Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-23@12:28:27 GMT

رنگ ناتوانی را از تصویر تالاسمی در کشورمان کمرنگ کرده‌ایم

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۲۶۶۸

رنگ ناتوانی را از تصویر تالاسمی در کشورمان کمرنگ کرده‌ایم

به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان انتقال خون ایران؛ دکتر پیمان عشقی در پیامی به مناسب ۱۸ می ۲۰۲۱ و روز جهانی تالاسمی  سلامت خون در ایران را همتراز با کشورهای درجه اول اروپا برشمرد و از تهیه بانک اطلاعات فنوتیپ گروه های فرعی اهداکنندگان و تشکیل کارگروه پاتوژن زدایی خون به عنوان دو راهبرد آتی این سازمان در خدمت به جامعه تالاسمی یاد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی در این پیام تاکید کرده است: روز جهانی تالاسمی در کشور ما و به ویژه برای سازمان انتقال خون ایران معنا و رنگ و بوی دیگری دارد. قرارگیری کشور پهناور ما در جغرافیایی از جهان که شیوع تالاسمی در آن بیشتر است اهمیت رسالت سازمان انتقال خون ایران و  مسئولیت یکایک ما در قبال هموطنانی که ناخواسته مبتلا به این بیماری ژنتیکی شده اند را نشان می دهد. در نیم قرن گذشته از تاسیس این سازمان وزین و پر افتخار کلیه کارکنان خدمتگزار این سازمان انجام وظیفه ای سنگین را برپایه اساسنامه تشکیل خود در خصوص تامین خون سالم و کافی  برای جامعه تالاسمی کشورعهده دار هستند.

سلامت خون ایران فراتر از کشورهای در حال توسعه است

وی تصریح کرده است : سالانه ۲۰ درصد از خون های اهدایی را از طریق شبکه ملی خون رسانی به درمان عزیزان تالاسمی به عنوان اکثریت قاطع دریافت کنندگان مستمرتولیدات خود تخصیص می دهیم و این خون ها کم" لکوسیت" بوده و از اهداکنندگانی تامین می شود که سالانه دست کم دو بار خون خود را داوطلبانه و بدون چشمداشت اهدا می کنند که این مهم در نوع خود بی سابقه درمنطقه و کم سابقه در جهان است و همچنین در سال های اخیر با ارتقاء سیستم غربالگری خون، واکسیناسیون هپاتیت اهداکنندگان مستمر و نیز گسترش آزمایش های تعیین گروه های خونی بیماران به گروه های فرعی گام بزرگی در جهت ارتقا سلامت خون برای این بیماران در کشور برداشته شد. اینگونه است که ما در قله سلامت خون در منطقه قرار داریم و سربلندانه اعلام می کنیم که سلامت خون ایران فراتر از کشورهای در حال توسعه و همسان با کشورهای درجه اول اروپا با درآمد سالیانه ای بسیار بالاتر از کشورمان است.  

رسالت تامین خون، بخصوص برای تالاسمی ها هرگز به فراموشی سپرده نشد

مدیرعامل سازمان اتقال خون اعلام کرده است : هشت سال دفاع مقدس، زلزله های مرگبار، سیل های سهمگین، آمار بالای تصادفات جاده ای  و گسترش تخت های بیمارستانی و خدمات درمانی تخصصی پرمصرف خون و فرآورده های خونی در کنار تحریم های کمر شکن و اینک بحران بیماری کووید۱۹ به عنوان مرگبارترین پاندمی قرن که ایران و جهان را سخت در نوردید و همچنان می تازد هرگز مانع از آن نشد که رسالت خود را در تامین خون مورد نیاز بیماران تالاسمی اندکی به فراموشی سپاریم.

وی ادامه داد: در بحران اخیر توسعه یافته ترین کشور های جهان ناچار به تغییر استاندارد های انتخاب اهداکنندگان خون شدند تا کاهش شدید آمار اهدای خون و ذخایر خون و فرآورده های آن را تا حدی جبران کنند و این در حالی است که ما در سازمان انتقال خون ایران با اتخاذ تدابیر پیشگیرانه و فنی و ارتباط و اعتماد سازی  مستمر و با توکل به خداوند متعال و به لطف اهداکنندگان نوع دوست نه تنها با حفظ ۱۰۰ درصد اهدا داوطلبانه بدون چشمداشت قادر به تامین درخواست های خونی بیماران تالاسمی و البته دیگر بیماران خاص نیازمند به خون و فراورده های آن شدیم، بلکه با حفظ استانداردهای سختگیرانه تواما از سلامت اهدا کنندگان و سلامت خون دریافتی ذره ای عقب نشینی نکردیم.

