Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-18@09:11:08 GMT

نشانه‌های دوخت و دوز دوران پارینه سنگی در کرمانشاه کشف شد

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۰۴۷۹

نشانه‌های دوخت و دوز دوران پارینه سنگی در کرمانشاه کشف شد

«جبار گوهری» روز شنبه به ایرنا افزود: در نتیجه کاوش‌ها و پیدا شدن آثاری از جمله سوزن استخوانی در مجموعه غار و پناهگاه‌های صخره‌ای در استان کرمانشاه نشانه‌هایی از دوخت و دوز و استفاده از پوست به عنوان پوشاک در دوران پارینه‌سنگی یافت شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه با اعلام اینکه این پژوهش‌ها به سرپرستی «سامان حیدری گوران» از باستان‌شناسان و پژوهشگران استان انجام شده است، ابراز امیدواری کرد که با انجام پژوهش‌های تکمیلی در این مکان نتایج جامع و دقیق‌تری بدست آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او ادامه داد: مستندسازی مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای «خاتون سرای پنج» در دست تهیه است و به زودی این مکان در فهرست آثار ملی کشور ثبت خواهد شد.

سرپرست پژوهش‌های پارینه‌سنگی در شهرستان کرمانشاه نیز در این ارتباط گفت: کشف سوزن استخوانی و اثر بریدگی بر روی یک استخوان گرگ در مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای خاتون سرای پنج مربوط به دوران اواخر پارینه سنگی در شهرستان کرمانشاه، به احتمال فراوان نشان از فرآیند تهیه پوشاک و یا حتی سرپناه پوستی در این دوره است.

«سامان حیدری‌گوران» افزود: مجموعه غار و پناهگاه صخره‌ای خاتون سرای پنج در جریان بررسی‌های باستان‌شناسی استان کرمانشاه در سال ۱۳۹۰ و در دره‌ای به همین نام کشف شده است.

او ادامه داد: متاسفانه در سال‌های اخیر افراد سودجو بخش‌هایی از کف رسوبی این مجموعه را حفاری کرده‌اند که پس از بررسی‌های اولیه مراتب این اتفاق به وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اطلاع داده شد.

او تصریح کرد: تیمی برای انجام نقشه‌برداری تحت نظارت وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی به منظور جمع‌آوری اطلاعات برای ثبت ملی این مجموعه به منطقه اعزام شد که در زمان نقشه‌برداری علاوه بر تعدادی دست‌افزار سنگی ۲ قطعه استخوان بسیار شاخص در محل حفاری غیرمجاز کشف شد.

حیدری گوران ادامه داد: یکی از این استخوان‌ها، یک سوزن سوراخ‌دار است که بر روی استخوان اولنا (زند زیرین) یک حیوان پستاندار با اندازه متوسط شکل داده شده است و دیگری اثر بریدگی حاصل ضربه ابزار سنگی کات مارک بر روی استخوان فالانژ (انگشت) میانی یک گرگ است.

او افزود: این ۲ قطعه استخوان از محلی به دست آمده‌ است که ابزارهای سنگی هم افق با اواخر دوران پارینه‌سنگی را نشان می‌دهد.

این پژوهشگر با بیان اینکه این کشف مهم چند نتیجه علمی و مهم را برای باستان‌شناسی در بر دارد، تصریح کرد: برای نخستین بار است که در کوهستان‌های زاگرس یک سوزن استخوانی سوراخ‌دار از لایه پارینه‌سنگی کشف شده است.

او افزود: همچنین وجود اثر بریدگی حاصل از ضربه ابزار سنگی بر روی یک استخوان گرگ در مکان‌های باستانی پارینه‌سنگی بسیار نادر است و اثر بریدگی بر روی استخوان فالانژ در مواردی که در دنیا کشف شده برای فرآیند تهیه پوست حیوان بوده است.

حیدری گوران تصریح کرد: «این ۲ یافته نشان می‌دهد که ساکنان دوران پارینه‌سنگی در کوه‌های زاگرس کرمانشاه به احتمال فراوان از پوست و خز گرگ برای تهیه پوشاک و یا چادر در شرایط بسیار سرد دوره اواخر پلیستوسن استفاده کرده‌اند.

سرپرست پژوهش‌های پارینه‌سنگی در شهرستان کرمانشاه با اعلام اینکه امیدواریم با سن‌سنجی مطلق به روش کربن ۱۴ لایه‌های رسوبی این مکان بتوانیم تاریخ دقیق این یافته‌ها را به دست آوریم، تاکید کرد: یافته‌های هر چند کوچک در دوره پارینه سنگی می‌تواند نکات کلیدی و مهمی را از چگونگی زیست و رفتار انسان در این دوران را به همراه داشته باشد.

