Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ناطقان»
2024-04-16@11:58:11 GMT

فراموشی قالیباف در انتخابات 1400

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۱۷۳۵

فراموشی قالیباف در انتخابات 1400

به‌طور مشخص به نظر می‌رسد که هم‌جناحی‌هایش خیلی از اینکه قالیباف را بعد از لابی‌های پیچیده در مسیر ریاست بهارستان، در صندلی ریاست پاستور ببینند، خرسند نیستند و تمایل ندارند که دیگران به آن‌ها بگویند که تبدیل به ابزار سیاسی دیگری شده‌اند.او که سال پیش در همین روز‌ها به نظر قطعی‌ترین و محتمل‌ترین گزینه انتخابات ۱۴۰۰ اصولگرایان بود، این روز‌ها به کم‌خبرترین چهره انتخابات ۱۴۰۰ بدل شده است؛ تا جایی که حتی نزدیکانش مدعی‌اند او برنامه‌ای برای صندلی پاستور ندارد! گزاره‌ها و گزینه‌های انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایی آن‌قدر فراوان شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ناطقان: برخی می‌گویند انتخابات ۱۴۰۰ از بسیاری جهات شبیه انتخابات ۸۴ است که هر دو جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلبی محتمل است با چند نامزد وارد گود انتخابات شوند؛ چراکه یک‌ماه‌و‌نیم مانده به موعد رفتن پای صندوق‌های رأی و هنوز مشخص نیست که گزینه یا گزینه‌های اصلی هر دو جریان اصلاح‌طلبی و اصولگرایی کدام‌اند. مضاف بر اینکه جریان اصلاح‌طلبی با مشکل مهم‌تر دیگری یعنی بحران اقبال در بدنه مردمی هم روبه‌رو است. در جریان اصولگرایی هم برخی چهره‌ها به‌صراحت گفته‌اند به نفع هیچ فردی کنار نخواهند رفت.

غلامرضا مصباحی‌مقدم، سخنگوی جامعه روحانیت گفته که اگر رئیسی نیاید، نمی‌دانیم چطور می‌توانیم به نامزد واحد برسیم و احتمال تشدید اختلاف بین اصولگرایان زیاد است. حالا سؤال اصلی این است که در صورت نیامدن ابراهیم رئیسی که در‌حال‌حاضر تنها گزینه اجماع‌ساز این جریان است و شکست اصولگرایان در رسیدن به وحدت، کدام نامزد شانس بیشتری برای برنده‌شدن خواهد داشت؟

۱- شانس بدل‌شدن به نامزد اصلی جریان اصولگرایی ۲- اقبال مردمی از‌سوی بدنه اجتماعی. او که سال پیش در همین روز‌ها به نظر قطعی‌ترین و محتمل‌ترین گزینه انتخابات ۱۴۰۰ اصولگرایان بود، این روز‌ها به کم‌خبرترین چهره انتخابات ۱۴۰۰ بدل شده است؛ تا جایی که حتی نزدیکانش مدعی‌اند او برنامه‌ای برای صندلی پاستور ندارد! گزاره‌ها و گزینه‌های انتخاباتی در اردوگاه اصولگرایی آن‌قدر فراوان شده و حتی اقبال به رئیس فعلی قوه قضائیه آن‌قدر زیاد است که انگار همه عامدانه رئیس مجلس را فراموش کرده‌اند. نه کمپینی در حمایت از او تشکیل می‌شود و نه دسته و گروهی دعوتنامه برایش می‌فرستند؛ حتی در همان مجلسی که او رئیسش است هم ۲۲۰ نماینده از رقیب ۹۶ او برای حضور در ۱۴۰۰ دعوت می‌کنند. این یعنی قالیباف حتی در بین همان نمایندگانی که بالاخره برای ریاستش از آن‌ها رأی گرفت، مشتاق برای ۱۴۰۰ ندارد. شاید اگر او وارد کارزار مجلس نمی‌شد و یک سال دیگر هم به خودش فرصت می‌داد، امروز این نامه‌ها و درخواست‌ها از او صورت می‌گرفت نه رقیبش. اتفاقی که او سال پیش احتمالا هرگز پیش‌بینی‌اش را نمی‌کرد.


