراعی جدید را ندارند.

یکی از جوانان رودبار جنوب با صدای بلند و بغض در پاسخ به سوال خبرنگار ما که آیا با این همه بدهی باز هم کشاورزی می کنید گفت: اگر کشاورزی بکنم و محصولات مان فروش نداشته باشند بدهکار می شویم اما اگر وارد شبکه قاچاق سوخت یا مواد بشوم یا در میان شعله های آتش زنده و زنده می سوزم و یا پشت میله های زندان می روم و چاره ای غیر از تن دادن به بدهکاری نداریم.

وی از مسوولان خواست به جای اینکه زمان برداشت محصولات کشاورزی و اُفت قیمت ها دنبال مقصر باشند همین وقت را صرف چانه زنی و جذب سرمایه گذار برای احداث صنایع جانبی بخش کشاورزی بکنند.

هاشمی نیز یکی از جوانان کشاورز که همواره مقروض می شود به ایسنا گفت: صدای ما باشید، صدای جوانان رودبار و جازموریان باشید، صدای جوانانی باشید که سودای پیوستن به شغل های کاذب و خطرناک را در سر دارند.

احمدی نیز جوان دیگری که شغلش کشاورزی است گفت: در منطقه ما همواره یا سیل می آید و یا طوفان و هر چه در ذهنمان است و یا پدرانمان تعریف می کنند کشاورزی هم بازاری ندارد پس ما باید چه کار کنیم فقط همین سوال را جواب بدهند ما باید چه کاری بکنیم؟

"کوروش امیرمیجانی" مدیر جهاد کشاورزی شهرستان فاریاب در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: کاشت هندوانه در این شهرستان با توجه به سرمای شدید و طولانی مدت زمستانه با تاخیر از اواسط بهمن ماه شروع شد و تا دهه دوم اسفندماه ادامه داشت.

وی سطح زیرکشت این محصول را در سال زراعی جاری 4000 هکتار اعلام کرد و افزود: سطح زیرکشت در مقایسه با سال زراعی قبل تغییر قابل توجهی نداشته است.

امیرمیجانی عملکرد متوسط هر هکتار هندوانه را  ۴۰ تُن اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود ۱۶۰ هزار تُن هندوانه از مزارع این شهرستان برداشت شود.

وی گفت: کار برداشت از اواخر فرودین ماه شروع می شود و تا اواخر خردادماه ادامه دارد.

"محسن سعیدی" مدیر جهادکشاورزی شهرستان رودبارجنوب نیز در گفت وگو با ایسنا سطح زیرکشت هندوانه در این شهرستان را 3500 هکتار اعلام کرد و گفت: پیش بینی می شود از این میزان سطح زیرکشت  بیش از ۱۱۰ هزار تُن محصول برداشت شود. 

وی افزود: عمده محصول در بخش جازموریان کشت می شود و به منظور کاهش مصرف آب و افزایش راندمان آبیاری این محصول به صورت آبیاری تیپ و همراه با مالچ پلاستیکی کشت می شود.

 پیش بینی برداشت 366 هزارتُن هندوانه در جنوب کرمان

دکتر"فرامرز رستگاری" مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان در گفت و گو با ایسنا سطح زیرکشت هنداونه در منطقه را 9106 هکتار اعلام کرد و گفت: میزان سطح زیرکشت هندوانه در سال زراعی جاری کمتر از برنامه کشت است و پیش بینی می شود 366 هزار تُن محصول برداشت شود.

وی سطح کشت را بر اساس برنامه ابلاغی 12 هزار و 900 هکتار عنوان کرد که کمتر از این میزان کشت شده است.

