Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-23@23:07:35 GMT

پژوهش مانند چراغی در شب تاریک است

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۲۴۱۷

پژوهش مانند چراغی در شب تاریک است

به گزارش حوزه سینما گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از روابط عمومی چهارمین دوره جایزه پژوهش سینمایی، ابوالفضل جلیلی با اشاره به مهم بودن موضوع پژوهش و لزوم توجه به این مهم در سینما گفت: سال‌ها پیش و اوائل انقلاب که در گروه کودک مشغول کار شده بودم، دو خانم در آن بخش فعالیت می‌کردند. بعد از مدتی که از همکاری ما گذشت یک روز از آن‌ها درباره جزئیات کاری که انجام می‌دادند پرسیدم و آن‌ها گفتند پژوهش می‌کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید تا آن زمان خیلی با معنای دقیق واژه پژوهش آشنا نبودم. در واقع معنای لفظی این کلمه را می‌دانستم، اما نمی‌دانستم دوستان دقیقا چه کاری انجام می‌دهند. بعد از توضیحات دوستان، ذهن من از دنیایی بسته به دنیای دیگری باز شد و اهمیت این موضوع برایم روشن‌تر شد.

وی ادامه داد: از زمانی که به شکل جدی وارد دنیای فیلمسازی شدم همیشه با خودم می‌گفتم چقدر خوب است یک فیلمساز یا هنرمند درباره هر موضوعی که می‌خواهد فیلم بسازد تحقیق و پژوهش کند و درباره همه جزئیات آن بداند و با مطالعه و تحقیق درباره آن موضوع اشراف پیدا کند.

این فیلمساز با اشاره به اهمیت موضوع پژوهش و جدی گرفته شدن آن از سوی مسئولان بیان کرد: پژوهش و تحقیق باعث می‌شود یک کارگردان راهش را پیدا کند، بداند مخاطبش چه می‌خواهد که در نتیجه آن اثری که می‌سازد، مورد قبول مخاطب واقع خواهد شد. از طرف دیگر مسئولان و دست‌اندرکاران نیز باید توجه به این موضوع را در الویت قرار دهند. افرادی که کار پژوهش انجام می‌دهند بسیار مهم و تاثیرگذارند، زیرا آن‌ها هستند که می‌توانند خط و مشی درست و راه و مسیر اصولی را مشخص و به شکل دقیق تعریف کنند.

جلیلی با بیان اینکه یک فیلمساز اندیشمند و متفکر به حضور یک پژوهشگر در کنار خود نیاز دارد، اظهار کرد: تحقیق نه تنها در حوزه سینما بلکه در بسیاری از برنامه‌ریزی‌های یک جامعه می‌تواند تاثیرگذار و راهگشا باشد به همین دلیل من معتقدم مسئولان در بسیاری از بخش‌های اداره جامعه می‌توانند با توجه به پژوهش تصمیم‌های درست‌تر و منطقی بگیرند.

جلیلی با اشاره به ناصر تقوایی توضیح داد: کارگردان‌هایی که به معنای واقعی فیلمساز هستند مانند ناصر تقوایی که دیگر مثل ایشان را نداریم، طبیعتا آنقدر برای کارشان ارزش و اعتبار قائلند که بدون تحقیق و پژوهش سراغ هیچ کاری نمی‌روند. ایشان خودشان به بسیاری از علوم و فنون مسلط هستند و در زمینه‌های زیادی اشراف دارند.

این کارگردان سینما گفت: من معتقدم پژوهش مانند چراغی در شب تایک است که مسیر را روشن می‌کند و با توجه به مهم بودن این امر مهم و توجه مسئولان به آن می‌توانیم شاهد نتایج پرباری باشیم.

اختتامیه چهارمین دوره جایزه پژوهش سال سینمایی به دبیری بهروز محمودی بختیاری خردادماه ۱۴۰۰ برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: پژوهش محور سینمای ایران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۲۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ادعاهای اسرائیل درباره آنروا در گزارشی مستقل رد شد

یک تحقیق مستقل از آژانس امداد و کاریابی سازمان ملل برای آوارگان فلسطینی موسوم به آنروا  به ریاست «کاترین کولنا» وزیر خارجه سابق فرانسه، ادعاهای اسرائیل درباره این نهاد را رد کرد.

