Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه کشت آفتاب گردان در شهرستان خوی رونق خوبی دارد، از اینرو از خوی به عنوان شهر گل‌های آفتابگردان نیز یاد می‌شود که این گل‌ها منبع خوبی برای زنبورها جهت جمع‌آوری شهد محسوب می‌شود.

علاوه بر گشت آفتابگردان، طبیعت خوی دارای گل‌های خودرو زیادی است که سبب شده تا زنبور از شهد این گل‌ها نیز تغذیه کرده و غنای عسل تولیدی در زنبورستان‌های این شهر بالا برود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خوی یک پنجم کل عسل تولیدی کشور را به خود اختصاص داده و سهم 50 درصدی از تولید عسل آذربایجان‌غربی را دارد و با توجه به میزان تولید عسل در خوی، این شهر به عنوان قطب تولید عسل در کشور محسوب می‌شود.

از نظر کیفیت نیز عسل تولیدی این شهر زبانزد بوده به طوری‌که عسل طبیعی خوی به دلیل دارا بودن کیفیت خوب با خاصیت‌های درمانی،  همواره با استقبال خریداران روبرو بوده است ولی به دلایل مختلف از جمله، ضعف بسته‌بندی، کانال توزیع نامناسب، کمبود تبلیغات برون مرزی، فقدان آموزش تخصصی صادرکنندگان، فقدان برنامه‌های بازاریابی نسبت به شناسایی بازارهای خارجی و نبود مشوق‌های صادراتی سبب شده تا تولید کنندگان خویی در بازاریابی این طلای شیرین با مشکل مواجه شوند و در مواردی مشاهده شده که عسل تولیدی خوی توسط واسطه‌ها خریداری و به نام عسل تولیدی سایر استان‌ها در بازارهای داخلی و خارجی به فروش می‌رود؛ در حالی که موقعیت جغرافیایی خوی و قرارگیری این شهر در کنار جاده ابریشم و از سوی دیگر وجود زیرساخت‌های حمل و نقل از جمله حمل و نقل ریلی و هوایی و هم مرز بودن این کشور با ترکیه، به شرط بازاریابی قوی عسل تولیدی، می‌تواند به عنوان ظرفیت برای صادرات این محصول پرخاصیت باشد.

تولید سالانه 12 هزار تن عسل در خوی

فرماندار خوی در این خصوص گفت: گل‌های طبیعی که در طبیعت خوی می‌روید زمینه خوبی فراهم آورده تا زنبورهای عسل از شهد این گل‌ها بهره‌برداری کنند؛ علاوه بر این، زمانی که فصل گل‌دهی به پایان می‌رسد، در شهرستان خوی، گل‌دهی گل آفتابگردان و کدو شروع می‌شود که این امر افزایش فعالیت زنبور عسل را در پی دارد و از علل مرغوب بودن عسل خوی است.

حسن عباسی با بیان اینکه در صوت توجه جدی زنبورداران و صادرکنندگان به بازاریابی عسل خوی، می‌توان از درآمد عسل در توسعه این شهر استفاده کرد، گفت: عدم انسجام تشکل‌های زنبورداری، ضعف تبلیغات و بازاریابی و پایین بودن سطح علمی زنبورداران سبب شده تا در عرضه این محصول با کیفیت و پرخاصیت با مشکل مواجه شویم.

وی با بیان اینکه عسل منبع درآمدی خوبی برای مردم این شهر است، تصریح کرد: اقتصاد بسیاری از خانواده‌های شهرستان خوی به 2 محصول تخمه‌های آجیلی و عسل این شهرستان وابسته است.

فرمانداری خوی با بیان اینکه بیش از 3هزار زنبوردار در این شهرستان در تولید عسل نقش آفرینی می‌کنند، ادامه داد: 450 هزار کندو در اختیار این زنبورداران است و سالانه به طور متوسط 12 هزار تن عسل توسط این زنبورداران تولید و روانه بازار می‌شود.

وی بر استفاده از امکانات روز در تولید عسل تاکید کرد و گفت: از هر کندوی مدرن حدود 27 کیلوگرم عسل تولید می‌شود که این رقم در کندوی بومی 17کیلوگرم بوده و این در حالی است که زنبورداران خوی از هر کندوی مدرن بیش از 2 برابر میانگین کشوی عسل برداشت می‌کنند.

فرماندار خوی ایجاد زنجیره تولید، بازاریابی و فروش عسل را خواستار شد و اظهار داشت: باید جهاد کشاورزی در این زمینه قوی‌تر ورود پیدا کند.

