Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-18@03:26:32 GMT

سه هزار کارگر همچنان در اردبیل بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۰۴۵۳

سه هزار کارگر همچنان در اردبیل بیمه بیکاری دریافت می‌کنند

ایسنا/اردبیل مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: با تداوم شیوع بیماری کرونا و آسیبی که به جامعه کارگری در استان اردبیل وارد شده، همچنان سه هزار نفر از کارگران از بیمه بیکاری بهره‌مند هستند.

قاسم رحیمی در گفت‌و گو با ایسنا، اظهار کرد: در 15 ماه گذشته شیوع کرونا تنش‌های جدی و آسیب جدی را در بخش کارگری و کارفرمایی به وجود آورد و بسیاری از واحدهای صنعتی و تولیدی استان را به تعطیلی کشاند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: به دنبال حاکم شدن این شرایط، وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در اسفندماه سال 98 با راه‌اندازی سامانه‌ای سعی کرد تا شناسایی کارگران آسیب دیده از کرونا را انجام دهد که با خوداظهاری 17 هزار و 800 نفر در استان اردبیل مراحل کار به پیش رفت.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل گفت: با بررسی مستندات و شرایط جامعه کارگری سعی کردیم تا کارگران را از مزایای بیمه بیکاری به مدت سه ماه بهره‌مند کنیم که در این زمینه 9 هزار و 800 نفر بیمه بیکاری دریافت کردند.

رحیمی افزود: با توجه به اینکه همچنان کارگران حوزه گردشگری و بخش خدمات دچار آسیب و زیان از محل شیوع کرونا شدند، سه هزار نفر همچنان بیمه بیکاری دریافت می‌کنند و در چرخه حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی قرار دارند.

وی با قدردانی از همراهی کارفرمایان در کمک و مساعدت به جامعه کارگری در شرایط سخت کرونایی خاطر نشان کرد: خود کارفرمایان نیز با شیوع کرونا آسیب جدی دیدند به طوریکه در پرداخت هزینه‌های جاری و پرداخت اقساط وام‌های دریافتی با تنگناهایی روبه‌رو شدند که به هر شکل ممکن سعی و تلاشمان بر این بوده تا جامعه کارگری و کارفرمایی را مورد حمایت و پشتیبانی قرار دهیم.

رحیمی در بخش دیگری از سخنان خود اضافه کرد: برای 13 هزار واحد کسب و کار آسیب دیده از کرونا نیز 115 میلیارد تومان تسهیلات کم بهره به همت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی پرداخت شد که در حوزه گردشگری و ورزش و جوانان حمایت‌ها همچنان ادامه دارد.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان اردبیل بیان کرد: پرداخت بیمه بیکاری تابع شرایط خاصی بود که افراد باید این شرایط را دارا بودند که از جمله آنها می‌توان به بیکار شدن غیر ارادی و همچنین فعالیت حداقل یک ساله در واحدهای تولیدی اشاره کرد که صاحبان چنین شرایطی بهره‌مند از مزایای بیمه بیکاری شدند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: بیمه بیکاری کرونا مشاغل آسیب دیده از کرونا تعاون کار و رفاه اجتماعی استانی اجتماعی کار و رفاه اجتماعی جامعه کارگری استان اردبیل بیمه بیکاری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۰۴۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

همه چیز درباره بیمه بیکاری؛ کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری

میرهاشم موسوی از کاهش ۱۶ تا ۱۷ درصدی افراد مستمری بگیر بیمه بیکاری خبر داد و گفت: کاهش حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومانی پرداخت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۳ را شاهد بوده ایم.

به گزارش تسنیم، براساس قانون بیمه بیکاری، تمام افرادی که مشمول قانون کار و بیمه تأمین اجتماعی هستند، مشمول این قانونند و در صورت بیکاری غیرارادی تحت حمایت سازمان تأمین اجتماعی قرار می‌گیرند.

یکی از نشانه‌های درخواست بیمه بیکاری این است که بیکاران برای مدتی که جویای کار هستند؛ مقرری بیکاری دریافت می‌کنند. به عبارت دیگر کاهش تعداد مقرری بگیران بیمه بیکاری به معنی رونق کسب‌وکار‌ها و برگشت به کار افراد و بازگشت مجدد جویندگان کار به اشتغال است.

