Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@15:17:23 GMT

موزه هنرهای معاصر، سوژه جدید مستند «نگاه دوموس به ایران»

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۱۸۳۵

موزه هنرهای معاصر، سوژه جدید مستند «نگاه دوموس به ایران»

به گزارش روز شنبه گروه فرهنگی ایرنا از سفارت ایتالیا در تهران، سلسله برنامه نگاه دوموس به ایران در جدیدترین قسمت خود با عنوان موزه هنرهای معاصر تهران: ضد بنا (The Tehran’s Contemporary Art Museum. The Anti-Monument) به داستان منحصربه‌فرد این موزه معروف و مجموعه های آن می‌پردازد.

در این قسمت که در خلال یک رویداد به میزبانی جوزپه پرونه سفیر ایتالیا در تهران به نمایش درآمد، همچنین شاهکارهای هنر ایتالیا در مجموعه موزه هنرهای معاصر تهران از جمله پرده سبز اثر زیبای میکل آنژ پیستولتو نقاش معروف ایتالیایی، یکی از جذابترین قطعات از سری مجسمه‌های اسب و سوارکار اثر مارینو مارینی مجسمه‌ساز ایتالیایی و تندیس‌های برنز از مجموعه صور منحصربه‌فرد استمرار در فضا از اومبرتو بوچونی و مجموعه فلک از آرنالدو پومودورو، به مخاطب معرفی می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هدف از ساخت موزه هنرهای معاصر که در دهه ۷۰ میلادی توسط کامران دیبا معمار ایرانی طراحی شد، ساخت یک‌ نهاد عمومی برای انعکاس اهمیت هنر معاصر ایران و نقش هنرمندان ایرانی بود. در گذر زمان، این موزه تعداد قابل توجهی از شاهکارهای ایرانی و بین المللی از هنر مدرن و معاصر را به مجموعه آثار هنری خود اضافه کرد تا جایی که حالا مالک بزرگترین مجموعه آثار هنری مدرن و معاصر غربی در خارج از اروپا و آمریکای شمالی است.

مجموعه مستند ۱۰ قسمتی نگاه دوموس به ایران به همت سفارت ایتالیا در ایران و با همکاری مجله طراحی و معماری ایتالیایی و معتبر داموس تهیه شده است. این برنامه که تاکنون به ششمین قسمت خود رسیده، مستندنگاری گزارش‌هایی است که طی بیش از هشت دهه مجله دوموس در مورد معماری مدرن ایران تالیف و منتشر کرده است. هر قسمت از این مستندها که حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه هستند، به یکی از مقالات دوموس اختصاص دارد که به اثری تحقق یافته در ایران پرداخته و با تعمق در محتوای آنها مراحل بالندگی و رشد آنها را دنبال می‌کند. هر قسمت این مجموعه به انگلیسی روایت‌خوانی‌ و به فارسی زیرنویس شده است.

دوموس(Domus) یک مجله معتبر ایتالیایی در زمینه معماری، هنر و طراحی است که در سال ۱۹۲۸ توسط جیو پونتی طراح، نویسنده و مدرس ایتالیایی پایه‌گذاری شد و توسط هیئت‌تحریریه‌ای متشکل از طراحان مطرح هر سال ۱۱ شماره از آن به زبان‌های ایتالیایی و انگلیسی منتشر و در سراسر جهان توزیع می‌شود. این مجله از ابتدا حوزه تمرکز خود را هنر و معماری دوران مدرن  و بعدها پست‌مدرن در مناطق شهری، روستایی و حومه شهر اعلام کرد و بررسی معماری و طراحی داخلی ایتالیا با توجه به هنرهایی چون خانه‌آرایی، گل‌کاری و حتی آشپزی از دیگر ماموریت‌های این نشریه بود. 
این مجله البته در تمام دوران انتشار خود به معماری مدرن در دیگر کشورها نیز پرداخته و گزارش‌های مختلفی در مورد معماران مطرح کشورهای مختلف منتشر کرده است. سنت توجه به معماری جهان دوموس حتی در دوران حکومت فاشیست‌ها در ایتالیا با وجود موانع مختلف ادامه داشت.

مستند موزه هنرهای معاصر تهران: ضدبنا و قسمت‌های پیشین مجموعه نگاه دوموس به ایران (تهران قاجار. موزه آبگینه و سفالینه و اقامتگاه سفارت ایتالیا، ارسی خانه. پنجره ای بر ترکیب منحصر به‌فرد تاریخ و مدرنیت در ایران، دیدار معماری با طبیعت توسط سارا کلانتری و رضا صیادیان، Gaetano Pesce و کتابخانه ملی تهران و ویلای برادر بزرگتر اثر علیرضا تغابنی) روی حساب‌های کاربری سفارت ایتالیا در یوتیوب، اینستاگرام و توییتر قابل دسترسی و مشاهده هستند.

برچسب‌ها موزه هنرهای معاصر میراث فرهنگی موزه سفارت ایتالیا مستند

منبع: ایرنا

کلیدواژه: موزه هنرهای معاصر میراث فرهنگی موزه موزه هنرهای معاصر میراث فرهنگی موزه سفارت ایتالیا مستند اخبار کنکور موزه هنرهای معاصر سفارت ایتالیا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۱۸۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مستند «نغمه های لرزاده» از شبکه مستند سیما پخش می شود

این فیلم از مجموعه مستندهای «چونان سرو» است که در پاسداشت مفاخر ایران ساخته شده و از شبکه مستند سیما پخش می شود.

