Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان گفت: افرادی که در اجتماع جویای کار فنی هستند و به دنبال پشت میزنشینی نیستند، به دنبال کسب آموزش‌های دوگانه باشند به دلیل اینکه در این سیستم آموزشی شغل آنها تضمین می‌شود.

آرش اخوان طبسی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، در خصوص آسیب‌های ویروس کرونا برای ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به هنرجویان، اظهار کرد: با توجه به اینکه برای ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای به افراد علاقه‌مند نیازمند حضور فیزیکی آنها هستیم چرا که مهارت آموزی و انتقال مهارت مهم است اما با شیوع کرونا امکان برگزاری حضوری کارگاه‌ها وجود ندارد و شیوع این بیماری به سیستم آموزشی کشور و به سازمان فنی و حرفه‌ای آسیب زیادی وارد کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه در حال حاضر از آموزش‌های مجازی استفاده می‌شود، افزود: گاهی اوقات هم با اعلام وضعیت کاهش شیوع بیماری در استان کلاس‌های مهارتی حضوری تشکیل شده است و مربی‌ها در روزهایی که برابر پروتکل‌ها مجاز بودند در محل حضور داشتند و برای رفع اشکال کارآموزان با زمان‌بندی قبلی و تعداد هنرجویان کم آماده پاسخگویی به مهارت آموزان بودند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان در خصوص استفاده از ظرفیت اصناف، تصریح کرد: در استان اصفهان با تغییر مدل‌های آموزشی و به واسطه نگاه جدید به سیستم آموزشی توانستیم نظام آموزش‌های دوگانه را پیاده سازی کنیم که در این آموزش از ظرفیت اصناف استفاده می‌شود.

اخوان ادامه داد: با پیاده سازی سیستم نظام آموزش‌های دوگانه افراد در واحدهای صنفی پخش می‌شوند و دیگر مشکل فاصله‌گذاری اجتماعی و رعایت پروتکل‌ها را با ارائه این نوع آموزش‌ها نداشتیم، به همین دلیل در آموزش سال گذشته که به صورت آموزش‌های دوگانه بود، به هیچ عنوان افت کیفیت آموزشی را شاهد نبودیم.

ارائه آموزش‌ها دوگانه و ضمانت صددرصدی اشتغال هنرجو

وی خاطرنشان کرد: ارائه آموزش‌ها دوگانه با کیفیت بسیار خوبی اجرا شد و اثربخشی آموزش‌ها در سطح جامعه با ضمانت صد درصد اشتغال هنرجو مطلوب ارزیابی شده است، آموزش‌های دوگانه طرح بسیار موفقی بود که در برنامه‌ریزی امسال و سال‌ها آینده درصد پوشش بیشتر هنرجویان مدنظر است و این برنامه و ارائه آموزش‌های دوگانه به شهرستان‌های استان اصفهان هم انتقال پیدا می‌کند.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، گفت: در حال حاضر شهرستان‌های خمینی‌شهر، کاشان، شاهین‌شهر و نطنز و تعداد زیادی از شهرستان‌های استان با جدیت بیشتری برنامه‌ریزی می‌کنند تا اصناف خود را با این مدل آموزشی (ارائه آموزش‌های دوگانه) آشنا کنند، این نگاه خاص مدل آموزشی بهترین اتفاق در استان اصفهان بوده است.

اخوان افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های مجازی را با آموزش‌های دوگانه تلفیق کرده است و به نحو مطلوب و بدون کوچک‌ترین مشکل حتی در اپیدمی کووید ۱۹ هم ارائه این آموزش‌ها صورت گرفته و هنرجویان استقبال خوبی از این نوع آموزش‌ها داشتند.

وی در خصوص اینکه این مدل آموزشی یک ایده جدید است، اظهار کرد: این کار جدید زمان زیادی نیاز دارد تا بتواند حجم زیادی از آموزش‌ها را تحت پوشش خود قرار دهد، سال گذشته با پنج درصد آموزش‌ها ورود پیدا کردیم، به دلیل اینکه باید توجیه می‌شدند و بعد از مدتی این به عدد ۱۰ درصد رسید.

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، تاکید کرد: برای امسال هم افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی ارائه آموزش‌های دوگانه به هنرجویان مدنظر است و سعی می‌شود تا پایان سال ۱۴۰۰ با ارائه این برنامه حداقل ۲۰ درصد آموزش‌های استان اصفهان در قالب آموزش‌های دوگانه اجرا شود.