عشقی خاطر نشان کرد: از سوی دیگر در این بحران نفس گیر و با وجود مشکلات ارزی و تحریم های ظالمانه خارجی و بی مهری شگفت آور داخلی درعدم تخصیص مطلق منابع حقه سازمان انتقال خون از ردیف های متمرکز ویژه در حوزه تالاسمی در سال اخیر که می توانست تامین کیسه های خون کم" لکوسیت" و کیت های آزمایشگاهی را تحت الشعاع قرار دهد قامت سرو گونه انتقال خون خم نشد و همچنان تلاش کردیم تا جدا از کمیت در پی ارتقا کیفیت و امنیت خون تامین شده در سراسر کشور به ویژه برای مصرف کنندگان مستمر از جمله جامعه تالاسمی تلاش کنیم و در این مسیر ضمن دفاع جانانه و عملی از تولیدات با کیفیت داخل در تامین تجهیزات و اقلام مصرفی هرگز زیر فشارهای رنگارنگ عوام فریبانه و شبه قانونی مدعیان کوتاه نیامدیم ومدافع امین سلامت هموطنانمان بودیم.

وی تصریح کرد: اما این پایان راه و ماموریت ما نیست. تهیه بانک اطلاعات فنوتیپ گروه های فرعی اهدا کنندگان مستمر با گسترش امکانات و منابع و تلاش درحوزه ایمونو هماتولوژی به ویژه در استان های تالاسمی خیز برای جلوگیری از آفت عذاب آور مقاومت به گروه های خونی و نیز تشکیل کارگروه پاتوژن زدایی برای مقابله  باپاتوژن های نوپدید احتمالی آینده که می تواند به فاجعه ای در بانک خون های جهان در پاندمی های بعدی تبدیل شود دو ماموریت اصلی و راهبردی  سازمان در کوتاه مدت و میان مدت است و در این عزم جدی، سازمان هرگز از این شاهراه اصلی وظایف سازمانی خود به جامعه گرانقدر تالاسمی کشور به خاک راه های  حاشیه ای که در ماموریت و وظایف آن تعریف نشده است نخواهد لغزید. این گام های مهم جزء با حمایت مستمر کلیه نهادهای ذیربط دولتی اعم از وزارت بهداشت تا سازمان های متولی بودجه و منابع مالی و انسانی و نیز نهادهای قانون گذاری و نظارتی، نهادهای غیر دولتی در حوزه بیماران خاص، انجمن های علمی و دانشگاهیان و البته سازمان های مردم نهاد بیماران نیازمند خون و جامعه تالاسمی کشور مقدور نخواهد بود.  

برچسب‌ها ویروس کرونا تالاسمی سازمان انتقال خون ایران پیمان عشقی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا تالاسمی سازمان انتقال خون ایران ویروس کرونا تالاسمی سازمان انتقال خون ایران پیمان عشقی اخبار کنکور سازمان انتقال خون ایران کنندگان مستمر جامعه تالاسمی سلامت خون

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۲۶۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده حداکثری از ظرفیت «اسکاپ» برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای کشور

به گزارش گروه اقتصاد خبرگزاری علم و فناوری آنا از سازمان برنامه و بودجه، داود منظور معاون رییس‌جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه کشور که بنا به دعوت معاون دبیرکل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی اسکاپ، برای شرکت در هشتادمین اجلاس سالانه اسکاپ به بانکوک سفر کرده است، با مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه تایلند دیدار کرد.

منظور در این دیدار، ضمن با اهمیت دانستن نشست سالانه کمیسیون همکاری‌های اقتصادی آسیا و اقیانوسیه (اسکاپ)، بر ضرورت استفاده حداکثری از ظرفیت این نهاد بین‌المللی در اجرای برنامه‌های توسعه و پیشرفت کشور تأکید کرد.

در ادامه این دیدار، آقای واراووت، مدیرکل غرب آسیای وزارت خارجه تایلند، ضمن اشاره به وضعیت ملتهب خاورمیانه، پرهیز طرف‌های درگیر از افزایش تنش در منطقه را مورد تأکید قرار داد.

