Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-03-28@14:27:06 GMT

کوچ زودهنگام عشایر به اصفهان

تاریخ انتشار: ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۰ | کد خبر: ۳۱۸۳۳۵۳۹

کوچ زودهنگام عشایر به اصفهان

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، منصور شیشه‌فروش مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان از اسکان ۳۵ درصد از عشایر ایل بختیاری و قشقایی در منطقه فریدون‌شهر و سمیرم خبر داد و گفت: باوجود اعلام به تعویق انداختن کوچ عشایر به علت کرونا و فقر پوشش‌های گیاهی، عشایر وارد استان شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



او با بیان اینکه ترکیب اجتماعی جمعیت ایران متشکل از ۳ جامعه عشایری، روستایی و شهری است، اظهار داشت: جامعه عشایری همواره نقش مهمی را در کشور داشته‌اند و اتکای معاش‌شان به دامپروری و شیوه زندگی شان مبتنی بر کوچ است.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: عشایر در تولید محصولات دامی و کشاورزی نقش به سزایی دارند، استان اصفهان دارای ۱۲ هزار خانوار عشایری با جمعیتی معادل ۶۰ هزار نفر است که شامل ایل‌های قشقایی، بختیاری و عرب جرقویه هستند؛ ایل‌های قشقایی ییلاق‌شان در شهرضا، سمیرم و دهاقان و قشلاق‌شان در فارس، بوشهر و کهکیلویه بویراحمد است.

شیشه فروش با بیان اینکه ایل بختیاری ییلاق‌شان چادگان و فریدون‌شهر و قشلاق‌شان خوزستان است، گفت: ییلاق عرب جرقویه در چهارمحال بختیاری، فارس و سمیرم و قشلاق‌شان در منطقه جرقویه است.

او  ادامه داد: به عشایر اعلام کرده بودیم تقویم کوچ را به علت شرایط کرونا و فقر پوشش‌های گیاهی به تعویق بیاندازند، اما زودتر آمدند و در حال حاضر ۳۵ درصد از عشایر ایل بختیاری و قشقایی در منطقه فریدون‌شهر و سمیرم اسکان پیدا کردند.

شیشه‌فروش تصریح کرد: در ۲۰ گلوگاه تیم گذاشتیم که آن‌ها را کنترل کنند، عشایر در استان اصفهان در ۳۰۰ نقطه استقرار پیدا می‌کنند، جامعه عشایری استان دارای یک میلیون واحد دامی هستند که حدود ۱۲ هزار تن گوشت قرمز سالانه تولید می‌کنند.

او با اشاره به اینکه عشایر استان اصفهان دارای ۲۳ هزار هکتار اراضی کشاوری هستند و یک میلیون و ۳۵۰ هزار هکتار مرتع را بهره‌‎برداری می‌کنند، خاطرنشان کرد: عشایر استان ۶۵ هزار تن در سال محصولات زراعی، ۱۴۰ هزار تن محصولات باغی، ۷ هزار تن لبنیات، ۷۰۰ تن عسل و ۳۰ هزار مترمربع گلیم تولید می‌کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان افزود: هماهنگی‌هایی برای ارائه خدمات پشتیبانی به عشایر از جمله تامین آب شرب برای دام و انسان توسط تیم‌های آبرسانی سیار در منطقه انجام شده است.

او  بیان کرد: برای نگهداری و مرمت ایل راه‌های عشایری و تأمین آب کشاورزی برای عشایر سوخت فسیلی و انرژی‌های نو با حمل و توزیع سیلندر گاز مایع و نفت جایگزین شده است و تاکنون ۵۰ هزار سیلندر گاز در سه سال گذشته و ۲ هزار دستگاه پکیج خورشیدی در بین عشایر استان توزیع شده است.

شیشه‌فروش با اشاره به غربالگری کرونا در عشایر بیان کرد: به استان‌های مبدأ که عشایر در آن استقرار داشتند اعلام کردیم واکسیناسیون دام و غربالگری کرونا را در بین عشایر انجام دهند.

انتهای پیام/ی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: کوچ عشایر جامعه عشایری محصولات دامی ویروس کرونا شیشه فروش هزار تن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۱۸۳۳۵۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر

مدیر امور عشایر استان تهران از آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین ماه خبر داد.

فرشید ذبیحی در گفت‌وگو با ایسنا  با اشاره به اینکه کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین ماه و از شهرستان‌های جنوبی استان از جمله ورامین، پاکدشت، قرچک، پیشوا، ری و همچنین ملارد و شهریار شروع می‌شود، افزود: پس از عزیمت در مراتع میانبند در نهایت 15 خردادماه در مراتع ییلاقی شهرستان‌های شمیرانات، دماوند و فیروزکوه مستقر می‌شوند.     

وی افزود: امسال نیز هماهنگی خوبی با استانداری و سایردستگاه‌های مرتبط صورت گرفته تا خدمات رسانی مناسبی به عشایر داشته باشیم و تأمین امنیت در مسیر کوچ، تسهیل و هماهنگی لازم برای تردد عشایر و دام از معابر و جاده‌های برون شهری، ارائه خدمات بهداشتی به عشایر، واکسیناسیون و سایر خدمات دامپزشکی، تأمین آب شرب بهداشتی و مرمت و بازگشایی مسیرهای عشایری از خدمات مهم دستگاههای مربوطه به عشایر است.

ذبیحی ادامه داد: همچنین با توزیع سیلندرگاز و استفاده از انرژی‌های سازگار با محیط زیست و سامانه‌های مختلفی از جمله فانوس و حمام خورشیدی، روشنایی معابر در استقرارگاه‌های عشایری در نظر گرفته شده و مسیرهای کوچ عشایر نیز مرمت و بازگشایی می‌شود.      

 مدیر امور عشایر استان تهران تأکید کرد: همزمان با شروع کوچ عشایر تلاش داریم با همکاری فرمانداران و استانداری تهران جشن کوچ نیز در یکی از شهرستان‌های عشایر نشین برگزار کنیم که برنامه ریزی این جشن در حال انجام است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خسارت سیلاب به جاده‌های عشایری گچساران
  • ۱۰ اردیبهشت ، زمان رسمی کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • سیاه چادرهای عشایری مبادی ورودی استان همدان، میزبان گردشگران
  • ۱۰ اردیبهشت ، زمان رسمی کوچ عشایر به مناطق ییلاقی استان
  • سیل ۱۳۰ میلیارد ریال به زیرساخت‌های عشایری الیگودرز خسارت زد
  • آغاز کوچ بهاره عشایر استان تهران از اواخر فروردین/ مرمت و بازگشایی مسیرهای کوچ عشایر
  • نوروزگاه‌ها باعث تقویت اقتصاد عشایر می‌شوند
  • برگزاری جشنواره روستا و عشایر جنوب کرمان در آینده نزدیک 
  • نوروزگاه‌های عشایری ۱۴۰۳ در آذربایجان شرقی
  • برپایی ۴۰ پایگاه گردشگری عشایری همزمان با نوروز دراستان اصفهان