Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@11:58:51 GMT

دود کردن آینده جوانان توسط سوداگران افیون

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۰۸۰۳

دود کردن آینده جوانان توسط سوداگران افیون

به گزارش ایرنا، عصری یکی از روزهای اردیبهشت، از کمربندی شهید چمران کنگاور در حال گذر بودم، با دیدن گاری دستی و نوشته روی آن، ذهنم درگیر و باعث شد نزدیک بروم و آن جمله را دقیق بخوانم، «مرگ بر مواد فروش» روی یک مقوا نوشته و جلوی گاری چسبانده شده بود.

کم آوردم!

از صاحب گاری که مرد جوانی بود دلیل نوشتن این شعار را پرسیدم، پاسخش یک جمله بود؛ تکرار جمله «مرگ بر مواد فروش»، البته با صدای بلند و رسا که باعث جلب توجه رهگذران شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

«جواد» جوان ۳۴ ساله‌ای که ۱۲ سال به بیماری اعتیاد مبتلا بوده و به قول خودش سه سالی هست آن را کنار گذاشته و پاک است، این روزها با جمع‌آوری ضایعات امرار و معاش می‌کند.

او درباره اعتیادش گفت: به افیون صنعتی گرفتار بودم، شب و روز نداشتم از همه جا رانده و درمانده شده و واماندگی از خانه و کاشانه، کارتن خوابی و سرما و تاریکی خسته ام کرده و به قول معروف کم آوردم تا بالاخره تصمیم جدی به ترک اعتیاد گرفتم.

از صورت و چشمان جواد می‌شود فهمید امیدوار به آینده است و از اینکه پاک شده و اعتیاد را کنار گذاشته، خوشحال، پس تلاش می‌کند زندگیش را دوباره بسازد.

او می‌گوید: دشمنم مواد فروش‌ها هستند پس این جمله را نوشتم که همه آن را بخوانند و بدانند چه انزجار و نفرتی دارم چون زندگی هزاران جوان مثل من را به قهقرا می‌برند و به یک دنیای پوچ تبدیل می‌کنند.

فرافکنان ویژگی‌های غیرقابل پذیرش خود را به دیگران نسبت می‌دهند

یک مدرس دانشگاه و استاد روان شناسی در این راستا معتقد است از منظر فلسفی، انسان همواره برای رفتارها و کنش‌های خود، بدنبال توجیه بوده و عمده شکست‌ها و رفتارهای ناموفق خود را به عوامل بیرونی نسبت می‌دهد.

«علیرضا مرآتی» با بیان اینکه همواره معضلات اجتماعی از جمله اعتیاد مورد پژوهش و تاکید پژوهشگران و صاحبنظران بوده به خبرنگار ایرنا گفت: عمده یافته‌های پژوهش نشان می‌دهند که عوامل اجتماعی، خانوادگی و فردی، مهمترین علل گرایش به اعتیاد محسوب می‌شوند.

این عضو هیات علمی دانشگاه با طرح این سوال که چرا در دل بحران‌ها و مشکلات روزمره زندگی تنها تعدادی از افراد به انحراف کشیده و همه آنها به نوعی مسوولیت رفتارهای غلط و غیر موجه خود را متوجه عوامل بیرونی می‌دانند، افزود: در دیدگاه روانکاوی از اصطلاح فرافکنی برای این پدیده استفاده می‌شود یعنی انگشت اتهام بسوی دیگران گرفتن و تمایل به نسبت دادن آنچه در درون می‌گذرد به دیگران یا به محیط.

مرآتی تاکید کرد: کسی که فرافکنی می‌کند خطاها، نقص‌ها، احساسات و آرزوهای غلط خود را در دیگران می‌بیند و با اغراق آمیز کردن صفات منفی دیگران از اضطراب خود می‌کاهد.

این استاد دانشگاه معتقد است؛ انسان موجودی است صاحب اختیار و فهم و لغزش او توسط عوامل بیرونی تنها ضعف شخصیتی و ناپختگی او را به تصویر می‌کشد.

وی یادآور شد: در همین راستا می‌توان از پایبندی به اخلاقیات و گرایش به معنویت به عنوان عوامل پیشگیرانه انحراف نام برد.