اخوان خاطرنشان کرد: در حال حاضر با شیوع بیماری کرونا باید نگاه به آموزش را تغییر دهیم تا با مدل‌های جدید بتوانیم تأثیرگذاری آموزش‌ها را داشته باشیم، در غیر این صورت آموزش مهارتی که تنها از راه مجازی اجرا شود، اثربخشی لازم را نخواهد داشت و جامعه نمی‌تواند از دید مهارتی نیاز خود را برطرف کند.

وی درباره اینکه میزان اثربخشی آموزش‌های دوگانه را بیشتر از بقیه آموزش‌ها بوده است، اضافه کرد: در حال حاضر صنعتگران و اصناف نیازمند نیروی کار هستند، اما نیروی کار مناسب را به دلیل ضعف مهارت‌ها پیدا نمی‌کنند.

مدل آموزش دوگانه سفارش محور است

مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای استان اصفهان، گفت: مدل آموزش دوگانه سفارش محور شده و ارتباط بسیار قوی و تنگاتنگی بین سیستم آموزش و بازار کار ایجاد شده است، این اتفاق باعث می‌شود که اثرپذیری این آموزش‌ها در بازار کار بسیار بالا باشد.

اخوان، اظهار کرد: افرادی که با این شیوه آموزش می‌بینند آماده به کار هستند، تعدادی از آنها حتی در هنگام آموزش جذب بازار کار می‌شوند و سیستم در این زمینه جواب مطلوبی داده است، در پاندمی کرونا هم به دلیل اینکه افراد بین بنگاه‌های صنفی و اقتصادی پخش می‌شوند و فاصله‌گذاری اجتماعی آنها رعایت شده، برای سیستم آموزشی مشکلی ایجاد نشده است.

استقبال جوانان از آموزش‌های دوگانه با توجه به شرایط کرونا

وی در خصوص استقبال جوانان از آموزش‌های دوگانه با توجه به شرایط کرونایی جامعه، در توصیه به خانواده‌ها، گفت: از همه افرادی که به هر دلیلی جویای کار هستند دعوت می‌شود به مراکز فنی و حرفه‌ای مراجعه کنند، همچنین از طرح آموزش دوگانه که در برخی اصناف شهر اصفهان اجرا شده بازدید کنند و از نزدیک ببینند که بنگاه‌های اقتصادی به دنبال نیرو کار هستند.

وی تصریح کرد: افرادی که در اجتماع جویای کار فنی هستند و به دنبال پشت میزنشینی نیستند، بدانند در شرایط فعلی در قالب سیستم آموزش دوگانه در مشاغل مختلف بیش از ۲۰ اتحادیه مختلف با اداره فنی و حرفه‌ای کار می‌کنند و لازم است هنرجویان علاقه‌مند از نزدیک شاهد اثربخشی مطلوب این آموزش و دستیابی به مهارت و شغل باشند و افرادی که واقعاً جویای کار هستند به دنبال این آموزش‌ها باشند به دلیل اینکه در این سیستم آموزشی شغل آنها تضمین می‌شود.

کد خبر 491573

منبع: ایمنا

کلیدواژه: فني و حرفه اي مهارت آموزی آموزش کارگاه صنعتی ویروس کرونا آموزش مجازی اصناف مهارت های کسب و کار نظام آموزشی هنرجویان اشتغالزایی صنعت فاصله اجتماعی بنگاه اقتصادی اداره کل فنی و حرفه ای استان اصفهان مهارت افزایی مدیر کل فنی و حرفه ای بازار کار توسعه اشتغال اشتغال زایی برای جوانان ارتباط با صنعت شهر شهروند کلانشهر مدیریت شهری کلانشهرهای جهان حقوق شهروندی نشاط اجتماعی فرهنگ شهروندی توسعه پایدار حکمرانی خوب اداره ارزان شهر شهرداری شهر خلاق آموزش های دوگانه ارائه آموزش ارائه آموزش ها سیستم آموزشی آموزش دوگانه سیستم آموزش حال حاضر آموزش ها مدل آموزش کار هستند جویای کار

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۲۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زندانیان گواهینامه فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند

با هدف توسعه اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان مسؤولان اداره کل زندان‌های استان تهران، بنیاد تعاون زندانیان و شهرک‌های صنعتی تشکیل جلسه دادند.

