Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران اکونومیست»
2024-04-23@14:39:51 GMT

تامین مالی از محل اوراق اجاره مبتنی بر سهام

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۲۱۷۷

تامین مالی از محل اوراق اجاره مبتنی بر سهام

ایران اکونومیست- دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، از بررسی موضوع "تامین مالی از محل اوراق اجاره مبتنی بر سهام " در جلسه اخیر این کمیته تخصصی خبر داد

به گزارش  بازار سرمایه؛ مجید پیره گفت: جلسه اخیر کمیته فقهی به موضوع بررسی سهامی که جهت اجاره دادن برای تامین مالی از محل انتشار اوراق اجاره معرفی شده بود ، اختصاص داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در این جلسه درخصوص این موضوع و جوانب آن طرح بحث شد ، افزود: یکی از ظرفیت هایی که در حال حاضر در بازار سرمایه ایران- به عنوان یک بازار سرمایه اسلامی مطرح در سطح بین المللی -وجود دارد، استفاده از اوراق اجاره مبتنی بر سهام است .

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، توضیح داد: اوراق اجاره مبتنی بر سهام ، در سطح بازارهای مالی اسلامی دنیا، یک محصول مالی جدید و نوآور و پیشرو محسوب می شود که به مدد تصویب و تایید آن در کمیته فقهی و به پشتوانه آرای فقهی مراجع عظام تقلید در بازار سرمایه ایران عملیاتی هم شده و با استفاده از این سازوکار، خیلی از شرکت های سرمایه گذاری و هلدینگ ها می توانند تامین مالی کنند .

پیره اظهار داشت: نکته ای که وجود دارد این است که با توجه به اینکه سهام شرکت های مختلفی در بازار سرمایه در حال معامله است و این شرکت ها از نظر ملاحظات فقهی هم تفاوت هایی با هم دارند، سهام تمام شرکت ها از نظر ملاحظات کمیته فقهی قابلیت اجاره دادن را ندارد .

وی با اشاره به اینکه بر این مبنا سهام تمام شرکت ها نمی تواند به عنوان دارایی مبنای موضوع انتشار اوراق اجاره قرار بگیرد ، خاطرنشان کرد: از نظر ملاحظات فقهی، آن دسته از شرکت هایی که دارایی های قابل اجاره آنها در مجموعه اموال شرکت بر سایر انواع دارایی ها غلبه داشته باشد، می تواند مبنای انتشار اوراق اجاره قرار بگیرد و در خصوص این سهم ها بعد از اینکه کمیته فقهی این موضوع را تایید کرد، امکان انتشار اوراق اجاره برای آنهاوجود دارد .

دبیر کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، ادامه داد: ساز و کاری که در این رابطه پیشنهاد می شود و البته مورد اجرا هم قرار می گیرد ، این است که مجموعه ای مانند یک هلدینگ یا یک شرکت سرمایه گذاری که سهم ها را در اختیار دارد، و آن سهم از نظر ملاحظات فقهی قابلیت اجاره دارد، توسط آن شرکت که بانی نامیده می شود به خریداران اوراق اجاره فروخته می شود و خریداران این اوراق، آن سهم را خریداری می کنند و بعد منافع آن سهم را در قالب اجاره به شرط تملیک به بانی واگذار می کنند .

پیره افزود: مشابه انواع اوراق اجاره، ساز و کار کلی فرآیند انتشار و روابط حقوقی بین طرفین در مورد اوراق اجاره مبتنی بر سهام هم وجود دارد و شرکت ها می توانند با استفاده از ظرفیت اوراق اجاره مبتنی بر سهام ، از این محل تامین مالی کنند .

وی توضیح داد: در جلسه اخیر کمیته فقهی، مواردی که قبلا از نظر ملاحظات کارشناسی به تایید رسیده بود، و نسبت های غلبه دارایی های قابل اجاره در خصوص آنها محرز شده بود، مطرح شد و چهار سهم برای تامین مالی از محل انتشار اوراق اجاره مبتنی بر سهام حایز شرایط اجاره دادن شناخته شد .

به گفته پیره، در صورتی که بقیه موارد اجرایی هم طی شود، شرکت هایی می توانند از محل این چهار سهم در قالب انتشار اوراق تامین مالی کنند .

منبع: ایران اکونومیست

کلیدواژه: اوراق اجاره مبتنی بر سهام انتشار اوراق اجاره تامین مالی از محل نظر ملاحظات بازار سرمایه کمیته فقهی شرکت ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iraneconomist.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران اکونومیست» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۲۱۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۶۰ پروژه توسعه فناوری زیستی تامین مالی شد

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمد حسین متالهی، دبیر ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی، در خصوص اقدامات این ستاد در سال گذشته گفت: عقد قرارداد در جهت تامین مالی 60 پروژه توسعه فناوری زیستی با استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی، تفاهم نامه بین ستاد و دانشگاه علم و صنعت در راستای توسعه فناوری های نوین و بین رشته ای در حوزه زیستی، انعقاد تفاهم نامه با شرکت لیدکو پیرامون حمایت از توسعه فناوری‌های نوین و امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه ستاد توسعه زیست فناوری، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت آب و فاضلاب استان قم از جمله این اقدامات است. 

وی با بیان اینکه ستاد توسعه زیست فناوری با یاری همه بازیگران و فعالان نظام زیست فناوری به دنبال رشد مستمر و متوازن در حوزه‌های مختلف اقتصاد زیستی با توجه به فناوری‌های آینده ساز است، گفت: رسالت و ماموریت ستاد توسعه زیست فناوری محدود به حوزه زیست مهندسی نیست و عملکرد ۹ ماهه ستاد نیز موید نگاه جامع ستاد است.

