Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-24@11:01:22 GMT

کوسه‌ها راه خود را چگونه پیدا می‌کنند؟

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۳۴۸۸

دانشمندان می‌گویند کوسه‌ها در سفر‌های بلند دریایی از میدان مغناطیسی زمین به عنوان یک قطب‌نما برای مسیریابی استفاده می‌کنند. خبرگزاری میزان _ آنا نوشت: دانشمندان برای دهه‌ها سرگرم تحقیق روی این موضوع بودند که چگونه کوسه‌ها در سفر‌های بلند دریایی مسیر خود را تشخیص می‌دهند. اکنون گروهی از پژوهشگران توانسته‌اند ثابت کنند که این حیوانات از میدان مغناطیسی زمین به عنوان یک قطب‌نما برای مسیریابی استفاده می‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

  همه‌ساله کوسه‌های بزرگ حدود ۲۰ هزار کیلومتر از آفریقای جنوبی تا استرالیا سفر می‌کنند و همین مسیر را بازمی‌گردند. هیچ تابلویی برای راهنمایی آن‌ها وجود ندارد و مکانی نیست که بتواند به آن‌ها در مسیریابی کمک کند. جریان و دمای آب نیز تغییر می‌کند و خورشید در شب و ستاره‌ها در روز ناپدید می‌شوند، اما این موجودات به مسیر خود ادامه می‌دهند.   سال‌ها است که دانشمندان حدس می‌زدند این کوسه‌ها از میدان مغناطیسی زمین به عنوان یک اطلس راهنما استفاده می‌کنند، با این حال تا کنون موفق نشده بودند این فرضیه را ثابت کنند چرا که مطالعه روی کوسه‌ها بسیار دشوار است. نگهداری از این آبزیان در اسارت و محیط آزمایشگاهی کوچک، به دلیل اندازه بزرگشان که تا ۱۰ متر طول و بیش از یک تن وزن دارند، کار آسانی نیست.   به همین علت برایان کلر، پژوهشگر در آزمایشگاه ساحلی و دریایی دانشگاه ایالتی فلوریدا، برای آزمایش فرضیه تاثیر میدان مغناطیسی بر کوسه‌ها مجبور شد دستگاهی بسازد که می‌تواند میدان‌های خاص مغناطیسی را بازتولید کند.   این دستگاه یک مکعب ۵ متری است که دور آن ۱.۵ کیلومتر سیم مسی پیچیده شده است تا بتواند بعد از اتصال برق یک میدان مغناطیسی ایجاد کند. در این مکعب، با تنظیم شدت ولتاژ، میدان‌های مغناطیسی ضعیف‌تر یا قوی‌تر ایجاد می‌شود و به این شکل شرایط کوسه‌ها در کف اقیانوس‌ها بازسازی می‌گردد.   این آزمایش با این هدف ترتیب داده شده بود که اگر کوسه‌ها بر اساس شدت و زاویه میدان مغناطیسی به سمتی خاص جهت‌گیری می‌کردند نشانگر این بود که زبان میدان‌های مغناطیسی را می‌دانند و می‌توانند برای درک موقعیت خود و تشخیص اینکه به کدام جهت باید شنا کنند، از آن استفاده کنند.   تیم پژوهشگران برای این کار به کوسه‌هایی کوچک احتیاج داشتند که در اقیانوس مهاجرت می‌کردند. به همین علت ۲۰ کوسه «بیل کله» از تیره کوسه‌های سرچکشی که کمتر از ۲ متر طول داشتند، انتخاب شدند و روی سرهایشان کلاهک‌های مغناطیسی قرار داده شد. سپس در این کلاهک‌ها چندین میدانی مغناطیسی مختلف، که میدان‌های مغناطیسی زمین در نقاط مختلف را بازتولید می‌کردند، ایجاد شد.   دانشمندان مشاهده کردند کوسه‌ها به آن میدان مغناطیسی که مختصات جغرافیایی مسیر مهاجرتی‌شان را دارد واکنش نشان می‌دهند در حالی که نسبت به دیگر میدان‌های بی‌ارتباط با مکان زیستگاه زمستانی‌شان بی‌اعتنا هستند.   کنت لوهمان، استاد زیست‌شناسی در دانشگاه کارولینای شمالی می‌گوید این آزمایش نشان می‌دهد کوسه‌ها از میدان مغناطیسی زمین به عنوان نوعی نقشه استفاده می‌کنند.   او افزود: «این به نوعی معادل روشی است که یک کودک خردسال برای یادگیری آدرس منزل خود ترغیب می‌شود. آن‌ها وقتی کوچک هستند نحوه استفاده از این اطلاعات را می‌آموزند، اطلاعاتی که به آن‌ها کمک می‌کند بعدا بتوانند هزاران کیلومتر را برگردند.»   پیش‌تر از این روش برای مطالعه مسیریابی حیواناتی نظیر لاک‌پشت‌های دریایی و ماهی‌های قزل‌آلا استفاده شده بود؛ با این حال این اولین بار است که این روش برای کوسه‌ها استفاده شده است. بیشتر بخوانید: حقایق و راز‌هایی جالب درباره مثلث برمودا انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.   برچسب ها: کوسه میدان مغناطیسی