خروج از تک محصولی با تولید زهر زنبور عسل و ژل رویال

مدیر کشاورزی خوی گفت: آذربایجان‌غربی سهم 27 درصدی در تولید عسل کشور دارد و این در حالی است که خوی 50 درصد عسل تولیدی استان را به خود اختصاص داده است.

امینی با بیان اینکه از 458 هزار کندوی موجود در خوی 450 کدو مدرن و 8 هزار کندو بومی هستند، اظهار داشت: این شهر قطب اول تولید عسل در کشور است.

وی با بیان اینکه امسال میزان تولید عسل بیشتر از سال‌های قبل خواهد بود، اعلام کرد: با توجه به مساعد بودن آب و هوا، پیش‌بینی می‌شود امسال میزان تولید عسل 10 درصد رشد داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی خوی با تاکید بر خارج کردن پرورش زنبور عسل از تک محصولی و رونق تولید در این بخش، ادامه داد: امسال تولید ژل رویال، گرده و زه راز زنبور عسل جزء برنامه‌های تولیدی زنبور داران شهرستان خوی است که در این زمینه‌ها آموزش‌های ترویجی در اختیار زنبورداران قرار داده شده است.

کم توجهی به برندسازی عسل تولیدی خوی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی نیز در این خصوص گفت: عسل یکی از مهمترین محصولات تولیدی استان آذربایجان‌غربی است که زمینه اشتغال خوبی را در استان فراهم کرده به طوری‌که در استان بیش از 6 هزار و 176 نفر به عنوان بهره‌بردار به صورت مستقیم و غیر مستقیم در تولید عسل نقش دارند.

کرامتی با اشاره به ایجاد زنجیره‌های تولید این محصول،  افزود: تولید سایر فرآورده های زنبور عسل از جمله ژل رویال، بره موم، موم، گرده و زهر زنبور عسل از پتانسیل و توانمندی‌های شهرستان خوی در بحث زنبورداری است.

وی اعلام کرد: سال گذشته، ۳۸ هزار و ۲۸۲ کیلوگرم گرده گل، ۱۹ هزار و ۵۵۰ کیلوگرم بره موم ، ۴۵۶ هزار و ۶۳۴ کیلوگرم  موم و۰.۳۶ گرم زهرتولید شده است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی با بیان اینکه در بازاریابی این محصول با مشکل مواجه هستیم و ضرورت دارد سازمان صمت نیز زنبورداران را در این زمینه همراهی کند، ادامه داد: چهار کارخانه بسته‌بندی عسل به صورت مدرن و اتوماتیک در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد و نیز هشت کارگاه بسته‌بندی عسل در شهرستان‌های ارومیه، خوی، سلماس و اشنویه در فراوری و صنایع تبدیلی این محصول فعالیت دارند.

وی با اشاره به کم توجهی در برندسازی این محصول، اعلام کرد: برند سازی و تجاری سازی عسل مورد تاکید و توجه قرار دارد و باید نسبت به توسعه حضور در بازارهای صادراتی بیش از پیش توجه شود.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: عسل خوی تولید آفتابگردان ژل رویال زهر زنبور عسل جهاد کشاورزی قطب تولید عسل برندسازی بازار جهان بازاریابی آذربایجان غربی جهاد کشاورزی تولید عسل شهرستان خوی عسل تولیدی زنبور عسل عسل تولید ژل رویال

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۰۶۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اجرای طرح "ایما" در مدرسه راهیان کوثر شهرستان رزن

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما استان همدان، در این طرح دانش آموزان یک روز نقش تمام عوامل اجرایی مدرسه را برعهده گرفتند و به عنوان معلم سر کلاس‌های درس حاضر شدند.

تقویت حس مسئولیت پذیری، تقویت روحیه همکاری و کارگروهی و افزایش اعتماد به نفس بین دانش آموزان از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است.

دیگر خبرها

  • تولید دارو از بره موم زنبور عسل توسط محقق همدانی
  • تولید محصولی کاربردی در جراحی لاپاراسکوپی
  • بهره برداری از یک واحد تولیدی در ابهر
  • اجرای طرح "ایما" در مدرسه راهیان کوثر شهرستان رزن
  • مسائل کوچک نباید منجر به اختلال در چرخه تولید شرکت‌های صنعتی و تولیدی شوش شود
  • تامین آب پایدار و ارتقای ایمنی راه‌ها در اولویت مطالبه از دولتمردان است
  • از سرگیری فعالیت یک واحد تولید کاغذ در فیروزکوه
  • اختصاص ۳۰ درصد از مالیات واحدهای تولیدی به عمران گناباد
  • ضرورت تحقق منابع تقویت بنیه دفاعی
  • دوره آشنایی با اصول و مبانی بازاریابی و فروش در حمل و نقل دریایی