معاون رییس‌جمهور کشورمان نیز ضمن تبیین شرایط سخت مردم مظلوم غزه و ضرورت اقدام قاطع جهانی برای توقف سریع حملات رژیم صهیونیستی به رفح، اقدام شجاعانه و مدبرانه نیرو‌های مسلح کشورمان را در پاسخ به حمله رژیم صهیونیستی کنسولگری کشورمان در سوریه مورد تجلیل قرارداد و بر پاسخ سخت‌تر و پشیمان‌کننده‌تر در صورت تکرار این‌گونه تعرضات تأکید کرد.

وی افزود: رژیم صهیونیستی با این اقدام ماجراجویانه به‌دنبال گسترش تنش در منطقه بود تا از این طریق نگاه‌های انتقادی جهانی علیه رژیم غاصب صهیونیستی را از غزه به یک جبهه جدید معطوف کند که پاسخ کوبنده جمهوری اسلامی ایران نقشه شوم رژیم صهیونیستی را نقش بر آب کرد.

دیدار منظور با معاون دبیر کل سازمان ملل و مدیر اجرایی اسکاپ

رییس سازمان برنامه و بودجه کشور همچنین در نخستین روز حضور خود در بانکوک برای شرکت در هشتادمین نشست سالیانه اسکاپ، در مراسمی که وزیر خارجه تایلند در مقر اسکاپ تدارک دیده بود، شرکت کرد.

منظور در این مراسم که وزارت امور خارجه تایلند با حضور میهمانان خارجی تدارک دیده بود، ضمن دیدار با خانم «آلیس جابانا»، معاون دبیر کل سازمان ملل و مدیر اجرایی اسکاپ، وزیر امور خارجه تایلند، خانم «لتیزیا روسانو»، مدیر اپدیم، و نمایندگان برخی کشور‌های شرکت کننده در این اجلاس از جمله معاون نخست وزیر قزاقستان دیدار و گفتگو کرد.

منظور امروز (سه‌شنبه چهارم اردیبهشت‌ماه) در دومین روز نشست اسکاپ در سخنرانی خود به بیان دیدگاه‌ها و نظرات کشورمان در خصوص موضوع نشست هشتادم با عنوان «اهرم‌سازی نوآوری دیجیتال برای توسعه پایدار در آسیا و اقیانوسیه» پرداخت.

وی همچنین با خانم «آلیس جابانا»، مدیر اجرایی اسکاپ، دیدار و گفتگو و در جلسه اپدیم نیز سخنرانی خواهد کرد.

استفاده هرچه بیشتر ایران از ظرفیت نهاد‌های وابسته به سازمان ملل

رییس سازمان برنامه و بوجه کشورمان همچنین در صفحه ضخصی خودش در فضای مجازی نوشت:‏ در حاشیه ۸۰ امین نشست سالانه اسکاپ، گفتگوی بسیار مفیدی با خانم جابانا معاون دبیر کل سازمان ملل متحد و مدیر اجرایی اسکاپ در خصوص استفاده هرچه بیشتر کشورمان از ظرفیت نهاد‌های وابسته به سازمان ملل در راستای توسعه همکاری‌های منطقه ای، تکمیل کریدور‌ها و مقابله با خشکسالی داشتیم.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • استفاده حداکثری از ظرفیت «اسکاپ» برای اجرای برنامه‌های توسعه‌ای کشور
  • اتصال بیمه‌های تکمیلی به سامانه‌های بیمه در راستای حذف کاغذبازی‌ها
  • عملیات «وعده صادق» ناتوانی اسراییل را آشکار کرد
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای ۴۰ دستگاه دفیبریلاتور
  • اهدای ۴۰ دستگاه شوک الکتریکی قلب به سازمان اورژانس ایران
  • افزایش ظرفیت‌های پیش بیمارستانی سازمان اورژانس ایران با اهدای 40 دستگاه دفیبریلاتور
  • تقدیر مردم استانبول از ایران در پی عملیات غرورآفرین «وعده صادق» +فیلم
  • فقر مطلق کمرنگ شد
  • دارالمرحمه سمنان با زنگ اقتدار آهنگین شد
  • افزایش طول عمر بیماران تالاسمی با دریافت خدمات درمانی مطلوب در بیمارستان های استان