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: کوسه میدان مغناطیسی استفاده می کنند کوسه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۳۴۸۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک سال است که رستوران‌های مشهد افزایش نرخ نداشته‌اند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، مرکز خراسان رضوی،رئیس اتحادیه صنف رستوران‌داران، چلوکباب، آشپزخانه و حلیم‌پزان مشهد گفت: نوروز امسال که با ماه رمضان نیز تقارن پیدا کرده بود و به دلیل احترام به ماه رمضان، ۵۰ درصد افت فروش داشتیم، چراکه معمولا در ماه رمضان پس از افطار کسی چلوکباب نمی‌خورد و معمولا مردم غذای فست‌فودی استفاده می‌کنند. پیش از ماه رمضان نیز تقریبا ۲۰ درصد کاهش فروش داشتیم.

حسن امیریان افزود: رستوران‌ها و آشپزخانه‌های مشهد افزایش نرخ نداشته‌اند. منتظر میزان افزایش حقوق کارگران و قیمت گوشت هستیم تا نرخ پیشنهادی خود را به انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده اعلام کنیم. پس از آن در صورت تایید، نرخ به سازمان صمت اعلام می‌شود و مجددا پس از تایید سازمان صمت نرخ‌های جدید به ما ابلاغ خواهد شد.

امیریان گفت: یک سال است که افزایش نرخ نداشته‌ایم، اما زمانی که گوشت ۳۰۰ هزار تومانی به کیلویی ۶۰۰ هزار تومان افزایش نرخ پیدا کرد، در بهمن ماه سال گذشته مابه‌التفاوت آن را در هر پرس غذا اعمال کردیم که تقریبا هر پرس غذا حدود ۱۰ هزار تومان افزایش نرخ پیدا کرد، اما برای افزایش نرخ باید میزان افزایش اجاره‌بها، افزایش حقوق کارگر و افزایش حامل‌های انرژی را محاسبه و برآورد کرد.

دیگر خبرها

  • فرونشست زمین در میدان امام حسین(ع) یزد با بارش‌های اخیر
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین(ع)
  • مرمت فرونشست زمین زیرگذر میدان امام حسین (ع)
  • زندگی ۴۹ درصد مردم ایران روی فرونشست زمین
  • ساخت و ساز ویلایی از طریق مشارکت‌های مردمی رشد پیدا کرد
  • سردار آزمون با گل برگشت اما رم باخت
  • فیلم/وداع مادر با فرزندی که در گور دسته جمعی پیدا شد
  • یک سال است که رستوران‌های مشهد افزایش نرخ نداشته‌اند
  • بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شد
  • راز اختلاف سنی ۱.۵ میلیون ساله یک جفت ستاره مشخص شد