رستگاری از روزهای پایانی برداشت هندوانه در رودبار جنوب خبرداد و افزود: تاکنون 40 درصد محصول هندوانه کاران شهرستان فاریاب برداشت شده و هم اکنون برداشت  محصول رودبار جنوب رو به پایان است و با توجه به اینکه محصول هندوانه شهرستان  فاریاب از کیفیت بهتری برخوردار است، قطعا قیمت افزایش می یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا هزینه های کشت هنداونه با درآمد تناسب دارد؟ گفت: هزینه تولید هر هکتار هندوانه برای مالک زمین زراعی  ۳۵ میلیون و برای مستاجر ۴۳ میلیون  تومان است و به عبارتی قیمت تمام شده هر کیلوگرم محصول  برداشت شده سر مزرعه با احتساب ۳۵ تُن عملکرد برای مالک ۱۰۰۰ تومان و برای مستاجر ۱۲۰۰ تومان  است که با ۳۰ درصد حاشیه سود به ترتیب ۱۳۰۰ و ۱۵۶۰ تومان برای هندوانه کاران خواهد بود.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی جنوب‌ کرمان قیمت نوبرانه هر کیلوگرم هندوانه  را 4000 تومان عنوان کرد و افزود:  در حال حاضر قیمت یک کیلوگرم هندوانه ۸۰۰ تومان است که براساس ارزیابی صورت گرفته میانگین فروش فصل ۱۶۰۰ تا۱۸۰۰ تومان  بوده است.

وی مهمترین مشکل کشاورزان را شبکه  حمل و نقل، دلالان و هزینه بالای حمل دانست و گفت: 50 درصد زحمات کشاورزان کرایه حمل و سر جیب دلالان است که متاسفانه همچنان در قیمت ها نقش آفرینی می کنند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اقتصادی محصولات كشاورزي دلالان جنوب کرکوک سطح زیرکشت هندوانه هندوانه کاران جنوب کرمان کشاورزی جنوب جهاد کشاورزی هندوانه کار رودبار جنوب سال زراعی پیش بینی ن محصول قیمت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۲۹۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برداشت نوبرانه گوجه سبز در سرپل ذهاب

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز کرمانشاه، مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب با اشاره به اینکه  اولین برداشت نوبرانه گوجه سبز کشور در روستای گردشگری پیران در شهرستان سرپل ذهاب انجام می‌شود افزود: شرایط آب و هوایی، استفاده از ارقام مناسب و جایگزینی کود بیولوژیک به جای شیمیایی از عواملی است که موجب شده است محصول گوجه سبز این شهرستان از کیفیت و مرغوبیت بالایی برخوردار باشد.
بهرامی با اشاره به اینکه سطح باغات گوجه سبز این شهرستان ۲۰۰ هکتار است گفت: پیش بینی می‌شود امسال یک هزار تن گوجه سبز روانه بازار شود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سرپل ذهاب گفت: برداشت نوبرانه گوجه سبز در فصل بهار باعث اشتغال زایی خوبی در شهرستان سرپل ذهاب شده است.

وی اظهار داشت: امسال به علت بارش تگرگ و باران محصول گوجه سبز غداران دچار خسارت‌های زیادی شد که از دست‌اندرکاران انتظار داریم در این زمینه تمهیدات لازم اندیشیده و باغداران را یاری کنند.

دیگر خبرها

  • انتقال مادر باردار از ارتفاعات جیرفت با بالگردبه بیمارستان
  • برداشت ملون و جانا از مزارع جنوب فارس
  • برداشت نوبرانه گوجه سبز در سرپل ذهاب
  • گندم‌کاران استان اردبیل در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • گندم‌کاران در سامانه پهنه‌بندی جهادکشاورزی ثبت‌نام کنند
  • پرداخت هزینه حمل و نقل به گندم‌کاران کشت قراردادی در ایلام
  • برخورد قضایی با هرگونه برداشت گیاهان دارویی در استان کرمان
  • معرفی ۴ فروشگاه لوازم کشاورزی متخلف به تعزیرات حکومتی در جیرفت
  • آفت سن وبیماری زنگ تولید گندم در کرمان را تهدید می کند
  • برگزاری جشنواره نان و گندم در جیرفت