متالهی، افزود: توسعه فناوری‌ها و اکوسیستم زیست مهندسی در کشور، فرایندی زمان بر و مصداق بارز کاشتن برای آینده است.

دبیر ستاد توسعه زیست فناوری، با تمرکز بر اقدامات این ستاد در سالی که گذشت، گفت: رویداد توان افزایی نهادهای ترویجی، برگزاری مدرسه ملی زیست فناوری با استفاده از ظرفیت نهادهای ترویجی و اساتید دانشگاه، حمایت از رویداد استعدادیابی ایران در حوزه بیوتکنولوژی( رویداد استارواکس)، همکاری با بنیاد علم ایران برای طراحی  و اجرای فراخوان انقلاب زیستی، از جمله اقدامات این ستاد است.

وی در همین خصوص ادامه داد: همکاری با کانون مدیریت دارایی های فکری در برنامه فن‌تز، پنجمین دوره مسئله‌محور «ره زیست»، برگزاری مسابقه زیمان در استان تهران و حضور و همکاری در برگزاری برنامه نکست از دیگر اقدامات این ستاد است.

متالهی، به فعالیت های این ستاد در حوزه تعاملات بین المللی  اشاره کرد و گفت: نشست با هیئت مدیران ارشد آژانس نوآوری و فناوری کشور اندونزی (BRIN)، بازدید هیئت دوم اندونزی از دستاوردها و ظرفیت‌های حوزه زیست فناوری کشور، برگزاری جلسه B2B شرکت‌های مرتبط در حوزه زیست فناوری با یک هلدینگ دولتی برای ایجاد فرصت همکاری، فراخوان کارگزار ایجاد پلتفرم آنلاین بین المللی معرفی فناوری های زیستی قابل صادرات، از جمله اقدامات بین‌المللی این ستاد است.

وی درباره اقدامات ستاد توسعه زیست فناوری و پزشکی در سطح استانی، توضیح داد: برگزاری مسابقه زیمان در استان چهارمحال بختیاری  و رقابت هیجان انگیز برای  دانش آموزان در حل چالش‌های منطقه‌ای، حمایت و همکاری با شرکت صنایع پیشرفته رضوی در رویداد ملی «فناوری‌های حوزه سلامت و درمان»، رویداد زیست فناوری و مهندسی ژنتیک گامی به سوی آینده در استان یزد، آئین اختتامیه کارسوق ملی مهندسی ژنیتک در آبان 1402 به میزبانی استان زنجان، از اقدامات این ستاد درسطح استانی است.

متالهی، ادامه داد: فراخوان کارگزار ایجاد پلتفرم آنلاین بین المللی معرفی فناوری های زیستی قابل صادرات، فراخوان پیاده سازی  پلتفرم داروهای الیگونوکلئوتیدی، فراخوان  حمایت بسته کشاورزی و امنیت غذایی، فراخوان حمایت در حوزه های نوظهور و آینده ساز، توسط این ستاد منتشر شده است.

وی افزود: فراخوان حمایت ستاد توسعه زیست فناوری جهت کسب دانش فنی و تولید باراول، فراخوان حمایت از پژوهش های حوزه انقلاب زیستی، فراخوان سامانه ملی ثبت دنا، فراخوان حمایت از طرح های حوزه نیشکر از فراخوان هایی است که از سوی این ستاد منتشر شده است.

متالهی، به تلاش‌های ستاد توسعه زیست‌فناوری و پزشکی در تعامل با بخش صنعت و دانشگاه، اشاره کرد و گفت:  عقد قرارداد در جهت تامین مالی 60 پروژه توسعه فناوری زیستی با استفاده از ظرفیت اعتبار مالیاتی، تفاهم نامه بین ستاد و دانشگاه علم و صنعت در راستای توسعه فناوری های نوین و بین رشته ای در حوزه زیستی، از جمله این تلاش‌ها است.

وی افزود: همچنین، انعقاد تفاهم‌نامه با یک هلدینگ دانش‌بنیان ایرانی،پیرامون حمایت از توسعه فناوری‌های نوین، امضای تفاهم نامه همکاری سه جانبه ستاد توسعه زیست فناوری، شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور و شرکت آب و فاضلاب استان قم هم از دیگر تلاش های این ستاد در تعامل با بخش صنعت و دانشگاه است.

 

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تفاهم بانک شهر و شرکت ملی صنایع مس در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • موسسه «مصاف» رائفی پور از کجا تامین مالی می‌شود؟
  • تفاهم شرکت ملی صنایع مس و بانک شهر در راستای تامین مالی و توسعه صادرات
  • پرسپولیس و استقلال بعد از واگذاری چه تغییری خواهند کرد؟ | گام تازه برای برتری در مسابقات
  • امکان استفاده از اوراق گام برای پرداخت بدهی به دستگاه های اجرایی فراهم شد
  • امکان استفاده از اوراق گام برای پرداخت بدهی به دستگاه‌های اجرایی فراهم شد
  • امکان استفاده از اوراق گام برای پرداخت بدهی به دستگاه‌ها فراهم شد
  • ۶۰ پروژه توسعه فناوری زیستی تامین مالی شد
  • بخشنامه بانک مرکزی برای پرداخت بدهی به دستگاه های اجرایی
  • جزئیات واگذاری سهام مدیریتی کشتیرانی منتشر شد