Web Analytics Made Easy - Statcounter

وزیر خارجه ترکیه درباره جزئیات دیدار هیئت اعزامی این کشور به مصر گفت: طرفین مواضع و نقطه نظرات خود را در محیطی دوستانه مطرح کردند. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در نشست خبری خود با وزیر خارجه فلسطین درباره روابط ترکیه و مصر و دیدار اخیر انجام گرفته بین معاونان وزرای خارجه دو کشور، با اشاره به بیانیه مشترک دو طرف پس از دیدارشان، گفت: هیئتها مسائل دو جانبه و همچنین مسائل منطقه ای را مورد بحث و بررسی قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی افزود: هیچ پیش شرط یا چارچوب مذاکراتی خاصی وجود نداشت و هر طرف آنچه در ذهنش بود را در محیطی دوستانه مطرح کرد.

وزیر خارجه ترکیه با اشاره به اینکه پس از این دیدار و مذاکرات انجام گرفته، گامهایی که هر طرف می تواند بردارد مورد بررسی قرار می گیرد، گفت: بر این اساس همانطور که رئیس جمهور محترممان هم گفت، امیدواریم که این روند(نزدیکی روابط دو کشور) توسعه و تعمیق پیدا کند. البته در این روند، ابتدا سرویس های امنیتی مان دیدار و مذاکره کردند، سپس وزارتخانه ها به میدان آمدند و در سطح معاونان وزیر تماس ها ادامه یافت. می توانیم با سامح شکری یعنی در سطح وزیر خارجه این دیدارها را داشته باشیم.

چاووش اوغلو با بیان اینکه با همتای مصری خود در نشست های بین المللی بارها دیدار داشته است، اظهار داشت: حتی در دوره ای که روابطمان در سطح بسیار پایینی قرار داشت، بر اهمیت مصر در جهان عرب، دنیای اسلام، غرب آسیا، آفریقا و فلسطین تاکید داشتیم. بر این اساس، عادی سازی روابط ما با مصر منجر به هماهنگی بهتر و بیشترمان در حمایت ما از فلسطین خواهد شد و می توانیم حمایتهای تاثیر گذارتری از فلسطین داشته باشیم. در روند پیش رو، این فعالیتها را دنبال خواهیم کرد.

شرق مدیترانه و شتاب ترکیه برای رابطه با مصرسفر معاون وزیر خارجه ترکیه به مصر برای ترمیم روابط

 

روابط ترکیه و مصر پس از کنار رفتن محمد مرسی و روی کار آمدن عبدالفتاح سیسی تیره شد.

ترکیه این اقدام را کودتای نظامی سیسی خوانده و خواستار بازگشت سریع وضعیت به حالت قبل شده بود. این اظهارات اما چندان دوام نیاورد زیرا مدتی بعد محمد مرسی به طرز مشکوکی در زندان جان باخت و اردوغان، سیسی را مسئول مرگ رئیس جمهور سابق مصر دانسته بود.

این روند برای 8 سال یعنی از سال 2013 تا امروز ادامه داشته است اما ترکیه به تدریج و با توجه به سخت شدن شرایطش در مدیترانه تصمیم به ترمیم روابط با قاهره گرفته است. 

اواخر فروردین ماه بود که سامح شکری، وزیر امور خارجه مصر اظهار داشت، کشورش از اظهارات اخیر ترکیه در قبال قاهره قدردانی کرده و آماده گفتگو با آنکارا است.

وی در گفتگو با تلویزیون محلی "القاهره والناس" با اشاره به تماس تلفنی اخیر مولود چاووش‌اوغلو وزیر امور خارجه ترکیه تاکید کرد: ما تلاش می‌کنیم روابطمان با ترکیه که به نفع هر دو کشور است، برقرار شود.

او همچنین گفت: روابط ما باید بر اساس قوانین بین المللی برقرار شود.

پس از آن مولود چاووش اوغلو گفت که سطح سفر هیئت ترک به مصر به خواست قاهره در سطح معاون وزیر خارجه خواهد بود.

وی در خصوص انتصاب سفیر در مصر نیز گفته بود: در این زمینه گفت‌وگویی صورت نگرفته، به احتمال زیاد در نشست مذکور موضوع مطرح خواهد شد.

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: مصر ترکیه مصر ترکیه وزیر خارجه ترکیه چاووش اوغلو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۰۵۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترکمنستانی

به گزارش گروه سیاست خبرگزاری علم و فناوری آنا؛ وزیر امور خارجه کشورمان که به منظور رایزنی با مقامات ترکمنستان به عشق آباد سفر کرده، بعداظهر امروز با رشید مردوف، معاون رئیس کابینه وزرا و وزیر امور خارجه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

امیرعبداللهیان، همچنین پیش از این دیدار با رئیس جمهور و رئیس مصلحت خلق ترکمنستان دیدار کرده بود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عکس/ دیدار امیر عبداللهیان و وزیر امور خارجه ترکمنستان
  • تلاش دوباره مخالفان ترکیه برای شکست اردوغان
  • نشست هیئت‌های ایران و ترکمنستان به ریاست وزرای خارجه
  • ترکیه، رقابت انتخاباتی دشوار در استانبول و آنکارا
  • دیدار امیرعبداللهیان با همتای ترکمنستانی
  • سفر وزیر خارجه اوکراین به هند
  • دیدار وزیر خارجه حکومت طالبان با هیئت پاکستانی در کابل
  • تصاویر| دیدار اسماعیل هنیه با وزیر امور خارجه
  • دیدار اسماعیل هنیه با وزیر امور خارجه
  • بررسی تحولات افغانستان محور گفتگوهای وزرای خارجه انگلیس و پاکستان