به گزارش مهر، سید حشمت الله حیات‌الغیب مدیر کل زندان‌های استان تهران در جلسه‌ای که با توسعه اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان تشکیل شده بود، اظهار کرد: با ورود زندانی به زندان، خانواده وی دچار مشکلات معیشتی و اقتصادی می‌شوند و کمک به اشتغال آنان و تأمین معاش خانواده‌هایشان، امر ثواب است و اجر اخروی دارد.

وی تاکید کرد: یکی از رسالت‌های مهم سازمان زندان‌ها و نیز وظیفه ذاتی بنیاد تعاون زندانیان، توسعه زمینه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی مددجویان به منظور پیشگیری از بازگشت آنان به چرخه جرم است.

رئیس هیأت اجرایی بنیاد تعاون زندانیان استان افزود: در حال حاضر ۲۰۰ کارآفرین با مجموعه زندان‌ها همکاری می‌کنند که برابر دستورالعمل صادره از سوی بنیاد تعاون زندانیان استان، حقوق و دستمزد ماهیانه یا روزانه دریافت می‌کنند که به حسابشان واریز می‌شود و کارآفرینان بر اساس این دستورالعمل می‌توانند بیشتر از سقف تعیین شده حقوق واریز کنند.

وی بیان داشت: زندانیان به دو صورت کارگاهی و نشسته در داخل زندان‌ها یا کارگاه‌های سطح شهر مشغول به کار هستند، زندانیان خارج از زندان نیز با حمایت مراجع قضائی که در دوره اخیر چشمگیر بوده، پس از پایان کار نزد خانواده‌هایشان بازمی‌گردند.

همچنین در ادامه مدیر بنیاد تعاون زندانیان استان تهران ضمن ارائه گزارشی کوتاه از عملکرد یک ساله این مرکز گفت: در برنامه‌های سال جاری، تعداد مددجویان مورد نیاز کارگاه‌های شهرک‌های صنعتی برآورد شده، با همکاری دستگاه قضائی، آمادگی اعزام آنان را داریم.

محمدرضا تقی‌پور افزود: کارآفرینان شهرک‌های صنعتی با شرکت در این طرح، از معافیت‌های مالی و تأمین اجتماعی برخوردار خواهند بود.

وی همچنین تصریح کرد: مددجویان شاغل ضمن آموزش‌های تخصصی رایگان در رشته‌های شغلی و مورد علاقه خویش، گواهینامه‌های معتبر فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند که پس از اتمام دوره حبس از این مدارک جهت ادامه آن حرفه و حتی دریافت وام‌های خوداشتغالی بهره‌مند می‌شوند.

در این جلسه دو ساعته که سعید صادقی مدیر شرکت شهرک‌های صنعتی استان، جمیاری معاون سلامت، اصلاح و تربیت و نیز مسئولان این حوزه‌ها شرکت داشتند، مقرر شد برنامه همکاری در مورد توسعه کارگاه‌های تولیدی داخل و خارج از زندان‌ها تنظیم و ارائه شود.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ۷۴ درصد از زندانیان ندامتگاه خورین ورامین مشغول به کار شدند
  • لغو جذب هیات علمی با مدرک دکتری در دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • انعقاد تفاهم‌نامه همکاری بین فنی‌وحرفه‌ای و دانشگاه صنعتی همدان
  • مهلت ثبت‌نام آزمون سنجش شایستگی‌های فنی‌‌وحرفه‌ای‌ها تا نهم اردیبهشت
  • مهلت ثبت‌نام آزمون سنجش شایستگی‌های فنی‌ وحرفه‌ای‌ها تا نهم اردیبهشت
  • طرح پویش دانشگاه آزاد، تلاقی آموزش مهارتی و اشتغال دانش‌بنیانِ نسل جوان
  • دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای به دانشگاه مهارت تبدیل می‌شود
  • برنامه وزارت علوم برای توسعه دانشگاه فنی‌وحرفه‌ای
  • تسهیلات اشتغال برای رهاشدگان از دام اعتیاد
  • زندانیان گواهینامه فنی و حرفه‌ای دریافت می‌کنند