به گزارش مشرق از مقر سازمان ملل در نیویورک، نتایج تحقیق مستقل از آنروا که امروز دوشنبه به وقت محلی اعلام شد، نشان دهنده "بی طرفی» این نهاد بین المللی است و می گوید که اسرائیل مدرکی برای ادعاهای خود در مورد برخی از کارکنان این آژانس ارائه نکرده است.

این گزارش می افزاید: آنروا همچنان "غیر قابل جایگزین و اجتناب ناپذیر" است.

این گروه تحقیق در پی ادعاهایی که اسرائیل در ژانویه مبنی بر احتمال مشارکت ۱۲ کارمند آنروا در حملات حماس در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ مطرح کرد، ایجاد شد. در هفته های بعد، بسیاری از کشورهای حامی مالی آنروا حدود ۴۵۰ میلیون دلار کمک های خود به این سازمان را تعلیق یا متوقف کردند.

از آن زمان بسیاری از این کشورها از جمله سوئد، کانادا، ژاپن، اتحادیه اروپا، فرانسه و غیره کمک های مالی را از سر گرفته اند, اما کشورهایی چون آمریکا و انگلیس این کار را نکرده اند. کنگره آمریکا ماه گذشته قانونی را تصویب کرد که از کمک مالی آمریکا به آنروا تا مارس ۲۰۲۵ جلوگیری می کرد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد اخیرا گفت که توقف این کمک ها به ارگان اصلی کمک‌رسانی در غزه در حالی صورت می‌گیرد که ماه‌ها عملیات نظامی اسرائیل این منطقه را به یک "جهنم بشردوستانه تبدیل کرده است"، و ۲.۳ میلیون نفر آن به غذا، آب و خدمات پزشکی و سرپناه نیاز مبرم پیدا کرده اند.

تیم مستقل سازمان ملل وظیفه ارزیابی «بی طرفی کامل آنروا » را دارد. دبیرکل سازمان ملل این گروه را ایجاد کرد.

این تحقیق می گوید که «مسائل مربوط به بی‌طرفی آنروا همچنان ادامه دارد.» در مثال این بی طرفی، به مواردی از اشتراک‌گذاری پست‌های سیاسی مغرضانه کارکنان در رسانه‌های اجتماعی و استفاده از تعداد کمی از کتاب‌های درسی با «محتوای مشکل‌ساز» در برخی از مدارس آنروا اشاره شده است.

«کاترین کولونا» وزیر خارجه فرانسه و رئیس این هیات تحقیق روز دوشنبه به وقت محلی در جمع خبرنگاران در نیویورک گفت: باید بازرسی های بیشتری از کار آنروا توسط سازمان ملل انجام شود. کار آنروا باید محافظت و مورد احترام قرار گیرد.

او تصریح کرد: محتوای برنامه های درسی ارائه شده در مدارس آنروا باید مورد بازنگری قرار گیرد، به ویژه بخش هایی که خواستار خشونت هستند.

رئیس هیات تحقیق مستقل از آنروا ادامه داد: توصیه های موجود در بررسی ما برای اصلاح قانون کار آنروا که به سال ۱۹۹۰ بازمی گردد بسیار مهم است. اجرای توصیه های مندرج در گزارش ما به تقویت کار آنروا کمک می کند.

دیگر خبرها

  • فانوسی در شب‌های تاریک؛ یوونتوس به فینال کوپا ایتالیا صعود کرد
  • سازمان ملل خواستار تحقیق بین المللی درباره گور‌های جمعی شد
  • بازیگر سینما و تلویزیون: دولت به اقتصاد خانواده‌ها توجه بیشتری کند
  • با خیال جمع به چای و قهوه‌تان شکر بزنید
  • ادعاهای اسرائیل درباره آنروا در گزارشی مستقل رد شد
  • این سریال‌های کره‌ای مثل تراپی هستند
  • خاطرات تلخ سیاوش چراغی پور؛ از کارتن خوابی تا التماس برای کار
  • کارگردان فیلم کاپیتان: اکران آنلاین یک قاچاق محترمانه است
  • کشف عجیب دانشمندان درباره انرژی تاریک
  • توصیه‌های علی ربیعی، مسئولان به این چند نکته توجه کنند!