دو سوم معتادان کرمانشاه برای یکبار تجربه کردن از مواد مخدر استفاده کردند

فرمانده انتظامی کنگاور گفت: بدلیل ناآگاهی از پدیده اعتیاد بعضی از مردم بخصوص جوانان فکر می‌کنند با مصرف یکبار مواد مخدر یا روان گردان دچار هیچ عارضه و مشکلی نمی‌شوند در حالیکه چنین نیست.

«سرهنگ عنایت فلاحی» افزود: طی پژوهش های میدانی که مرتبط با موضوع پایان نامه کارشناسی ارشد انجام داده‌ام دو سوم معتادان زندانی در زندان دیزل آباد کرمانشاه برای یک بار مواد مخدر مصرف کرده ولی در دام اعتیاد گرفتار شدند.

وی با بیان اینکه یک سوم دیگر زندانیان حوزه مواد مخدر به این کار عادت کرده و آن را شغل اصلی خود می‌دانند، یادآور شد: نجات جامعه و جوانان از دام اعتیاد یک وظیفه ملی است که همه دستگاه‌های متولی باید با تلاش مجدانه نسبت به آن اهتمام ورزند.

دستگیری ۱۷۰ قاچاقچی حرفه ای مواد مخدر در کنگاور

فرمانده انتظامی کنگاور در ادامه به کشفیات مواد مخدر در سال ۱۳۹۹ اشاره کرد و افزود: ۲۳۴ کیلوگرم انواع موادمخدر طی سال گذشته در این شهرستان کشف و ضبط شد که در این راستا ۲۲۷ نفر دستگیر شدند که ۱۷۰ نفر آنها سرشاخه‌های قاچاق موادمخدر بودند.  

سرهنگ فلاحی ادامه داد: در این مدت ۱۳۱ کیلوگرم تریاک، ۱۲ کیلوگرم هروئین، ۱۱ کیلوگرم مورفین، ۵۰۰ گرم حشیش و ۸۱ کیلوگرم سایر مواد مخدر کشف و ضبط شد.

او همچنین کشفیات یک ماهه نخست سال ۱۴۰۰ را نیز ۶۴ کیلوگرم انواع مواد مخدر اعلام کرد و گفت: طی این مدت ۴۱ سارق، ۱۲ نفر معتاد متجاهر و سه نفر قاچاقچی حرفه ای دستگیر شدند.

فرمانده انتظامی کنگاور با اشاره به اینکه نقش‌آفرینی گسترده دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی مورد انتظار جدی است، تاکید کرد: ارتقای سطح آگاهی‌ مردم با همکاری صدا و سیما و رسانه‌های مکتوب و مجازی، پرداختن به مهارت‌آموزی و سبک زندگی سالم و تقویت فعالیت‌های جایگزین ورزشی و هنری منجر به تقویت موضوع پیشگیری همگانی از گرایش به سمت مصرف موادمخدر می‌شود.

او در پاسخ به این سوال که چرا معتادان متجاهر بوستان عشایر که در ملا عام اقدام به استعمال دخانیات می‌کنند، جمع‌آوری نمی‌شوند، افزود: طی چند ماه گذشته ۲ عملیات پاکسازی در این بوستان انجام شده و معتادان به کمپ ترک اعتیاد سراب نیلوفر انتقال داده شدند ولی چون با این افراد با چشم یک بیمار می‌نگرند پس از مدتی به مصرف دوباره مواد در سطح شهر روی می‌آورند.

آموزش خانواده‌ راهبرد اصولی در پیشگیری از اعتیاد است

معاون و کارشناس پیشگیری اداره بهزیستی کنگاور هم گفت: در جامعه با سه طیف افراد روبه رو هستیم؛ افرادی که نگرشی مثبت نسبت به اعتیاد دارند که این افراد را معتادین مینامند که به هر دلیل ماده مخدر را انتخاب کرده و استعمال می‌کنند.

«دکترعشرت شلالوند» دسته دوم را افرادی می‌داند که نگرش منفی نسبت به مواد مخدر دارند و این دسته هرگز و در هر شرایطی و با هر اصراری مواد مخدر را انتخاب نمی‌کنند.

او دسته سوم را نیز افرادی با نگرش و ذهنیتی خالی یا خنثی می‌نامد که فرزندان خانواده ها جز این دسته هستند.

شلالوند؛ مهمترین وظیفه خانواده ها را ایجاد یک ذهنیت و نگرشی منفی از مواد مخدر در فرزندان دانست و عنوان کرد: ایجاد این ذهنیت با عواملی که به «عوامل محافظ» معروف هستند، قابل انجام است.

