Web Analytics Made Easy - Statcounter

اصلی‌ترین حزب حامی دموکراسی اسکاتلند، روز جمعه توانست ده‌ها کرسی در انتخابات پارلمانی این منطقه به دست آورد که این می‌تواند آینده "بریتانیا" را تغییر دهد، اما نتایج اولیه هنوز تردیدهایی درباره پیروزی آن با اکثریت قاطع بر جای گذاشته است.

 به نقل از خبرگزاری رویترز، حزب ملی اسکاتلندی (اس‌ان‌پی) گفته است که در صورت بازگشت اکثریت حامیان استقلال به پارلمان ۱۲۹ عضوی تفویضی، دوباره تا پایان ۲۰۲۳ یک رای‌گیری برای جدایی از بریتانیا برگزار خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این یک رویارویی حقوقی بالقوه با بوریس جانسون، نخست‌وزیر بریتانیا رقم می‌زند که قاطعانه مخالفتش را با برگزاری چنین رفراندومی اعلام کرده است.

حزب ملی اسکاتلندی تاکنون ۳۸ کرسی از ۴۷ کرسی اعلام شده را به دست آورده است که شامل سه حوزه سرنوشت‌ساز انتخاباتی در لوتیان شرقی، ادینبرو مرکزی و ایر می‌شود. اس‌ان‌پی در انتخابات پیشین نتوانست در دامبرتون برنده شود و این کرسی را با اختلاف کم در اختیار حزب دیگری گذاشت.

در برخی حوزه‌ها، حمایت از اپوزیسیون احزاب طرفدار اتحاد با بریتانیا افزایش یافته و این نشان می‌دهد که نتیجه نهایی شانه به شانه خواهد بود، خصوصا اینکه برخی کرسی‌ها هم روی یک سیستم نمایندگی متناسب جداگانه اختصاص یافته‌اند.

این نتایج حاکی از آن است که حزب ملی اسکاتلندی برای چهارمین بار در مسیر پیروزی قرار دارد و این میدانی برای پیشبرد دومین رفراندوم استقلال را برای آنها مهیا می‌کند. اما اگر این حزب از کسب اکثریت ناکام بماند، کار دولت بریتانیا برای مخالفت در برابر درخواست‌ها برای برگزاری یک رفراندوم دیگر ساده‌تر خواهد شد.

نیکولا استورجن، وزیر اول اسکاتلند و رهبر اس‌ان‌پی گفته است، طبق سیستم انتخاباتی تناسبی برای این پارلمان تفویضی که به نفع احزاب کوچکتر است، احتمال موفقیت حزبش برای کسب اکثریت "بسیار بسیار کم می‌شود."

استورجن که توانست به راحتی کرسی خودش را با اکثریت به دست بگیرد، گفت: انجام آن خوب خواهد بود، اما من هیچگاه آن را بدیهی تصور نکرده‌ام و همواره این مساله‌ای نفس‌گیر خواهد ماند. به شدت خرسندم و کاملا اطمینان دارم که ما در مسیر چهارمین پیروزی انتخاباتی متوالی اس‌ان‌پی قرار داریم. 

بوریس جانسون هم در پاسخ به اینکه اگر اس‌ان‌پی به اکثریت دست یابد چه معنایی خواهد داشت، گفت: باید منتظر بمانیم و ببینیم. گمان نمی‌کنم مردم اکنون درگیری قانون اساسی بیشتری بخواهند. تمرکز روی استقلال در دوران بحران کووید اشتباه است.

نتیجه این انتخابات می‌تواند در نهایت اسکاتلند را در مسیر شکستن اتحاد ۳۱۴ ساله با انگلستان قرار دهد. سیاست اسکاتلند از دیگر نقاط بریتانیا متفاوت بوده است، اما اسکاتلندی‌ها بر سر چشم‌انداز یک رای‌گیری استقلال قطبی‌شده اختلاف‌نظر دارند.

خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا که اکثر اسکاتلندی‌ها قاطعانه با آن مخالفت کردند، این احساس که دولت اسکاتلند به خوبی بحران کرونا را مدیریت کرده است و انزجار از دولت محافظه‌کار جانسون در وست‌مینستر، همگی حمایت از این جنبش استقلال‌طلبی را تقویت کرده است.

اسکاتلندی‌ها در سال ۲۰۱۴ به صورت ۵۵ درصد مقابل ۴۵ درصد به ادامه عضویت در بریتانیا رای مثبت دادند و احزاب اتحادطلب هم تاکید دارند که این رای‌گیری صرفا هر نسل یک بار می‌تواند برگزار شود. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند که نتیجه دومین رفراندوم استقلال آنقدر نزدیک است که از الان نمی‌توان قضاوت و پیش‌بینی کرد.