اخیرا او یک پست اینستاگرامی از خودش با پس‌زمینه عکس تختی منتشر کرد و نوشت: «مدد ز غیر تو ننگ است یا علی مدد». از این پست، تعبیر این‌گونه شد که این اعلام حضور غیر‌رسمی قالیباف در رقابت‌های انتخاباتی است، اما یکی از نزدیکانش در مجلس گفته که قالیباف قصد رقابت با رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ١۴٠٠ را ندارد: «آقای دکتر قالیباف اعلام آمادگی کرده‌اند که برنامه و تیم اقتصادی‌شان برای تحول اقتصادی کشور در اختیار آقای رئیسی باشد تا بتوان شاهد اتفاقات خوب اقتصادی در دولت آینده باشیم». برای همین چندی قبل شایعه شد که برخی فرماندهان قدیمی سپاه که رابطه نزدیکی با قالیباف دارند، در تلاش برای ممانعت از حضور رئیسی در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ هستند. شایعه‌ای که به‌سرعت تکذیب شد و حتی سردار کوثری اخیرا آن ادعا را کذب خوانده است.

باز خبر دیگری درباره سه شرط او برای آمدن رسانه‌ای شد که یکی از گزاره‌هایش عدم سؤال درباره عیسی شریفی، نیامدن رئیسی و نامزدشدنش در انتخابات هیئت‌رئیسه مجلس بوده که البته این‌هم باز تکذیب شد. «شرق» سال گذشته در مطلبی با عنوان «مجلس، پاشنه آشیل قالیباف» دقیقا همین وضعیت را پیش‌بینی کرده بود. گمانه‌زنی‌ها همه این بود که او بهارستان و ریاستش را در مسیر پاستور و صندلی‌اش دیده و بعد از کناره‌گیری به نفع رقیب در سال ۹۶ به‌جای قهر و تقابل، با زیرکی در قامت یک اصولگرای فداکار ظاهر شد و طلبش را از جناحش محفوظ نگه داشت تا به انتخابات مجلس برسد؛ انتخاباتی که در هیچ‌یک از این سال‌ها اصلا التفاتی به آن نداشت. همه تحلیل این بود که حتی رئیس قوه مقننه شدن او نیز دست‌گرمی برای رسیدن به ریاست قوه مجریه است؛ اما مجلس برای او شمشیری دو دم شد.

به‌طور مشخص به نظر می‌رسد که هم‌جناحی‌هایش خیلی از اینکه قالیباف را بعد از لابی‌های پیچیده در مسیر ریاست بهارستان، در صندلی ریاست پاستور ببینند، خرسند نیستند و تمایل ندارند که دیگران به آن‌ها بگویند که تبدیل به ابزار سیاسی دیگری شده‌اند. نامه‌نگاری ۲۲۰ نماینده به رئیس قوه قضائیه به‌خوبی حامل این پیام بود. به قالیباف در این یک سال نقد‌های زیادی در ارتباط با مدیریت مجلس شد. از سفر‌های استانی‌اش که طعنه به سفر‌های استانی احمدی‌نژاد رئیس دولت می‌زد و برداشت‌هایی که از تبلیغاتی‌بودن این سفر‌ها می‌شد. نحوه تعامل او با مجلسیان اگرچه خیلی فراز‌و‌فرود بالایی نداشت، اما چهره یک رئیس مجلس محبوب یا مسلط را هم به تصویر نکشاند. روزنامه «شرق» پیش‌بینی کرده بود که، چون ریاست مجلس، تعاملی- مدیریتی است نه دستوری، پس نشستن بر صندلی بالاتر فقط برای اداره بهتر جلسه است، نه به معنای ریاست بر جلوس‌کنندگان. درحالی‌که قالیباف سابقه فرماندهی و مدیریت اجرائی- دستوری داشت نه تعاملی.
برچسب ها: قالیباف ، ناطقان ، جناح ، انتخابات ، ریاست جمهوری ، مدعی ، صندلی

منبع: ناطقان

کلیدواژه: قالیباف ناطقان جناح انتخابات ریاست جمهوری مدعی صندلی انتخابات ۱۴۰۰ روز ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت nateghan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ناطقان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۱۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

متکی: مجلس باید صحن محور باشد نه ریاست محور

به گزارش «تابناک» به نقل از ایرنا، نشست شورای وحدت برای تحول اکنون با حضور اعضای این شورا و برخی نمایندگان راه یافته به دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی از فهرست شورای وحدت در مجتمع فرهنگی آدینه تهران در حال برگزاری است.