این کارشناس پیشگیری آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: این عوامل شامل مهارت های صحیح فرزند پروری، مهارت ارتباطی صحیح در خانواده، عشق و علاقه در خانواده، اوقات فراغت مفید و برنامه ریزی که باید بیشتر در سنین ۶ و ۱۲ سال مورد توجه قرار گیرد.

دکتر شلالوند تاکید کرد: مهمترین راهبرد در برنامه‌های پیشگیری اولیه از اعتیاد در جامعه، آموزش به خانواده‌ها و نوجوانان است.

وی یادآور شد: باید ایمان داشته باشیم که نگرش ها و باورهای غلط می تواند روند اعتیاد فرزندانمان را سرعت ببخشد و نباید اجازه داد مشغله و گرفتاری های اقتصادی ما را از فرزندان جدا و بی تفاوتی ها جایگزین توجه و ارتباط صحیح شود.

بر اساس آنچه از مراجع ذیصلاح اعلام شده در ایران حدود دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر معتاد وجود دارد. قاچاقچیان مواد مخدر با این کار موجبات دگرگونی در هویت و بسترهای فرهنگی و الگوهای رفتاری جوانان و خانواده، تضعیف عزم و اراده ملت‌ها و فروپاشی باورها، اخلاق و ارزش‌ها را در جوامع مهیا می‌سازند.

هر چند که مقابله سلبی با مواد مخدر، اقدامی لازم است ولی برای پیروزی بر فعالیت قاچاقچیان کافی نیست، بیشترین تمرکز متولیان مبارزه با مواد مخدر باید به سمت آگاهی بخشی، فرهنگ‌سازی و اقدامات پیشگیرانه باشد.

همچنین طرح‌ تشدید مبارزه‌ با ورود موادمخدر در مبادی‌ ورودی‌ و خروجی‌ با جدیت دنبال شود، البته همزمان مبارزه‌ با موادمخدر در سطح کلان‌ و همه‌ جانبه‌ و کنترل مرزها و جلوگیری از اتباع غیرمجاز به کشور باید انجام شود که طرح تشدید و کنترل مبادی و حروجی تاثیرگذار باشد.

گزارش از مجید رحمتی

برچسب‌ها مواد مخدر بیماری اعتیاد پیشگیری از اعتیاد

منبع: ایرنا

کلیدواژه: مواد مخدر بیماری اعتیاد مواد مخدر بیماری اعتیاد پیشگیری از اعتیاد اخبار کنکور مواد مخدر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۰۸۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد

به گزارش خبرآنلاین لرستان ،سردار "یحیی الهی" در تشریح این خبر بیان داشت: در راستای مبارزه با سوداگران مرگ، ماموران پاسگاه انتظامی والانجرد اشهرستان بروجرد در سطح حوزه استحفاظی ۲ قاچاقچی را که در امر خرید و فروش انواع مواد مخدر فعالیت داشتند شناسایی و در عملیاتی ضربتی آن ها را دستگیر کردند.

وی افزود: ماموران در بازرسی از محل اختفای متهمان موفق به کشف ۱۰ کیلو گرم مواد تریاک، ۲ و توقیف خودروی پژو قاچاقچیان شدند.

فرمانده انتظامی شهرستان گفت: متهمان به همراه پرونده جهت سیر مراحل قانونی تحویل مراجع قضائی شدند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1899350

دیگر خبرها

  • کشف و ضبط ۱۰ کیلوگرم مواد مخدر در بروجرد
  • ۲۵ سمن برای مقابله با موادمخدر در قزوین فعال است
  • عاقبت فرار از خانه به‌عشق خواستگار شیشه‌ای
  • نگاه دولت در عرصه پیشگیری از اعتیاد حمایتی است
  • دستگیری معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود
  • اقدامات فرهنگی برای پیشگیری از اعتیاد در اولویت باشد
  • جمع‌آوری و دستگیری ۴۴ نفر از معتادان و سوداگران مرگ در لنگرود
  • کشف و ضبط ۷۷ کیلوگرم مواد مخدر در راه‌های مواصلاتی استان همدان
  • آغاز کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی
  • اجرای کارزار رسانه‌ای پیشگیری از اعتیاد در استان مرکزی