به گزارش ایرنا، وجود چهار هزار و ۲۰۰ اثر ثبت شده ملی، یک اثر ثبت شده جهانی و ده ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است.  

بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت و آبشار پیران از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۶۰۰ روستا و ۳۴ شهر دارد.

برچسب‌ها بیستون هرسین طاق بستان موزه پارینه سنگی زاگرس میراث فرهنگی کرمانشاه

منبع: ایرنا

کلیدواژه: بیستون هرسین طاق بستان بیستون هرسین طاق بستان میراث فرهنگی کرمانشاه اخبار کنکور دوران پارینه سنگی استان کرمانشاه پارینه سنگی میراث فرهنگی اثر بریدگی پژوهش ها صخره ای بر روی کشف شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۰۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه

مصرف نوشابه‌های گازدار خطر بروز دیابت نوع دوم، پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی را افزایش می‌دهد.

به گزارش سرویس ترجمه خبرگزاری ایمنا، نوشابه‌های گازدار حاوی مقدار زیادی قند، افزودنی‌های مصنوعی و شربت ذرت با فروکتوز بالا است، بنابراین مشکلاتی برای سلامتی به همراه خواهند داشت؛ یکی از ثابت‌شده‌ترین اثرات نوشابه بر سلامتی، افزایش وزن و چاقی است، مصرف منظم نوشیدنی‌های شیرین می‌تواند منجر به دریافت کالری بیش از حد و در نتیجه افزایش وزن و چاقی شود، چاقی نیز به نوبه خود با مشکلاتی مانند دیابت نوع دوم، بیماری‌های قلبی عروقی و بعضی سرطان‌ها در ارتباط است، در ادامه به بررسی دیگر تأثیرات نوشابه بر سلامتی بدن می‌پردازیم:

دیابت نوع دوم

مصرف بیش از حد نوشابه خطر ابتلاء به بیماری دیابت نوع دوم را افزایش می‌دهد، قند بالای موجود در آن باعث افزایش سطح گلوکز خون می‌شود و بر توانایی بدن برای تولید و استفاده مؤثر از انسولین فشار وارد می‌کند، این اتفاق با گذشت زمان منجر به مقاومت به انسولین می‌شود، وضعیتی که سلول‌های بدن کمتر به انسولین پاسخ می‌دهند؛ مقاومت به انسولین یک عامل کلیدی در ایجاد دیابت نوع دوم است.

پوکی استخوان

از آنجایی که نوشابه‌های گازدار حاوی اسید فسفریک هستند، بر سلامت استخوان تأثیر منفی می‌گذارند، اسید فسفریک مانع جذب کلسیم می‌شود، بنابراین تراکم استخوان کاهش پیدا می‌کند و خطر ابتلاء به پوکی استخوان بیشتر می‌شود؛ مصرف بیش از حد نوشابه ممکن است باعث ضعیف شدن استخوان‌ها و افزایش خطر شکستگی شود.

بیماری‌های قلبی

ارتباط بین مصرف نوشابه و بیماری‌های قلبی عروقی به خوبی ثابت شده است، مصرف زیاد قندهای اضافه شده، به ویژه به شکل نوشیدنی‌های شیرین، با افزایش خطر ابتلاء به بیماری‌های قلبی مرتبط است؛ قند بیش از حد می‌تواند باعث افزایش فشار خون، التهاب و چربی ناسالم شود که همگی عوامل خطر مشکلات قلبی عروقی از جمله حملات قلبی و سکته مغزی هستند.

کد خبر 743946

دیگر خبرها

  • برای حفظ سلامت بهتر است پیاده روی کنید
  • نشانه‌هایی که می‌گویند کلیه‌های شما به درستی کار نمی‌کنند + فیلم
  • آبگیری بند سنگی ملاتی لاسرداب اردستان
  • ثبت ۲ هزار و ۱۰۰ اثر ملی و ۸ اثر جهانی در خراسان رضوی
  • افزایش احتمال بروز پوکی استخوان و بیماری‌های قلبی با مصرف نوشابه
  • اجرای طرح هادی روستایی در بهشهر نیازمند توجه است
  • تخریب دیوار سنگی در چرام برای رفع تصرف اراضی ملی
  • برای افزایش قد این ویتامین را بخورید
  • طبخ غذایی سنتی با ۲۴۰ کیلو گوشت و استخوان گاو (فیلم)
  • ایران با چه موشک‌هایی آسمان منطقه را به ۲ نقطه در فلسطین اشغالی دوخت؟