بیمه بیکاری به عنوان یکی از حمایت‌های تأمین اجتماعی است و این سازمان مکلف است با دریافت حق بیمه مقرر، به بیمه‌شدگانی که طبق مقررات این قانون به بیمه شده‌ای که بدون میل و اراده بیکار شده و آماده کار است پرداخت شود. مدت زمان دریافت بیمه بیکاری، از ۳۶ ماه برای افراد مجرد و ۵۰ ماه برای بیمه‌شده‌های متأهل و متکفل بیشتر نیست.

بهمن ماه سال ۱۴۰۲ میرهاشم موسوی، مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی به پرداخت بیمه بیکاری اشاره کرد و گفت: امروز بالغ بر ۱۷۰ هزار نفر بیمه بیکاری پرداخت می‌کنیم و به طور متوسط سالانه ۱۵ هزار میلیارد تومان بیمه بیکاری پرداخت می‌شود.

اسفند ماه سال ۱۴۰۲ بود که در راستای تعدیل در بازار کار، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سازمان تأمین اجتماعی و سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای بر الزام مقرری بگیران بیکاری به آموزش مهارتی از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای و اجرای ماده ۹ قانون بیمه بیکاری در زمینه آموزش و بازآموزی بیمه‌شدگانی که به دلایل غیرارادی کار خود را از دست می‌دهند، به توافق رسیدند.

در این تفاهم‌نامه که به امضا رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای کشور، علی حسن رعیتی‌فرد معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و میرهاشم موسوی مدیرعامل سازمان تأمین‌اجتماعی رسیده، مقرر شده است سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای دوره‌های آموزش مهارتی ویژه مقرری‌بگیران بیمه بیکاری را با هدف فراهم آوردن زمینه اشتغال مجدد آنها، متناسب با فرصت‌های شغلی مورد نیاز بازار کار هر منطقه و نیز تقاضای کارفرمایان برگزار کند.

برخی اعتقاد دارند اینکه مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی در هفته‌های اخیر از کاهش میزان مستمری بیمه بیکاری خبر داده است به دلیل ضرورت آموزش مهارتی برای مقرری بگیران بیمه بیکاری است، چرا که عده‌ای از فرآیند انجام کار منصرف می‌شوند و ترجیح می‌دهند مقرری را نگیرند چرا که از فرآیند آموزش و فرصت و وقت گیری که برایشان دارد، رضایت ندارند.

میرهاشم موسوی، مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی چند روز گذشته در مورد مقرری‌بگیران بیمه بیکاری بیان کرد، در سال گذشته برای اولین بار روند ایجاد اشتغال از روند بیکاری و قرارگرفتن افراد در شمولیت بیمه بیکاری جلوتر شد، به گونه‌ای که روند ایجاد اشتغال و بیمه تامین اجتماعی مثبت شد و روند قرار گرفتن افراد در مستمری بیمه بیکاری ۱۶ تا ۱۷ درصد کاهش یافت.

موسوی همچنین از کاهش حدود ۴۵۰۰ میلیارد تومانی پرداخت بیمه بیکاری در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: میزان نرخ بیکاری هم کاسته شد. به گفته وی تعداد بیمه‌شدگان تامین اجتماعی به حدود ۱۵.۵ میلیون نفر رسیده است.

به گفته مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی، تعداد ۱.۵ میلیون نفر جدید در سال ۱۴۰۲ تحت پوشش بیمه تامین اجتماعی قرار گرفتند.

دیگر خبرها

  • نظر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در خصوص تعطیلی پنجشنبه و کاهش ساعت کار بخش خصوصی
  • ۹۰ درصد اتباع افغانستانی در خراسان رضوی خواهان مجوز اقامت هستند
  • هنرستان های فنی و حرفه ای کنار صنایع تشکیل شود
  • آموزش تعاونی ها به فنی وحرفه ای سپرده می شود
  • همه چیز درباره بیمه بیکاری؛ کاهش مقرری‌بگیران بیمه بیکاری
  • چگونه بیمه بیکاری بگیریم؟
  • اسلامی: فناوری‌ هسته‌ای موجب ارزش افزوده مضاعف می‌شود
  • انجام یک میلیون و ۲۲۴ هزار تراکنش در اجرای طرح جدید کالابرگ الکترونیکی
  • کارگاه‌های تولیدی سیستان و بلوچستان زیر ذره بین های نظارتی
  • هدف‌گذاری ایجاد ۱۸۰هزار شغل در تهران