منوچهر متکی منتخب مردم تهران، شمیرانات، اسلامشهر و ری در مجلس دوازدهم در حاشیه همایش وحدت برای تحول در جمع خبرنگاران گفت: نشست امروز با حضور یکصد نفر از منتخبان مجلس برگزار شد و اولین دستور کار مرور شرایط کلان کشور در بخش های مختلف و در چند فصل بوده است

وی با بیان اینکه هر فصل با مشارکت منتخبان مطرح شد، افزود: دستور دوم نشست نیز درباره ضرورت تحول در رویکردها و کارکردهای مجلس دوازدهم است که مهمترین موضوع است.

منتخب مردم تهران، شمیرانات، اسلامشهر و ری در مجلس دوازدهم با تاکید بر اینکه مهمترین رسالت مجلس آینده تصویر جدیدی مبتنی بر امید و استوار بر راهکارهای اجرایی بوده و کارکرد کمیسیون ها و مجلس پرهیز از انباشت طرح ها ‌و مطالبات است.

متکی یادآورشد: در سال های اخیر تغییرات متعددی در آیین نامه داخلی مجلس ایجاد شد، که خانه ملت به سمت ریاست محور حرکت کرده در حالی که باید به سمت صحن محور باشد.

وی با اشاره به اینکه اگر به کارهای اساسی در مجلس نپردازیم درگیر حاشیه می شویم، اظهار داشت: در صورتی که دستگاه اجرایی جایگاه لازم را در اجرا نداشته باشد باید عملکرد کمیسیون های مجلس را مورد بررسی قرار داد چراکه معتقدیم پیشگیری مهم تر از درمان است.

وزیر پیشین امورخارجه معتقد است که رییس مجلس باید از نخبگان و متخصصان کمیسیون ها استفاده کند تا بتواند تحول آفرین باشد.

متکی درباره ضرورت کار فراکسیونی هم توضیح داد: خرد و مشارکت جمعی در کار فراکسیونی بسیار مهم است و در نظر داریم در صورت استقبال از آن، فراکسیون وحدت را با هدف بررسی و رای به طرح ها و ‌نظارت بر عملکرد حکمرانی در مجلس تشکیل دهیم.

وی با تاکید بر اینکه یکی از نکات مهمی که باید در مورد مجلس به آن پرداخته شود بحث مقبولیت مردمی است، اظهار داشت: یکی از راه های این امر آسیب شناسی آیین نامه اداری داخل مجلس است.

منتخب مردم تهران، شمیرانات، اسلامشهر و ری در مجلس دوازدهم افزود: این آیین نامه در سال های اخیر تغییر کرده و بسیار حجیم شده است اما نکته ای که وجود دارد ریاست محور کردن مجلس است.

دیگر خبرها

  • ترامپ در دادگاه: آمریکا توسط یک مرد ناتوان اداره می‌شود
  • نشست خبری معرفی کتاب «توسعه سیاسی و امنیت ملی» در شیراز برگزار شد
  • انتقاد تلویحی یک اصولگرا از مدیریت قالیباف بر مجلس /عملی نشدن وعده های دولت رئیسی تقصیر هیات رئیسه است
  • منحنی محبوبیت ترامپ برای انتخابات ریاست جمهوری نزولی شده/ بایدن کم کم در نظرسنجی ها بالاتر می رود
  • جلسه علنی مجلس به ریاست محمدباقر قالیباف آغاز شد
  • «کاندیدای مستعفی» گزینه دبیری فدراسیون والیبال
  • درخواست رسانه‌ها از ترامپ و بایدن برای برگزاری مناظره
  • ماراتن ریاست در بهارستان
  • متکی: مجلس باید صحن محور باشد نه ریاست محور
  • تمدید ریاست الماسخاله در فوتبال گیلان