چنانچه یک رفراندوم دیگر برگزار شود و اسکاتلندی‌ها به خروج رای مثبت دهند، بزرگترین شوک به بریتانیا از زمان استقلال جمهوری ایرلند در یک قرن پیش وارد می‌شود.

حزب ملی اسکاتلندی باید دست‌کم چهار کرسی دیگر برای کسب اکثریت مطلق از ۶۵ کرسی را به دست آورد، اما می‌تواند روی حمایت حزب سبز طرفدار استقلال هم که در سال ۲۰۱۶ پنج کرسی داشت، برای پیگیری یک رفراندوم دوم حساب کند.

نتایج از حدود دو سوم ۷۳ کرسی انتخابیه روز جمعه مشخص شد. مابقی کرسی‌ها و کرسی‌های منطقه‌ای که با یک سیستم نمایندگی تناسبی پیچیده طبق یک رای‌گیری دوم اختصاص می‌یابند، امروز شنبه اعلام خواهند شد. تمامی احزاب می‌گویند که نتیجه کرسی‌های منطقه‌ای که تعداد اندکی از آنها به اس‌ان‌پی خواهد رسید، برای تعیین اینکه آیا اکثریت حامی استقلال شکل می‌گیرد یا خیر حائز اهمیت هستند.

بریتانیا متشکل از انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلند شمالی است./ ایسنا

منبع: ایران آنلاین

کلیدواژه: حزب ملی اسکاتلندی اسکاتلندی ها رای گیری اس ان پی کرسی ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۱۱۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ در ۲۲ حوزه با رقابت برای ۴۵ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد.

از امروز - پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ - ۲۲ روز تا برگزاری دومین دوره انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی فرصت باقی است.

در تقویم اعلام شده برای کلیات برنامه زمان‌بندی مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از امروز تا حداکثر دو هفته قبل از شروع تبلیغات، برای اطلاع رسانی فهرست امکانات، تسهیلات و برنامه زمانبندی ، هزینه استفاده از آنها و نحوه مراجعه نامزدها توسط هیأت بررسی تبلیغات استان فرصت تعیین شده است.

برنامه‌ وزارت کشور این است که انتخابات هشت حوزه به صورت تمام الکترونیک برگزار شود و در حوزه‌هایی که تک نماینده است، انتخابات به شکل غیرالکترونیک خواهد بود.

بر اساس پیشنهاد وزارت کشور و تایید شورای نگهبان، مرحله دوم انتخابات در هشت حوزه «تبریز»، «تهران»، «آبادان»، «شیراز»، «کرمانشاه»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر» و «ملایر» به صورت تمام مکانیزه یا تمام الکترونیک برگزار خواهد شد.

اسامی ۲۱ حوزه‌ای که در آن‌ها مرحله دوم انتخابات دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد هم به این شرح است: «تبریز، آذرشهر و اسکو» ، «شبستر»، «میانه»، «پارس آباد، بیله‌سوار و اصلاندوز مغان »، «سمیرم»، «لنجان»، «کرج، اشتهارد و فردیس»، «تهران، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس»، «بیرجند، درمیان و خوسف»، «مشهد و کلات»، «آبادان»، «رامهرمز و رامشیر»، «خدا بنده»، «زنجان و طارم»، «شیراز و زرقان»، «مرودشت، ارسنجان و پاسارگاد»، «کرمانشاه»، «گنبد کاووس»، «خرم‌آباد و چگنی»، «قائم شهر، سوادکوه، جویبار، سیمرغ و سوادکوه شمالی» ، «ملایر» و «ورامین».

۲۷۲۷

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1896601

دیگر خبرها

  • برگزاری دور دوم انتخابات مجلس در کرمانشاه به صورت تمام الکترونیک
  • محافظه کاران در انتخابات کرواسی اکثریت مطلق را از دست دادند
  • دور دوم انتخابات در حوزه انتخابیه کرمانشاه تمام الکترونیک برگزار می‌شود
  • ۲۲ روز مانده تا تعیین تکلیف ۴۵ کرسی باقیمانده مجلس دوازدهم /انتخابات مرحله دوم در کدام حوزه ها الکترونیکی است؟
  • هند؛ پرجمعیت‌ ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ ترین انتخابات
  • راه اندازی پویش های انتخاباتی در کرج
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان
  • آغاز انتخابات سرنوشت ساز پارلمانی در کرواسی
  • سرنوشت طرح اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری چه شد؟
  • رقابت ۲+۱ برای بالانشینی در بهارستان | رقابت این ۴ نقر به قالیباف