کتایون جهانگیری کارگردان این فیلم با اشاره به گوشه ای از زندگی نامه استاد لرزاده گفت: حسين لرزاده در سال 1285 در تهران به دنيا آمد. پدرش، استاد محمد لرزاده از معماران نامي دوره قاجار و همكار حاج‌حسن صنيع‌الديوان بود. در سن هفت سالگي به مكتبخانه «ميرزا حسن» در نزديكي چهارراه حاج‌رضا (خيابان بلورسازي) رفت و بعد از آن براي مدتي در مدرسه ديگري (مقابل منزل محتشم‌السلطنه) فرستاده شد و استعدادهاي هنري خود را از همان زمان بروز داد. در محضر درس پدر از بهترين‌ها بود، در حالي كه ديگر هنرآموزان از سختي كار در رنج بودند.

او اضافه کرد:حسین لرزاده پس از طي دوره ابتدايي به دبيرستان سلطاني واقع در پل اميربهادر رفت و بعد از آن مدتي در مدرسه كمال‌الملك و اندكي پس از آن در محضر سيدمحمدتقي نقاش‌باشي شاگردي كرد. لرزاده در تمام دوران نوجواني، علاوه بر تحصيل، نزد پدر به فراگيري معماري مشغول بود و عشق و استعداد فراوانش نسبت به اين هنر، از او يك هنرمند تمام‌عيار معماري ساخت.

جهانگیری افزود: لرزاده در دوران عمر خود موفق به كسب افتخارات بسياري در عرصه هنر معماري شد، كه از آن جمله مي‌توان به مدال فردوسي در سال 1313 (به مناسبت هزاره حكيم فردوسي و به منظور طراحي و ساخت ساختمان مقبره حكيم توس) اشاره كرد. همچنين نشان درجه‌ يك فرهنگ و هنر در بزرگداشت نام‌آوران علم و ادب و هنر در سال 1381 نیز به او تعلق گرفت.

کارگردان فیلم «نغمه های لرزاده» تأکید کرد: در این فیلم با بهره گیری پژوهش های تخصصی و با استفاده از روایت های دسته اول تنی چند از شاگردان، نزدیکان و بستگان استاد لرزاده، اندیشه و سلوک فرهنگی و هنری این چهره تأثیرگذار عرصه معماری ایران – اسلامی به تصویر کشیده شده است.

جهانگیری در پایان گفت: حبیب الله عطار از شاگردان لرزاده، تأکید می کند که او دارای شخصیت چندگانه بود تا جایی که می توان وی را به القابی همچون عارف، شاعر، هنرمند و مهمتر از
همه، معمار ستود. با آن که لرزاده تحصیلات آکادمیک نداشت،تمام محاسباتش براساس اصول هندسی و معماری انجام شده است.

عوامل این فیلم عبارتند از: کارگردان: کتایون جهانگیری، تهیه کننده: سعید وزیری، مشاور هنری: مصطفی رزاق کریمی، مشاور رسانه ای: صدرا صدوقی، مدیر اجرایی و ارتباطات: بهروز آریان، امور مالی و اداری: عاطفه زارع آرندی، تصویربردار: مهدی شاه حسینی، تدوینگر: درسا جهانگیری، نریتور: رهبر قنبری، صدابردار استودیویی: عرفان یزدی، صداگذار: سیاوش حیدری، اصلاح رنگ و نور: ایمان صالحی، دستیار تصویر: سیاوش عیدانی.

مجموعه ۲۵ قسمتی «چونان سرو» دربردارنده فیلم های مستندی درباره مفاخر فرهنگی ایران است که به تهیه کنندگی محمد سعید وزیری و با کارگردانی فیلمسازانی چون مسعود طاهری، عطیه زارع، حنیف شهپرراد، کتایون جهانگیری، محمد حسین محمدی، محسن عسکری زاده و فاطمه رسول زاده از شبکه مستند پخش می شود.

 گفتنی است مشاور هنری این مجموعه تلویزیونی، مصطفی رزاق کریمی است که از چهره های برجسته سینمای مستند ایران به شمار می رود. وی سال گذشته با فیلم بلند«احمد» پرتره احمد خمینی یادگار امام خمینی«ره» در جشنواره سینما حقیقت حضور داشت و موفق به اخذ تندیس نقره‌ای شهید آوینی از این جشنواره ملی و بین المللی شد.حضور رزاق کریمی در این پروژه در مقام مشاور هنری، این مجموعه را به لحاظ فرم و محتوا در ردیف مستندهای تأثیرگذار تلویزیونی قرار داده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • اعلام آمار بازدید از نمایشگاه نوروزی موزه هنرهای معاصر تهران
  • مستند سازی ۶۴ شی تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی
  • مستند سازی ۶۴ تاریخی در موزه‌های خراسان شمالی
  • سوژه بکر و روایت داستانی در تولید مستند رادیویی نقش دارد
  • مستند «نغمه های لرزاده» از شبکه مستند سیما پخش می شود
  • چیدمان «ده هزار جهان» در موزه هنر‌های معاصر برپا شد
  • چیدمان «ده هزار جهان» در موزه هنرهای معاصر برپا شد
  • صدای کودکان شهید غزه در موزه هنر‌های معاصر تهران پیچید
  • چیدمان «ده هزار جهان» در باغ مجسمه موزه هنرهای معاصر افتتاح شد
  • صدای کودکان شهید غزه در موزه هنرهای معاصر تهران پیچید